Pri dnešných cenách ropy, vážne uvažujem, či má význam ďalej sa venovať tomuto finančne náročnému koníčku, akým motorka je. Vždy keď som na nej niekam šiel, či už do blízkeho okolia alebo ďalej, bol môj najväčší problém, že sa raz vrátim a nebude tam. Dlhoprstí sliedia všade a niekedy sa nemôžeš spoliehať ani na drahé bezpečnostné zariadenia. Nezostáva Ti nič iné, len sa s motorkou zavrieť do pivnice a dúfať, že na Tvoje dvere nikdy žiadny zlodej nezaklope. To je trošku naivné, nemyslíte? Doba, keď si každý ?hľadel svoje?, je dávno preč. Biznisu s náhradnými dielmi sa darí dobre a nevyzerá to, že by sa ľudia uvedomili a prestali nakupovať kradnuté súčiastky a motorky. Keď nekúpiš Ty, kúpi niekto druhý, či ako sa to hovorí?
Hack the system
Pri väčšine sériových kusov je jedinou ochranou pred zlodejmi spínacia skrinka. Spoliehať sa na štandardný zámok je somarina. Neverili by ste, ale na naštartovanie mojej motorky nie je potrebný žiadny kľúč. Japonskí konštruktéri zjavne podcenili nutnosť káble od batérie chrániť, čo som aj patrične zneužil a asi 2m káblom s dvoma zubatými svorkami (krokodíl) som prepojil plus batérie s káblikom idúcim zo spínacej skrinky.
Elektrina naskočila ako z filmov o vesmírnych lodiach, malé vzrušenie a dalo sa štartovať. Nebyť zámku mohol by som s ňou odísť. Dnes je iná doba, tí najlepší z dlhoprstých používajú k práci profesionálne náradíčko, proti ktorému máme len malé šance… http://www.autoalarmy.sk/page.php?sek=clanky&id=16
Story from street
Stojíme na rohu ulice, horúci vzduch sa vlní v oknách budov. Odklepávam popol do plastového pohárika. Aj keď máme bielu dodávku teplota v nej od rána prudko stúpla a teraz počas obeda začína byť neznesiteľná. ?Dokedy ešte?? otočím hlavu s otázkou na Seriožu, ktorý mi odpovedá myknutím pleca. Pri pohľade naňho Ťa musí hneď napadnúť, čo je to za teepka. 30tnik, o ktorého sa veľmi ženy nepodkýňajú, ale o jeho zlaté ručičky je veľký záujem. Dokáže otvoriť Meďáka a odísť s ním z parkoviska skôr než si na WC-ku uľavíš. Vždy keď spolu robíme, on ide omrknúť ?tovar? a ja prehrabem vrecká majiteľovi. Pokiaľ je majiteľ nejaký trubiroh a to väčšinou zahraničný turisti bývajú. Dá sa ľahko ošmeknúť o kľúče ešte skôr než vojde do? ?Priprav sa?: zaškrípe zubami Serioža. Spozorniem, vzápätí sa okolo nás rúti motocyklista. Krátkym oblúčikom obchádza dodávku a zastavuje za stánkom PNS, asi 50 metrov od nás. Chlapík zosadá a odstrojuje sa. Montuje kotúčový zámok na predné koleso a odchádza.
Serioža štartuje motor. Zastavuje dodávkou tesne pred motocyklom.
Ja sa púšťam za majiteľom. Po nejakej dobe hľadania na neďalekej tržnici to vzdávam a vraciam sa k dodávke. Serioza ešte stále sedí v nej, čaká či neprinesiem kľúče. Už z diaľky mu naznačujem, že nič nenesiem a ukázal som smerom na nákladný priestor, kde máme potrebné náradíčko. Serioža vystúpil a zaklial. Podišiel ku mne a naklonil sa do otvorenej zadnej časti dodávky. Po chvíľočke prehrabávania vytiahol tubu a zatriasol ňou. Pristúpil k motorke a dobre nastriekal na kotúčový zámok. Keď bol zámok dokonale obalený, prestal striekať a tubu vhodil do kufra. Vytiahol si cigaretu, no nezapálil ju, len si ju vložil do úst. Uškrnul sa a vtedy som vedel, že je spokojný. Nadvihli sme predné koleso a nohou som pod neho podstrčil skejtbord.
V zapätí sa rozozvučal tlmený zvuk alarmu. Pochybujem, že ho niekto okrem nás dvoch počul, ale pre istotu som sa k neďalekému PNS ku otočil chrbtom. Kým som pridržiaval motorku, Serioža vkĺzol do dodávky a vystrčil malú dosku. Chytil motorku za riaditká a jedným vrzom sme ju naložili. Zabuchol dvere a zapálil si cigaretu. Pozrel sa na mňa a prebehol cez ulicu. Na rohu bol zaparkovaný ?nenápadný? žiguliak, v ktorom sedel ešte ?nenápadnejší? chlap. Serioža si k nemu prisadol a kývol na mňa rukou, aby som už šiel. ?No len sa neposer? odvrkol som viac menej pre seba a nasadol som do dodávky.
