Connect with us

Testy a recenzie

ATV fantázia spojená s luxusom? – Test Can-Am Outlander MAX XT-P 1000R ABS

Publikovaný

on

Rozmýšľate nad štvorkolkou na ktorej sa budete pohodlne a bezpečne voziť nie len vy, ale napríklad aj vaša manželka, či milenka bez toho, aby vôbec pociťovala strach z otvoreného vozidla? My sme sa na niečom podobnom prednedávnom vozili a poviem vám, že to patrí v tomto segmente k tomu najlepšiemu, čo na trhu dostanete. Navyše tento strojček bol úplne v „PLNKE“ a od začiatku až do konca testu som stále rozmýšľal, či to je ešte štvorkolka, alebo už auto. Prečo? Pohodlie auta, prejazdnosť štvorkolky, sila šporťáku, ovládanie ako hračka. Tak toto je najnovšíCan-Am Outlander MAX XT-P 1000R so sofistikovaným ABS.  


Papierovo to už je malý traktor v kat. T3b

Nezdá sa vám to? Pozeráte na štvorkolku a sedíte na traktore? Áno, toto papierové zaradenie má na svedomí európska legislatíva a emisná norma Euro 4, kde výrobca upravil v podstate skoro všetky modely ATV Can-Am do kategórie T3b, a vy ichmôžete riadiť s vodičským oprávnením „B“ s čím získavate ešte množstvo ďalších výhod. To, že sa môžete legálne preháňať po cestách, ale i necestách so vstupom povolenom pre traktory rýchlosťou až 105 km/h je najväčšie plus. Neprichádzate tak o výkon a ani o zábavu a zároveňsi užívate výhody štvorkolky. Takáto mašinka už potom neslúži rýdzo iba na offroad účely, ale viete ju krásne vybaviť prívesom, radlicou, nosičmi a množstvom poľnohospodárskych strojov, ktoré akčný rádius využitia rozširujú. A v konečnej fáze zistíte, že máte doma štvorkolku s vymoženosťami traktora. Navyše systém kotvenia originálneho príslušenstva priamo k nosičom štvorkolky sa u Can-Am volá LinQ, a ten vám dovolí v horizonte pár sekúnd pripnúť a odňať predné, zadné kufre, ale i audio box s reproduktormi, či box s chladením a nepreberné množstvo tašiek a prídavných úložných priestorov. Doslova samostatnou kapitolou je čelný štít, vybavený spätnými zrkadlami a držiakmi na fľaše, ktorý odopnete z riadidiel behom troch sekúnd.    


Tá najlepšia technika

Okrem výkonného V-Tvinu z rakúskej dielne ROTAX s 82 koníkmi nájdete na stroji množstvo vychytávok. Dávkovanie výkonu je umožnené páčkou plynu, ktorá rotuje okolo rukoväte (+/- 180 °) a tak môžete plyn ovládať buď ukazovákom, či palcom pravej ruky. Môžete ho ponechať i v medzipolohe pokiaľ ste v nejakej krkolomnej pozícii a stále bude plne funkčné. Táto páčka je napojená na elektroniku ktorá dá pozor na to, aby ste pri nechcenom trhnutí plynu príliš neroztočili kolesá. Navyše sa môžete spoľahnúť na motorovú brzdu, čo znamená, že pri jazde dolu kopcom bez pridania plynu bude CVT prevodovka plne v zábere a prirodzeným spôsobom bude vozidlo pribrzďovať. Systém ABS zasa pri aktívnom brzdení nedovolí zablokovaniu kolies a je priamo prepojený s elektronikou, ktorá reguluje brzdenie motorom. Zablokované koleso na základe informácií senzorov umiestnených na diferenciáloch opäť roztočía tak vozidlo udržuje v optimálnej rýchlosti a hlavne v smere jazdy. Systém sa volá Drag Torque Control. Aby ste dobre a hlavne ľahko ovládali prednú nápravu i prináhone 4×4 poslúži vám dynamický posilňovač riadenia DPS s tromi režimami tuhosti MAX / STRED / MIN. Vyhladzovanie nerovnostímá na starostivpredu i vzadu nezávislé – prémiové pruženie FOX 1,5 PODIUM QS3. Vzadu sú vlečené ramenás nezávislým odpružením systému ITT. V praxi si tak viete na každej pružinekolesa expresne bez náradia nastaviť útlm priamo na Fox-áckych nádobkách otočným regulátorom, na nastavenie predpätia pružín všetkých kolies budete potrebovať mechanický kľúč.O kvalitný záber sa starajú pneumatiky ITP Tera Cross na dizajnovo efektných ráfoch, a už z praxe viem, že sa vyznačujú vysokým záberom a trakciou v offroad teréne a na druhej strane sú prijateľné i pre asfalt a s ním spojené vyššie rýchlosti, kde posádka netrpí nadmerným hlukom z pneumatík, ale zároveň si užíva stabilitu v zákrutách a presné vedenie stopy.    


