Sofistikovaná šelma - test Husqvarna 701 Enduro

V časoch zmenšovania rozmerov a objemov motorov sa na koncept tradičného veľkoobjemového endura dívame možno tak trochu ako na prežitok čias minulých, keď výrobcovia naháňali veľký výkon rovnako veľkým objemom. Výsledkom boli síce relatívne výkonné motorky, no vďaka hmotnosti to boli viacmenej hobby motorky s limitovanými možnosťami v teréne. Má teda cenu naďalej cenu investovať do vývoja veľkých jednovalcových endúr?  

 

Offroadový rodokmeň

Skôr ako si na túto otázku dáme odpoveď, tak sa poďme bližšie pozrieť s kým máme tú česť. Legendárna značka Husqvarna má vo svojej novodobej histórii za sebou veľa turbulentných rokov, no zdá sa, že pod krídlami rakúskej KTM našla to správne miesto na svoje ďalšie napredovanie. Najmä prístup k top technológiám rakúskej značky je už samo o sebe dostatočným predpokladom na úspech. Testovaný model 701 Enduro je toho výborným príkladom. Po prvý krát bol predstavený v roku 2015 a spolu so 701 Supermoto boli prvými lastovičkami postupnej civilnejšej orientácie Husqvarny. Výborný jednovalec pochádza z modelu KTM 690 a vlastne týka sa to aj ďalších komponentov podvozku. Na začiatok výborné vysvedčenie a ako sa ukázalo bude to ešte lepšie. Modelový rok 2017 okrem splnenia emisnej normy Euro4 prináša aj ďalšie zmeny, ktoré vylepšujú už aj tak výborný základ.  

 

Najvýkonnejší jednovalec

Ak budete hľadať jednu vec, ktorá najlepšie vystihuje túto motorku, tak pravdepodobne skončíte pri motore. Tento svalovec už pár rokov neohrozene kraľuje kategórii veľkoobjemových jednovalcov a s každou modernizáciou je ešte lepší. Najnovšia verzia má hranicu maximálnych otáčok posunutú o ďalších 1 000 ot. až na hranicu 9 000 ot./min. Maximálny výkon narástol až na hodnotu 74 k pri 8 000 ot. / min. Podobne aj hodnota krútiaceho momentu narástla na 71 Nm pri 6 750 ot./min. Obe tieto hodnoty až na sesterský model KTM momentálne nemajú konkurenciu medzi jednovalcovými motormi. Samotný výkon je však len jedným z tromfov tohto motora a dostane vás aj kultivovaným chodom a mimoriadne lineárnym priebehom. Za týmito vlastnosťami sa ukrýva množstvo modernej techniky a nájdete tu dvojité zapaľovanie, pričom každá sviečka má vlastný odpaľovací interval. Hladký chod prakticky bez vibrácii zabezpečuje až dvojica vyvažovacích hriadeľov a ovládanie škrtiacej klapky je elektronické bez mechanického prepojenia s plynovou rukoväťou (Ride by Wire).  

 

Kus motorky

Husqvarna 701 Enduro je z pohľadu konštrukcie riešená trochu netradične, no ako celok do seba všetko dobre zapadá. Začnem fyzickými rozmermi, ktoré aj vzhľadom na veľkosť motora nie sú najhoršie, no zároveň nepatrí medzi najmenšie. Výška sedla je 910 mm na zemou, čo je v tejto triede dobrý údaj, no sedlo je celkom široké, čo pridáva na výške a postavy na hranici 180 cm a menej sa musia zmieriť s tým, že na zem dočiahnu len špičkami. Motor je zavesený v priehradovom ráme podobne ako na cestných motocykloch, no najväčším rozdielom je umiestnenie plastovej nádrže pod sedlom. Nádrž je súčasťou plastového podsedlového rámu. Toto usporiadanie výrazne šetrí na hmotnosti, ale má vplyv aj na ťažisko, ktoré sa presunulo viac dozadu, vďaka čomu si riadenie uchováva ľahkosť aj v náročnom teréne, no zároveň sa mi stalo, že predok ma pár krát v teréne nepodržal pri pomalých zákrutách na prašnom povrchu. Stále je to veľká motorka a viac jej v týchto situáciách svedčalo zatáčanie pomocou kontrolovaného šmyku zadného kolesa a keď treba dokáže utrhnúť koleso do šmyku doslova vždy a všade. Plne nastaviteľné pruženie na oboch koncoch má na starosti WP a tieto komponenty svojou kvalitou znesú aj náročnejší terén ako len výlety po lúkach a šotolinových cestách. Brzdy majú na starosti komponenty Brembo a protiblokovací systém Bosch, ktorý dovolí vypnúť ABS na zadnom kolese, pričom na prednom kolese zostáva aktívny.  

