Nový druh - test Honda X-ADV

  Slovíčko „crossover“ je dnes hojne používané najmä v spojitosti s automobilmi, kde sa takto označujú modely, ktoré využívajú prvky z rôznych kategórii aut a napríklad komfort rodinného kombíka spájajú s prejazdnosťou terénnych štvorkoliek, inými slovami univerzálne autá. Najnovšie toto slovíčko pre zmenu do motocyklového sveta preniesla Honda a výsledkom je nový druh univerzála, ktorý výrobca označuje skratkou X-ADV.  

 

Univerzálnosť spojená s dobrodružstvom pre každého

Cestné endurá sú momentálne na vrchole popularity a musím povedať, že právom. Schopnosť komfortne absolvovať veľké dávky kilometrov v kombinácii so športovými jazdnými vlastnosťami na ceste možno dokáže aj tradičný športovo-turistický motocykel, no cestné enduro tento repertoár schopností rozširuje ešte o jazdu v teréne a v sedle sa tak cítite výborne prakticky v ľubovoľnom prostredí. Turistika, šport a dobrodružstvo, ktoré sú dnes pre veľké endurá bežné je naozaj ťažko prekonateľná kombinácia. Honda sa však rozhodla tieto jasné definované parametre veľkých endúr trochu upraviť a pribudli tu nové výrazy ako praktickosť a komfort veľkých skútrov. Črtajú sa tak nové možnosti a využitie hybridu skútra a motorky, ktorý Honda po prvý krát predstavila v podobe modelu Integra.  

 

Za výzorom drsňáka hľadajte taliansky dizajn

Vývojový tím, ktorý stojí za modelom X-ADV sa od samotného začiatku riadil heslom – choďte a zabávajte sa! Na Hondu, ktorá väčšinou pôsobí až príliš vážne a všetko má rozplánované do posledného detailu môže byť takýto prístup trochu nezvyklý, no minimálne v prípade X-ADV určite slávi úspech. Dobrodružný, robustný a atraktívny, tak na prvý pohľad pôsobí X-ADV, keď ho vidíte naživo. Za samotným dizajnom stojí európske vývojové centrum so sídlom v Ríme a je vidieť, že dizajnéri mali voľné ruky a využili to naplno. Ak radi vyčnievate z davu ste na správnej adrese, minimálne ak sa pohybujete v skútrovej komunite, tak ste doslova neprehliadnuteľní. Treba zároveň dodať, že dizajn offroadovo ladeného dobrodruha je dotiahnutý do najmenšieho detailu. Nechýbajú tak ráfy kolies s klasickým výpletom, mohutné chrániče rukoväti alebo manuálne nastaviteľný čelný štít v piatich polohách. Široké riadidlá sú priamo z modelu Africa Twin a nemalou mierou sa podieľajú na ľahkom ovládaní. Samostatnou kapitolou je veľký digitálny displej na mieste prístrojovky, ktorý je dizajnovou kópiu kokpitu z dakarského špeciálu CRF450 Rally. Ako celok pôsobí X-ADV ako mix motorky a skútra a presne o to aj konštruktérom šlo – ponúknuť to najlepšie z oboch svetov.  

 

Nový podvozok

To čo okrem motora s dvojspojkovou automatickouprevodovkou asi najviac posúva X-ADV mimo segmentu tradičného skútra predstavuje podvozok. Nový oceľový rám, zväčšený rázvor na 1 590 mm ale aj zvýšené svetlá výška sú prvky, vďaka ktorým je X-ADV oveľa istejší mimo pevný asfalt ako je u skútrov bežné. Samozrejme netreba zabúdať na komponenty pruženia, ktoré sú rovnako prispôsobené jazde mimo asfalt. Predná vidlica typu upside down okrem slušného zdvihu (153 mm) ponúka aj možnosť nastavenia predpätia pružiny a odskoku. Zadný centrále uložený tlmič ponúka možnosť nastavenia predpätia a podobný zdvih (150 mm). Kombinácia 17-palcového kolesa vpredu a 15-palcového vzadu má naopak bližšie k maxiskútru ako ku klasickému enduru. Osobne ma potešil výkonný brzdový systém, ktorý tvorí dvojica 298 mm kotúčov vpredu, ktoré sú spomaľované dvojicou radiálne uchytených strmeňov Nissin. Aj zadná brzda je samozrejme kotúčová. ABS na asfalte funguje výborne, akurát trochu mi chýbala možnosť vypnúť si ho aspoň na zadnom kolese počas jazdy v teréne.  

