h home   mapa mapa   k kontakt
Search
Okruhy Ako na to ? 4.časť: Pannonia-ring
V tomto vydaní nášho časopisu sa vám pokúsim opísať okruh Pannonia-ring, ktorý väčšina z vás už veľmi dobre pozná a má na ňom čo to už natrénované. Tento okruh patrí medzi moje obľúbené a veľmi rád sem chodím trénovať, pretože je to tu, ako to len správne povedať, ?raj pre okruhových jazdcov?. Tento raj pre motorkárov sa nachádza pri dedinke Ostffyasszonyfa v Maďarsku približne 120 km od Bratislavy smerom na mesto Szombathely, teda po starej ceste do Chorvátska. Viac ako na iných okruhoch je tu cítiť, že sa nachádzate na mieste, ktoré doslova a do písmena ?žije z motocyklov?. Okruh bol v prvom rade vybudovaný pre motocyklové jazdenie ako také a len zriedkakedy na ňom jazdia automobily či formule. Zázemie okruhu je absolútne perfektné bez akýchkoľvek chybičiek krásy. Sociálne zariadenia sú vždy čisté a ako na jedinom z okruhov v okolí sú doplnené dokonca aj o kuchynku. V areály sa nachádza aj menšia Supermoto dráha, na ktorej sa môžete v kľude popreháňať aj na motokáre či minibiku. Priamo za boxami nájdete Ciao-Mario reštauráciu, v ktorej veľmi dobre varia a hlavne za ľudské ceny a nie zbytočne predražené, takže paštétové chleby nie sú až tak nutné. Reštaurácia je spojená aj s hotelom, v ktorom si môžete za dobrú cenu rezervovať izbu aj s raňajkami. Neodmysliteľnou súčasťou je Berkiho obchod, ktorý príde vhod hlavne po páde. Kúpiť sa tam dajú rôzne nové, ale hlavne použité náhradné diely za rozumnú cenu. Nemôžem ale zabudnúť aj na predajňu so servisom Ducati stále naplnenú motocyklami a príslušenstvom. Možností na zvezenie sa na trati sú mimoriadne široké, veď sa tu dá jazdiť na motocykloch viac ako 8 mesiacov v roku. Každý deň si tu prenajímajú rôzne pretekárske agentúry, až na niektoré dni na jar alebo na jeseň. Ale aj vtedy tu môžete jazdiť, pretože práve v tieto dni je jazdenie predávané priamo Pannonia-ringom približne za 80 eur na deň. V priemere sa tu pohybujú ceny agentúrnych podujatí okolo 100 eur za deň. Veľmi dobre spracovaná internetová stránka okruhu vám ponúka aj kalendár s odkazmi na agentúry, ktoré si okruh prenajímajú. Potom už len stačí kliknúť na logo organizátora, pripojiť sa na jeho webstránku, nájsť tam prihlášku a hotovo. Okrem toho je táto stránka aj v českom jazyku a nájdete tam aj online timing, tiež po každom dni fotografie z trate od fotografov zamestnávaných priamo Pannonia-ringom. Tieto fotografie si môžete odkúpiť priamo v depe alebo po objednaní aj v pohode cez internet. Do depa môžete prísť aj o deň skôr ako máte zaplatené jazdy a rozložiť sa, kde budete chcieť bez toho, aby vás niekto ?komandoval?...
Veľmi dobrá poloha okruhu sa prejaví hlavne keď zaprší. Za pár hodín je trať oschnutá, pretože leží na rovine a vietor to rýchlejšie rozfúka. Na tomto okruhu sa jazdí aj AlpeAdria šampionát, len škoda, že jeden krát za sezónu. Osobne by som privítal keby sa tu tento šampionát išiel aspoň dvakrát v sezóne pre veľký záujem jazdcov. Na prvom podujatí sa tu v mojej triede Superstock 1000 zišlo neskutočných 72 pretekárov a aj kvôli tomu musela byť kvalifikácia rozdelená do dvoch skupín. Ja som sa kvalifikoval s mojim oficiálne najlepším časom 2:02:096 na 19-tej pozícii. Momentálne je môj neoficiálny najlepší čas už o niečo lepší. Štartovať v pretekoch bolo dovolené 43 pretekárom takže 29 jazdcov muselo svoje pôsobenie ukončiť už po kvalifikácii. Preteky sa mi vtedy nepodarilo dojazdiť, pretože som mal v šiestom kole pád z 17-tej pozície. Na Pannonii je držiteľom niekoľkých traťových rekordov ?domáci matador? Andreas Meklau, ktorého predstavovať asi nie je potrebné. Najlepšie časy 600-vkových a litrových tried sú takmer vyrovnané, pretože je okruh mimoriadne technický. Tak a poďme konečne na trať. Opíšem vám svoj prejazd, aby ste si ho mohli porovnať s tým svojím a možno sa vám podarí nájsť v ňom niektoré pozitíva pre vás a zlepšiť si tak svoj najrýchlejší čas na kolo. Začnem v smere hodinových ručičiek, aj keď sa v niektoré dni jazdí dokonca v protismere...

