V teréne ako doma- test KTM 1090 Adventure R / 1290 Super Adventure R
Zadar, Chorvátsko, 10. – 11. 5. 2017    

 

Test KTM 1090 Adventure R

KTM po štrnástich rokoch prináša už 4. generáciu cestovného endura s názvom Adventure. To je dostupne v dvoch modeloch a aj motorických verziách 1290 a 1090. My sme mali možnosť otestovať v chorvátskom Zadare verziu R, čo je offroad verzia týchto modelov. Začnime teda „menšou“ KTM 1090 R Adventure.  


Offroad ready

Sám výrobca udáva, že model R je plne pripravený na offroad už od výroby. No a aby táto veta nevyznela len ako ošúchaný reklamný slogan, tak sme dostali možnosť motocykle poriadne vyskúšať po rôznych druhoch povrchov. Podklad sa striedal medzi tvrdou hlinou, blatom, trávou, poľnou a lesnou cestou ako aj štrkové horské cesty. Niektoré pasáže hlavne cez kamene boli viac technickejšie, ale často sme jazdili aj dlhými poľnými cestami, kde rýchlosť dosahovala 110 km/h a okrem hlbokého piesku sa vystriedali snáď všetky povrchy. Na žiadnom z povrchov nemala 1090 R problém a viedla stopu a odpúšťala aj menšie chyby jazdca.  

 

Rozdiel medzi štandardom a verziou R

Verzia R je prispôsobená do terénu a nájdete tu hneď niekoľko rozdielov v porovnaní s asfaltovo orientovanou sériovou verziou. Oproti cestnej verzii tak „erko“ dostalo vypletané predné 21“ a zadné 18“ kolesá. Svetlá výška a zdvihy tlmičov sú vyššie a už od výroby sa „R“ dodáva s padacím rámom a kovovým krytom motora. V ostatných dieloch je rovnaká ako cestná verzia.  

 

Motor a podvozok

Kvapalinou chladený dvojvalec je dravý a 125 koní dáva už viac ako slušnú dávku zábavy. Vďaka ľahkosti a pevnosti podvozku mu výborne svedčia zákruty, ale aj rýchle prejazdy offroad ciest. Testovaná verzia R ponúka plné manuálne nastavenie tlmičov od firmy WP. Užitočnou funkciou je náklonové ABS alebo ABS v režime offroad, kedy je aktivované v obmedzenej miere iba na predné koleso. Jazdný režim je možné nastaviť ako Sport, Street, Rain a Offroad. Práve v posledných dvoch režimoch sa výkon zníži na 100 koní a reakcia plynu sa príjemne zjemní. Brzdy sú na terén trocha ostrejšie, naopak na ceste výborné s dobrým dávkovaním.  

 

Pravý offroad

Suchá váha je z pohľadu offroadu relatívne vysoká (207 kg), no vo svojej objemovej triede zároveň najlepšia. Motorka už v nízkych rýchlostiach má výbornú manévrovaciu schopnosť a pôsobí veľmi ľahko. Naopak v rýchlych offroad prejazdoch zasa vďaka pevnému rámu, výborným WP tlmičom a 21“ prednému kolesu pôsobí veľmi sebaisto. Povrch odľahlých chorvátskych cestičiek sa mení každých pár kilometrov, a tak začíname hlinou s množstvom mokrých prejazdov, až postupne sa dostávame na kamenisté cestičky a končíme na poriadnych ostrých kameňoch. Na každom povrchu sa 1090 R cíti isto a aj v tiahlych zákrutách sa dá motorka držať v krásnom drifte. Nastavenie tlmičov sme zvolili na tvrdšie no najlepšiu polohu som našiel na strednú tvrdosť, kedy tlmiče krásne tlmili nerovnosti, nijako neodskakovali a dovolili aj menšie skoky pri rýchlych prejazdoch. Pri pomalých technických pasážach sa +200 kg váhy niekam strácalo a s KTM-kou bez problémov dávam aj náročnejší terén. Páčilo sa mi, že práve ľahkosť ovládania a stále dostatočná sila motoru dodáva 1090 R Adventure výborný ovládateľný charakter.    

