h home   mapa mapa   k kontakt
Search
Okruhy ako na to? 5. časť: Automotodrom Brno
V dnešnom a tento rok aj poslednom vydaní nášho seriálu o okruhoch v Alpe Adria šampionáte sa pozrieme na Masarykov okruh v Brne, ktorý väčšina z vás rovnako ako Pannoniu veľmi dobre pozná, o čom svedčí aj veľa výborných slovenských časov zajazdených na tejto trati. Pozrime sa najskôr trochu do histórie tejto pýchy českého okruhového športu. Tradícia siaha až do roku 1930, kedy sa v Brne konali medzinárodné automobilové preteky na takmer 30 km trati. V jej vnútri sa nachádza aj súčasný automotodrom. Motocykle na starom okruhu štartovali od roku 1950, ale to sa už jazdilo na skrátenej verzii. Nový drom bol v podobe, akej ho poznáte, postavený v roku 1987 a s výnimkou roku 1992 sa na ňom každoročne konajú motocyklové Grand Prix. Niekoľko pretekov tu v minulosti mali aj MS Superbikov, ale od roku 2005 sa tu tento šampionát jazdí už pravidelne, z čoho máme určite všetci veľkú radosť. V minulosti sa na okruhu diali aj výrazné rekonštrukcie, v roku 1996 sa rozšírila boxová ulička a odvtedy je trať o 9 metrov dlhšia. V roku 1998 bolo celkom prestavané parkovisko pretekárskych strojov, boli zmodernizované aj boxy a taktiež priestory nad nimi. Okruh v Brne sa môže pýšiť aj tým, že bol prvým na svete, ktorý mal obslužnú komunikáciu po oboch stranách trate po celej jej dĺžke.

Čo sa týka výsledkov, najviac víťazstiev v majstrovstvách sveta tu zaznamenal Max Biaggi (4 x 250, 2 x 500, 1 x MotoGP a v tomto roku aj v Superbikoch) a možno práve preto patrí medzi jeho najobľúbenejšie. Zaujímavou informáciou je absolútne najrýchlejší čas, ktorý drží David Coulthard (na F1 McLarene). Tomu sa tu podarilo zajazdiť čas 1:36,77!!! V motocykloch je držiteľom rekordu Loris Capirossi s časom z roku 2006 na Ducati 1:58,157. Zo slovenských jazdcov je pravdepodobne v Brne stále najrýchlejší Vladimír Častka, ktorý tu pri Grand Prix v roku 2000 v kvalifikácii triedy 250 ccm zajazdil čas 2,07.

Okruh čaká už v tomto roku veľká prestavba, za 20 rokov pôda predsa len zapracovala, a tak vzniknuté nerovnosti vyrieši nákladná prestavba celej trate, kedy sa do hĺbky 40 cm urobí nové podlažie a tým pádom bude mať okruh aj nový povrch. Som veľmi zvedavý, ako sa budú motocykle na novom a hlavne dokonale rovnom povrchu správať a akých sa dočkáme najlepších časov. Myslím si, že týmto pádom sa stane tento okruh mimoriadne atraktívny, bezpečný a jazdiť na ňom bude veľká radosť. Samozrejme prestavba čaká aj na hlavnú vežu (budovu riaditeľstva) v priestoroch štartu. Poloha okruhu z hľadiska prístupu je perfektná, pretože sa sem dostanete jednou odbočkou priamo z diaľnice na Prahu, v porovnaní napr. s maďarskými okruhmi, na ktoré sa niekedy dostať znamená poriadne veľa otočiek. Vzhľadom k tomu, že sa tu jazdia majstrovstvá sveta, je zázemie dobudované do detailov a všetko tu funguje tak, ako sa patrí a sluší vrátane sociálnych zariadení, aj keď možno by som si radšej misku s priestorom na drobné pri drahom štartovnom, alebo dosť drahých poplatkoch agentúr, radšej odpustil a považoval by som čistotu za prvoradú a hlavne samozrejmú.

