Rozmýšľate nad
štvorkolkou na ktorej sa budete pohodlne a bezpečne voziť nie len vy, ale
napríklad aj vaša manželka, či milenka bez toho, aby vôbec pociťovala strach
z otvoreného vozidla? My sme sa na niečom podobnom prednedávnom vozili
a poviem vám, že to patrí v tomto segmente k tomu najlepšiemu, čo
na trhu dostanete. Navyše tento strojček bol úplne v „PLNKE“ a od začiatku
až do konca testu som stále rozmýšľal, či to je ešte štvorkolka, alebo už auto.
Prečo? Pohodlie auta, prejazdnosť štvorkolky, sila šporťáku, ovládanie ako
hračka. Tak toto je najnovšíCan-Am
Outlander MAX XT-P 1000R so sofistikovaným ABS.
Papierovo to už je malý traktor v kat. T3b
Nezdá sa vám to? Pozeráte
na štvorkolku a sedíte na traktore? Áno, toto papierové zaradenie má na
svedomí európska legislatíva a emisná norma Euro 4, kde výrobca upravil
v podstate skoro všetky modely ATV Can-Am do kategórie T3b, a vy ichmôžete riadiť s vodičským oprávnením „B“
s čím získavate ešte množstvo
ďalších výhod. To, že sa môžete legálne preháňať po cestách, ale
i necestách so vstupom povolenom pre traktory rýchlosťou až 105 km/h je najväčšie
plus. Neprichádzate tak o výkon a ani o zábavu a zároveňsi užívate výhody štvorkolky. Takáto mašinka
už potom neslúži rýdzo iba na offroad účely, ale viete ju krásne vybaviť
prívesom, radlicou, nosičmi a množstvom poľnohospodárskych strojov, ktoré
akčný rádius využitia rozširujú. A v konečnej fáze zistíte, že máte
doma štvorkolku s vymoženosťami traktora. Navyše systém kotvenia originálneho
príslušenstva priamo k nosičom štvorkolky sa u Can-Am volá LinQ, a ten
vám dovolí v horizonte pár sekúnd pripnúť a odňať predné, zadné
kufre, ale i audio box s reproduktormi, či box s chladením a nepreberné
množstvo tašiek a prídavných úložných priestorov. Doslova samostatnou
kapitolou je čelný štít, vybavený spätnými zrkadlami a držiakmi na fľaše,
ktorý odopnete z riadidiel behom troch sekúnd.
Tá najlepšia technika
Okrem výkonného
V-Tvinu z rakúskej dielne ROTAX s 82 koníkmi nájdete na stroji
množstvo vychytávok. Dávkovanie výkonu je umožnené páčkou plynu, ktorá rotuje
okolo rukoväte (+/- 180 °) a tak môžete plyn ovládať buď ukazovákom, či
palcom pravej ruky. Môžete ho ponechať i v medzipolohe pokiaľ ste
v nejakej krkolomnej pozícii a stále bude plne funkčné. Táto páčka je
napojená na elektroniku ktorá dá pozor na to, aby ste pri nechcenom trhnutí
plynu príliš neroztočili kolesá. Navyše sa môžete spoľahnúť na motorovú brzdu,
čo znamená, že pri jazde dolu kopcom bez pridania plynu bude CVT prevodovka
plne v zábere a prirodzeným spôsobom bude vozidlo pribrzďovať. Systém
ABS zasa pri aktívnom brzdení nedovolí zablokovaniu kolies a je priamo
prepojený s elektronikou, ktorá reguluje brzdenie motorom. Zablokované
koleso na základe informácií senzorov umiestnených na diferenciáloch opäť
roztočía tak vozidlo udržuje
v optimálnej rýchlosti a hlavne v smere jazdy. Systém sa volá Drag
Torque Control. Aby ste dobre a hlavne ľahko ovládali prednú nápravu
i prináhone 4×4 poslúži vám
dynamický posilňovač riadenia DPS s tromi režimami tuhosti MAX / STRED / MIN.
