Motoporadňa

Ako to robím ja, alebo moja reťaz

Publikovaný

on

Neberte tento článok ako 100% postup. Takto si čistím reťaz ja a mám vlastnú skúsenosť, že ani po 26 000 km som nebadal, jak na ozubení, tak na reťazi extrémne opotrebenie. To znamená, žiadne zodrané zuby, prípadne nepravidelne, alebo mimoriadne vyťahaná reťaz. Samozrejme pri používaní na rekreačnú jazdu a nie týranie na okruhu.
Ak chcem reťaz čistiť kvalitne, tak demontujem aspoň každých cca 5000 km aj kryt predného ozubeného koliečka. Väčšinou je treba odmontovať aj vyrovnávaciu nádržku chladiacej kvapaliny. Inak používam interval mazania 400 – 500 km.

Niekedy býva práve pri prednom koliečku pekný nános špiny ? mazadlo zmiešané spolu s drobnými kamienkami. Niečo podobné je aj na ochrannej lište kyvnej vidlice.

ČISTENIE

Zakryjem si zadné koleso, aby som nedostal všetky tie mastnoty práve tam a podložím nejakú nádobu pod reťaz, aby som nemal roboty naviac. Na čistenie používam naftu, ktorú si nalejem do mechanického rozprašovača. Otáčam kolesom a nastriekam po celej dĺžke reťaze naftu. Potom štetcom tiež namočeným v nafte pomôžem nečistote dolu. Ak sa mi nezdá reťaz čistá, postup zopakujem. Samozrejme že očistím rozetu aj predné koliečko, skrátka všetka špina preč.

Najlepšie bavlnenou handrou poutieram reťaz do sucha, samozrejme rozetu aj predne ozubené koliečko a všetko okolo. Pri tejto činnosti skontrolujem či náhodou nechýba na niektorom článku o-krúžok.

Reťaz aj koliečká zostanú čisté a zbavené všetkých nečistôt .

Nahodím kryt predného koliečka a dám si v kľude kávičku. Zatiaľ sa odparia zvyšky nafty a môžem namazať.

MAZANIE

Mazadlo nanášam v mieste nábehu reťaze na rozetu: 1 otáčka ? jedna rada O-krúžkov 2. otáčka ? druhá rada O-krúžkou. Kolesom ešte pár-krát zatočím a mám hotovo. Osobne rád používam mazadlá ktoré majú označenie ?white synthetic? a to z dvoch dôvodov. Vidím čo je namazané pretože sú biele a mám pocit že menej tzv. ?vyhadzujú?. Ale je to možno len môj dojem.

Takéto čistenie, teda aj s predným koliečkom používam ako som napísal, len keď myslím že pod krytom už ?toho? asi bude. Konkrétne na obrázku ?2? je špina po 2500km, takže si viete predstaviť ako to tam vyzerá po 5000km, prípadne ako u niekoho, kto to neotvára vôbec. Pokiaľ sa mi dá, tak pred každým mazaním aj čistím, a ak nie, tak aspoň pri každom druhom mazaní. Ďalšia vec ktorú som si zvykol robiť je, že tento úkon nerobím tesne pred jazdou. Ja nepoužívam motorku na niekoľkodňové výlety a tak pokiaľ nie som z jazdy unavený, tak poumývam celú motorku hneď po jazde a ošetrím týmto spôsobom aj reťaz.
Veľa sa popísalo o tom, čo ničí reťaz, teda aké čistiace prípravky. Tak som teda aj pre vlastnú zvedavosť namočil O-krúžky do 1. WD-čka 2. nafty 3. perchlóretylénu 4. technického benzínu.

Nechal som ich tam namočené 4 dni. WD-čko, nafta aj technický benzín s o-krúžkami nič neurobili. Zostali rovnaké čo sa týka rozmeru, tvrdosti / meral som / a nejavili žiadnu známku poškodenia. Jedine perchlóretylén, ktorý sa dá bežne kúpiť v drogérii ako prípravok na odmastenie namiesto už zakázaného trichlóru spravil s o-krúžkami svoje. O-krúžky sa akoby nafúkli, zväčšili rozmer cca o 10% a tvrdosť klesla o 25 Shore, teda zostali ako blato a to už po veľmi krátkej dobe cca 30 min. Tento odstavec tu nedávam ako návod ? ?čistite čím chcete?. Prečo ale niekomu brať jeho názor ak čistí tech. benzínom, že to je hotová katastrofa, ak to má odskúšané? Prečo polemizovať či naftu, petrolej, alebo originál čistiaci prostriedok, keď petrolej nájdete v každej príručke o údržbe? Inak, viete od čoho sú mastné o-krúžky keď idú z výroby? Ale to až v diskusii.
A ešte jednu zaujímavosť. Keď pichnete do o-krúžku špendíkom, ihlou alebo ho poškodíte malým kamienkom, tak už pri malej námahe praskne. Preto tak poctivo odstraňujem tú zmes maziva a kamienkov z ochrannej lišty a z priestoru predného koliečka. Mechanické poškodenie je podľa mňa rovnaký zabijak o-krúžkou ako napríklad nesprávny čistič.

tlmic

43 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version