Články / Správny olej - základ zdravého motora. Poradíme vám!
satanokky

Košický kraj
Člen od: 19.05.15
Tém: 9
Príspevkov: 62

10.05.16 15:26

Diskusia k článku [linka]
Krásna reklama.
A ten zavádzajúci názov článku - "Správny olej - základ zdravého motora. Poradíme vám!" No neporadili ste teda ani prd makový.
A stránka repsol.sk ma pri výbere oleja prehodila na stránku https://www.repsol.com/es_en/productos-servicios/lubricantes/profesionales/buscador_lubricantes/ kde mi pre moju MT-01 vyhodilo jeden typ oleja - REPSOL Moto Sport 4T 10W-40 čo už zaváňa nepresnosťou keďže pre túto motorku sa môžu použiť viskozity od 10W-30 až po 20W-50, ale hlavne najlepšiou fičúrkou je to, že po kliknutí na ten olej sa Vám ukážu až 4 riadky popisu a keď chcete vedieť detaily a špecifikácie tak po kliknutí na "Technical Data Sheet" Vám to vyhodí - 404 - File or directory not found.
Po googlení, že čo to je za olej sa raz na stránkach predajcu A dozviete, že to je syntetický olej a u predajcu B že to je polosyntetický olej - stým asi Repsol veľa nenarobí, ale ostáva taká pachuť na monitore.....Ak budeme veriť stránke (predajca C) http://www.landigas.sk/repsol_motorove_oleje_pre_motocykle_4t.php tak ide ozaj o polosyntetický olej.
Navyše "normy" API či ACEA nehovoria o kvalite oleja ako je to v článku, ale sú to výkonnostne triedy oleja (quality levels).
Niečo o rozdelení JASO MA a MB: http://www.oilspecifications.org/articles/JASO_MA_JASO_MB.php


B12
pic

Prešovský kraj
Člen od: 03.07.08
Tém: 13
Príspevkov: 135

13.05.16 23:37

Nešpekuluj a daj tam MOTUL. Yamaha dáva YAMALUBE, čo je vlastne MOTUL, len pod ich nálepkou. REPSOL dáva HONDA vo výrobe. Tak to bolo aspoň pred pár rokmi.
Či dáš plnú syntetiku alebo polo ... v podstate je to jedno, držal by som sa toho, čo tam lial predchádzajúci majiteľ alebo servis.
10W-40, 10W-50, 20W-50 to Ti výrobca priamo neodporučí, lebo je rozdiel žiť a jazdiť v Taliansku alebo vo Švédsku ... Tvojou povinnosťou je splniť normu SF, SJ ... čo väčšina olejov spĺňa s rezervou.
Tá špecifikácia JASO MA je pre spojku, teraz už je JASO MA2.
Dalo by sa to tu rozoberať donekonečna, tých mýtov je strašne veľa. Platí ale jedna rovnica: čím viac detergentov olej obsahuje, tým skôr degraduje. 
Pri dnešných cenách olejov sa neoplatí šetriť, ale včas meniť. Keď nabeháš napr. do roka 2000km, tak hádam nebudeš po roku špekulovať a necháš ho tam do 6000km ?!

Toť vsjo


satanokky

Košický kraj
Člen od: 19.05.15
Tém: 9
Príspevkov: 62

23.05.16 11:41

B12 - mne je jedno aká značka (no od číňana by som nič nekúpil) či to je Repsol, Yamalube, Motul, Mobil atď.
Pojmy "plná syntetika", "polosyntetika" či "blbý minerál" by mali byť zakázané a malo by sa za nich trestať odseknutím jazyka. Od roku cca. 2009 keď výrobcovia olejov vyhrali súdny spor ohľadne reklamy (ak sa nemýlim) tak sa aj najkvalitnejšie minerálne oleje môžu označovať ako "syntetické".
No ak by som sa držal rady "lej tam to čo majiteľ či servis pred tebou" tak by to nemuselo dopadnúť dobre. Ak bol predchádzajúci majiteľ poleno či servisákovi to bolo jedno tak by som si mohol zarobiť na problémy. Ja lejem do mojich áut a motoriek to čo ja uznám za vhodné (podľa odporúčaní výrobcu v manuáli, skúsenosti a rešeršov na nete či literatúre).
Viskozita oleja záleží ozaj od oblasti a spôsobu užívania motocykla či auta. Ale napríklad užívateľsky manuál k MT-01 z roku 2006 udáva len jednu jedinú viskozitu (10W-40) kdežto manuál z roku 2009 dáva na výber od 10W-30 po 20W-50. Áno viem v roku 2007 prešla MT-01 faceliftom a drobnými zmenami aj na motore, ale aby tieto zmeny vyvolali odrazu možnosť výberu viskozity oproti predtým pevne udanej jednej je nemožné.
JASO MB, MA, MA1 či MA2 je ozaj parameter udávaný kvôli spojke (za predpokladu, že sa bavíme o spojke v olejovej náplni spoločnej pre motor, prevodovku a spojku) a podrobnejšie sa o tom píše v odkaze čo som dal vyššie a nieže predtým to bola MA a teraz je to MA2.
A je pravda, že tých mýtov ohľadne olejov je toľko, že by to ani koňská hlava neuniesla (nieto ešte ľudská hlava) a preto treba trochu poštudovať dostupné podklady.
No a ja osobne by som menil olej aj po 2000km ak je v motore dlhšie ako rok. Pretože je rozdiel skladovať v origo plastovej fľaške (tam je to okolo 5 rockov) alebo v motore. A ešte je dobre meniť hneď aj olejový filter - manuálny píšu, že filter treba meniť pri každej druhej výmene oleja, ale ja to mením furt spolu.


Upozornenie: Na tejto stránke sú zobrazené názory návštevníkov a užívateľov portálu. Redakcia nepreberá žiadnu zodpovednosť za prezentované názory a ani sa s nimi nestotožňuje.
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.




Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | motocykel.sk na Facebooku | 0.02931