Luxus na ceste

Ak ste teda pozorne čítali, technika sa za tie peniaze stará o vašu bezpečnosť viac ako len dosť a vy sa môžete venovať naplno jazde. Vysoká svetlosť sľubuje prechod aj náročným terénom, my sme však začínali na totálne rozmlátenom asfalte. Ako prvý prevod volím „H“, zadný náhon a asfaltka so 40 ročnými dierami sa mi zrazu mihá pod kolesami. Sériovo nastavený podvozok je viac v mäkkom poňatí a jeho okamžité účinky vyskúšala práve táto cesta. Dovolím si tvrdiť, že i máloktoré osobné auto by takto ladne týmto drsným prostredím prešlo. Podvozok doslova nevníma jamy a látaniny v asfalte, akoby tam ani neboli. Predný štít je tak masívny a spoločne s batožinovým príslušenstvom vpredu vytvárajú pre posádku priam automobilové klimatické podmienky, necítim ani závan vetra, takže netradične si na prilbe otváram čelný štít. Povolenú rýchlosť 105 km nie je problém vôbec dosiahnuť, ale nepokúšam sa o to, pretože stroj je v zábehu. Hlučnosť pneumatík je vo veľmi prijateľnej miere, prvé zákruty na asfalte naznačujú hlbší ponor pruženia a stroj vyžaduje trošku aktívnej práce vodiča – teda mierne sa nakláňať. Baví ma vôňa vypaľovania sa koncovky výfuku a s tým spojitosť novučkej tuhosti celého podvozku. Pre aktívne brzdenie doporučujem tlak na obe páčky, aby sa dosiahol potrebný účinok.Rýchlejší prejazd asfaltových zákrut je jemne spriaznený s jemným driftom zadných kolies, nič nebezpečné a zároveň dobre regulovateľné a zábavné. Cítite to pekne v sedadle. I účinok bŕzd v priamom smere na asfalte z maximálnej rýchlosti je pôsobivý, nie tak v okamžitom zastavení, ako v udržaní smeru jazdy pri tak prudkom brzdení. Spomínaný systém brzdenia stabilizuje stroj práve v takýchto situáciách a tento stabilizačný účinok musí oceniť každý, kto aspoň raz jazdil na ATV. V momentoch na asfalte a s výbavou, ktorú stroj má, mám chuť sa pustiť na výlet na Práter do Viedne, dať si tam kávičku, niečo nakúpiť a šup domov. Hop-hop-hop… nerobievame toto na aute? K čomu ma to ten stroj navádza?    


