h home   mapa mapa   k kontakt
Search
Vitajte vo svete Harley-Davidson
Miami, USA, 20. - 23. 02. 2012

Ako presne definovať legendu, kult? Čo to vlastne presne znamená? Najmä vo svete motoriek, kde existuje veľa rôznych kategórií a štýlov taká definícia nie je jednoduchá. No ak by legendu definovala bohatá história, nesmrteľná technika, verný zástup priaznivcov a jasná vízia budúcnosti, tak značka Harley-Davidson túto definíciu spĺňa do bodky. O tom, čo robí túto značku tak výnimočnou sme sa mohli presvedčiť počas prezentácie Art of Custom, ktorú zorganizovala pre vybraných európskych novinárov centrála Harley-Davidson.

Nestáva sa často, že sa teším ako budem vstávať o druhej ráno, aby som následne strávil dve a pol hodiny cestou na letisko. Tentoraz to však bolo iné a do auta nasadám svieži a s úsmevom na tvári. Dôvod je jednoduchý, nasledujúcich pár dni sa chystám stráviť v slnkom zaliatom Miami na juhu Floridy pod starostlivým dozorom ľudí z Harley-Davidson, ktorí pre nás pripravili poriadne nabitý program.

Netradičný Press Trip
Opisovať cca 20 hodín, ktoré som strávil v rôznych dopravných prostriedkoch nemá zmysel, no podstatné je, že zamrznutú Európu nechávam za sebou a dosadám presne načas na pristávaciu plochu medzinárodného letiska v Miami. Už z prvých informácií, ktoré mám k dispozícii je jasné, že v tomto prípade nepôjde o úplne štandardnú novinársku prezentáciu, kde sa venujeme jednému konkrétnemu modelu motocykla, tu nás čaká o niečo pestrejší program, kde samotná jazda na novinkách ako Seventy Two alebo Softail Slim je len časťou programu, ktorý nás čaká. Nakoniec nie je žiadnym tajomstvom, že podujatie je poňaté tak trochu lifestylovo a zišla sa tu pestrá paleta novinárov s rôznym zameraním, no s rovnakým cieľom – dozvedieť sa čo najviac o značke Harley-Davidson.

Značka, ktorá ovplyvnila generácie ľudí
Je 110 rokov veľa? Ako sa to vezme, no z pohľadu motocyklového výrobcu je to úctyhodné číslo, ktoré svedčí o jeho bohatej a pestrej histórii. Dá sa povedať, že za toto obdobie sa značka Harley-Davidson stala pojmom, ktorý sa hlboko zapísal do podvedomia bežnej verejnosti a dávno prekročil bežné hranice vnímania motoriek. No a tých 110 rokov bolo naozaj pestrých, úspechy striedali pády, no potom cesty vždy smerovali späť na vrchol. Cieľom pritom nikdy nebolo splynúť s davom, práve naopak, H-D vždy rád vyčnieval a ponúkal viac ako len dopravný prostriedok, Harley-Davidson ponúka životný štýl. Tých dôležitých momentov v histórii bolo veľa, no už krátka retrospektíva tejto histórie naznačuje vplyv značky nielen na motocyklovú históriu, ale má aj nemalý podiel na tom, ako vnímame motorkársky život dnes. Napríklad už prvý model z roku 1903 bol určený na pretekanie a firma sa v motošporte aktívne angažuje vlastne dodnes (Flat Track v USA čo je obdoba európskej plochej dráhy). V roku 1909 bol po prvýkrát použitý tradičný motor „V-twin“. Originálne logo H-D bolo zaregistrované už v roku 1910. V roku 1920 bol Harley-Davidson najväčším výrobcom motocyklov na svete a viac ako 2000 autorizovaných predajcov predávalo v 67. krajinách sveta. V 1925 sa po prvýkrát objavila typická nádrž „tear“ v tvare kvapky, ktorá sa používa dodnes a je súčasťou prakticky každého klasického cruisera ľubovoľnej značky. No a potom je tu rok 1947, kedy sa po prvýkrát objavil tradičný čierny kožený kabát, ktorý rýchlo prekročil hranice motocyklového využitia a stal sa neodmysliteľnou súčasťou módy a rebelského životného štýlu. Dá sa povedať, že Harley-Davidson ovplyvnil niekoľko generácii ľudí po celom svete.

Art of Custom
To čo vždy odlišovalo Harley-Davidson od ostatných bola schopnosť upraviť „customize“ si motorku podľa vlastných predstav a vlastne vytvoriť tak jedinečné dielo podľa predstáv majiteľa. Samozrejme, dnes to už nie je len výsada H-D a upraviť si môžete ľubovoľný cruiser, naviac prekvitá samostatné trhové odvetvie špecializovaných úpravárenských firiem, no produkcia H-D je v tomto smere stále jedinečná a samotná fabrika je v súčasnosti hnacím motorom individuálnych úprav a cez svoj program Factory Custom pomáha svojím zákazníkom postaviť si originálny custom podľa vlastných predstáv. Kam až smerujú hranice customizingu v rámci H-D sme si boli pozrieť v naozaj štýlovom prostredí štvrti Winwood Arts District, ktorá je umeleckým srdcom Miami a hýri pestrými farbami, a originálnymi maľbami, ktoré sú nakreslené priamo na stenách budov. Sídli tu napríklad aj hudobné štúdio slávneho výrobcu gitár, firmy Gibson a práve tu si H-D rozložil svoj „pracovný stan“, kde sme si mohli prezrieť čo sa skrýva pod označením „Art of Custom“. K tejto téme nám poskytol maximum informácii Gene Thomason, ktorý má mimochodom jednu z najzaujímavejších prác v rámci H-D, keď v jeho rukách sa sériové modely menia na originálne Factory Custom a vlastne jeho diela sú inšpiráciou pre zákazníkov. Podľa jeho slov už pri vývoji sériového modelu je kladený mimoriadny dôraz na dizajn motocykla, ktorý má na starosti celý tím ľudí. Napríklad už samotná fabrika ponúka rôzne stupne úprav v podobe exkluzívneho sfarbenia „Custom Paint Job“. Až potom príde na rad Gene a jeho tím, ktorí premenia sériový model na originálny custom. Výhody originálneho fabrického customu sú pritom jednoznačné, keď sa na úpravy a doplnky vzťahuje rovnaká záruka ako na kompletný motocykel a kvalita sfarbenia je rovnaká ako pôvodná sériová. Zákazník jednoducho dovezie svoj motocykel k autorizovanému predajcovi H-D a na základe ním vybraných dielov a úprav sa v servisnej dielni dílera zmení podľa požiadaviek zákazníka. Obavy, že by ste si náhodou nevybrali určite nie sú namieste, aktuálny katalóg ponúka okolo 9 000 rôznych položiek. Gene zakončil prezentáciu slovami, že pred pár rokmi H-D ponúkol len základ v podobe sériového motocykla a ďalšia iniciatíva bola na strane úpravcov, no v súčasnosti Harley okrem základu ponúka aj iniciatívu a prakticky okamžite s novým modelom prichádza aj široká ponuka originálnych custom doplnkov. No a po zhliadnutí toho, čo Gene Thomason v spolupráci s fabrikou vyprodukoval je označenie „Art of Custom“ (umenie customu) jednoznačne namieste.

Jazdenie, jazdenie a opäť jazdenie
Ako motocyklový novinár by som bol asi poriadny klamár, keby som túto časť programu neoznačil za najlepšiu a vlastne tešil som sa na ňu určite najviac. Vidieť Miami a Key West zo sedla Harely-Davidson je zážitkom, ktorý sa rozhodne tak často neopakuje. Prvý deň, ktorý bol spojený s návštevou štvrte Winwood Art District sme strávili v sedle noviniek Softail Slim a Seventy Two, ktoré sa do tohto prostredia jednoznačne hodia. Na naše pomery je Miami obrovské mesto a presuny z jedného konca na druhý zabrali kopec času. Za to scenéria stála za to a či už to bolo prepletanie sa po luxusnej turistickej promenáde Ocean Drive priamo v Miami Beach alebo presun po dlhom premostení MacArthur Causeway, ktorý spája Miami Beach s centrom a núka úžasné výhľady na biznis centrum plné mrakodrapov a prístav plný exkluzívnych jácht a lodí. Menším paradoxom bolo, že napriek vysokej hustote premávky v meste bolo evidentné, že motorky tu nie sú až tak bežným javom a nie raz sme sa stali terčom zvedavých objektívov a mobilov miestnych obyvateľov a turistov. Možno za to mohol aj fakt, že Američania sú vcelku poctiví vodiči a veci ako jazdu medzi autami nepoznajú a kolónu si musíte v sedle motorky odstáť rovnako ako s autom, čo výrazne eliminuje výhody dvoch kolies v prehustenej premávke.
Situácia sa zmenila na druhý deň keď nás čakal viac ako 400 km trip na Key West, najjužnejší ostrov z reťaze ostrovčekov Florida Keys. Ráno som dostal pridelený model Softail Deluxe a aj keď som spočiatku trochu závidel kolegom na Road Kingoch, Switchbacku a ďalších modeloch vybavených čelným štítom, tak som neskôr neľutoval. Jazda po amerických cestách je uvoľnenejšia bez naháňania, stresov, myšičiek alebo riskantného predbiehania, ktoré sa u nás doma stalo pomaly národným športom. Rýchlostné limity sú v porovnaní s tými našimi o dosť nižšie (diaľnica 65 míľ/h = 105 km/h) a nejaký nápor vetra tak nehral rolu. Porušovať dopravné predpisy sa príliš neoplatí, pretože policajti boli skutočne na každom kroku a porušenie prepisov prísne trestajú. Ubrať plyn vás naviac prinúti aj okolitá scenéria, ktorá je úplne iná ako v zamrznutej Európe a napríklad keď zrazu na krajnici uvidíte atrapu morského raka veľkého ako dodávka, tak musíte zastaviť #61514;. Cesta v sedle H-D preto ubieha v neuveriteľnej pohode a do tohto prostredia je táto motorka priam stvorená. Evidentne som nebol sám kto zdieľal tento názor a odhadom 70 % všetkých motoriek na ceste bolo rovnakej značky. V sedle nebol problém vidieť relaxujúceho dôchodcu s manželkou alebo naopak drsne tváriaceho sa mladíka. Mimochodom, na tváre jazdcov máte naozaj dobrý výhľad, pretože na Floride nemusíte pri jazde na motorke používať prilbu a Američania na naše počudovanie túto vymoženosť dôkladne využívali a vidieť niekoho s prilbou bol takmer sviatok. Chvíľami mi po chrbte behal mráz, keď som na čínskych skútroch videl jazdiť ľudí evidentne bez jazdeckých skúseností. Pravdou však je, že ani raz som nevidel kolíziu alebo riskantnú jazdu, a to sa oproti Miami podstatne zvýšila hustota motoriek na cestách. Návrat do Miami bol už za tmy, no myslím, že nikto neľutoval deň strávený v sedle motoriek.

