MAXimalista - test Yamaha TMAX / SX / DX

Kapské Mesto, Južná Afrika, 4. – 7. 3. 2017

Maxiskúter Yamaha TMAX je už dlhé roky najvýraznejšou postavou v tomto segmente a zároveň je aj najpredávanejším maxiskútrom v Európe, inými slovami legenda. Ako prvý priniesol do sveta skútrov jazdné vlastnosti a dynamiku na úrovni športových motocyklov, pričom to nebolo na úkor praktickosti a univerzálnosti tradičného maxiskútra. Na rok 2017 prichádza nová generácia tohto maxiskútra a to hneď v troch verziách, ktoré sa odlišujú svojou výbavou. Yamaha spojila testovanie naháča MT-10 v Kapskom Meste práve s testom nového TMAX-a a prvý deň tak vyrážame do ulíc tohto úžasného mesta v sedle najpredávanejšieho maxiskútra v Európe.


Šesť generácii legendy

Yamahu TMAX pozná snáď každý a kto mal možnosť stráviť nejaký čas aj v sedle, tak môže potvrdiť, že TMAX priniesol do tejto triedy niečo úplne nové. S Yamahou sme sa počas 16-tich rokov v redakcii stretávali v pravidelných intervaloch a každá nová verzia vylepšovala už aj tak výborný produkt. Tieto zmeny postupne priniesli elektronické vstrekovanie paliva, zväčšený objem motora zo 499 na 530 ccm, hliníkový rám, prednú vidlicu typu upside down alebo nahradenie tradičnej reťaze remeňom na sekundárnom prevode.  Yamaha tak dokázala počas spomínaných 16-tich rokov neustále udržiavať tento model na absolútnom vrchole. Výsledkom je viac ako 233 000 predaných TMAX-ov a okrem titulu najpredávanejšieho maxiskútra v Európe je to aj jeden z najpredávanejších modelov Yamahy vôbec. Asi je tak zbytočné písať, že pre japonskú značku je to mimoriadne dôležitý model.    


Tri verzie a niečo pre každého

Na rok 2017 Yamaha tak trochu pozmenila pravidlá a predstavila hneď tri verzie TMAX-ua snaha o podchytenie čo najširšieho okruhu zákazníkov je tak dokonalá. Okrem základného modelu tu máme športovo ladenú verziu SX a luxusnú DX. Modely sa od seba odlišujú úrovňou výbavy a farebnými kombináciami. Na potencionálnych zákazníkov tak čaká verzia ušitá presne pre jeho potreby. Základná verzia je samotným výrobcom považovaná za čisté plátno, ktoré čaká na ďalšie prípadné úpravy zo strany zákazníkov a samozrejme za výraznej asistencie bohatého katalógu originálneho príslušenstva. Tu len spomeniem, že súčasťou doplnkovej výbavy je aj predpríprava na airbagový systém Dainese D-Air. Osobne si však myslím, že práve nové verzie SX a DX s extra výbavou budú lepšou voľbou, pretože sa dostatočne odlišujú svojou výbavou, kde na jednej strane prevažuje športová výbava a na druhej naopak cestovný komfort hraničiaci s luxusom.    


Telom športovec 

TMAX bol vždy športovcom a rád to dával najavo svojim dynamickým dizajnom. V tomto duchu sa nesie aj jeho najnovšia generácia, no stále si pritom zachováva charakteristické črty svojich predchodcov aj keď zmeny sú už na prvý pohľad evidentné. Štíhlosť a agresívnosť športovca nájdete v predných partiách, ktorým dominujú LED svetlá a integrované smerovky. Výrazné dizajnové zmeny však nájdete aj v zadných partiách, ktorým dominuje dvojica oddelených zadných LED svetiel. Pohľad zboku vám odhalí typický oblúkovitý tvar bočných partií (bumerang), ktorý je teraz ešte výraznejší. Spomeniem ešte kratšiu koncovku výfuku, ktorá je otočená smerom nahor v strmšom uhle, čo ešte zvýrazňuje športové gény tohto maxiskútra.    


Praktický, komfortný a nabitý elektronikou

V oblasti praktického využitia si TMAX určite polepšil a najmä podsedlový priestor narástol čo sa objemu týka. Pod sedlo mi tak bez problémov vošla integrálna prilba alebo dvojica prilieb typu Jet. Odkladacie priestory dopĺňa dvojica skriniek po riadidlami. Komfort ovládania zvyšuje systém bezkľúčového štartu a manipulácia so skútrom sa obmedzila už len na stláčanie tlačidiel a tradičný kľúčik je už minulosťou. Nový prístrojový panel už ponúka farebný TFT displej, ktorý sa dobre číta aj na ostrom slnku. Do kategórie praktických doplnkov môžeme zaradiť aj uzamykateľný centrálny stojan, ktorý sa po odstavení skútra uzamkne a prípadnému zlodejovi sťaží jeho prácu. Jazdecký komfort sa zvýšil najmä vďaka nástupu elektroniky a predovšetkým luxusná verzia DX z toho profituje najviac. Vyhrievané rukoväte a sedačka, elektronicky polohovateľný čelný štít alebo tempomat vás budú počas presunov doslova rozmaznávať.    