Cieľová rovinka a 1. zákruta: Skoro ako všade je aj tu dôležité aby ste si motorku sprevodovali tak, aby ste mali na konci rovinky zaradený 6-ty rýchlostný stupeň. Po rovinke, na ktorej konci je mierny horizont, je prvá pravá zákruta. Tento horizont vo vás vyvolá pocit skoršieho brzdenia, ale opak je pravdou . Táto zákruta sa dá prejsť rýchlo, hlavne je potrebné si do nej dobre nadbehnúť a "zarezať" ju až skoro na obrubník. Ja tu podraďujem zo 6-ky do 4-ky.

2. zákruta: Táto zákruta je skoro pravouhlá a práve preto je dôležitý široký nájazd. Ak do nej vojdete poriadne zoširoka, budete mať aj dobrú rýchlosť na výjazde, ktorú potrebujete v ďalšej zákrute. Ja ju prechádzam na 3-ke hlavne preto, aby som mal výjazd o niečo kľudnejší ako na 2-ke, ale v pretekoch by som určite volil druhý stupeň a nešiel by som do nej tak zoširoka. Je to výborné miesto na predbiehanie.

3. zákruta: Po kratučkej rovinke sa pred vami ukáže krátka veľmi rýchla ľavá zákruta, ktorú prechádzam na vytočenej trojke. Nájazd zoširoka a s kolenom na vnútornej strane skoro až po tráve, aby ste nestratili rýchlosť. Pri mojom prevode na Pannoniu (R1 16-48) by bol prejazd na 4-ke na výjazde slabý a stratil by som tam mnoho času.

4. zákruta: Dotočím trojku do maxima a nabieham si zoširoka do tejto ľavej skoro 180-stupňovej zákruty, podradím do dvojky a ľavým kolenom šúcham po čiarach. Tu sa už dá v polovici začať ťahať za plyn, pretože je tu široký výjazd. Nasleduje opäť kratučká rovinka, na ktorej je nerovnosť, pri ktorej sa vám odľahčí na chvíľu predné koleso od asfaltu. Tu preraďujem na vyšší rýchlostný stupeň až do 4-ky.

5. zákruta: Prejazd volím taký istý ako pre štvrtej zákrute len s tým rozdielom, že túto prechádzam na 3-ke a na výjazde sa dá o niečo viac zatiahnuť, pretože je o niečo širší .

6. a 7. zákruta: Táto pasáž je v podstate taká väčšia ?šikana?, takže do prvej musíte nabehnúť zoširoka, aby vás to nevynieslo v strednej časti za polovicu trate a mohli ste tak siedmu zákrutu prejsť čo najbližšie pri ľavej strane a čo najviac si tak skrátiť dráhu a ušetriť tak čas. Ak zle nabehnete do prvej pravej, tak na výjazde z druhej zákruty budete moc širokí a stratíte tam drahocenné desatiny.

8. a 9. zákruta: Ak ste sa teda nenechali na výjazde zo ?sedmičky? moc vyniesť, prechádzate tú ôsmu čo najviac po ľavej strane. Je to v podstate zjazd dolu kopcom, kde preraďujem z 3-ky do 4-ky. Držím sa stále na ľavej strane, aby som si mohol nadbehnúť do krátkej pravej 8-čky, ktorú prechádzam na 4-ke pod plynom a až po čiarach na pravej strane. Nechám sa vyniesť asi do 3/4 trate, kde už nasleduje ďalšia zákruta.