 

Komfort maxiskútra

Samotná Honda sa o X-ADV ako o skútri príliš nevyjadruje a má aj pravdu, stačí sa odviezť a rýchlo budete presvedčení o trochu inom smerovaní tohto modelu. Na druhej strane najmä po stránke komfortu má toho s maxiskútrom veľa spoločné. Pod sedlom sa nachádza 21-litrový úložný priestor, ktorý síce nemôže súperiť s najlepšími v kategórii maxiskútrov, no na uschovanie prilby postačuje . Posed s možnosťou vystretia nôh dopredu sa komfortom určite vyrovná veľkým maxiskútrom. Nasadanie do sedla je už skôr motorkové, pretože stredový panel je už vysoký a nedá sa ľahko prekročiť, no to je dnes medzi maxiskútrami bežné. Potom je tu extra výbava, ktorá je dnes súčasťou prémiových modelov. Spomeniem bezkľúčový systém štartu, ktorý zjednodušuje manipuláciu. Elektronicky sa potom otvára podsedlový priestor ale aj uzáver nádrže. Spomínaný nastaviteľný čelný štít je síce ovládaný mechanicky ale jeho ovládanie je ľahké a zmena polohy štítu je otázkou pár sekúnd.  

 

Prevodovka DCT je na vzostupe

 Dvojspojková automatická prevodovka DCT je pre Hondu niečo ako „eso v rukáve“, ktoré konkurencia momentálne nemá. Naviac stále viac zákazníkov sa dnes prikláňa k tomuto systému, ktorý jazdu nielen zjednodušuje, ale robí ju aj zábavnejšou, najmä keď využívate aj prepnutie do manuálneho režimu a využívate všetky režimy jazdenia, ktoré máte k dispozícii. Na rozdiel od modelovej rady NC750 nemáte na modeloch X-ADV a Integra možnosť výberu medzi manuálnou prevodovkou a systémom DCT. Na druhej strane to ani nie je potrebné a predstava tradičného manuálneho radenia s mechanickou spojkou mi k X-ADV vôbec nepasovala. Samotný radový dvojvalec o objeme 745 ccm je prakticky identický s motormi, ktoré nájdete aj na NC750 a Integre. Maximálny výkon na hranici 55 k vás na zadok nezloží, no je posadený relatívne nízko v otáčkovom spektre (6 250 ot./min) a v kombinácii s kratšími prevodovými pomermi na prevodovke DCT je akcelerácia svižná a výkon máte okamžite k dispozícii. Motor naviac poteší aj svojou zvukovou kulisou, ktorá vďaka 270 stupňovému intervalu odpaľovania valcov pripomína skôr véčko ako radový dvojvalec.  

 

Asfaltový univerzál

 X-ADV vyzerá síce ako vozidlo stvorené do terénu, no je jasné, že podobne ako štvorkolesové crossovery drvivú väčšinu času aj tak strávi na asfalte. Na druhej strane v tomto prostredí sa cíti ako ryba vo vode a bez problémov plní úlohu asfaltového univerzála. Svojimi rozmermi a hmotnosťou jednoznačne patrí do kategórie najväčších maxiskútrov, no kompenzuje to svojim výborným komfortom a uvoľneným posedom. Výborne sa v tomto prípade cíti aj spolujazdec a vzadu nájde pohodlie aj na celodenné výlety. Potom je tu ovládanie, ktoré je vzhľadom na hmotnosť na hranici 240 kg prekvapivo ľahké a presné. Okrem nízkeho ťažiska by som vyzdvihol aj široké endurové riadidlá, vďaka ktorým máte riadenie pevne v rukách. Dobrý pocit z ovládania naviac dopĺňa relatívne tuhý podvozok a cestou na vrchol horského sedla môžete naplno predviesť svoj športový talent, X-ADV to bez problémov zvládne. Istota podvozku ja naozaj výborná a dokonca som mal pocit, že by zvládol aj viac ako dokáže motor ponúknuť. Platí to aj pre brzdy, ktoré výkonom nesklamali a aj vďaka dobre pracujúcemu systému ABS na asfalte odvádzali dobrú prácu. Motor ako taký ponúka dva uhly pohľadu a ak sa naň pozrieme optikou cestných endúr, tak patrí do kategórie motorov, ktoré sú namierené skôr na jazdcov, ktorí netúžia po výkonoch superšportov alebo práve vstupujú do sveta vekých motoriek. No a keď sa naň naopak pozrieme skútrovou optikou, tak patrí medzi najvýkonnejšie. Pravda bude niekde v strede a určite som netrpel nedostatkom výkonu. X-ADV je na asfalte rýchlym a zábavným spoločníkom. Naviac ako celok vie trochu skresliť reálnu rýchlosť a vždy som mal pocit, že idempomalšie ako je realita, no pohľad na tachometer ma zakaždým prekvapil. Má to na svedomí aj prevodovka DCT, ktorá radila hladko a prakticky vždy pred červeným poľom otáčkomera, takže motor sa nikdy netrápil. Rozdiel medzi jednotlivými režimami bol pritom citeľný, takže jazdec má vždy na výber. Spomeniem ešte spotrebu, ktorá sa pohybovala okolo 4 l/100 km, čo je vzhľadom na spôsob jazdy vynikajúci údaj a X-ADV dokázal na nádrž prejsť aj viac ako 300 km.  