Vyhladzovanie nerovnostímá na starostivpredu i vzadu nezávislé – prémiové pruženie FOX 1,5 PODIUM
QS3. Vzadu sú vlečené ramenás nezávislým odpružením systému ITT. V praxi si tak viete na
každej pružinekolesa expresne bez
náradia nastaviť útlm priamo na Fox-áckych nádobkách otočným regulátorom, na
nastavenie predpätia pružín všetkých kolies budete potrebovať mechanický
kľúč.O kvalitný záber sa starajú pneumatiky
ITP Tera Cross na dizajnovo efektných ráfoch, a už z praxe viem, že
sa vyznačujú vysokým záberom a trakciou v offroad teréne a na
druhej strane sú prijateľné i pre asfalt a s ním spojené vyššie
rýchlosti, kde posádka netrpí nadmerným hlukom z pneumatík, ale zároveň si
užíva stabilitu v zákrutách a presné vedenie stopy.
Luxus na ceste
Ak ste teda
pozorne čítali, technika sa za tie peniaze stará o vašu bezpečnosť viac
ako len dosť a vy sa môžete venovať naplno jazde. Vysoká svetlosť sľubuje
prechod aj náročným terénom, my sme však začínali na totálne rozmlátenom
asfalte. Ako prvý prevod volím „H“, zadný náhon a asfaltka so 40 ročnými
dierami sa mi zrazu mihá pod kolesami. Sériovo nastavený podvozok je viac
v mäkkom poňatí a jeho okamžité účinky vyskúšala práve táto cesta.
Dovolím si tvrdiť, že i máloktoré osobné auto by takto ladne týmto drsným prostredím prešlo. Podvozok doslova nevníma
jamy a látaniny v asfalte, akoby tam ani neboli. Predný štít je tak
masívny a spoločne s batožinovým príslušenstvom vpredu vytvárajú pre
posádku priam automobilové klimatické podmienky, necítim ani závan vetra, takže
netradične si na prilbe otváram čelný štít. Povolenú rýchlosť 105 km nie je problém vôbec
dosiahnuť, ale nepokúšam sa o to, pretože stroj je v zábehu. Hlučnosť
pneumatík je vo veľmi prijateľnej miere, prvé zákruty na asfalte naznačujú
hlbší ponor pruženia a stroj vyžaduje trošku aktívnej práce vodiča – teda
mierne sa nakláňať. Baví ma vôňa vypaľovania sa koncovky výfuku a s tým
spojitosť novučkej tuhosti celého podvozku. Pre aktívne brzdenie
doporučujem tlak na obe páčky, aby sa dosiahol potrebný účinok.Rýchlejší prejazd asfaltových zákrut je jemne
spriaznený s jemným driftom zadných kolies, nič nebezpečné a zároveň
dobre regulovateľné a zábavné. Cítite to pekne v sedadle.
I účinok bŕzd v priamom smere na asfalte z maximálnej rýchlosti
je pôsobivý, nie tak v okamžitom zastavení, ako v udržaní smeru jazdy
pri tak prudkom brzdení. Spomínaný systém brzdenia stabilizuje stroj práve v takýchto
situáciách a tento stabilizačný účinok musí oceniť každý, kto aspoň raz
jazdil na ATV. V momentoch na asfalte a s výbavou, ktorú stroj
má, mám chuť sa pustiť na výlet na Práter do Viedne, dať si tam kávičku, niečo
nakúpiť a šup domov. Hop-hop-hop… nerobievame toto na aute? K čomu
ma to ten stroj navádza?
Pohodička v teréne
Uznajte sami, keď
to bolo tak dobré na asfalte aké tu bude v teréne, ktorý zrazu máme rovno
pod nosom. Lúka s rozoranými koľajami od nákladných automobilov
a všade kopce a návozy hliny. Už len dostať sa tu bude problém… som si
myslel.., koľaje máme naprieč jazdy a sú miestami hlboké cez 40 cm. Ale Outlander sa takéhoto
prostredia asi nezľakne a ja pre jeho a moju bezpečnosť elektronickým
tlačidlom prepínam na 4×4 a prevod s vysokým krútiacim momentom, teda
„L“. Zdvihy pružín a stredne tvrdo nastavený podvozok si tento terén vzali
ako dieťa lízatko. Dokonca nebola potrebná ani jazda v stúpačkách. Prvé
kopce hliny si vyžadujú technickú jazdu a len sledujem, ako a kde to, či
ono koleso zaberá.V hre nie je len
odvaha, či skúsenosť jazdca, ale plná elektronika techniky podo mnou. Predierať
sa týmito kopcami hliny pre Outlander neznamená, či áno alebo nie, ale „áno“ akým
štýlom. Motor má sily nad moje potreby, kolesá dostávajú priebojný ťah spravodlivým
spôsobom a zároveň umožňujú prejazd tankovým štýlom. Zdolávam jeden násyp
za druhým až kým nestanem visieť na zlome hrany na „bruchu“ našťastie na
hlinenom, a našťastie Outlander je zospodu chránený, tak len preložím svoju
váhu dozadu a z kopca bezpečne zídem cúvaním. Otvorená, mäkká lúka ma
vyprovokuje k rýchlym, športovým zákrutám iba so zadným náhonom,
v týchto momentoch by som potreboval na všetkých štyroch koncoch pritvrdiť
pruženie. Ten ponor vidno i na záberoch, na ktorých až potom zisťujem, že
v podstate jazdím na bočných kolesách. Myslel som, že je odlepené iba jedno
zadné, ale boli oboje bočné a pritom som kontrolu nad strojom nestratil,
len mierne korigoval prenosom váhy a plynu. O zvyšné sa opäť
postarala elektronika ale aj moja sebareflexia z toho, že čo potom, ak
túto 20 000-eurovú mašinku vyobraciam v roli. Športové ambície Outlander
nesporne má, ide len o to aby sa využívali s rozumom, pretože stroj
je majoritne určený k práci.