Podceňovanie tohto pravidla sa nevypláca, reťaz alebo lano je jediné, čo bráni zlodejovi motorku z miesta násilne odvliecť. Vreštiaci alarm síce upozorňuje okoloidúcich o práve prebiehajúcej krádeži, ale nijak aktívne motorku nebráni. Len tak pre zaujímavosť skúste susedovi v noci asi 30x po sebe kopnúť do auta. Stavím sa, že po hodine ziapania alarmu ho sám vypne. Nechcem zachádzať do technických podrobností a zaťažovať vás detailnými popismi jednotlivých druhov. No neodpustím si pár poznámok k inštalácii? Správne zvolené miesto pre alarm je veľmi dôležité a malo by sa nachádzať na najmenej dostupnom mieste vašej motorky. Jeho káble zo zdroja a z antény by nemali byť voľne ťahané po motorke.
Každý slušnejší alarm má nezávislé napájanie, ak nie, tak pouvažujte nad jeho výmenou. Dobre si rozmyslite, kde rozmiestnite čidlá a ako si dáte nastaviť celý systém.
Pre lepšie pochopenie problému si skúste po namontovaní alarmu spraviť test. Je lepšie vedieť na čom ste.
Testing
Toto je moja najobľúbenejšia časť?
Čo potrebujete?
Akúkoľvek starú reťaz, vôbec nemusí byť z motorky.
Kľúče od motorky (nie ste profíci, nedokážete otvárať zámok planžetou).
Menšiu karbošku .
Elektrický skrutkovač.
Manuál od alarmu.
Papier a pero.
Hodinky.
Našim cieľom je preniknúť do motorky a deaktivovať alarm. Robte to postupne a pri každom kroku si merajte čas a zapíšte si či bol pokus úspešný/neúspešný. Odporúčam namiesto sirény použiť nejakú žiarovku. Skôr než začnete nahoďte cez koleso reťaz a zapnite alarm… Dôležité je, aby to vyzeralo reálne. (Pokiaľ reťaz vôbec nepoužívate tak ju nepoužite ani pri teste a tento krok vynechajte)
1. zbavte sa spojenia motorky s pevným bodom: Vyskúšajte najprv ideálny stav a zahrajte sa na profíka (použite kľúč). Ten sa zbaví reťaze tak, že zámok otvorí pakľúčom, alebo jednoducho prepíli baterkovou karbobrúskou oko reťaze. Nevynechajte ani amatérsky spôsob a použite na reťaz hrubú silu.
2. znefunkčnite alarm: Predpokladám, že ste sa v predošlom kroku úspešne zbavili reťaze a odvlečeniu motorky Vám bráni ešte stále aktívny alarm. Na to, aby ste sa ho zbavil sa mu potrebujete dostať na kobylku. Samozrejme to nepôjde inak ako cez plasty, sedadlo atď.?
Použite najkratšiu možnú cestu akou to len pôjde pri rozoberaní motorky, aby ste sa dostali k hlavnej časti alarmu. Odpojte konektory (pokiaľ nie je určené inak) v tomto poradí: anténa (GSM, pager), siréna, napájanie. Po tomto ?trojchmate? by mal byť alarm na lopatkách.
Evaluation
Dúfam, že ste si robili počas testu poctivo poznámky a teraz nastal ten pravý čas na ich vyhodnotenie. Pamätajte na to, že ak ste si prikrášľovali výsledky a teraz sa usmievate nad 100% spoľahlivosťou Vášho alarmu, klamete len sami seba. Zlodej Vám žiadnu chybu neodpustí. Môžete pridať aj svoje vlastné finty a pastičky, ale všetko robte uvážene a nič nepreháňajte. Pri ich montovaní skúste popremýšľať asi kadiaľ povedie zlodejova cesta a práve do nej mu môžete pripraviť rôzne prekvapenia napr. http://www.bow-gun-hunting-sports.com/advtaser.htm. 🙂 Fantázii sa medze nekladú. Nesnažte sa o kvantitu, ale práve naopak, dbajte o maximálnu účinnosť svojich nástrah. Nevyhýbajte sa garáži. Ako isto viete zlodeji nechodia po horách, ale práve po garážach. Nakoniec Vám ešte odporučím, aby ste sa nezabudli všade pochváliť, ako ste si vylepšovali motorky a kde parkujete. Potešia aj nejaké fotečky na internete pre ľahšiu identifikáciu… 😀
Pes ktorý šteká nehryzie
Bohužiaľ, žiaden alarm na svete nedokáže vyskočiť z motorky a pomocou kung-fu zneškodniť zlodeja, zavolať políciu a vybaviť papierovacky. Alebo áno? 🙂 Keď tak premýšľam a porovnávam orecha (pes-bastard) a moderné alarmy. Stále mi to vychádza 1:0 v prospech orecha. Nielenže dokáže spoľahlivo rozlíšiť svojho pána od zlodeja, ale jeho obranná stratégia u ostrejších jedincov nekončí len obrechávaním zlodeja… 🙂