 

Offroad je jednoducho zábava

 Moje prvé pocity spojené s offrodaom boli pri pohľade na X-ADV trochu rozporuplné, vypadá síce super, ale predsa len hmotnosť je vyššia ako u Afriky Twin, rozmery tiež nie sú najmenšie, malé kolesá a dlhý rázvor výhodou v teréne rozhodne nie sú a ABS sa nedá vypnúť. Prvémetre tak boli trochu opatrné ale rýchlo som zistil, že potenciál X-ADV je v teréne citeľne vyšší ako som predpokladal a dokáže byť pritom aj poriadne zábavným zvezením. Ľahké ovládanie z cesty sa prenieslo aj do terénu, aj keď tu oveľa viac platia fyzikálne zákony a prinútiť takmer 240 kg v pohybe robiť to čo chcete vyžaduje už  viac námahy. Pruženie si poradí aj s väčšími nárazmi a dokonca ani občasné menšie odlepenie oboch kolies od zeme ho príliš nerozhádže. Príjemne ma prekvapila svetlá výška, ktorá je v porovnaní s tradičným skútrom oveľa vyššia a zdoláva aj väčšie nerovnosti bez nárazov spodnej kapotáže o zem. Brzdy, ktorých som sa v teréne trochu obával nakoniec odviedli slušnú prácu aj keď zadné koleso vďaka ABS nebolo možné dostať do súvislého šmyku, tak predná brzda ponúkala slušný brzdný účinok na klzkom povrchu aj s aktívnym ABS. Samozrejme neustále aktivované ABS nebolo v teréne optimálne a riešením bolozačať brzdiť o niečo skôr, ale možnosť úplne vypnúť ABS aspoň na zadnom kolese by tu mala byť. Potom je tu motor a jeho 55 k, ktoré dokážu ponúknuť v teréne oveľa viac zábavy ako by ste čakali, stačí len o trochu viac potiahnuť za plynovú rukoväť a zadné koleso sa ochotne púšťa do dlhého šmyku. Dlhší rázvor prišiel vhod a dlhé kontrolované šmyky na šotoline išli doslova samé. Určitým limitom bola absencia klasických offroadových stúpačiek, ktoré sú žiaľ len súčasťou príplatkovej výbavy a pri jazde v stoji určite chýbala opora stúpačiek. Honda ich ponúka len ako súčasť doplnkovej výbavy, čo je trochu škoda, najmä pri pohľade na predajnú cenu X-ADV by takýto „detail“ už mal byť súčasťou základnej výbavy.  

 

Nový druh

Všetci vieme, že top maxiskútre nie sú lacnou záležitosťou a Honda s novým modelom X-ADV nie je výnimkou, no zároveň v tomto segmente otvára novú kapitolu s prívlastkom offroadová. Ak veľký maxiskúter dokáže plniť úlohu turistického a poprípade ľahkého športového motocykla čím kompenzuje svoju vysokú cenu, tak X-ADV k tomu pridáva aj cestné enduro. Samozrejme svojimi jazdnými vlastnosťami nedokáže plnohodnotne nahradiť moderné cestné enduro, no to ani nemusí, pretože len zlomok majiteľov takýchto motoriek aj reálne využíva ich offroadový potenciál. No a to čo vačšina a to čo považuje za brutálny offroad na hranici zjazdnosti to X-ADV zvláda bez najmenších problémov. Ak teda hľadáte prototyp moderného crossovera na dvoch kolesách, tak Honda X-ADV je vašou odpoveďou.  

 

Honda X-ADV

Cena: 10 990 Eur

Motor: 745 ccm, 8 ventily, SOHC, R2

Výkon: 54,5 k pri 6 250 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 4 750 ot./min.

Prevodovka: automat. dvojspojková DCT, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 450 x 910 x 1 375 mm

Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 238 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 590 mm

Výška sedla: 820 mm

Objem pal. nádrže: 14,1 l

Pneu: vpredu: 120/70 - 17, vzadu: 160/60 – 15    

 

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.  

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2017  

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak



13.09.17, Adrian    
Foto titulka
Nový druh - test Honda X-ADV

Fotogaléria
Tamasi - Test Honda X-ADV - album k článku MMA 7-8/17

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.01907