Harley nemusí byť len snom
V prípade Harley-Davidson sa zvykne hovoriť, že je to predražená motorka pre pár vyvolených. Oslovuje najmä starších jazdcov a exhibicionistov, všetky modely sú ťažkopádne a technicky zaostalé. Človek by povedal, čo tu preboha hľadám? Pravdou však je, že to čo v ponuke Harley-Davidson dnes nájdete osloví ďaleko širší okruh ľudí. Cena najlacnejšieho Sportstera začína už na hranici 8 400 Eur. Dizajn modelov ako XR1200X, Sportster Super Low alebo V-Rod osloví aj oveľa mladších a športovo ladených jazdcov. Ľahké ovládanie je výsadou prakticky všetkým modelov H-D a v sedle sa dobré cítia začiatočníci, ale aj ženy, ktoré dnes tvoria veľkú skupinu majiteľov motocyklov H-D. Samozrejme, nechýbajú moderné bezpečnostné prvky ako ABS. Dôvodov prečo vyskúšať niečo nové je teda veľa a trochu exhibicionizmu, ktorého si v sedle Harleya užijete rovnako nezaškodí, pretože kúpou motorky to v tomto prípade len začína a veľmi rýchlo podľahnete pohodovému životnému štýlu, ktorý značka H-D predstavuje.

Spýtali sme sa vás

Táto sympatická dáma, ktorej to v koži neuveriteľne sluší a prakticky celé podujatie v Miami strávila v sedle svojho obľúbeného V-Roda, nie je nik iný ako Karen Davidson, pravnučka jedného zo zakladateľov značky H-D, Williama A. Davidsona. Momentálne má na starosti návrhy a dizajn originálneho oblečenia H-D a ako nám prezradila v exkluzívnom rozhovore, motorky sú jej život.

MMA: Bolo vždy Tvojou ambíciou pracovať pre H-D alebo si mala iné ambície?
K. Davidson: Nie, v skutočnosti som mala iné ambície. Vždy som sa zaujímala viac o umenie a módu a chcela som nájsť uplatnenie v tomto obore. Takto som pracovala 7 rokov. V časoch, keď som začínala v H-D pre mňa ani neexistovala pozícia a oblečenie si kupovali u externých dodávateľov bez vlastného dizajnu. Potom však prišla zmena a dizajn oblečenia chceli vo firme riešiť sami. Z pohľadu mojej kariéry to bol pre mňa ideálny čas, mala som už dostatok skúseností, takže návrh som samozrejme prijala. Okrem mňa vyberali ešte z piatich ďalších ľudí, no nakoniec ma vybrali. Myslím, že v našej rodine to bol vždy môj brat kto chcel ostať vo firme, ale ja nie.

MMA: Kde hľadáš inšpiráciu na svoju prácu?
K. Davidson: Veľa jej získavam z tradičných zdrojov a dôležite informácie získavame zo spätnej väzby od zákazníkov a predajného oddelenia. Množstvo inšpirácie získavam aj počas cestovania a vždy pozerám na rôzne veci, autá, umenie, architektúru alebo zaujíma ma história. Veľa nápadov prichádza z tohto prostredia.

MMA: Komunikuješ aj priamo s dizajnérskym tímom, ktorý pracuje na motorkách?
K. Davidson: Samozrejme, spýtam sa či sa môžem prísť pozrieť na čom práve pracujú. Mám prístup aj k dizajnovým štúdiám, pretože musíme pracovať nadčasovo a napríklad teraz finišujeme s prácami na kolekcii pre rok 2014.

MMA: Karen Ty a motorky, čo to pre teba znamená, je to len práca alebo je to niečo viac?
K. Davidson: Je to vlastne to jediné čo v živote poznám (smiech). V skutočnosti je to ohromná časť môjho života. Jazdiť som sa naučila už v deviatich rokoch a motorku som vlastnila skôr ako auto. Svoju prvú motorku som si kúpila v 16-tich a doteraz sa najlepšie cítim, keď môžem vyraziť niekam na poriadne dlhý „trip“. Možno každodenné jazdenie už nie je tak zábavné ako kedysi, no stále je to oveľa lepšie ako sedieť v aute.

MMA: Tvoja obľúbená motorka?
K. Davidson: Ťažko povedať, keď som na dlhom výlete, tak jazdím na Road Kingu. Po meste sa najradšej vozím na V-Rode a mám ešte aj Springer, ale to je taká klasika. Osobne mám rada silu a výkon, a milujem pozerať sa na preteky.

MMA: Čo Tvoj otec, aký je v skutočnosti?
K. Davidson: Willie má v sebe veľa z umelca, neustále sleduje nové trendy a vždy keď všetci idú jedným smerom, tak on chce ísť tým opačným. Toto dokáže naozaj vynikajúco, čo vidieť aj na motorkách ako Super Glide alebo Fat Boy, ktoré navrhol. Má dušu rebela a pre mňa je inšpiráciou. Vždy chce byť ten čo vedie a nie ten čo len nasleduje.

MMA: Aký je typ manažéra? Kravatu asi moc nenosí?
K. Davidson: To je pravda, kravaty sa zbavil veľmi dávno. Naposledy ju mal na sebe asi niekedy v 60-tych rokoch (smiech). Existuje legendárna fotka z roku 1981, keď spolu s manažérmi odkupovali značku naspäť. Na tej fotke sú všetci v kravatách a perfektne upravení, len môj otec je bez kravaty a má dlhé vlasy. Chodíme spolu na výstavy umenia a vždy hľadá rovnováhu medzi funkčnosťou a dizajnom. Veľa som sa od neho naučila o perfektnej rovnováhe oboch veličín. Môžete mať najradikálnejšiu a najvýkonnejšiu motorku, no bez správnej dávky dizajnu to nebude fungovať.

MMA: Jazdila si s otcom?
K. Davidson: Áno naučil ma jazdiť keď som mala deväť rokov. Potom som dlhý čas jazdila ako jeho spolujazdec a vždy jazdil veľmi rýchlo, čo bola poriadna zábava (smiech).

MMA: Ďakujeme za rozhovor.

Autor: Miro Tamáši, foto: Sergio Gadda, James Wright
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 04/2012

27.04.12, Tamasi    
Video

Foto titulka
Vitajte vo svete Harley-Davidson

Fotogaléria
Tamasi - Vitajte vo svete Harley-Davidson

f
Vitajte V Miami Beach
f
Winwood v zajati H-D
ff
Fotenie vo Winwood
fff
Karen Davidson
f
Karen v rozhovore prezradila, že motorky s logom H-D ju sprevádzajú celý život
fff
Art of Custom v praxi
fff
fff
Cesta na Key West
f
Nechýbalo ženské osadenstvo
f
Slim na najjužnejšom cípe USA
f
Maľby vo Winwood Arts District
f
ffffff
Našla sa tu tématika, ktorá je v kurze aj na Slovensku
f
ff
Koloniálna architektúra Key Westu
f
Benzín podražel aj tu
ff
Zopár momentiek z cesty
ff
fffffff
ffff
Nekonečné mosty smerom na Key West
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.


Registrácia | Zabudnuté heslo
chat Chatuje: 1

Lotéria
V lotérii hráme aj o hodnotné ceny!
Posledná výhra ingo (105) v banku je 24 kr.
Kúpiť los | Štatistiky

Mediálni partneri
Motomagazín | Zlatá tehla
Reklamní partneri
Šéfkuchári.sk | Car tuning | Kraken.sk
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.82922