h home   mapa mapa   k kontakt
Search
Vojvoda do reálneho sveta - test KTM 690 Duke
Gran Canaria 10. – 11. 12. 2011

Vonku je jemne pod mrakom a príjemných 20 stupňov, nie nadarmo sa Kanárskym ostrovom hovorí aj Ostrovy večnej jari. Pred sebou mám úzku asfaltku stúpajúcu do hôr a čaká na mňa zhruba 120-kilometrový okruh po tých najúžasnejších cestách, ktoré tento ostrov ponúka. Je to už môj druhý dnešný okruh a už teraz viem, že by som nasledujúcich pár hodín s nikým a ničím nemenil. Pod sebou mám motorku, ktorá bola pre toto prostredie stvorená – KTM 690 Duke.

Rakúšania si pre prezentáciu svojho nového modelu vybrali naozaj úžasnú kulisu, ktorá nechala naplno vyniknúť prednosti tohto hravého a všestranného naháča. Jednovalcový Duke je v ponuke výrobcu už od polovice 90-tych rokov minulého storočia a bez debaty patrí medzi jeho najdôležitejšie modely novodobej histórie, nakoľko bol po dlhých rokoch prvým modelom určeným výlučne na asfalt. Počas svojej existencie prešiel niekoľkými generačnými obmenami, ktoré priniesli extrém offroadovej produkcie KTM na asfalt, no a zdá sa, že najnovšia generácia tohto modelu osloví najširší okruh jazdcov.

Krok naspäť?
Určite si pamätáte na poslednú generáciu Duka, ktorý dokonale vystihoval filozofiu výrobcu, a nielen svojím výzorom, ale aj jazdnými vlastnosťami a exkluzívnymi komponentmi, ktoré zdobili každý milimeter tohto motocykla, predstavoval prototyp toho najlepšieho, čo môže jednovalec ponúknuť. Nekompromisné jazdné vlastnosti porovnateľné so superšportmi mu zabezpečovali neohrozenú pozíciu na trhu ešte na niekoľko rokov dopredu, Duke nebol už len obratným supermotom, ale niečo viac a v sedle tohto jednovalca ste mohli držať krok s oveľa väčšími športovými motorkami, no malo to jeden háčik. Exkluzivitu samotného motocykla žiaľ vyvažovala aj jeho, rovnako exkluzívna, cena, čo sa podpísalo pod jeho predajné čísla, ktoré nakoniec nenaplnili predstavy výrobcu. Chcelo to zmenu, ktorá prichádza v podobe novej generácie „Vojvodu“, ktorý prináša možno trochu jednoduchší dizajn, podvozok je vybavený cenovo dostupnejšími komponentmi a správanie motocykla na ceste je priateľskejšie v porovnaní so svojím predchodcom. Stále je to však KTM so všetkým čo k tomu patrí a jednovalec je pripravený ohúriť vás svojim výkonom a jazdnými vlastnosťami, ktoré sú stále na úrovni, ktorá vyčnieva nad konkurenciu. Naviac, cena sa dostala na úroveň, ktorá je zrazu plne porovnateľná s najbližšou konkurenciou. Krok späť? V žiadnom prípade! Nový Duke 690 je pripravený na úspešné ťaženie.

Nový smer
Nový model prichádza na trh v období, keď KTM má za sebou úspešnú premiéru najmenšieho modelu Duke 125, ktorý sa v Európe stal jednou z najpredávanejších 125-iek na trhu a naznačil, že KTM môže úspešne fungovať aj na trhu cenovo dostupnejších modelov určených na každodenné jazdenie v reálnom svete. Presne v tomto duchu je prezentovaný aj nový Duke 690, ktorý chce byť všestrannejší a dostupnejší ako bol jeho predchodca. Na druhej strane výkon, dynamika alebo jazdné vlastnosti zostávajú verné originálu a filozofii KTM. V porovnaní so svojím predchodcom tak bolo vymenených až 90 % komponentov a výsledkom je ľahký a obratný jednovalec, ktorý je pripravený ponúknuť vám všetko, čo od motorky určenej do podmienok reálneho sveta budete potrebovať.

