h home   mapa mapa   k kontakt
Search
Test Husaberg TE125
Husaberg s príchuťou spáleného oleja

Kedysi ortodoxný výrobca štvortaktnej techniky sa v rukách rakúskej KTM mení na nepoznanie a okrem novej generácie štvortaktov najnovšie v ponuke Husabergu nájdete aj dvojtakty. „Dvojtaktná revolúcia“ začala minulý rok, keď sa v tradičnej modro-žltej farebnej kombinácii objavila dvojica veľkých dvojtaktov TE 250 a TE 300. Rok 2012 prináša ďalšiu novinku v podobe modelu TE 125, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

O čom to je
Svet moderného offroadu je miesto, ktoré je v neustálom pohybe a vládne tu tvrdá konkurencia. Posledné roky naviac priniesli prepad predaja klasických endúr na najvýznamnejších trhoch v Európe a Severnej Amerike. Presadiť sa na tomto neustále sa stenčujúcom trhu nie je práve jednoduché a prísť s niečím novým vyžaduje dokonale prepracovanú stratégiu. V prípade nového Husabergu však môžeme byť bez obáv a všetko je tak ako má byť, a spojenie legendárneho offroadového mena so špičkovou rakúskou technikou je kombinácia, ktorej úspech je zaručený.

Na koho je Husaberg TE 125 namierený
Na motokrosovom poli možno dvojtakty bojujú v nerovnom boji, no v prostredí súťažného endura je situácia úplne iná a moderný dvojtakt je vyrovnaným súperom objemovo väčším štvortaktom. Platí to aj v kategórii E1 kam smeruje aj najmenší Husaberg. V porovnaní so štvortaktom vyniká 125-ka neuveriteľne ľahkou ovládateľnosťou, pričom stále ponúka viac ako dostatok ľahko dávkovateľného výkonu. Napriek tomu Husaberg mieri najmä na mladých juniorov, ktorí práve prestupujú na dospelý motocykel a ľahko ovládateľný dvojtakt predstavuje ideálnu voľbu. Samozrejme, má však čo ponúknuť aj ostrieľaným profíkom a hoby jazdcom, ktorí sa neunavia tak rýchlo ako v sedle ťažšieho a výkonnejšieho štvortaktu.

Technika
V úvode som spomínal kombináciu legendárneho mena a špičkovej techniky z dielne rakúskej KTM-ky. Husaberg TE 125 naplno ťaží z tejto skutočnosti a ponúka ostré športové náradie, ktoré je už v sériovom prevedení pripravené štartovať na vrcholných podujatiach. Na prvý pohľad by ste len ťažko hľadali výraznejšie odlišnosti v porovnaní s KTM 125 EXC a skôr je to o detailoch, ktoré túto dvojicu odlišujú. Motor je prakticky kompletné prevzatý z KTM, no vôbec to nie je na škodu, nakoľko tento dvojtakt patrí momentálne medzi technicky najvyspelejšie pohonné jednotky v tejto kategórii. Vysoký výkon je na túto objemovú triedu rozložený v širokom pásme využiteľných otáčok. Nielen motor ale aj podvozok je prevzatý z KTM a až na iné nastavenia pruženia a žltú farbu rámu zodpovedá špecifikáciám modelu EXC. Opäť však nie je na čo sa sťažovať, podvozok zdobia špičkové komponenty. Husaberg tak okrem poslednej generácie pruženia WP využíva najnovšie brzdy a hydraulickú spojku Brembo, frézovaný okulár alebo ráfy Excel v eloxovanom modrom prevedení. Zostáva tak už len dizajn a celková ergonómia Husabergu, ktorý sa okrem iného grafického a farebného prevedenia môže pochváliť väčšou nádržou a vyššie položeným sedlom ako KTM (985 vs 960 mm).

