Vlastníte auto? Tak ste zrejme bohatí a asi si bez problémov budete môcť kúpiť aj ďalšie auto.
Vychádza nám to zo zmien, ktoré štát pripravuje a ktoré sa pravdepodobne dostanú už čoskoro do platnosti
V
máji tohto roka by mal totiž prísť do účinnosti nový zákon o
podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien.
Povieme klasický príklad.
Máte Škodu Octavia druhej generácie
pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur.
Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás
iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane.
Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?
Ak ste
šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými
dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom.
Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na
opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba).
Berte to čisto v teoretickej rovine.
Ako to však bude po novom? Aktuálne nový zákon bude upravovať, že„po
dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné
bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny,
systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých
chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné
náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo
ustanovených lehôt“.
Takže čo z toho plynie? Budete nútení
kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to
všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú
prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena
samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a
vám ostanú len oči pre plač.
Certifikované opravy
A čo vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude„osoba
poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného
a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k
informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná
opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne
certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom
Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA“.
A
prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý „garážmajster“ so
zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov
nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť
na vysokej úrovni.
Áno, berieme. Jazdia u nás občas doslova
polepené vraky. Ale koľko ich je? Samozrejme, bežný kvalitný
garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť takúto „akreditáciu“.
Koľko ľudí príde o živobytie? Opäť ďalší zákon, ktorý v konečnom
dôsledku ľudom vôbec nepomôže.
Úplná škoda
Za
predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne
opraviteľné auto odovzdať do zberného dvora. Opravu dofinancovať v
profiservise sa asi bude oplácať naozaj len veľmi výnimočne.
Navyše,
už teraz si nemôžete svoje auto rozobrať na diely a odhlásiť ho. Takže
ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si s najväčšou
pravdepodobnosťou trhať vlasy.
Pre mnohé neautorizované servisy to bude likvidačný krok
Poisťovne
ušetria v prípadoch, kedy pôjde o totálne škody, pričom by
neautorizované servisy dokázali vozidlá opraviť za oveľa nižšie ceny pri
použití neoriginálnych, prípadne použitých funkčných dielov
Certifikát môže vydať asociácia CECRA, avšak z oficiálnej stránky vyplýva, že ide o združovanie výrobcov a autorizovaných opravovní. Keďže neautorizované servisy sa málokedy zameriavajú na jednu značku vozidiel, môže byť vydanie certifikátu problém, nakoľko podľa podmienky musí neautorizovaný servis vlastniť prístup k informáciám od výrobcu, čo pri viacerých značkách vozidiel môže byť finančne náročné / nemožné.
Mnohých
ľudí to prinúti k uzatvoreniu havaríjneho poistenia pre prípad, ak by
škodu na svojom vozidle spôsobili sami, aby sa vyhli drahým opravám
Zvýšenie obratov pre autorizované servisy
Zvýšenie obratov pre stanice technickej kontroly
Zvýšenie počtu vozidiel odovzdaných do zberných dvorov
V každom smere tieto zmeny uškodia predovšetkým bežným
ľuďom, ktorí si nebudú môcť dovoliť opravy vozidiel v autorizovaných
servisoch a v prípade, ak sa podľa vyjadrenia poisťovní bude jednať o totálne škody (pričom musím zopakovať, že sa stále jedná o vozidlá, ktoré sa dajú lacnejšie opraviť v neautorizovaných servisoch, čo by poisťovne za iných okolnosti neklasifikovali ako totálnu škodu), budú musieť svoje vozidlo odovzdať do zberného dvora bez možnosti rozpredať ho na náhradné diely, aby sa im vrátili aspoň nejaké peniaze.
A na záver? Štát natoľko dôveruje autorizovaným servisom pred neautorizovanými, že ich prácu nechá dodatočne ešte preveriť staniciam technickej kontroly. Na druhej strane, po celé roky sa na našich cestách pohybujú vozidlá, ktoré boli po ťažších dopravných nehodách opravované v neautorizovaných servisoch, pričom z hľadiska bezpečnosti prešli stanicami technickej kontroly, čím štát nepriamo tieto stanice kontroly svojim novým zákon spochybňuje.