Najvýkonnejší jednovalec
Bezkonkurenčné výkonové parametre motora LC4 z neho robia pomaly legendu a v triede jednovalcov momentálne asi ani nemá dôstojnú konkurenciu. Naviac skutočnosť, že dokáže pri tom spĺňať najprísnejšie európske emisné normy, ktoré ešte ani neplatia, hovorí samo za seba. Za vynikajúcimi parametrami stojí už samotný koncept motora, ktorý do jednovalca zakomponoval najmodernejšie technológie, ktoré sa dovtedy v tejto triede nepoužívali. Od samotného začiatku tak tento motor svojimi ambíciami prekračoval bežný štandard jednovalcov a rovnocennú konkurenciu hľadal minimálne medzi objemovo porovnateľnými dvojvalcami. Napriek vynikajúcim parametrom pôvodnej verzie motora sa do nového Duka dostáva modernizovaná verzia motora LC4. Najväčšiu zmenu predstavuje nová hlava valca vybavená dvojicou zapaľovacích sviečok (Dual spark), kde každá sviečka sa riadi podľa vlastnej mapy zapaľovania. Výkon sa dávkuje pomocou elektronicky ovládanej škrtiacej klapky (Drive by wire). Výsledkom je kultivovanejší chod motora, dokonalejšie spaľovanie a vyšší výkon, ktorý teraz dosahuje úctyhodnej hodnoty 70 k, ohromné dávky krútiaceho momentu a okamžitá odozva motora na pootočenie plynovou rukoväťou. Moderná elektronika naviac ponúka možnosť manuálneho menenia výkonových kriviek malou otočnou hlavicou umiestnenou pod sedlom. To však nie je všetko a výrobca sľubuje o 10 % nižšiu spotrebu a predĺžený servisný interval na 10 000 km, čo je z pohľadu znižovania prevádzkových nákladov výborná správa.

Nový podvozok
Podvozok na prvý pohľad veľké zmeny nesľubuje, no opak je pravdou. Celá motorka je teraz citeľne kompaktnejšia. Rázvor sa zmenšil z pôvodných 1 472 na 1 466 mm a posed sa znížil dokonca o 30 mm. V sedle sa tak okamžite cítite pohodlne a motorka sľubuje neuveriteľnú obratnosť na ceste. Úplne nové sú aj komponenty pruženia WP, ktoré síce nedosahujú exkluzivity svojho predchodcu, no v tejto triede stále patria na absolútny vrchol. Významnú novinku nájdete na brzdnom systéme Brembo, kde je použitý rovnaký protiblokovací systém ABS ako na turisticky ladenom supermote 990 SM T. Kompaktný systém Bosch vyniká citlivým nastavením prispôsobeným agresívnej športovej jazde a momentálne patrí medzi najlepšie na trhu. Pomaly sa dostávame k dizajnu motocykla, ktorý sa výrazne zmenil a oveľa viac sa teraz podobá na ostatných zástupcov modelovej rady Duke, menovite najmenšiu 125-ku. Na prvý pohľad strohejší dizajn opäť naznačuje smerovanie nového modelu do podmienok civilného jazdenia, a aj keď nemusí osloviť každého, tak počas prezentácie bol prijatý v pozitívnom svetle.

Dokonalá zábava v kompaktnom balení
Po tradičnom rannom brífingu spojenom s upozornením na domácich policajtov, ktorí nemajú veľa pochopenia pre rýchlu jazdu v blízkosti obývaných miest (anglickí kolegovia sa deň pred nami vyskladali miestnej polícii sumou 800 Eur na pokutách za prekročenie rýchlosti a iných priestupkov), prichádza čas sadnúť do sedla a vyraziť smerom do hôr na plánovaný okruh, ktorý si v priebehu dňa zopakujeme ešte dvakrát. Ak na Dukovi na prvý pohľad niečo ohúri, tak sú to fyzické rozmery samotnej motorky. Jednovalec s motorom o objeme takmer 700 ccm by mal mať svoje rozmery, ktoré už nie sú úplne najmenšie. Nový Duke však úspešne toto tvrdenie vyvracia a už na prvý pohľad je to veľmi kompaktná a štíhla motorka, ktorá sa svojimi rozmermi radí skôr do kategórie maloobjemových jednovalcov. V sedle sa tak okamžite cítim ako doma, a aj pri mojej výške 178 cm mám nohy neustále pevne na zemi. Potom je tu hmotnosť, ktorá je tesne na hranici 150 kg, čo je rovnako hodnota, ktorá je vynikajúca a v kombinácii s rozmermi tak máte pod zadkom ľahkú a hravú motorku, ktorá sa vzhľadom na výkon motora dá neuveriteľne ľahko ovládať.