Outlander na každý deň…
Prečo nie,
dizajnom je tak skvelý, že sa o jeho kopírovanie snaží kde-kto. Hlavne
predné optické svetlá s maskou sú terčom kopírovania, aj keď by ste tu
mohli vytknúť, že nikde nevidíte LED svetlá. Predné sú optické, smerové
a obrysové, plus všetky zadné využívajú klasické žiarovky. Na jednej
strane sa to môže zdať staromódne, na druhej si treba uvedomiť, že klasickú
žiarovku nahradíte za minútku v hoc akom prostredí, LED-ku si budete
musieť objednať a viacnásobne ju preplatíte. Prémiová technická
a bezpečnostná výbava s asistenciou ABS dovolí používať Outlander špičkovým
a zároveň aj začínajúcim jazdcom. Plne nastaviteľný podvozoks dobrou spätnou odozvou pre
jazdca,jednoduché
a intuitívneovládanie,garancia motorickej a technickej
vyspelosti je zárukou vysokej spoľahlivosti a poslušnej práce na dlhé roky
užívania. Systém pripínania príslušenstva LinQ je geniálny a napríklad predná
a zadná platňa sa dá meniť navzájom, presnejšie obe pasujú dopredu
i dozadu a tak si môžete variabilne usporiadať svoju batožinu. Samotný
stroj disponuje vodeodolným, uzamykateľným úložným priestorom o objeme 21,4 l, kde vojde
lekárnička, základné náradie a kus klobásky na opekanie. Spolujazdec bude
ako v bavlnke a hlavne v bezpečí veľkého kresla s masívnymi
a vyhrievanými rukoväťami, navijak s ťahom 1 361 kg vás
dostane z hoc akej situácie, alebo vy niekomu riadne pomôžete z blata.
Dokonca i kľúče, ktoré sú dva, jeden pre plný výkon, druhý pre obmedzený
výkon a maximálnu rýchlosť, sú kódované bezpečnostným systémom D.E.S.S. Uzamknúť sa dá
prevodovka i veko palivovej nádrže. A čo ťažná sila? Outlander dokáže
potiahnuť až590 kg ťažký príves za guľou,
ktorá je v základe, nájdete tu i zásuvku pre príves a na palube
samozrejme 12V zásuvku pre váš smartfón alebo GPS. A navyše tento stroj si môžete pred kúpou
vyskúšať a garantujem vám, že ak naň raz nasadnete, už nebudete chcieť
vystúpiť.
Can-Am Outlander MAX XT-P 1000R ABS
Cena: 18 240 Eur v základe (r. 2018)
Cena testovaného modelu s výbavou: 20 547 Eur
Motor: 976 ccm, 8
ventilov, SOHC, V2
Výkon: 82 k, Max. pov.
rýchlosť: 105 km/h
Prevodovka: automatická
s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 388 x 1 168 x 1 350mm
Rám: kolískový,
pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 381kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 499 mm
Výška sedla: 877 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 26×8 – 14, vzadu: 26×10 – 14
Homologizácia: T3b, ABS
ATV na test
zapožičal importér pre SR: Imidjex spol. s r.o.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
6 / 2018
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Miro
Tamáši
ATV fantázia spojená s luxusom? – Test Can-Am Outlander MAX XT-P 1000R
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.