Reklama

Skvelá voľba - test Can-Am Outlander 850 MAX XT

V slovníku priaznivcov prémiových štvorkoliek je modelová rada Outlader už dlhé roky synonymom špičkovej kvality a top jazdných vlastností. S týmto tvrdením môžeme len súhlasiť a po našej poslednej skúsenosti s najnovším modelom Outlander 850 MAX XT s inovovaným dvojvalcom o objeme 854 ccm sme naviac presvedčení, že práve táto kombinácia je skvelou voľbou pre široký okruh jazdcov.  

 

Široký záber Outlandera

Modelová rada Outlander je v súčasnosti nosným produktom vo výrobnom programe značky Can-Am a ponúka naozaj široký záber, ktorý zahŕňa štyri rôzne objemové verzie dvojvalcového „véčka“ (570, 650, 850 a 1000R), niekoľko stupňov výbavy, krátku a dlhú verziu, no a môžete siahnuť po špeciálnej verzii X MR, ktorá je určená na brodenie hlbokým blatom. Pre toho komu by sa náhodou málilo je tu potom úžitková verzia Outlander 6x6, ktorá je stvorená na prevádzku v najťažších podmienkach. Na prvý pohľad môže takáto záplava rôznych verzii Outlandera pôsobiť neprehľadne, no opak je pravdou a Can-Am dnes dokáže ponúknuť ideálne náradie prakticky každému záujemcovi.  

 

Zmeny prináša dvojvalec

Najväčšou zmenou, ktorú modelová rada Outlader prináša na rok 2016 sa udiala na poli motorizácie, kde pribudli až tri nové verzie dvojvalca Rotax a pôvodné verzie 500, 800 R a 1000 nahrádzajú motory 570, 850 a 1000 R. Nám sa do rúk dostala verzia 850, ktorá sa v porovnaní s pôvodnou 800-vkou dočkala väčších piestov, zväčšeného priemeru hrdiel sánia (54 mm) a novej hlavy valcov, ktorá pochádza z modelu Maverick. Výsledkom je nárast výkonu o 10% a krútiaceho momentu o 7%. Maximálna hodnota výkonu je 78 k, čo ho radí na absolútny vrchol vo svojej triede. Ako sa však ukázalo počas testu, tento motor je výnimočný nielen hodnotami výkonu, ale najmä spôsobom ako sa dávkuje a ten je úžasný. No skôr ako sa pustíme do jazdných vlastností testovaného modelu, tak sa povenujeme technike a v prípade motora by som rád ešte spomenul novú koncovku výfuku, ktorá odvádza výbornú prácu. Motor si zachováva zvukový prejav dvojvalcového športovca, no bez nadmerného hluku s prehľadom spĺňa všetky normy týkajúce sa hlučnosti..  

 

Podvozok prémiového športovca

Tradične silnou stránkou všetkých Outlanderov je podvozok a v tomto ohľade jednoducho vyčnieva z radu. Základ tvorí oceľový rám SST G2 druhej generácie. Nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies je samozrejmosť a podvozok ukrýva ďalšie technické vychytávky. Pod skratkou TTI sa ukrýva špeciálny systém zavesenia zadných kolies a táto konštrukcia zabezpečuje počas prepruženia kolmý pohyb kolesa v oboch smeroch. Vďaka tomu si štvorkolka udržiava vzpriamenú polohu aj pri prejazde väčších prekážok a v kombinácii s vysokým zdvihom zadného pruženia je jazda maximálne komfortná. Predné závesy ponúkajú protiponornú technológiu a najmä počas intenzívneho brzdenia pred zákrutou ponúka podvozok viac istoty a komfortu. Nechýba výkonný brzdný systém, ktorý v prípade potreby dokáže spomaliť veľkého Outlandera s intenzitou športového quadu. Sériovou výbavou verzie XT je trojstupňový dynamický posilňovač riadenia DPS, ktorý pracuje bezchybne. Nastavenie požadovanej tuhosti riadenia je otázkou pár sekúnd a vplyv na celkový komfort jazdy je výrazný a riadenie +360 kg štvorkolky sa stáva doslova hračkou. Okrem elektronicky aktivovaného náhonu 4x4 je súčasťou výbavy aj hydraulický samosvorný diferenciál Visco-Lok QE, ktorý sa v prípade potreby dokáže rýchlo a plynulo aktivovať. Výhody tohto systému oceníte najmä v extrémnom teréne, kde rýchlosť a ovládanie štvorkolky nie je limitované neustále zapnutou uzávierkou diferenciálu, ale zaberie len keď je to nevyhnutné. Aj pri aktívnom systéme Visco–Lok sa tak dá udržiavať vyššia rýchlosť a o zopnutie uzávierky sa nemusíte vôbec starať.  

