Motoporadňa

Jazdená motorka: recenzia Honda CBF1000

Publikovaný

on

Motocykle modelovej rady CB od Hondy vždy patrili k veľmi obľúbeným strojom a sú na trhu už niekoľko desaťročí. Počas mnohých rokov bolo navrhnutých a vyrobených množstvo modelov, pričom niektoré z nich boli vo svojej dobe technicky najvyspelejšími a mnohokrát tvorili nové štandardy vo svojej triede. Modelová rada CBF sa objavila v roku 2004, a to s motocyklom CBF600. Motocykel bol úspešný, a tak Honda v roku 2006 prichádza na trh s väčším modelom s obsahom motora 1 000 ccm. Tento model nedisponuje najšpičkovejšou technológiou či omračujúcim výkonom, ale Honda prichádza s novým prístupom, označovaným ako „Just Fit“, ktorý bol použitý rovnako u menšieho súrodenca.

Skúsenosti a spoľahlivosť Honda CBF1000

Ten v praxi znamená, že motocykel je navrhnutý vyvážene po všetkých stránkach, s niekoľkými nastaviteľnými prvkami a dostatočnou dynamikou motora tak, aby ste si naň zvykali čo najkratší čas a bol vám dobrým spoločníkom. Rovnako bol kladený dôraz na bezpečnosť, v praxi to znamená použitie systému ABS/CBS. Motocykel je ťažké zaškatuľkovať do akej kategórie patrí, snáď najlepšie by sa hodila kategória pre denné bežné použitie. Ak sa však budeme držať tradičného zaradenia, mohli by sme ho zaradiť do kategórie naháčov s polokapotážou. Prvá výrazná modernizácia sa premietla v modeli 2009 a jeho najbližším konkurentom je veľký Bandit od Suzuki.

Motor

Ako to už býva, najčastejšou otázkou býva „koľko to má koní?“, avšak v prípade tohto naháča, nie je táto otázka na mieste. Tu bol kladený dôraz na lineárny priebeh výkonu, životnosť a nenáročnosť na údržbu i keď svoj športový pôvod nezaprie. Motor totiž vychádza zo športového modelu CBR1000RR, ktorý prešiel samozrejme modifikáciou tak, aby ho bolo možné použiť v motocykli tejto kategórie. Jedná sa o radový, kvapalinou chladený, štvordobý štvorvalec s objemom 998 ccm. Plnenie motora bolo zverené vstrekovaniu PGM-FI, ktoré funguje vcelku hladko a márne budete hľadať páčku sýtiča. Chod motora je kľudný a tichý, ako tomu už pri Honde býva, len v stredných otáčkach sú cítiť mierne vibrácie. Priaznivcov klasiky poteší odhalené výfukové potrubie a postranné koncovky výfuku v primeranom sklone. Pri jazde budete využívať široké spektrum otáčok cca 2 tis. až 9 tis. bez nutnosti častého radenia, veď ide o litrový motor, ktorý má vždy dostatok sily, obzvlášť v kombinácii so vstrekovaním. V prípade, že sa prejaví vaše pretekárske srdce a chcete si trochu „užiť“, budete musieť držať otáčky motora medzi 5-9 tis. Spotreba benzínu je závislá od štýlu jazdy a pohybuje sa najčastejšie medzi 5 až 7 litrami Naturalu na 100 km. Palivová nádrž má obsah 19 litrov. Motor dosahuje maximálny výkon 98 k pri 8 000 ot/min a krútiaci moment vrcholí na hodnote 97 Nm pri 6 500 ot/min.

Prevodovka je šesťstupňová s hydraulicky ovládanou páčkou spojky, ktorá je nastaviteľná. Ovládanie spojky ide ľahko a presne.

Podvozok a brzdy

Podvozok je tvorený jednoduchým chrbticovým rámom, vpredu je klasická teleskopická vidlica o priemere 41 mm a vzadu centrálne uložený tlmič Pro Link. Nastavenie podvozku je kompromisom medzi športom a turistikou. Je vhodný pre mestskú jazdu, diaľničnú a priemerne zvláda aj ostrejšie športové tempo. Samozrejme to nie je na okruhové vyčíňania, kde sa začnú prejavovať nielen slabiny prednej vidlice, k tomuto účelu nebol motocykel ani vyrobený.

