Testy a recenzie

Africa proti Stelviu: recept na úspech z dvoch kontinentov

Publikovaný

on

Africa Twin je tu s nami už nejaký ten rok. Celým menom Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport. Možnosť adaptívneho podvozku a automatickej prevodovky bola do tohto roka v tejto kombinácii doménou jedine Hondy. Od budúcej sezóny prídu s touto kombináciou aj iné značky. A keďže DCT varianta je výrazne najpredávanejšia, je už teraz jasné, že to musí ovplyvniť predaje. Africa nad Stelviom dominuje predovšetkým elektronikou. Nastavením a ovládaním všetkého možného aj nemožného. I keď veľa možností nastavenia poberie dvojspojkový automat a semi-aktívny podvozok.

Oproti tomu Moto Guzzi Stelvio stavilo na jednoduchosť a eleganciu, tak ako vypovedá názov. Motorka má slušnú elektronickú výbavu, ale napríklad možnosť adaptívneho podvozku chýba. Na jednej strane škoda, na druhej im zrejme o to aj išlo. Čo však má, je kardan. A takéto riešenie pohonu má dnes už len málo motoriek.

K dispozícii však zákazník má možnosť príplatkovej výbavy za približne 7 stoviek, ktorého základ tvorí predný a zadný radar. Tým sa systémy rozšíria o celú platformu jazdných asistentov, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani vlajka od Ducati, či BMW.

Začali sme trochu náznakom elektroniky, ale pekne poporiadku.

Motory nemôžu byť odlišnejšie

Honda ponúka svoj vrcholový motor. Radový dvojvalcový motor s objemom 1084 ccm. Predsadenie ojnicových čapov o 270 stupňov prináša charakter motora vo V. Maximálny výkon 75 kW pri 7500. ot./min a 112 Nm pri 5500 ot./min. Motor je veľmi kultivovaný s hladkým priebehom odspodu a so silným stredom. Je to motor pre masy. Je spoľahlivý, niekomu môže chýbať viac charakteru.

Moto Guzzi prináša svoj pozdĺžny dvojvalec do V, ktorého valce zvierajú 90 stupňov. Maximálny výkon činí 84,6 kW pri 8800 ot./min. a krútiaci moment 105 Nm pri 6750 ot./min. Tento motor je síce výkonnejší, avšak tento výkon treba vydolovať z vyšších otáčok. Krútiaci moment a jeho maximum je tiež posunutý oproti japonke o čosi vyššie. Bavíme sa tu o mechanickom, možno priam hrubom motore, ktorý však prináša svoj temperament a ducha. Nesadne to zrejme každému. Nie je to motorka pre masy a nezachutí každému. Je však jedinečný a to je jeho hlavná črta.

Prevodovka v prípade týchto 2 modelov stoja na opačných póloch. DCT – dvojspojka od Hondy je tu pre ľudí, ktorí maju radi pohodlie a nechce sa im riešiť spojka a radenie. Treba sa s ňou však naučiť žiť a má svoje charakteristiky. Na druhej strane stojí Stelvio s mechanickou, už na pocit robustnou prevodovkou. Prekvapili ma dlhšie dráhy, na ktoré si treba zvyknuť a urobiť tou nohou o niečo dlhsí pohyb smerom hore, keď chcete preradiť. Do terénu mi chýbal kratší 1. prevod, ktorý by umožnoval jemnešie zjazdy z kopca pri potrebe brzdenia motorom.

Podvozok a brzdy

Obe motorky sú vpredu vybavené 19 palcovým kolesom. Svojim hlavným využitím je bez pochyby cesta. Keď nie asfalt, tak aj možno aspoň nespevnená cesta. Do ťažšieho terénu skôr patria iné motorky. Minimálne Africa k tomu prispôsobuje svoj ďalší model.

Stelvio má vpredu oprátenú vidlicu so 17 mm zdvihom, ktorá má nastaviteľné predpätie a tlmenie odskoku – tlmiče poskytla spoločnosť Sachs. Zadný monoshock má zdvih rovnakých 170 mm a poskytuje vyvedené nastavenie predpätia. Motorka bola pri mojej jazde nastavená tvrdším dojmom. Motorke to svedčilo na dialnici aj na okresných cestách. Pri použití v teréne samozrejme vieš nastavenie zmeniť. Svetlá výška nie je pripravená na náročnejší terén, Afrika má zdvihy vyššie.