 

Na ceste športovec aj turista

Na ceste sa prejaví plných 125 koní, ale priznám sa, že lepšie sa mi jazdilo aj na ceste v offroad režime (obmedzenie na 100 koní), pretože odozva od plynu bola kľudnejšia, čo mi viac vyhovovalo v regulácii plynu v zákrutách. Sedlo je užšie (na svoju kategóriu), no stále komfortné. Možno škoda, že veľa elektronických asistentov je až vo väčšom modeli 1290 R ako napríklad tempomat, či prisvietenie do zákrut pomocou LED svetiel, ktoré by sa na ceste hodili. Nahradiť ich môžu prídavne svetlomety, ktoré výrobca ponúka v doplnkovej výbave. Predný štít je viac prispôsobený na jazdu do terénu a pre dlhé cestovanie by som siahol po turistickom štíte. Ten je manuálne nastaviteľný a zmena výšky ide ľahko bez použitia náradia.  

 

Záver

Model 1090 R je ideálne cestné enduro do terénu. Najväčším konkurentom v tejto kategórii je snáď len Africa Twin, potom dlho nič a následne začnú veľké cestovné endura s charakterom viac na cestu. 1090 R je ideálne riešenie ak obľubujete offroad, ale motorku využijete aj po cestách. Ak však viac jazdite po cestách je v ponuke aj cestná verzia tohto modelu. Škoda len, že výrobca vo výbave ponúka oveľa menej technológii ako model 1290 R. No na druhej strane si vďaka tomu zachováva stále svoju nízku hmotnosť a má menej možností, na poruchy, ktoré vznikajú pri náročných offroad podmienkach. Samozrejme aj cenovka je oveľa priaznivejšia.    

 

KTM 1090 Adventure R

Cena: 13 990 Eur

Motor: 1 050 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 125 k pri 8 500 ot./min.

Krút. moment: 109 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 214 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 580 ± 15mm

Výška sedla: 890 mm

Objem pal. nádrže: 23 l

Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18  

 

+ podvozok, hmotnosť, brzdy, 21“ predné koleso  

- menej technológií ako na 1290

 

 

Test KTM 1290 Super Adventure R

Prečo robiť najsilnejšie cestné enduro na trhu vo verzii R do terénu? Toto bola prvá otázka čo mi skrsla v hlave, keď som dostal pozvánku na test novej KTM 1290 R Super Adventure v Chorvátsku. Priznám sa, že neváhal som ani chvíľu, pretože som chcel zistiť ako sa správa 160 koní v teréne, a kde ich využijem. A odpoveď som našiel!  

 

KTM 1290 Super Adventure R - aj ryba aj rak

Aby som vás ako prvé uviedol do obrazu, tak musím vysvetliť, že 1290 R si žije dvoma životmi. Jedným offroad a druhým cestným. Práve pre cesty využijete 160 koní, trakčnú kontrolu a elektronických pomocníkov. Na druhej strane pre offroad vám elektronika „ukľudní“ motor na 100 koní a tu oceníte zasa relatívne nízku hmotnosť, tlmiče a veľké 21“ vypletané kolesá. Vzniká tak ideál, s ktorým sa dá jazdiť na dlhé cesty, užívať si zákruty, ale dáva aj možnosť vybehnúť do poriadneho terénu a nie len na nespevnenú cestu. To je aj odpoveď na to, či v teréne využijete taký výkon. Tam je určená slabšia palivová mapa s kľudnejším priebehom.  

 

Športový motor a podvozok

160 koní je neskutočne dravých. Čo sa týka váhy, tak z top výrobcov veľkých cestovných endúr je najľahšia, čo je v teréne výrazne cítiť a dáva pocit o kategóriu nižšej motorky. Tlmiče WP so zdvihmi 220 mm výborne reagujú na každý druh povrchu a dajú sa výborne nastavovať v širokom rozsahu. Brzdy sú ladené na cestu, preto sú v teréne trocha ostrejšie a treba mať väčší cit. Prípadne chyby pri brzdení napraví ABS v režime offroad, kedy je aktívne iba predné koleso a nastavené s nízkou citlivosťou regulácie a v teréne som ho viackrát využil.  