Mesto, horské pasy a diaľnica
Prvé kilometre sa prepletáme ulicami turistického strediska Maspalomas a je to vyložene „predpisové“ posúvanie sa po meste. Motor vás poteší kultivovaným chodom bez vibrácií. Napriek tomu nezaprie v sebe jednovalec, a ak sa pozabudnete a necháte padnúť otáčky príliš hlboko, tak vás vytrestá trhavými pohybmi, ktoré sú pre jednovalce typické. Tu citeľne pomohla komfortná výkonová mapa, ktorá zjemnila trhavé pohyby na minimum bez toho, aby motor stratil niečo zo svojho rýchlo nastupujúceho výkonu. Motor zaberá príjemne a na pohyb rukoväte reagoval okamžite bez náznaku oneskorenia, ktoré je súčasťou elektronicky ovládanej škrtiacej klapky. Vlastne, keby som nevedel, že motorka využíva elektronický systém „Drive by wire“, tak by som sa ani nezameriaval na plynulý záber a ochotu motora „ísť za plynom“.
Mesto, kruhové objazdy, rýchlostné limity a civilizáciu nechávame pomaly za sebou a pred nami sú už len úzke kľukaté cesty stúpajúce do hôr a perfektný asfalt. Mal som už nejaké predstavy o tom čo malo nasledovať, ale realita bola ešte oveľa lepšia. Vrchovatou mierou za to môže samotný Duke, ktorý bol na tieto cesty doslova stvorený. Motor krátke rovinky rýchlo hltal alebo stačilo jemne na dvojke potiahnuť za riadidlá a rovinku absolvovať rovno na zadnom kolese. Tesne pred zákrutou potom prudko na brzdy a agresívne sa vrhnúť do ostrej zákruty, za ktorú vlastne ani poriadne nevidíte, no a potom opäť nasleduje tá istá scéna po najbližšiu zákrutu. Všetko pritom prebieha nenútene bez riskantných manévrov, ľahký a obratný podvozok vám dovolí urobiť korektúry aj v hlbokom náklone, pričom sa na minimálnom priestore bezpečne vyhýbate náhlym prekážkam v podobe áut alebo cyklistov, ktorí sa pred vami z ničoho objavia hneď za zákrutou alebo rovno v zákrute. Práve táto hravá ovládateľnosť z Duka robí rýchlu a zábavnú motorku, ktorá začínajúceho jazdca rýchlo zbaví zbytočného rešpektu, a naopak, skúsený jazdec sa ani na sekundu v sedle nenudí. Samotný motor mal v každej situácii stále viac ako dosť presne dávkovateľného výkonu a +70 k máte neustále k dispozícii. Prekvapivo sa najlepšie cítil na štandardnej výkonovej krivke, pričom nič nestratil z ochoty ísť do maximálnych otáčok podobne ako športová krivka, ktorá bola síce najagresívnejšia, no mala problémy s nízkymi otáčkami a väčšinou zostala nevyužitá. Podvozok sa správal isto a presne, bez náznaku nervozity, agresívne dobrzďovanie na hranici šmyku zvláda aj vďaka prítomnosti antihoppingovej spojky elegantne. Mimochodom, výkonné brzdy dokážu uspokojiť aj rýchlych a agresívnych jazdcov, no ak jazdíte na hrane, tak vyžadujú pevnejšie stlačenie. Výbornú povesť potvrdil aj vypínateľný systém ABS, ktorý zasahoval skutočne na poslednú chvíľu a agresívna jazda mu vôbec neprekáža. Samozrejme, na dosiahnutie maximálnej zábavy ho stačilo vypnúť a nájazdy do zákrut kontrolovaným šmykom Duke zvládal s absolútnou ľahkosťou. Pravej športovej zábave sa nebránilo ani pruženie, ktoré zvláda agresívne tempo a je schopné vyhovieť širokému spektru jazdcov. Zadný tlmič naviac ponúka možnosť nastavenia predpätia, čo zvyšuje športové využitie, žiaľ, predný tlmič túto možnosť už neponúka. Veľmi dobre riešený je posed a štíhle stredové partie zabezpečujú ľahký pohyb v sedle a Duke je skutočným športovcom.
Posledná časť okruhu je spojená s presunom po rýchlych prímestských cestách s krátkym diaľničným presunom. Duke ani v tomto prostredí nesklamal a hravo prekonal to, čo by ste očakávali od bežného jednovalca. Udržiavať cestovnú rýchlosť nad hranicou 150 km/h nepredstavuje väčší problém a v silách tohto motora je maximálka niekde okolo 200 km/h. Samozrejme športový turista to nikdy nebude a nápor vetra je pri diaľničných rýchlostiach dosť nepríjemný, no hravo zvládne aj dlhšie výlety. Ak by sa dalo motoru niečo vytknúť, tak to bol falošný neutrál medzi 5. a 6. prevodovým stupňom, ktorý mi tam 2 – 3 krát „nechtiac skočil“ počas radenia, ale zdá sa, že to je drobný problém, ktorý sprevádza tento motor už od jeho zrodu. Naopak, podvozok neprotestuje ani pri vyšších rýchlostiach a príjemne prekvapí výbornou stabilitou.