10. a 11. zákruta: Do tejto pravej ostrej si nadchádzam tak, ako som napísal z 3/4 a s kolenom potom až po vnútorných čiarach na 2-om rýchlostnom stupni. Na výjazde sa nechám vyniesť až na vonkajšie čiary, kde hneď preraďujem do trojky a na tejto rýchlosti v podstate jedným oblúkom vchádzam do 11-tej dvojitej zákruty. Je dôležité udržať motocykel čo najdlhšie na pravej strane, aby ste potom mohli za to poriadne na výjazde točenom mierne doľava poriadne zatiahnuť. Nasleduje kratučká rovinka s miernym prevýšením, kde sa vám opäť odlepí predné koleso na chvíľu od trate.

12., 13. a 14. zákruta: Nasleduje mierna, ale veľmi rýchla ľavá zákruta, ktorú celú prejdem na 5-tej rýchlosti kvôli tomu, aby som mal čo najkľudnejší prejazd. Podľa mňa nie je moc dobre podraďovať pred touto zákrutou aj napriek tomu, že ďalšia ostrá ľavá je už tak blízko. Podraďovanie si nechávam až po prejazde tejto zákruty a je dôležité, aby ste si do 13-tky čo najviac nadbehli, pretože na výjazde sa dosť nepríjemne zatvára. Tu v nájazde podradím z 5-ky do dvojky. Nasleduje kratučká rovinka mierne točená doľava, kde preraďujem z 2-ky do štvorky a presúvam sa na ľavú stranu, aby som mal široký nájazd do ďalšej pasáže.

15. a 16. zákruta: Nájazd do 15-tky z 3/4 trate a potom na pravej strane až po čiarach. Tento úsek prechádzam na 3-ke a medzi týmito zákrutami ju len dotočím a taktiež približne z 3/4 trate nabieham do poslednej zákruty. Tu je dôležité udržať motocykel čo najviac na pravej strane až na čiarach, pretože v strede tejto zákruty je poriadny "hup" a často sa tam padá kvôli tomu, že sa kolesá odľahčia od zeme. Najlepšie je sa tomuto úseku vyhnúť vpravo, tam je táto nerovnosť menšia. Je dobré to udržať vpravo aj kvôli tomu, že sa v druhej polovici táto zákruta ešte raz zalomí a keď budete niekde v strede, tak budete mať pomalý výjazd na rovinku a tým pádom aj malú max. rýchlosť.

Takže čo na záver povedať o tomto okruhu? Pannonia nemá podľa mňa skoro žiadne zápory, snáď až na jeden, že sa nenachádza na našom území. Ako obvykle si po zverejnení môžete tento článok prečítať aj na www.eres-racingteam.sk. Tak zatiaľ čau čau Roby78...

Parametre okruhu:

Dĺžka trate: 4740 m
Počet pravých zákrut: 11
Počet ľavých zákrut: 7
Šírka trate: 11 - 13 m
Dĺžka cieľovej rovinky: 700 m
Max rýchlost: 260 km/h Superbike
Web: www.pannonia-ring.com

Text: Róbert ?Roby78?´ Sháněl Majster SR SST 1000
Foto: archív autora

Článok bol uverejnený v Motomagazíne 10/2007

15.07.08, Tamasi    
Foto titulka
Okruhy Ako na to ? 4.časť: Pannonia-ring

Fotogaléria
Tamasi - Okruhy Ako na to ? 4.časť: Pannonia-ring

f
Diskusia k článku
packy
15.07.08 13:27

Diskusia k článku [linka]
Tak toto sa naucim naspamat jak Mor ho, kym sa tam vyberiem s s


ogard
pic

Bratislavský kraj
Člen od: 11.11.05
Tém: 58
Príspevkov: 457

15.07.08 16:57

Ano anoo panonia rulez s ...packy uz je na case s s


La mia moto beve olio, ma non mangerà mai riso
Upozornenie: Na tejto stránke sú zobrazené názory návštevníkov a užívateľov portálu. Redakcia nepreberá žiadnu zodpovednosť za prezentované názory a ani sa s nimi nestotožňuje.
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.


Registrácia | Zabudnuté heslo
chat Chatuje: 1

Lotéria
V lotérii hráme aj o hodnotné ceny!
Posledná výhra side (84) v banku je 60 kr.
Kúpiť los | Štatistiky

Mediálni partneri
Motomagazín | Zlatá tehla
Reklamní partneri
Šéfkuchári.sk | Car tuning | Kraken.sk
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.0454