 

Praktický, komfortný a úžitkovo ladený dizajn

Po vizuálnej stránke pôsobí Outlander mimoriadne solídnym dojmom, robustná konštrukcia spolu s oceľovými nárazníkmi vpredu aj vzadu priam navádza k výletom do ťažkého terénu. Potom sú tu hliníkové ráfy v čiernej farbe alebo elektrický navijak vpredu, ktoré len potvrdzujú, že v prípade verzie XT dostávate prakticky kompletne vybavenú štvorkolku. Naviac bližšia inšpekcia odhalí kvalitné dielenské spracovanie a presne zapadajúce plasty. Na druhej strane od prémiovej štvorkolky nič iné ani očakávať nemôžeme a Outlander tým len potvrdzuje svoje postavenie štandardu pre túto kategóriu. Všetky ovládacie prvky sú presne v dosahu, digitálna prístrojovka je ľahko čitateľná a jazdca zásobuje všetkým potrebným. Komfort je tradične špičkový, platí to aj v prípade spolujazdca, na ktorého čaká luxusné kreslo s opierkou. V prípade potreby sa dá táto opierka rýchlo demontovať. V zadných partiách pod nosičom nechýba veľká (21,4 l) vodotesná a uzamykateľná skrinka. Naviac ten istý kľúčik na uzamykanie skrinky použijete aj na uzamknutie nádrže a dokonca sa s ním dá uzamknúť aj radiaca páka podobne ako na autách. Outlander vám tak ponúka kvalitné zabezpečenie proti odcudzeniu už v sériovom prevedení. Vítaným doplnkom testovaného Outlandera je rýchloupínací systém LinQ, ktorý nahrádza tradičný kovový nosič a slúži na rýchle a ľahké uchytenie originálneho príslušenstva. V našom prípade toto príslušenstvo predstavovala uzatvárateľná plastová skrinka a manipulácia s ňou bola naozaj jednoduchá a rýchla. Výrobca uvádza celkovú nosnosť oboch nosičov 135 kg a môžete tak počítať aj s objemnejším nákladom.  

 

