Jazdené moto: Yamaha YZF1000R Thunderace
V dnešnej dobe by sme tento motocykel s výstižným označením hromové eso mohli zaradiť do kategórie „oldschool“. Pri svojom uvedení na trh v roku 1996 bol motocykel prezentovaný ako športovec, ale beh času je neúprosný, a tak sa počas rokov z neho stal motocykel športovo-cestovný.
______________________________________________

Yamaha vyrábala aj menšieho súrodenca Thundercat s obsahom motora 600 ccm. Hromové eso vychádza z posledného modelu FZR1000 Exup, ktorý kedysi patril k tomu najlepšiemu zo športových motoriek, čo ste mohli dostať na trhu a tí starší z nás si to celkom isto pamätajú. Príchodom modelu R1 v roku 1998 bol Thunderace odsunutý do pozície "rýchleho cestovateľa". Tejto novej úlohy sa zhostilo YZF-ko veľmi dobre, aj keď to nie je cestovateľ v pravom slova zmysle, a tak priameho konkurenta nemá žiadneho. Snáď najbližšie sú mu motocykle CBR1100XX Blackbird, ZZR1200 atď.
______________________________________________

Motor
Jedná sa o modernizovaný radový kvapalinou chladený štvorvalec s objemom 1 002 ccm pochádzajúci z posledného modelu "Exup". Modernizácia sa sústredila na zvýšenie výkonu v stredných otáčkach a dotkla sa odľahčenia pohyblivých častí motora - vačkových hriadeľov a piestov. Plnenie motora obstarávajú štyri karburátory Mikuni 38 mm so senzorom škrtiacej klapky, ktoré sú zásobované palivom pomocou elektrického čerpadla. Zaujímavosťou je použitie 5-ventilovej techniky. V každom valci sa nachádzajú tri sacie ventily a dva výfukové. Výkon narastá postupne, je dobre dávkovateľný bez citeľných prepadov a motor sa vyznačuje svojim tichým chodom. Použiteľné pásmo otáčok začína od cca 2 000 ot./min., v 3 500 ot./min. začína motor slušne ťahať a nad 5 000 ot./min. vás katapultuje silno dopredu. Nenechajte sa zmiasť, že sa jedná o dlhoročný motocykel, ono 145 koní pri 10 000 tis. je stále slušné stádočko a ak si nedáte pozor, dokáže vás pekne pokopať. Veď štvrť míle dosiahnete za cca 10 sekúnd, vaša rýchlosť by mala byť takmer 210 km/h a potom môžete pokračovať až k maximálnej rýchlosti cca 270 km/h. Pre úplnosť krútiaci moment dosahuje takmer 110 Nm pri 8 500 ot./min. Spotreba benzínu je závislá ako vždy od štýlu jazdy, ale je potrebné počítať s mierne vyšším priemerom. Začína na hranici 6 litrov a je schopná sa vyšplhať až za 10 litrov. Palivová nádrž o obsahu 19 litrov by tak mala vystačiť na cca 280 km. Životnosť motora je dobrá, prejdenie vzdialenosti 100 000 km by malo byť reálnou hodnotou. Samozrejme, motor má aj svoje slabšie stránky. V tomto prípade sa jedná o zvýšenú spotrebu oleja, ktorá sa dokáže vyšplhať až na 1 liter/1000 km. Údajne touto nepríjemnosťou boli postihnuté len prvé dva ročníky, ale ak si zakúpite akýkoľvek ročník veľkého YZF-ka, venujte zvýšenú pozornosť hladine oleja. Prevodovka je 5-stupňová, vcelku dobre odstupňovaná a jej funkčnosť bezproblémová.
______________________________________________

Podvozok
Vychádza z modelu YZF750R. Dvojitý chrbticový rám typu Delta box je pozváraný z hliníkových profilov. Vpredu sa nachádza klasická teleskopická vidlica s priemerom 48 mm a je plne nastaviteľná. Vzadu nájdete centrálne uloženú jednotku pruženia, ktorá je rovnako nastaviteľná. Pruženie motocykla je nastavené skôr na pohodlnú jazdu a nečakajte agilné reakcie moderného superbiku. Na druhej strane nemusíte mať obavy z horšieho povrchu vozovky. Suchá hmotnosť sa dostala pod hranicu 200 kg, presnejšie povedané, motocykel váži 198 kg. Jazdecká pozícia je príjemná vďaka pohodlnému sedlu aj pre spolujazdca. Pri dlhších vzdialenostiach vám jazdu môžu znepríjemňovať vibrácie, ktoré sú citeľné a vďaka nim je obraz v spätných zrkadlách roztrasený. Zlepšenie by mali priniesť väčšie a ťažšie závažia na konci riadidiel. Predný svetlomet má dostatočný výkon aj pre jazdu v noci. Prístrojový panel je prehľadný a tvoria ho tri poctivé analógové budíky, ktoré sú dobre čitateľné aj na priamom slnku. Dielenské spracovanie je na priemernej úrovni a najkvalitnejší na celom motocykli je motor, ktorý znesie aj drsnejší spôsob jazdy.
Brzdy motocykla sú dobré aj keď sú vpredu „len“ 4-piestikové strmene (298 mm). Ich účinok je vyšší ako u 6-piestikových u YZF750R. Účinok zadnej dvojpiestikovej brzdy je tiež dobrý. Dávkovanie a ovládateľnosť prednej brzdy je veľmi dobrá a stačí vám k tomu jeden prst. Motocykel sa obúva pneumatikami so „štandardným“ rozmerom - vpredu 120/60/17, vzadu potom 180/55/17.
______________________________________________

Záverom
Motocykel Yamaha YZF1000R je vhodný pre skúsených jazdcov, ktorí hľadajú rýchly a vcelku spoľahlivý motocykel pre cestovanie. Oceníte kombináciu silného motora, priemerného podvozku s dobrými brzdami a príjemnú jazdeckú pozíciu. Pri kúpe sa vyhnite prvým dvom ročníkom, siahnite radšej po zachovalom motocykli z konca výroby.
______________________________________________

Publikované: Motomagazín č.: 10/2010
Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

19.12.10, Dragon    
Foto titulka
Jazdené moto: Yamaha YZF1000R Thunderace

Diskusia k článku
raptor
pic

Bratislavský kraj
Člen od: 11.01.05
Tém: 192
Príspevkov: 4062

19.12.10 08:05

Diskusia k článku [linka]
Priamejsi konkurent v tych casoch sa mi zda CBR 1000 F, alebo ZX9R s

totiz thunderace bola vyrobena ako supersport (ako bolo spravne spomenute v clanku) kym blackbird a ZZR12 boli odzaciatku myslene ako sportova turistika

hrubicu "najkvalitnejšý" beriem ako lepšiu alternativu k odporucanym kilometrom na tachometri ktore by tato jazdenka mala mat a ktora bola nastastie vynechana - kazdopadne mal by to citat nejaky jazykovy korektor alebo aspon niekto z redakcie kym to pustite von.


..life is a race!! ..be rider, or be ridden
Upozornenie: Na tejto stránke sú zobrazené názory návštevníkov a užívateľov portálu. Redakcia nepreberá žiadnu zodpovednosť za prezentované názory a ani sa s nimi nestotožňuje.
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.0314