Zákon prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Bolo vznesených 311 pripomienok, z nich 73 bolo zásadných. Všetky pripomienky zo strany subjektov si môžete pozrieť TU.
Vsetky poistovne sa snazia vyplatit iba „almuznu“ vsade na svete, zial opravy v ramci rentabilnosti hodne stupnu, vdaka iba novym suciastkam a iba autorizovanym opravovniam, a tym padom aj poistovne adekvatne zvysia ceny ceny poistenia…
Mlhy, ale podla mna je poistovna povinna nahradit sumu poistenemu len v takej vyske, aka bola hodnota auta tesne pred nehodou. A kto sa pojde sudit s poistovnou o 4500 eurove auto, ked sudne trovy a ujma na mzde, a nervy, atd.. mu to mozu vsetko zozrat? Poistovne zase ziskaju… To je moj osobny nazor…
Vies, obavam sa ze to auticko, co obcanovi poistovna zan zaplati tych cca 4500Eciek, ako sme tu spominali, uz nebude moct spojazdnit, bez tych novych dielov, autorizovanej opravovne a aj autorizovanej naslednej STKaaacky… To bude ryza pre dalsie vselijake dalsie podvodiky….“Underground“ to vsetko zvladne… Ideme coraz dalej ku „CASH“ ekonomike… Ale co by sme neurobili pre bezpecnost na cestachh??
Ale na hento co mas na oblubenom obrazku ani pes nestekne,.. a nie to EU paragrafy…
Vobec ma jaksi nezaujima nazor poistovne aku hodnotu malo alebo nemalo vozidlo pred nehodou ja som ho nepredaval niekto mi ho nabura a oni su povinny zaplatit to aby vyzeralo ako pred nehodou (pojazdne a nepokrcene ) kolko to bude stat ma tiez nezaujima
Neviem kto je pravny odhadca nikoho takeho nepoznam rozsah skody a cenu odstranenia jej nasledkov urcuje servis ja opravu neplatim plati ju poistovna servisu na zaklade krycieho listu mudruj si v kanade o slovensku vies hovno
Na Slovensku to tak Mlhoš nefunguje. Poisťovňa je predovšetkým obchodník, ktorý sa snaží zarábať a nie prerábať. Nie je to ani ľudomil. Je úplne bežným javom, že poisťovňa nepreplatí škodovú udalosť v plnom rozsahu podľa priania zákazníka, pričom sa oni držia svojich pravidiel, napr. amortizačnej tabuľky, alebo dokonca a to sa mi stalo, že zamestnanec pri odhade trhovej hodnoty môjho vozidla vychádzal v tej dobe z inzertného časopisu Avízo. Takže v takom prípade, ak škodu spôsobí iný účastník cestnej premávky a ty si poškodený, môžeš ísť do niekoľko ročného sporu s poisťovňou (v mojom prípade to trvalo 5 rokov), prípadne si zvyšnú sumu skúsiť vymáhať v občiansko-právnom konaní od vinníka nehody. Nie je ani prekvapením, keď poisťovňa podá dokonca trestné oznámenie na poškodeného, aby sa vyhla plneniu. V mojom prípade dokonca 2x. Prvé, že som dopravnú nehodu narafičil, druhé, že som vozidlo po nehode zdemoloval, aby som navýšil plnenie. Keď som sa v tom období bavil s kamarátom, ktorý bol jedným z riaditeľov konkurenčnej poisťovne povedal mi, že je takmer nemožné v niektorých prípadoch jednoznačne posúdiť, či sa nejedná o poistné podvody a preto je obranou poisťovní podávanie trestných oznámení, aby to šetrenie za nich urobil niekto iný. V inom prípade som mal ľahkú dopravnú nehodu, kedy mi suseda nacúvala do dverí športového auta, ktoré som kúpil práve v ten deň. Poisťovňa väčšiu časť škody preplatila z jej PZP, ale suseda mi doplatila pár stovák slovenských, aby som zvyšnú sumu za opravu neplatil ja. V treťom prípade mi paradoxne motorkár nabúral do boku iného auta. Iná poisťovňa v tomto prípade nerobila žiadne obštrukcie, auto putovalo do zmluvného servisu s tým, že po skončení opráv mám predložiť faktúru poisťovni na preplatenie. Tu som zaznamenal iba podvod zo strany servisu, ktorý mi tvrdil, že diely menil za nové, ale v skutočnosti ich iba opravoval klampiar, aby na tejto škodovej udalosti servis zarobil viac a pri odovzdávaní auta, ktoré bolo v parížskej modrej som mal opravované diely vo fialovej farbe. Vraj farba sedí podľa kódu, iba tá moja za 3 roky „zbledla“. Nasledoval bordel z mojej strany, servis veci vymenil za nové a dokonca na svoje náklady nastriekali celé auto. (Zjavne im robilo stále problém trafiť pôvodnú farbu). Takže jedna vec je, čo si logicky myslíme, že by fungovať malo a druhá, ako to funguje reálne v praxi.