Luxusne pláva terénom, štverá sa do výšin a preletí rýchlou enduro vložku

Čas strávený v sedle ľubovoľného Outlandera je vždy výborným zážitkom, no tento krát som si to užil o niečo viac. Najskôr som si myslel, že za touto eufóriou z jazdenia treba hľadať zimný absťák a namiesto triezveho pohľadu som sa jednoducho radoval z jazdy. No potom ako sme v redakcii konfrontovali naše názory na Outlander, tak rozdielovým faktorom sa ukázal byť nový motor, ktorý v každom režime odvádzal skvelú prácu. O tom, že výkonu máte ďaleko viac ako reálne potrebujete nebolo najmenších pochýb, no v tomto prípade ide skôr o to akým spôsobom sa dostáva na kolesá. Motor dokáže veľmi plynulo reagovať prakticky už od voľnobežných otáčok a výkon narastá v dokonale lineárnej krivke. Zabudnite na trhavé pohyby alebo náhle zmeny výkonu, 850-ka je dokonale uhladená. Takto ľahko dávkovateľný výkon dokáže skresliť skutočný stav, no potom ako sa mi zadné kolesá utrhli do dlhého driftu na suchom asfalte vo výjazde zo zákruty, tak o skutočnej sile motora už nebolo najmenších pochýb. Keď už sme pri tom asfalte tak spomeniem ešte maximálku, ktorú som síce neskúšal, no pri rýchlosti cca 110 km/h motor ani zďaleka nebol na hranici svojho maxima, takže na rýchle asfaltové presuny výborná voľba. Oveľa viac času som však trávil v teréne a tu ma motor neprestával prekvapovať svojím výborným priebehom a aj keď výkonu bolo viac ako dosť, stále sa dal ľahko a presne dávkovať. Je jedno či zvolíte výletné tempo vo dvojici, trialovú rýchlosť s aktívnym 4x4 v hustom lese, alebo vytáčate otáčky do maxima na kľukatej poľnej ceste, motor vám ponúka správny výkon do každej situácie. Na vyložene športové a agresívne tempo mi pritom viac vyhovoval pomalý prevod „L“, ktorý je v porovnaní s predchádzajúcou verziou kratší a ponúka tak viac výkonu pri nižších rýchlostiach. Ani na tomto prevode sa však motor nesprával prehnane agresívne, opäť ponúkal dokonale plynulý záber aj keď reakcia motora bola citeľne spontánnejšia a priam stvorená na okamžité utrhnutie kolies do dlhého a kontrolovaného šmyku na ľubovoľnom povrchu. Sériové nastavenie podvozku je najmä o komforte a dokonale filtruje nerovnosti pod vami. Štvorkolku tak máte pocitovo neustále pod kontrolou. Tam kde po prejazde roletou automaticky očakávate ranu do riadenia, tak sa nič nestane. Stabilita je výborná aj vo vysokých rýchlostiach a v kombinácii s ohromným výkonom veľmi rýchlo zabudnete, že sedíte na predĺženej verzii. Agresívne tempo v sedle predĺženého Outlandera tak nepredstavuje extra námahu pre štvorkolku ale ani jazdca a jazdu si užívate.  

 

Detaily rozhodujú

Svet športovo-úžitkových štvorkoliek sa v posledných rokoch dosť zmenil a v objemových triedach, kde ste predtým našli len produkciu prémiových výrobcov sa zrazu objavili noví hráči a treba povedať, že sa im nedarí najhoršie. Vo svete úspešných výrobcov však rozhodujú najmä detaily a ani tá najmenšia a na prvý pohľad bezvýznamná drobnosť nezostane bez povšimnutia. Výsledkom sú produkty, kde nevyčnieva len určitá časť, ale fungujú v dokonalej harmónii ako celok. Presne tento dojem vo mne zanechal testovaný Can-Am Outlander 850 MAX XT, ktorý ako celok funguje bezchybne. Využíva pritom výborný motor v spolupráci so špičkovým podvozkom a naďalej zostáva top voľbou pre široký okruh jazdcov. Tu by som možno ešte spomenul verziu XT-P, ktorá okrem výbavy verzie XT naviac ponúka špičkové komponenty pruženia Fox, ktoré posunú už aj tak výborný komfort jazdy ešte o level vyššie pričom rozdiel v cene je zanedbateľný.    

 

Can-Am Outlander 850 MAX XT

Cena: 15 600 Eur

Motor: 854 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon: 78 k

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 388 x 1 168 x 1 350mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 361 kg (suchá hmotnosť)

Rázvor:1 499 mm

Výška sedla: 877 mm

Objem pal. nádrže: 20,5 l

Pneu: vpredu: 26x8 – 12, vzadu: 26x10 – 12

Homologizácia: áno  

 

ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava    

 

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin č. 4 /2016

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak



20.06.16, Tamasi    
Foto titulka
Skvelá voľba - test Can-Am Outlander 850 MAX XT

Fotogaléria
Tamasi - Can-Am Outlander 850 MAX XT - album k testu MMA 4/16

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o13 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.02402