Dvojvalec už aj s trakčnou kontrolou a meniteľnými výkonovými mapami

Dvojvalec Yamahy je svojím výkonom nasmerovaný aj na držiteľov vodičských oprávnení skupiny A2 a s výkonom +46 k nepatrí medzi najvýkonnejších predstaviteľov kategórie maxiskútrov, no pravdou je, že chýbajúci výkon nebudete príliš pociťovať, nakoľko TMAX je citeľne ľahší v porovnaní s konkurenciou a nič tak nestráca na akcelerácii ani maximálke. No a v čom je iný v porovnaní s predchádzajúcou verziou? V prvom rade spĺňa emisnú normu Euro4 bez toho, aby niečo stratil zo svojho výkonu. Práve naopak v akcelerácii by mal byť ešte lepší a to o dosť (na vzdialenosti 0-200 m až o štyri dĺžky). Toto žiaľ neviem potvrdiť, pretože sme jazdili len s novou verziou, no pocitovo si motor viedol nadmieru dobre. Novinkou je prítomnosť elektronického systému trakčnej kontroly. S daným výkonom to na prvý pohľad možno príde ako zbytočný doplnok, no majitelia týchto skútrov často využívajú TMAX sedem dní v týždni bez ohľadu na počasie v meste aj mimo neho a na mokrej ceste je prítomnosť trakčnej kontroly vítaným doplnkom. V Kapskom Meste nás však čakalo suché počasie a až na dva úseky, kde bol na ceste piesok sa trakčná kontrola k slovu nedostala. No na spomínanom piesku zasiahla okamžite. Ďalšou novinkou sú meniteľné výkonové mapy a jazdec má na výber medzi režimom T (Town) a S (Sport). Maximálny výkon je v oboch prípadoch rovnaký, no nástup výkonu je citeľne rozdielny. Režim T je najmä o komforte a príjemnom zrýchľovaní s plynulým prechodom do stredných otáčok. Potom je tu režim S, ktorý prináša citeľne spontánnejšiu reakciu motora na otočenie plynovej rukoväte a akcelerácia a prechod do stredných otáčok je oveľa zábavnejší. Veľmi rýchlo tak bolo v mojom prípade rozhodnuté a športový režim som počas dňa prakticky nevypínal.    


Tuhý a vyvážený podvozok

V oblasti jazdných vlastností bol TMAX vždy tak trochu vo vlastnom svete v porovnaní s konkurenciou. Tuhý a presný podvozok s perfektným rozložením hmotnosti menil skúter na dravca, ktorý jazdcovi priniesol pôžitok z jazdy porovnateľný so športovou motorkou. Nová generácia sa môže pochváliť inovovaným hliníkovým rámom a o 40 mm dlhšou zadnou vidlicou. Dôraz sa však kládol aj na optimalizovanie ťažiska a vďaka rozsiahlej odtučňovacej kúre sa podarilo znížiť hmotnosť o celých 9 kg. Novinky nájdete aj na zadnom pružení a horizontálne umiestnený tlmič pruženia je s vidlicou spojený pomocou prepákovania. Progresívny charakter pruženia tak dokáže menšie nerovností absorbovať vďaka mäkšiemu nastaveniu a so zvyšujúcou záťažou mení svoju charakteristiku a stáva sa tvrdším. Potešil výkonný brzdný systém, na ktorý sa dalo spoľahnúť aj pri agresívnej športovej jazde. Zadná brzda s mohutným kotúčom je doslova predimenzovaná. Systém ABS funguje spoľahlivo a jedinou chybičkou krásy je možno trochu predčasná aktivácia ABS na zadnom kolese, no túto skutočnosť si všimnete len v prípade, že si pri spomaľovaní častejšie pomáhate zadnou brzdou.  


My TMAX Connect

TMAX sa vďaka vysokému počtu predaných kusov často stáva predmetom záujmu zlodejov a Yamaha sa snaží maximálne sťažiť situáciu prípadným zlodejom. Účinnou pomôckou v tomto smere bude aj aplikácia My TMAX Connect, ktorú si majiteľ tohto skútra môže stiahnuť do mobilu.Vďaka zabudovanému GPS modulu môže majiteľ skútra využívať funkciu Bike Tracker, ktorá mu pomôže skúter presne lokalizovať. Naviac v prípade manipulácie so skútrom ho aplikácia o tom hneď upozorní a pomocou aplikácie môže jazdiť spustiť výstražné blikanie smeroviek alebo spustiť zvukový alarm. Aplikácia však ponúka aj ďalšie užitočné funkcie, ktoré využijete na presné zdokumentovanie vašej jazdy.  


Prémiový športovec

Z vyššie uvedených riadkov je jasné, že Yamaha urobila poriadny kus práce preto, aby TMAX bol aj naďalej na vrchole prémiovej kategórie maxiskútrov. Názorne sme sa o tom presvedčili na viac ako 180 km dlhom testovacom okruhu, ktorý nás previedol nielen mestom ale aj krásnymi cestami po pobreží a rýchlymi rovinkami vo vnútrozemí. K dispozícii sme nemali štandardnú verziu ale len verzie SX a DX. Komfort je presné taký, ako by ste od top predstaviteľa tejto triedy čakali, predĺžené plošiny umožňujú ľahký pohyb nôh v oboch smeroch a bez problému môžete meniť jazdeckú polohu z komfortného posedu s vystretými nohami do športového posedu s nohami zalomenými ako na motorke. K posedu ešte jedna poznámka, partie pod sedlom sú celkom široké a jedinci s kratšími nohami sa tak budú počas státia na mieste dotýkať vozovky len špičkami nôh. V momente keď sa s TMAX-om dáte do pohybu máte však pod sebou ľahko ovládateľný skúter, ktorý sa hustou mestskou premávkou prepletá s ľahkosťou 125-ky. Tuhšie nastavenie podvozku, ktoré pocitovo nezodpovedá bežnému skútru si všimnete hneď po nasadnutí, no komfort pri bežných presunoch nie je nijak obmedzený. Prednosti podvozku TMAX-a sa naplno prejavili v momente keď sme sa vymotali z mesta a čakali násrýchle a kľukaté cesty. Presné riadenie, neochvejná stabilita podvozku a výkonné brzdy, to všetko môžete zrazu naplno využiť a TMAX sa mení na dravca, ktorý za chrbtom necháva doslova všetko. Rýchlosť preventívne radšej nesledujem, ale som si istý, že v každej inej krajine by nás poriadne mastná pokuta asi neminula. Jediným miestom kde som mal pocit, že podvozok a pruženie je na hranici svojich možností bolo na úseku posiatom hrboľmi, kde som musel trochu ubrať, ale toto by bez problémov zvládlo možno tak cestné enduro. Motor je podvozku vyrovnaným partnerom a zásobuje vás dostatkom výkonu. Je to dobre namiešaný mix, ktorý ponúka dostatok výkonu skúsenému jazdcovi a naopak pre menej skúseného nepredstavuje extrém, ktorý by ho mohol zaskočiť. Ponúka nielen výbornú akceleráciu z miesta, ale aj slušnú pružnosť na rýchle obiehanie vo vyšších rýchlostiach. Užil som si prítomnosť doplnkov zvyšujúcich pohodlie. Čelný štít v najvyššej polohe dokonale odviedol nápory vetra od prilby a bez problémov fungoval aj tempomat. Naviac ovládače na ľavej rukoväti boli prevzaté z modelu FJR1300 a relatívne rýchlo som sa ovládaním zoznámil.  


 Oplatí sa?

Nová Yamaha TMAX začína na cene 11 590 Eur, čo je na skúter už naozaj dosť. Na druhej strane získavate oveľa viacej ako len skúter, TMAX bez problémov plní funkciu športového motocykla a do určitej miery aj turistického motocykla. Je tak vysoko pravdepodobné, že ďalšia motorka v garáži by bola už zbytočná.Ak sa na to pozrieme touto optikou, tak cena je zrazu oveľa prijateľnejšia. Okrem toho si Yamaha dala záležať aby TMAX bol nielen najlepší na ceste ale aj technicky najdokonalejší a to už je argument, ktorému sa ťažko odoláva.  


 Yamaha TMAX / SX / DX

Cena: 11 590 / 12 290 (SX) / 13 290 (DX)

Motor: 530 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 46,2 k pri 6 750 ot./min.

Krút. moment: 53 Nm pri 5 250 ot./min.

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň

Rozmery (D x Š x V): 2 200 x 765 x 1 420 mm

Rám: priestorový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 213 kg(prevádzková)

Rázvor: 1 573 mm

Výška sedla: 800 mm

Objem pal. nádrže: 15 l

Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 160/60-15  


Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 4 / 2017

Text: Miro Tamáši, foto: Yamaha



26.05.17, Tamasi    
Foto titulka
MAXimalista - test Yamaha TMAX / SX / DX

Fotogaléria
Tamasi - Yamaha TMAX - album k testu MMA 4/17

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
ffffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.02836