 

Top technológie

Elektroniky je tu dosť aj keď je pravda, že vo verzii R nie je semi-aktívny podvozok ako pri cestnej verzii, ale nastavenie sa necháva na jazdca. Nechýbajú tu „fíčurky“ ako náklonové ABS, LED svetlomety, prisvietenie do zákrut, veľký farebný 6,5“ TFT display s povrchom z tvrdeného skla Gorila Glass, Bluetooth prepojenie motocykla s telefónom a handsfree, tempomat, podsvietené prepínače, výkonové mapy, trakčná kontrola, bezkontaktné zapaľovanie, možnosť radenia bez spojky smerom hore aj dole, merač tlaku v pneu, vodotesná schránka na mobil, prepojenie KTM My Ride alebo asistent rozbehu do kopca kde zatlačíte prednú brzdu na 5 sekúnd, čím ostane aktivovaná, čo je fajn napríklad pri plne naloženej motorke a rozjazde do kopca. Ako vidíte len vymenovanie všetkých asistentov je nekonečné, ale najlepšie na tom je, že všetko z toho vám jazdu spríjemňuje a robí ju bezpečnejšiu..  

 

Offroadový super dobrodruh

Štartujem po nespevnených cestách v okolí chorvátskeho Zadaru. Míňam hlinité cesty plné kaluží, kde si na blate krásne drží stopu. Následne prechádzam na dlhé poľné cesty. Tam si Super Adventure viedla najlepšie. V rýchlosti cez 110 km/h na terénnych cestičkách, kde sme sa miestami ocitli s motorkou vo vzduchu, čo pripomínalo dakarské videa, no aj vďaka svojmu výkonu a pevnému rámu mi tento štýl vyhovoval a necítil som žiadnu neistotu. Rýchlo brzdíme a prechádzame na štrkové cesty, po ktorých prechádzame do hôr na miestne vrcholy kopcov. Aj napriek väčším rozmerom cestovného endura sa nádherne dávkoval prešmyk zadného kolesa a dovoľoval prejsť pod plynom všetky tiahle štrkové zákruty. Nastavenie stúpačiek a riadidiel je ideálne na jazdu v stúpačkách. TFT displej je veľký farebný a aj keď sme celý deň jazdili na ostrom slnku, tak nikdy nebol problém s jeho čitateľnosťou. Vždy som na ňom našiel všetky potrebné informácie od spotreby, cez tlaky v pneumatikách, nastavenej trakčnej kontroly, či zaradeného stupňa. Práve informáciu o prevodovom stupni by som trocha zväčšil, pretože aj napriek možnosti nastavenia sklonu displeja bol zo stúpačiek menej čitateľný.  

 

Cestná raketa

Aj keď verzia R je určená do terénu, tak väčšina majiteľov s touto motorkou strávi 90% na ceste, tak som ju prevetral aj na cestách. Prepínam z režimu offroad na Street a na štuplových pneu skúšam odozvu motora a agilnosť 160 koní a 140 Nm. Silnou stránkou sú aj brzdy Brembo, ktoré sú výkonné a výborne dávkovateľné. Na ceste si to samozrejme pýta pritvrdiť tlmiče, ktoré som prenastavil aj rukou počas jazdy. Trakčná kontrola funguje excelentne a pri výkone motocykla ju budete často aj vedome využívať pri výjazdoch zo zákrut. Užitočným doplnkom je aj tempomat pre dlhšie cestovanie.  

 

Záver

Super Adventure vo verzii R je všestranný motocykel na cestu aj mimo nej, veľmi ľahký (na svoju kategóriu) a plný technológií, ktoré zlepšujú komfort jazdy a bezpečnosť. Na trhu nastavila KTM pri veľkých cestovných endurách vysoký štandard. Je pripravená už od výroby na offroad. Ak nie ste až taký milovník terénu, tak pre vás je určená verzia S alebo turistická T.  

 

KTM 1290 Super Adventure R

Cena: 16 750 Eur

Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min.

Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 217 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 580 ± 15 mm

Výška sedla: 890 mm

Objem pal. nádrže: 23 l

Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18  

 

Za pozvanie ďakujeme: KTM CEE s r. o., Bratislava

 

+ motor, nízka hmotnosť, všestrannosť (Onroad – Offroad)  

- cena v plnej výbave, vo verzii R bez elektronického podvozku    

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2017  

Text: Pavol Škorpík, foto: Martin Matula  

 



13.10.17, Adrian    
Foto titulka
V teréne ako doma- test KTM 1090 Adventure R  / 1290 Super Adventure R

Fotogaléria
Tamasi - KTM 1090 Adventure R a 1290 Super Adventure R album k testu MMA 7-8/17

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.04436