Aj napriek váhe 220 kg nie je potrebná veľká sila pri manipulácii na mieste. K dobrej ovládateľnosti celkom určite prispievajú pomerne malé rozmery motocykla, ktoré pôsobia skôr ako 750-ka.

Na prednom kolese s pneumatikou, s rozmerom 120/70, sa nachádza dvojkotúčová 296 mm brzda, ktorá môže byť vybavená ABS/CBS. Brzdové strmene bývajú štvor- alebo šesťpiestikové v prípade použitia ABS/CBS. Nástup brzdového účinku je pomerne rýchly, ale od určitého bodu stlačenia brzdovej páčky sa už nezvyšuje. Zadné koleso s pneumatikou, s rozmerom 160/60, je brzdené jednoduchou kotúčovou brzdou 240 mm, ktorej účinok je priemerný. Obidve kolesá sú 17-palcové.

Ergonómia

Slovo ergonómia je v prípade CBF1000 často skloňované. Už na začiatku sme sa zmienili o takzvanom prístupe „Just fit“. V praxi to znamená, že je možné nastaviť výšku sedadla v rozmedzí 30 mm, rovnako riadidlá je možné výškovo nastaviť súčasne so sklonom a ďalej je nastaviteľný aj plexi štít v rozmedzí cca 50 mm. Ochrana pred náporom prúdiaceho vzduchu funguje cca do 150 km/h. Teoreticky by tak motocykel mal padnúť každému majiteľovi. Avšak nielen v možnostiach nastavení je Honda ústretová. K dobrej ergonómii patrí aj pohodlné dvojstupňové sedadlo, ktoré vás nebude unavovať ani po dlhšej dobe. Jazdecká pozícia je vzpriamená, stúpačky jazdca i spolujazdca sú vo veľmi dobrej pozícii, kedy je noha pokrčená cca v 90 stupňoch. Spolujazdcovi sú rovnako k dispozícii postranné madlá, ktoré celkom určite ocenia.

Pod spolujazdcovým sedadlom sa nachádza odkladací priestor, ktorý je stredne veľký. Pri tomto type motocykla by som očakával priestrannejšiu schránku. Má podobnú veľkosť ako napr. u Kawasaki ZX-9R. Prehľadná prístrojová doska u prvého modelu sa drží klasiky, teda kruhovité, ručičkové prístroje – tachometer, otáčkomer, pričom vo vnútri sú umiestnené digitálne hodiny a kombinované počítadlo kilometrov. Po pravej strane poteší ručičkový palivomer. Spätné zrkadlá nie sú len dekoráciou a poskytujú jazdcovi dobrý prehľad o dianí za ním.

Aká je Honda CBF1000?

Honde sa podarilo vyrobiť vyvážený motocykel po všetkých stránkach, to jest s dostatočným výkonom, pohodlím, ľahkou ovládateľnosťou a aj dobre vyzerá. Je takmer dokonalým vo svojej kategórii a jeho majitelia s ním budú v drvivej väčšine prípadov spokojní. Svojou dokonalosťou sa môže niekomu zdať až nudným, ale každý máme možnosť voľby. Či už s ním vyrazíte do mesta, na dovolenku či len na malý výlet, bude zvládať všetky úlohy svedomite a bezpečne. Vďaka svojej univerzálnosti si nájde majiteľov v radoch všetkých vekových kategórií a zvládnuť ho môžu aj skúsenejšie motorkárky. Motocykel je možné vybaviť originálnymi kuframi a priaznivcov cestovania poteší plechová nádrž, na ktorú je možné umiestniť magnetický tankvak. Pri kúpe si poriadne pozrite motor a výfukovú sústavu, či nevykazujú stopy po havárii. Motor musí bežať potichu s dobrou reakciou na plyn. Jedná sa o pomerne mladý motocykel, a tak by nemal byť problém nájsť nejaký kúsok v slušnom stave. Pri kúpe by som volil model vybavený ABS/CBS a pokiaľ bude v slušivej zlatej metalíze, čo viac si môžete priať.

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version