Konkurencia
V prípade modelovej rady Duke bolo presné definovanie konkurencie vždy trochu problematické, najmä posledná generácia tohto modelu vďaka výkonnému motoru úplne zatienila jednovalcovú konkurenciu a rovnocenných partnerov bolo treba hľadať medzi dvojvalcami. Platí to aj v prípade najnovšej generácie tohto modelu a vďaka výbornému pomeru výkonu a hmotnosti (2,29 kg/k) sa bez problémov radí medzi modely ako Ducati Monster 696 (2,47 kg/k), Kawasaki Er-6n (2,86 kg/k) alebo Suzuki Gladius (2,84 kg/k). Práve tu možno hľadať vhodné zaradenie pre nového Duka a určite je viac ako zaujímavou alternatívou dvojvalcom.

Verdikt
Situácia na motocyklovom trhu v Európe nie je momentálne príliš optimistická a ani výhľad na najbližšie roky neponúka radikálny obrat k lepšiemu. Táto situácia núti výrobcov robiť rozhodnutia, ktoré sú na prvý pohľad dosť prekvapivé. Do tejto kategórie patrí aj rakúska KTM, ktorá sa trochu odklonila od svojej zaužívanej produkcie a najnovšie si to namierila do kategórie praktických a cenovo dostupnejších modelov, ktoré oslovujú širší okruh jazdcov ako exkluzívne kúsky rokov minulých. Musím však povedať, že KTM urobila dobre, pretože nový Duke 690 je výkonnou a zábavnou motorkou, ktorá nič nestratila zo športovej DNA svojich predchodcov. Napriek tomu dokáže svojím priateľským správaním osloviť širší okruh jazdcov ako doteraz. Pri cene 7 650 Eur tak vyvstáva otázka či má vôbec zmysel hľadať väčšie a výkonnejšie motorky, keď tento jednovalec dokáže všetko, čo v reálnom svete potrebujete.


KTM 690 Duke

Cena: 7 650 Eur
Motor: 690 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 70 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 70 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 149,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 466 ± 15 mm
Výška sedla: 835 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17

Za pozvanie ďakujeme: KTM Central East Europe s.r.o., Bratislava

Autor: Miro Tamáši, foto: Francesco Montero, Sebas Romero

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2012

21.03.12, Tamasi    
Foto titulka
Vojvoda do reálneho sveta - test KTM 690 Duke

Fotogaléria
Tamasi - Vojvoda do reálneho sveta - test KTM 690 Duke

fffffff
fffffff
fffffff
f
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.


Registrácia | Zabudnuté heslo
chat Chatuje: 1

Lotéria
V lotérii hráme aj o hodnotné ceny!
Posledná výhra ahojko (90) v banku je 63 kr.
Kúpiť los | Štatistiky

Mediálni partneri
Motomagazín | Zlatá tehla
Reklamní partneri
Šéfkuchári.sk | Car tuning | Kraken.sk
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.01538