Hravý, výkonný a zábavný Husaberg
Musím uznať, že dvojtaktná technika Husabergu svedčí a nepoznať históriu tejto značky, tak sa na tým ani nepozastavím. Na druhej strane vďaka prispeniu materskej KTM-ky sa určite nejedná o nejakú „prvotinu“, ktorá by trpela „detskými chorobami“, ktoré sú u úplne nových modelov časté. Husaberg je vďaka špičkovej technike motocyklom, ktorý je dotiahnutý do absolútneho detailu. V praxi to znamená, že v sedle sa okamžite cítite ako doma a vychutnávate si kvalitu a špičkovú techniku, ktorú táto 125-ka ponúka. Papierovo vyššie sedlo nepredstavuje problém, pretože motorka je už na prvý pohľad kompaktná, štíhla a pôsobí veľmi ľahkým dojmom. Táto „ľahkosť“ potom asi najlepšie definuje samotnú jazdu s týmto motocyklom. Motor naskočí na 1 – 2 nakopnutia bez ohľadu nato či je motor studený alebo zahriaty, pričom vás uvíta vcelku utlmeným zvukom, no s typickým prejavom jedovatého dvojtaktu. Stačí pár minút v sedle a okamžite zistíte o čom to je a v spojitosti s Husabergom vás väčšinou napadajú slová ako ľahký, hravý a zábavný. Najmä pri priamom porovnaní so štvortaktnou 250-kou je tento rozdiel v hmotnosti a ovládateľnosti poriadne citeľný a Husaberg akoby mal o dobrých 20-30 kg menej ako štvortakt. V praxi to znamená ľahké ovládanie a obratnosť, ktorá je priam stvorená do extrémnych situácii. V náročných sekciách, kde neustále meníte smer jazdy a často využívate celý svoj fyzický fond, aby ste sa vysporiadali s nástrahami trate je ľahkosť Husabergu priam ukážková. Okrem toho, že oproti štvortaktnej konkurencii šetríte silami, tak aj prejazd je rýchlejší. Najmä jazdci, ktorí ešte len zbierajú skúsenosti sú v sedle Husabergu vo výhode. Naopak v rýchlych úsekoch dokáže motorka rýchlo reagovať aj na najmenší podnet zo strany jazdca.
Motor sa správa ako typická 125-ka a v porovnaní štvortaktnou 250-kou ponúka citeľne užší okruh využiteľných otáčok a je potrebné držať otáčky blízko maxima. V opačnom prípade vás motor potrestá stratou výkonu spojenou so stratou rýchlosti. Napriek tomu je to poriadne nadupaná 125 a motor ožíva už relatívne rýchlo. V pomalých sekciách si tak nemusíte pomáhať preklzovaním spojky, ale motor sa dokáže až prekvapivo dobre vysporiadať s pomalými rýchlosťami. Prechod do maximálnych otáčok je pritom rýchly a plynulý bez najmenšieho zaváhania. Na druhej strane v momente keď prispôsobíte váš jazdný štýl potenciálu motora, tak o nedostatku výkonu nemôže byť ani reči, naopak v kombinácii s ľahučkým ovládaním dokáže byť Husaberg neuveriteľne rýchly aj v tom najnáročnejšom teréne. V tomto prípade spolu s motorom výborne spolupracuje 6 stupňová prevodovka, kde jednotlivé prevody na seba veľmi dobre nadväzujú. Prvé dva prevodové stupne sú namierené do pomalých a náročných sekcii a naopak 6-ka dokáže vyvinúť maximálku okolo +140 km/h, čo je na občasné presuny po ceste viac ako dosť. Výborne obstála aj hydraulicky ovládaná spojka, ktorá ani pri drsnejšom zaobchádzaní neprotestovala a zaberala s milimetrovou presnosťou.
Správaním jednoznačne nesklamal podvozok, ktorý je plný kvalitných komponentov a mäkšie nastavené sériové pruženie si výborne poradilo v náročnom teréne a obe kolesá presne kopírovali terén. Na motokrosovej trati väčšie dopady už tradične prinútili pruženie ísť „na doraz“, no široké možnosti nastavenia vám pomôžu nájsť optimálne nastavenie v drvivej väčšine podmienok. Brzdy Brembo na oboch koncoch sa správajú presne v duchu tradície modelovej rady KTM EXC a patria medzi to najlepšie čo súťažné endurá ponúkajú, výkonné a ľahko dávkovateľné zároveň.

Verdikt
Rozhodnutie urobiť z Husabergu aj dvojtaktnú značku a naviac s prevzatou technikou z KTM môže u niektorých priaznivcov vyvolávať otázniky, no pravdou je, že toto rozhodnutie prináša svoje ovocie. Okrem toho, že sa posilnila pozícia dílerov, ktorí majú čo ponúknuť širšiemu okruhu zákazníkov, Husaberg na seba preberá rolu prémiovej enduro značky, ktorá ponúka len to najlepšie vo všetkých objemových triedach. Potvrdzuje to aj nový model TE 125, ktorý naplno ťaží z vynikajúcich jazdných vlastností a špičkových komponentov modelu KTM 125 EXC. Nakoniec sa môže objaviť otázka prečo rovno nesiahnuť po oranžovej KTM-ke? Odpoveďou môže byť túžba po individualite a nie každý chce byť súčasťou oranžového mora a pri cene len o 100 Eur si mnohí za túto individualitu radi zaplatia.

Husaberg TE 125
Cena: 7 230 Eur
Motor: 125 ccm, 2T, R1
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 97 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 471 ± 10 mm
Výška sedla: 985 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 120/90-18

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava

plus - výborná ovládateľnosť v náročnom teréne, špičkové komponenty, bez ďalších investícii
minus - v porovnaní so štvortaktom menší okruh využiteľných otáčok, prakticky žiadne rozdiely v porovnaní s KTM

Autor: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2012

31.03.12, Tamasi    
Foto titulka
Test Husaberg TE125
Foto: S fotením Husabergu nám pomáhal mladý motokrosár Jakub Hruška

Fotogaléria
Tamasi - Test Husaberg TE125

fffffff
fffffff
ffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.


Registrácia | Zabudnuté heslo
chat Chatuje: 1

Lotéria
V lotérii hráme aj o hodnotné ceny!
Posledná výhra kavis (84) v banku je 9 kr.
Kúpiť los | Štatistiky

Mediálni partneri
Motomagazín | Zlatá tehla
Reklamní partneri
Šéfkuchári.sk | Car tuning | Kraken.sk
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.01448