Umiestnenie okruhu v lese má za následok, že trať po daždi veľmi zdĺhavo osychá aj napriek tomu, že je veľmi dobre vyspádovaná. Tým, že sa tento okruh zaraďuje medzi svetovú špičku, sa na ňom samozrejme musí za jazdenie aj platiť o niečo viac, a preto napr. agentúrne podujatia sú omnoho drahšie, ako na iných tratiach v okolí. Jedinou možnosťou, aj keď podľa mňa mimoriadne nebezpečnou, sú voľné jazdy sprevádzané vždy obrovským chaosom, ale za celkom rozumnú cenu. No samozrejme toto jazdenie je ovenčené množstvom pádov a zraneniami a výsledkom býva zrušenie týchto jázd v dôsledku smrteľnej nehody, tak ako to bolo aj v tejto sezóne. Organizovanie týchto jázd, ako aj cena, sa aj napriek všetkému nedala zrovnávať s organizáciou napr. na Hungaroringu, kde sa mi mimo iného oveľa viac páči aj práca traťových komisárov. Možno práve preto, že sú to väčšinou mladí ľudia s chuťou a nadšením z tejto práce...

V areáli okruhu sa nachádza aj minibiková dráha pre mladé talenty, za hlavnou vežou je reštaurácia a po jej boku zopár stánkov s občerstvením. V týchto priestoroch je aj Funshop okruhu a aj niekoľko predajných stánkov s pretekárskym príslušenstvom a doplnkami pre motocykle. Reštauráciu nájdete aj pod hlavnou tribúnou. V okolí okruhu je veľmi veľa kempov, taktiež hotelov a ubytovní, kde sa dá za super cenu ubytovať. V tomto roku sa spustila aj nová veľmi dobre spracovaná webová stránka okruhu www.brno-circuit.com, na ktorej sa dozviete všetky informácie o všetkom. Pravidelne dvakrát do roka na okruh zavíta aj Alpe Adria šampionát a fanúšik môže byť vždy spokojný s účasťou kvalitných jazdcov. V tomto roku na prvom podujatí boli prítomní aj pretekári z majstrovstiev sveta, a tak som mal aj ja tú možnosť zažiť pocity, keď vás predbieha niekto taký. Je to naozaj neskutočný pocit a až vtedy zistíte ?kde je sever?.

Ja na tomto okruhu jazdím približne 5 rokov na rôznych motocykloch a môj najlepší čas som dosiahol po jednom tréningu v tejto sezóne (2:13:006) v prvej kvalifikácii. V druhej už bola trať mokrá a v pretekoch som bojoval so zlyhávajúcou prevodovkou. Mojím snom bolo zajazdiť čas 2:11 a myslím, že pri troche šťastia by sa mi to bolo podarilo. Budem si na tento zápis musieť ešte počkať do budúcej sezóny.

Pokúsim sa vám tak, ako vždy opísať môj prejazd tejto trate. Tým, že je dráha mimoriadne široká, je hľadanie ideálnej stopy ťažšie ako na iných užších tratiach. Okruh sa v podstate skladá zo 4 približne rovnakých šikán, takže naučiť sa "šikanovať" bude na tejto trati to najdôležitejšie. Prejazd okruhom je veľmi rýchly, neskutočne široké výjazdy, kde za to môžete poriadne zatiahnuť, mu dodávajú obrovské čaro. Tak poďme na to...

Parametre okruhu:

Dĺžka trate: 5403,19 m
Šírka trate: 15 m
Počet zákrut: 14 (6 ľavých, 8 pravých)
Max. stúpanie: 7,5 % na dĺžke 917 m
Max. klesanie: 5 % na dĺžke 410 m
Výškový rozdiel: 73,6 m
Nadmorská výška: 450 m
Web: www.brno-circuit.com


Cieľová rovinka, 1. a 2. zákruta: Rýchlosti dosahované na konci cieľovej rovinky sú v okolí 280 km/h, preto je brzdenie do prvej pravej zákruty dosť náročne na načasovanie. Ja uberám plyn zhruba na méte 130 metrov pred zákrutou a podraďujem o tri stupne nižšie do 3-jky. Na poslednom podujatí som tu sledoval Andyho Meklaua, ktorý na ?litrovom štoku? mal ešte za 100-vkov plný plyn... Bol to zážitok vidieť, ako to potom v šmyku do tejto zákruty položil. Dôležité je dlho čakať na zatočenie, v strednej časti sa treba nechať trošku vyniesť (vyhnete sa tak nerovnostiam). Pokiaľ tu budete len kopírovať vnútorný oblúk, pôjdete po nerovnostiach, tento prejazd nebude dostatočne rýchly a stratíte tým množstvo času. Môžete začať akcelerovať už v strednej časti zákruty, pretože výjazd je dostatočne široký, ale musíte sa snažiť udržať motocykel čo najdlhšie na vnútornej strane, aby ste sa zmestili do nasledovnej 2. kratučkej ľavej zákruty. Tu si to len namierite na obrubník trochu to s vami zatrasie a vy preklápate motocykel z pravej na ľavú stranu, akcelerujete a mierite si to na horizont do prvej šikany.