Pohodička v teréne

Uznajte sami, keď to bolo tak dobré na asfalte aké tu bude v teréne, ktorý zrazu máme rovno pod nosom. Lúka s rozoranými koľajami od nákladných automobilov a všade kopce a návozy hliny. Už len dostať sa tu bude problém… som si myslel.., koľaje máme naprieč jazdy a sú miestami hlboké cez 40 cm. Ale Outlander sa takéhoto prostredia asi nezľakne a ja pre jeho a moju bezpečnosť elektronickým tlačidlom prepínam na 4×4 a prevod s vysokým krútiacim momentom, teda „L“. Zdvihy pružín a stredne tvrdo nastavený podvozok si tento terén vzali ako dieťa lízatko. Dokonca nebola potrebná ani jazda v stúpačkách. Prvé kopce hliny si vyžadujú technickú jazdu a len sledujem, ako a kde to, či ono koleso zaberá.V hre nie je len odvaha, či skúsenosť jazdca, ale plná elektronika techniky podo mnou. Predierať sa týmito kopcami hliny pre Outlander neznamená, či áno alebo nie, ale „áno“ akým štýlom. Motor má sily nad moje potreby, kolesá dostávajú priebojný ťah spravodlivým spôsobom a zároveň umožňujú prejazd tankovým štýlom. Zdolávam jeden násyp za druhým až kým nestanem visieť na zlome hrany na „bruchu“ našťastie na hlinenom, a našťastie Outlander je zospodu chránený, tak len preložím svoju váhu dozadu a z kopca bezpečne zídem cúvaním. Otvorená, mäkká lúka ma vyprovokuje k rýchlym, športovým zákrutám iba so zadným náhonom, v týchto momentoch by som potreboval na všetkých štyroch koncoch pritvrdiť pruženie. Ten ponor vidno i na záberoch, na ktorých až potom zisťujem, že v podstate jazdím na bočných kolesách. Myslel som, že je odlepené iba jedno zadné, ale boli oboje bočné a pritom som kontrolu nad strojom nestratil, len mierne korigoval prenosom váhy a plynu. O zvyšné sa opäť postarala elektronika ale aj moja sebareflexia z toho, že čo potom, ak túto 20 000-eurovú mašinku vyobraciam v roli. Športové ambície Outlander nesporne má, ide len o to aby sa využívali s rozumom, pretože stroj je majoritne určený k práci.   


Outlander na každý deň…

Prečo nie, dizajnom je tak skvelý, že sa o jeho kopírovanie snaží kde-kto. Hlavne predné optické svetlá s maskou sú terčom kopírovania, aj keď by ste tu mohli vytknúť, že nikde nevidíte LED svetlá. Predné sú optické, smerové a obrysové, plus všetky zadné využívajú klasické žiarovky. Na jednej strane sa to môže zdať staromódne, na druhej si treba uvedomiť, že klasickú žiarovku nahradíte za minútku v hoc akom prostredí, LED-ku si budete musieť objednať a viacnásobne ju preplatíte. Prémiová technická a bezpečnostná výbava s asistenciou ABS dovolí používať Outlander špičkovým a zároveň aj začínajúcim jazdcom. Plne nastaviteľný podvozoks dobrou spätnou odozvou pre jazdca,jednoduché a intuitívneovládanie,garancia motorickej a technickej vyspelosti je zárukou vysokej spoľahlivosti a poslušnej práce na dlhé roky užívania. Systém pripínania príslušenstva LinQ je geniálny a napríklad predná a zadná platňa sa dá meniť navzájom, presnejšie obe pasujú dopredu i dozadu a tak si môžete variabilne usporiadať svoju batožinu. Samotný stroj disponuje vodeodolným, uzamykateľným úložným priestorom o objeme 21,4 l, kde vojde lekárnička, základné náradie a kus klobásky na opekanie. Spolujazdec bude ako v bavlnke a hlavne v bezpečí veľkého kresla s masívnymi a vyhrievanými rukoväťami, navijak s ťahom 1 361 kg vás dostane z hoc akej situácie, alebo vy niekomu riadne pomôžete z blata. Dokonca i kľúče, ktoré sú dva, jeden pre plný výkon, druhý pre obmedzený výkon a maximálnu rýchlosť, sú kódované bezpečnostným systémom D.E.S.S. Uzamknúť sa dá prevodovka i veko palivovej nádrže. A čo ťažná sila? Outlander dokáže potiahnuť až590 kg ťažký príves za guľou, ktorá je v základe, nájdete tu i zásuvku pre príves a na palube samozrejme 12V zásuvku pre váš smartfón alebo GPS. A navyše tento stroj si môžete pred kúpou vyskúšať a garantujem vám, že ak naň raz nasadnete, už nebudete chcieť vystúpiť.  


Can-Am Outlander MAX XT-P 1000R ABS 

Cena: 18 240 Eur v základe (r. 2018)

Cena testovaného modelu s výbavou: 20 547 Eur

Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon: 82 k, Max. pov. rýchlosť: 105 km/h

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 388 x 1 168 x 1 350mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 381kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 499 mm

Výška sedla: 877 mm

Objem pal. nádrže: 20,5 l

Pneu: vpredu: 26×8 – 14, vzadu: 26×10 – 14

Homologizácia: T3b, ABS


ATV na test zapožičal importér pre SR: Imidjex spol. s r.o.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2018

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši      

ATV fantázia spojená s luxusom? – Test Can-Am Outlander MAX XT-P 1000R

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri