Can-Am Traxter HD8 PRO na pásoch BRP Apache 360 LT

Investícia, ktorá sa vyplatí- test Can-Am Traxter HD8 PRO na pásoch BRP Apache 360 LT        

 

S vynikajúcim úžitkovým SSV Can-Am Traxter (pôvodne Defender) sme mali možnosť stretnúť sa už niekoľkokrát a zakaždým sa predviedol vo výbornom svetle moderného a výkonného úžitkového SSV. Naše posledné stretnutie však ukázalo toto vozidlo v trochu inom svetle a Traxter vybavený pásovým systémom Apache 360 LT dokáže nielen zdolávať na prvý pohľad neprejazdné úseky, ale nepokazí pritom ani žiadnu zábavu a slovné spojenie práca a zábava dostáva tak nový rozmer.    

 

 Defender sa mení na Traxter  

 Kto aspoň trochu pozná produkciu SSV značky Can-Am, tak po prečítaní úvodného textu môže mať pocit, že mu niečo ušlo, pretože model s označením Traxter v ponuke výrobcu doteraz nefiguroval a jediným úžitkovým SSV je predsa model Defender. Vysvetlenie je však jednoduché, stále máte pred sebou dobre známy model Defender, no k európskym zákazníkom prichádza už s novým označením ako Traxter. K tejto zmene značenia pristúpil výrobca začiatkom Nového roku a pochopiteľne chvíľu to potrvá kým sa nové značenie dostane do povedomia. Čo je však podstatné, technika zostáva identická s modelom Defender,    

 

Máme tu Traxter HD8 PRO

  Podobne ako pôvodný Defender aj modelová rada Traxter prichádza v rôznych prevedeniach a s rôznou motorizáciu. Nám sa do rúk dostala verzia Traxter HD8 PRO. Hlavným poznávacím znakom tejto verzie je kvapalinou chladený dvojvalec o objeme 799 ccm, ktorý disponuje výkonom 50 k a krútiaci moment vrcholí na výbornej hodnote presahujúcej 67 Nm. Výkon sa na všetky štyri kolesá, alebo v tomto prípade pásy dostáva pomocou automatickej prevodovky s plynulým prevodom PRO-TORQ, ktorá je vybavená systémom QRS (Quick Response System), ktorý pomáha zrýchliť prenos výkonu na kolesá. O maximálnu prejazdnosť Traxtera sa stará sofistikovaný systém náhonu 4x4, ktorému nechýba dobre známy samosvorný hydraulický systém uzávierky predného diferenciálu Visco-lok QE a extra doplnkom je elektronicky aktivovaná uzávierka diferenciálu zadnej nápravy. Jazdec tak má možnosť aktivovať uzávierku zadnej nápravy nielen pri aktívnom náhone 4x4 ale aj v prípade, že je aktívny len náhon zadnej nápravy. Robustnú konštrukciu podvozku podtrhuje zavesenie zadných kolies pomocou systému TTA-HD, ktorý bol vyvinutý pre maximálnu prejazdnoť náročným terénom pod plným zaťažením. Súčasťou výbavy je aj dynamický posilňovač riadenia DPS, ktorý pracuje bezchybne. Interiér Traxtera je prispôsobený preprave až trojice pasažierov, čo je z pohľadu úžitkového využitia určite výhodou. Prístrojový panel evidentne hľadal inšpiráciu v auto priemysle a ak presadáte rovno z auta, tak sa vo vnútri okamžite cítite ako doma. Zadný úložný priestor tvorí nákladná korba s nosnosťou 454 kg. Extra kovové bočnice zvyšujú využiteľnosť tohto priestoru a spomeniem ešte elektronické ovládanie vyklápania korby, ktoré ma úplne dostalo. Slovné spojenie „práca hrou“ ma v tomto prípade napadlo prakticky okamžite. Testovaný Traxter bol vybavený balíkom extra doplnkov, ktoré výrazne zvyšujú komfort jazdy práve počas zimy. Relatívne jednoduché plátenné dvere v kombinácii s vyberateľný čelným sklom dokážu vyčarovať vo vnútri kabíny doslova luxusnú klímu aj počas studeného zimného dňa a celkom som ľutoval, že som sa až zbytočne naobliekal a napriek relatívne chladnému počasiu bolo vo vnútri príjemne teplo. Jediným rušivým momentom tejto idylky bol mechanizmus zatvárania spomínaných plátenných dverí, ktorý nebol práve najpresnejší a málokedy sa mi podarilo zatvoriť dvere na prvý pokus.    

 

Pásový systém BRP Apache 360 LT

   Pásový systém Apache 360 LT je celoročnou záležitosťou a je exkluzívnym doplnkom, ktorý nájdete len v katalógu originálneho príslušenstva Can-Am. Tak ako sme v prípade tejto značky zvyknutí ide o špičkový produkt šitý doslova na mieru pre vozidlá Can-Am. Zároveň má najväčší podiel na skvelej prejazdnosti Traxtera ťažkým terénom. Kombinácia veľkej styčnej plochy každého pásu s náhonom 4x4 a uzávierkou oboch diferenciálov v praxi znamenala, že Can-Am sa doslova vyhrabal z každej situácie. Posunom predného vodiaceho kolečka vo vnútri pásu môžete naviac túto styčnú plochu nastaviť v závislosti od terénu. Vodiace kolečko vo vodorovnej polohe zlepšuje prejazdnosť hlbokým snehom a naopak nastavenie vodiaceho kolečka do hornej polohy zvyšuje nájazdový uhol pásu a uľahčuje prejazd veľkými prekážkami. Zaoblené hrany predných pásov minimalizujú odpor počas zatáčania najmä na tvrdom povrchu. Špecialitou pásového systému Apache je elektronický modul, ktorý je súčasťou balenia a riadiaca jednotka tak rozpozná, že vozidlo má namontované pásy a vzhľadom na zmenené prevody upraví nastavenie rýchlomera a zároveň upraví nastavenie dynamického posilňovača DPS, ktorý sa prispôsobí väčšiemu odporu, ktorý pásy pre riadenie predstavujú. Fungovalo to úplne dokonale a riadenie bolo ľahké a presné ako v prípade keď sú namontované kolesá. Pravdou je, že cena pásového systému Apache 360 LT spolu s montážnym kitom na Traxter nie je najnižšia (5 100 + 950 Eur), no vplyv na jazdné vlastnosti je obrovský a tam kde sa kolesový systém beznádejne zahrabe sa pásy ešte len zahrievajú.    

 