3. a 4. zákruta (1. šikana): Napriek tomu, že sú tieto dve zákruty také široké a ďalej od seba ako to obvykle v šikanách býva, je nutné ich prejazd poňať spoločne, pretože ak spravíte chybu v tej prvej, tá druhá vám to nijako neodpustí. Nájazd do prvej treba voliť na brzdách a zoširoka ale základným pravidlom je, že sa nesmiete nechať vyniesť na výjazde za polovicu trate, pretože by ste sa potom nestihli vrátiť späť. Tým pádom bude nájazd do druhej pomalý a stratíte tak dôležitú rýchlosť na výjazde. V druhej zákrute vás čaká niekoľko nerovností, ale tie si už asi nebudete mať veľa príležitostí užiť, pretože nový povrch sa blíži... Čím viac dokážeš udržať motorku v prvej zákrute na ľavej strane, o to by si mal mať výjazd z druhej, teda pravej, rýchlejší.

5. a 6. zákruta: Aj tieto zákruty sa dajú poňať ako jedna, keď to do prvej poriadne bez strachu "vpáliš". Nájazd volím dosť ostro a na brzdách, skoro vôbec si do tejto 5. zákruty nenadbieham a to preto, aby som obidve prešiel na jeden oblúk, ale rýchlosť v nájazde musí byť dosť vysoká. Necháte sa v strede len vyniesť na obrubník, no tam motocykel nenarovnávam a na jeden oblúk sa hneď pokladám do nasledujúcej 6. pravej zákruty. Prejazd týchto zákrut volím na jednej rýchlosti a to trojka.

7. zákruta: Táto krásna ľavotočivá zákruta na štadióne vám dáva viac možností prejazdu a to podľa toho, aký budete mať výjazd zo 6-tky. Ja tomu na výjazde zo 6-tky trochu viac pridám a nechám sa vyniesť bližšie ku kraju. Tým pádom v tejto zákrute opisujem krátky oblúk. Aj keď v tomto prípade máte o niečo pomalší výjazd, nikto vás spodkom nepredbehne. Druhá možnosť je, že zo 6-tky nevyletíte ako šíp, ale udržíte sa na pravej strane, a tak si do ?sedmičky? viac nadbehnete. Riskujete ale, že sa vám tam niekto "pichne". Výhodou je však lepšia rýchlosť na kratučkej rovinke, ktorá nasleduje.

8. a 9. zákruta (2. šikana): Postup je tu rovnaký ako v prvej šikane, nenechať sa vyniesť za polovicu trate na prvom výjazde, aby som mal čo najlepšiu rýchlosť na druhom výjazde. V druhej, teda v pravej zákrute, si treba dať pozor na niekoľko nerovností, ale nie je to nič extrémne, aj keď som tu už videl veľa pádov. Výjazd je potom už dolu kopcom, takže sa tých pár koníkov rozbehne rýchlejšie ako inokedy. Práve preto, aj keď je táto rovinka krátka, tu dotáčam 5-ku.

10. zákruta: Nájazd do ?Schwantzovky? volím z 2/3 trate a brzdenie si nechávam na poslednú chvíľu a dosť razantne, pretože je to stále dolu kopcom. V prípade problémov je to tu kam vypustiť. Prejazd volím tak 1 meter od vnútorného okraja zákruty, akcelerovať môžete opäť už v strednej časti, ale musíte si dať pozor na to, že je to stále dolu kopcom a motocykel sa vytočí rýchlejšie ako inokedy a mohlo by vám to spôsobiť problémy na výjazde. Ja túto zákrutu prechádzam na druhom stupni a na výjazde, kde je kratučká rovinka, nakrátko preradím do trojky, ale v zapätí naspäť pretože sa už blíži tretia šikana.