V porovnaní podvozkov to však bol nerovný boj. Afrika vybavená elektronickým podvozkom značky Showa EERA so zdvihmi 210 mm vpredu a 200 vzadu. Podvozok je kompletne nastaviteľný. Aj vďaka vyšším zdvihom, ako má Stelvio je maximálna nastaviteľná tvrdosť podvozku nižšia. Prináša však bezkonkurenčný komfort. Ten však čosi stojí a v tomto prípade sa bavíme zhruba o 2 tisíckach. Dôležite však je, že tu je tá možnosť.

Porovnanie brzdnej sústavy

Stelvio je vybavené 2 plávajúcimi kotúčmi s priemerom 320 mm, k tomu 4-piestikové monobloky, ktoré sú radiálne. Motorka má aj radiálny predný hlavný brzdový valec a náklonové ABS. No a musím povedať, že to brzdí veľmi dobre. Nástup brzdného účinku odráža celkový surový a mechanický pocit z motorky. Brzdy sú veľmi citlivé, ale aj účinné. Nástup by mohol byť lepšie dávkovateľný. Na danú citlivosť si treba jednoducho zvyknúť. Vzadu nájdeme opäť kotúč od Bremba s priemerom 280 mm a dvojpiestik.

Africa Twin Adventure Sports je tradične vybavená brzdami značky Nissin. Ide o dvojicu 310 mm plávajúcich kotúčov s radiálne uchytenými 4-piestikmi, vzadu je dvojpiestik na kotúči s priemerom 256 mm. V tomto prípade sú brzdy oveľa čitateľnešie, s lineárnejším nástupom brzdnej sily. Viem si predstaviť dosiahnutie maximálneho účinku o niečo skôr, ale napriek tomu sme boli veľmi spokojní.

Pocit z elektroniky

Keby sme tu mali v prípade Afriky rozpísať všetky možnosti nastavania, tak by som tu bol do zajtra. Pri automatickej prevodovke a adaptívnom podvozku si nastavíš takmer všetko. To je výborná možnosť tejto motorky. S tým však súvisí komlikované ovládanie, ktoré si treba osvojiť a špeciálne ľavá rukoväť ponúka viac ovládačov, ako riadiaca páka v stíhačke. Je tu však možnosť zrkadlenia Android Auto a Apple car play. Je to však možné len cez kábel, čo môže byť trocha obmedzujúce. Afrika však disponuje dokonca dotykovým displejom. Úvodnú hlášku o bezpečnej jazde by sme najradšej dali preč, pretože je to doslova otravné. Africa Twin je teda komplexný elektronický nástroj, ktorý má veľa možností a s tým súvisí aj množstvo a komplikovanosť ovládačov.

Stelvio to poňalo o dosť jednoduchšie. Celý prístrojový panel je vzdušný a pôsobí veľmi kompatne. Menu je oveľa jednoduchšie, chýbajú však možnosti niektorých nastavení. TFT displej je o nejaký palec menší, oproti 6,5 palcovému displeju na Africe Twin. V každom prípade Stelvio ponúka možnosť rozšírenia o predný a zadný radar. Tým pádom je k dispozícii aj protikolízny systém, konrola mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, či asistent zmeny jazdného pruhu. Toto ti Africa zatiaľ neponúkne. Je to však o tvojej preferencii, čo potrebuješ a čo ti vyhovuje.

Jazdný komfort a dojmy z jazdy

Afrika je hltač kilometrov, ktorý spolu s elektronickým podvozkom a DCT prevodovkou sľubuje bezproblémové zdolávanie stoviek kilometrov denne. Na motorke necítiš rozdiel, či na nej sedíš sám, alebo so spolujadzcom. Výšku sedla si vieš nastaviť medzi 850-870 mm, ďalšie možnosti prinášajú znížené alebo zvýšené sedlo. Motorka prináša obrovské možnosti nastavenia, a s nimi aj pár nedomyslených drobností. Radový dvojvalec je veľmi kultivovaný rovnako ako celá komplexne vybavená motorka.

Stelvio, oproti Africe Twin prináša jednoduchú eleganciu, nenáročné ovládanie a charakter obráteného Véčka. S tým však súvisia vibrácie, s ktorými musíš počítať. Motorka je pohodlná, ale pritom prináša mechanický dojem z motora a prevodovky a pocitovo agresívne brzdy. Je to však stroj, ktorý je jedinečný, prémiovo vypracovaný. A pre niekoho bude možno ten kardan s jednostrannou kyvkou práve to, čo rozhodne.

1 komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version