 Traxter s pásmi zdolá všetko

   Testovací okruh v kopcoch v okolí plánovaného diaľničného tunela Višnňové bol dielom Rada Vrabca z BRP Center Žilina a obsahoval všetko čo môžete na pásoch absolvovať. Nechýbalo blato, ostré kamene, ľad alebo hlboký sneh. Strmé stúpania nasledované ešte strmšími klesaniami boli kombinované s úzkymi lesnými cestami a rýchlymi presunmi po lúkach. Začínali sme presunom po zablatenej lúke a v najvyššom bode okruhu sme sa brodili v hlbokom snehu. Doslova ideálna parketa pre nadupané SSV na pásoch. Ako mierne zhýčkaný novinár som mal spočiatku obavy, že Traxter na pásoch „len“ s 50-koňovým motorom by v strmých výjazdoch mohol ísť na hranici svojich možností, no z tohto omylu som bol veľmi rýchlo vyvedený a drvivú väčšinu aj tých najťažších stúpaní zvládol na rýchlom prevode „H“ bez toho, aby motor príliš trpel. Rozbehy v kopci alebo pomalé štveranie sa do kopca v snehu na nízkych otáčkach mu nerobilo najmenšie problémy. Je síce pravdou, že prudkú akceleráciu nesprevádzali gejzíry snehu vyletujúce spod pásov, ale to od úžitkového vozidla ani očakávať nemôžete,. Napriek tomu spôsob akým sa motor zakaždým vysporiadal s náročným terénom dvíhal moje sebavedomie na maximum. Naviac po viac ako 3 hodinách jazdy náročným terénom sa palivová ručička posunula len minimálne, čo je aj s ohľadom na použitie pásov výborná správa. Pásy na Traxtere majú na svedomí pocitovo tvrdší podvozok, no nie je to nič, čoby výrazne ovplyvnilo komfort jazdy a stále je to pohodlné vozenie aj v ťažkom teréne. Môžu zato nielen kvalitné komponenty pruženia ale aj dynamický posilňovač riadenia DPS, keď odpor riadenia bol minimálny a úplne porovnateľný s Traxterom na kolesách. Pásy však ukázali svoje opodstatnenie v situáciách, kde by ste na kolesách zostali už dávno beznádejne stáť. Príkladom bola strmá lesná cesta prakticky celá pokrytá ľadom. Traxter sa poslušne štveral hore kopcom, pričom na zaistenie trakcie dokázal využiť každý záchytný bod v podobe trčiaceho kameňa alebo suchého miesta. Skúšal som sa na tom istom ľadovom stúpaní udržať v turistických vibramách ale úplne beznádejne som sa kĺzal dole kopcom. Presne rovnaká situácia nasledovala pri zjazde dole kopcom a s jemným podklzovaním sa Traxter s istotou krokom pomaly posúval dole. V snehu to bolo podobné a s Traxterom sme sa dostali do miest, kde neboli vyjazdené žiadne koľaje, čo bolo najlepším dôkazom prejazdnosti pásového vozidla. Predné pásy vďaka svojmu zaoblenému profiluponúkali vysoký nájazdový uhol a veľký kmeň stromu povalený krížom cez cestu neznamenal koniec výletu ale Traxter sa bez problémov cezeň dostal a pocitovo dokonca s väčšou istotou ako na kolesách. Can-Am tak nepokazil žiadnu zábavu a s rezervou si poradil v ľubovoľnej situácii. Nevýhody? Určite sa nájdu. Asi najviac zabolí extra investícia do nákupu pásového systému a potom sa musíte zmieriť s faktom, že pásy nie sú stavané na maximálnu rýchlosť ale na maximálnu prejazdnosť terénom. Maximálka je tak citeľne nižšia.    

 

 Investícia, ktorá sa vyplatí

   Traxter v kombinácii s pásovým systémom posúva toto vozidlo na novú úroveň. Je pritom jedno či sa na to pozeráte optikou úžitkového využitia alebo zábavy chtivého dobrodruha, možnosti tohto vozidla sa najmä v zimných mesiacoch posúvajú výrazne vpred. Ocenili sme aj extra doplnky v podobe čelného skla a textilných dverí, ktoré aj v mrazivých dňoch zaistia príjemnú klímu vo vnútri kabíny. Nevýhody v podobe vysokej ceny pásového systému a obmedzenej rýchlosti som už spomínal, no klady v tomto prípade vysoko prevažujú a Can-Am Traxter na pásoch Apache 360 LT je investíciou, ktorá vyplatí.    

 

Can-Am Traxter HD8 PRO    

 

Cena: 16 700 Eur- v základe bez doplnkov  

Motor: 800 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2  

Výkon: 50 k  

Krút. moment: 67 Nm  

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ  

Rozmery (D x Š x V): 3050x 1 575 x 1 930 mm  

Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok  

Hmotnosť(suchá): 641,4 kg  

Rázvor: 2 115 mm  

Objem pal. nádrže: 40 l

Homologizácia: áno, kategória T3    

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 4 / 2017  

Text a foto: Miro Tamáši  



22.11.17, Adrian    
Foto titulka
Can-Am Traxter HD8 PRO na pásoch BRP Apache 360 LT

Fotogaléria
Tamasi - Can-Am Traxter HD8 PRO - album k testu MMA 4/17

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
ffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.02002