11. a 12. zákruta (3.šikana): Prejazd tejto šikany je o trochu odlišný od tých prvých a to hlavne tým, že sa do nej nabieha o niečo širšie ako obvykle. Viac ako na ostatných sa tu prejaví chyba v prejazde prvej zákruty, pretože je to už stúpanie do cieľa hore kopcom a rýchlosť na výjazde je oveľa dôležitejšia. V prvej zákrute oveľa dlhšie držím motocykel na ľavej strane, aby som mal nájazd do druhej pravej čo najširší, mal čo najlepšiu rýchlosť a aj minimalizoval riziku poriadneho "hajsajdru", ktorý som tu už niekoľkokrát videl a párkrát som sa aj ja po strate kontroly v tejto zákrute hrabal zo štrku von. Hlavnou príčinou týchto nepríjemností je to, keď vám to ?nevydá? v tej prvej a volíte nájazd do druhej stredom a musíte to oveľa viac zavrieť. To je problém, pretože aby ste nestratili rýchlosť, musíte za to ťahať a tak môžete hodiť, ako hovorí Maco, poriadneho "Gagarina". Nasleduje dlhšia rovinka hore kopcom, nepríjemné môžu byť v poobedných hodinách slnečné lúče, ktoré vám smerujú rovno do tváre. Preto určite volím tmavší plexi štít na prilbe.

13. a 14. zákruta (4. šikana): Opäť volím prejazd tak, ako v predchádzajúcich šikanách, len výjazd z druhej zákruty na cieľovku je oveľa širší. Preto sa snažím mať čo najlepšiu rýchlosť a držím túto výjazdovú zákrutu čo najviac pod plynom a vychutnávam si neskutočne rýchly výjazd. Nasleduje cieľová rovinka, už vidíš svojich mechanikov ako ti signalizujú najlepší čas, ale ty začínaš ďalšie kolo a preto za to ešte poriadne zatiahni!!!

Záver
Čo napísať na záver? Snáď vám moje články pomohli pri vašich prejazdoch jednotlivých okruhov a pomohol som vám ušetriť nejaké tie sekundy ale hlavne dúfam, že sa mi podarilo niektorých z vás priviezť k tomu, aby ste sa na okruhy išli previezť a zažili tak "ťažko opísateľné" pocity. Verím aj v to, že šťastne a bez zranení dojazdíte túto okruhovú sezónu a že sa vás na budúci rok na okruhoch objaví ešte väčší počet ako to bolo doteraz. Veľmi rád sa s vami na okruhoch stretnem a ak budem môcť, samozrejme poradím a pomôžem ako sa len bude dať, veď je nás tak málo a z vlastnej skúsenosti viem, že zháňanie informácii a pomoc stojí veľa času a peňazí. Lúčim sa s vami, ale len pre túto chvíľu. V budúcom roku sa vám ešte pokúsim opísať aj ďalšie okruhy a prejazdy nimi, ale načrieme opäť aj do úprav racingového motocykla a do organizácie niektorých podujatí. Môžem už teraz prezradiť, že ak všetko pôjde tak ako si predstavujeme, budeme sa spolu v budúcom roku stretávať na okruhoch v novom pohárovom podujatí, ale o tom všetkom sa včas dozviete na stránkach nášho časopisu. Ako vždy aj tento článok si môžete prečítať na www.eres-racingteam.sk. Zatiaľ sa majte pekne a cez zimu nezaháľajte, pripravujte motocykel do ďalšej sezóny, pretože každá ušetrená koruna na jar sa bude hodiť na pneumatiky.
Tak teda Čau Čau ...Roby78 ...

Text: Róbert "Roby78" Sháněl
Majster SR Superstock 1000
Foto: Richard Karnok

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 11/2007

22.07.08, Tamasi    
Foto titulka
Okruhy ako na to? 5. časť: Automotodrom Brno

Fotogaléria
Tamasi - Okruhy ako na to? 5. časť: Automotodrom Brno

ff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.


Registrácia | Zabudnuté heslo
chat Chatuje: 1

Lotéria
V lotérii hráme aj o hodnotné ceny!
Posledná výhra BacilBA (72) v banku je 48 kr.
Kúpiť los | Štatistiky

Mediálni partneri
Motomagazín | Zlatá tehla
Reklamní partneri
Šéfkuchári.sk | Car tuning | Kraken.sk
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.02296