 

Na ceste ako doma

Komfort hladkého asfaltu zvláda Husqvarna nadmieru dobre a nemusíte sa obávať vibrácii, trhavých reakcií motora alebo nebodaj nedostatku výkonu na rýchlej ceste. Motor je jednoducho vynikajúci. Výkon sa dávkuje ľahko, pružnosť je priam príkladná a chod mimoriadne hladký. Väčšinou som ani nemal pocit, že sedím na jednovalci ale skôr na kultivovanom radovom dvojvalci. Aj dlhšie presuny po asfalte tak zvládal s ľahkosťou. Jedinou výčitkou v prípade motora na ceste je, že v úplne nízkych otáčkach je trošku „ucukaný“ a pri pomalších presunoch si treba podradiť, no nie je to nič čo by kazilo radosť z jazdy. Na ceste si naviac užijete ľahké ovládanie jednovalca a je výborným spoločníkom aj do hustej premávky. Podvozok je pripravený na drsnejšie zaobchádzanie, takže na asfalte nemáte veľa možností, kde by ste ho dostali do „uzkych“. Pri rýchlejších presunoch je potom limitujúcim faktorom nápor vetra, ktorý sa vďaka prakticky nulovej ochrane do vás s chuťou opiera už okolo 100 km/h a po krátkom boji som diaľnicu radšej rýchlo opustil. Je to trochu škoda, pretože v silách motorky je maximálka niekde okolo +180 km/h, čo je naozaj dosť. Treba len dúfať, že snáď sa raz dočkáme nejakej aspoň čiastočne kapotovanej Adventure verzie a budeme môcť využiť dobrodružný turistický potenciál tohto jednovalca, ktorý takto zostáva dobre ukrytý.  

 

Skoro čistokrvné enduro

Priznám sa, že keď ide o offroad nepatrím medzi extra fanúšikov veľkých civilných jednovalcových endúr, jednoducho vysoká hmotnosť a kvalitatívne slabší podvozok sú limitujúcim faktorom porovnaní s čistokrvnými endurami. Husqvarna ma však od prvých metrov mimo asfalt presviedča o opaku. Ovládanie je stále ľahké a to platí aj o ovládaní páčiek spojky a brzdy, vďaka absencii nádrže sa dá v sedle krásne pohybovať a keď treba môžete svoje ťažisko presunúť prakticky až k hlave riadenia, širšie stredové partie sa dajú v stúpačkách pevne stlačiť kolenami. Pocitovo výborný offroad. K tomu pripočítam vysoké zdvihy pruženia a skutočnosť, že nejde nadoraz pri každom väčšom dopade a odoláva prepruženiu aj v náročnejšom teréne, tak Husqvarna má jazdnými vlastnosťami oveľa bližšie k súťažnej 450-ke, ako ku veľkým jednovalcovým mastodontom nedávnej minulosti. Namiesto otvoreného priestoru si to tak radšej namierim rovno na tesnú lesnú cestičku, kde namiesto trápenia seba a motorky si to naopak patrične užívam a motorka veľmi dobre podo mnou reaguje na náhle zmeny smeru. Podvozok v sérii samozrejme nedosahuje tuhosti súťažných špeciálov, no v rukách vyjazdeného pilota si poradí aj v náročnom teréne. Potom je tu výkon a skoro 75 k je v teréne už naozaj veľa, Husqvarna nemá meniteľné výkonové mapy, alebo trakčnú kontrolu, takže všetko je na vašom pravom zápästí a najmä v tesnejšom teréne som sa s plynom skôr len pohrával, pretože stačí sa na zlomok sekundy pozabudnúť a pod zadkom máte oveľa viac výkonu ako v daný moment potrebujete. Motor sa naviac veľmi ochotne vytáčal a zábavu tak občas strieda nečakaný nával adrenalínu z toho ako skrotím tento prebytok sily. Poslať to na zadné, alebo utrhnúť zadné koleso do šmyku ide vlastne samo, pokiaľ teda trošku agresívnejšie pootočíte plynovú rukoväť. Brzdy pracujú v teréne spoľahlivo aj keď rýchli jazdci budú asi chcieť, aby sa ABS dalo vypnúť úplne pretože trochu predlžuje brzdnú dráhu.  

 

Sofistikovaná šelma

Odpoveď na otázku z úvodu, či sa oplatí investovať do vývoja veľkého jednovalcového endura jednoznačne znie - áno. Husqvarna 701 Enduro to naviac robí mimoriadne sofistikovaným spôsobom a v žiadnom prostredí sa nebudete cítiť, že tam nepatríte. Mesto, asfaltové horské sedlo, rýchla poľná spojovačka a ťažká enduro vložka. Ak je toto plán vášho výjazdu a chcete to naviac dať na jednej motorke, tak ste na správnej adrese. Husqvarna 701 Enduro je motorkou, ktorá to všetko dokáže  

 

Husqvarna 701 Enduro

Cena: 9 680 Eur

Motor: 690 ccm, 4 ventily, SOHC, R1

Výkon: 74 k pri 8 000 ot./min.

Krút. moment: 71 Nm pri 6 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 145 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 504 ± 15 mm

Výška sedla: 910 mm

Objem pal. nádrže: 13 l

Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 140/80-18  

 

Motocykel na test požičal: KTM CEE s.r.o., Bratislava

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2017  

Text: Miro Tamáši, foto: Pavlina Tamášiová    



27.09.17, Adrian    
Foto titulka
Sofistikovaná šelma - test Husqvarna 701 Enduro

Fotogaléria
Tamasi - Test Husqvarna 701 Enduro - album k článku MMA 7-8/17

fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
fffffff
Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.01965