Ale keď už sme pri poisťovniach, ešte jednu príhodu. V júli 1999 sme sedeli v aule v nitrianskych kasárňach pred odchodom na misiu AFOR. Prišla milá pani z nemenovanej poisťovne a začala nás vehementne presviedčať, aby sme si u nich uzavreli životné poistky. „Chlapi idete do vojny, ak sa niečo stane, aspoň vaše rodiny získajú peniaze.“ Hovorila o 1 milíone slovenských. Neverím poisťovniam, ale nechal som sa ukecať. Zo 42, ktorí sme tam boli, nás uzavrelo poistku niečo cez 30, ostatní už mali, alebo nechceli. O dva mesiace neskôr sa v tom vŕtala manželka kolegu, ktorá zistila, že tie zmluvy sú nám zbytočné, pretože neplatia v prípade vojnového konfliktu / na vojnovom území. Trvalo pol roka, kým sme sa prví dostali domov na dovolenky a mohli tieto zmluvy zrušiť. Neskôr po návrate domov som mal iné starosti, ako sa súdiť, takže som to hodil za hlavu.
😈 Admine, a kde nám opravia tému 40+ a ostatné viacstránkové, keré nejak nefungujú? Posledná strana 40+ (teda str. 541) sa momentálne ponúkne len po kliknutí na stránku 271, posledná strana o lotérii (str. č. 4) naskočí po kliknutí na číslo 2 – teda vždy treba klikať cca polovicu „maxima“ – a potom to načíta. Som myslel, že ja to len v mojom PC, ale čítam maca (na str. 271 😈 ) – aj on to má podobne. Po prihlásení sa ale príspevok pridať dá, len to nájdu potom len dôchodcovia-koumáci, kerí majú čas, lebo však poprcháva… 😁
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
eXeBaT
4. apríla 2018 at 12:05
Zákon prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním. Bolo vznesených 311 pripomienok, z nich 73 bolo zásadných. Všetky pripomienky zo strany subjektov si môžete pozrieť TU.
Mlhos
6. apríla 2018 at 0:42
to su kecy poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač. 😁
ahojko
6. apríla 2018 at 2:35
Vsetky poistovne sa snazia vyplatit iba „almuznu“ vsade na svete, zial opravy v ramci rentabilnosti hodne stupnu, vdaka iba novym suciastkam a iba autorizovanym opravovniam, a tym padom aj poistovne adekvatne zvysia ceny ceny poistenia…
Mlhy, ale podla mna je poistovna povinna nahradit sumu poistenemu len v takej vyske, aka bola hodnota auta tesne pred nehodou. A kto sa pojde sudit s poistovnou o 4500 eurove auto, ked sudne trovy a ujma na mzde, a nervy, atd.. mu to mozu vsetko zozrat? Poistovne zase ziskaju… To je moj osobny nazor…
papi
6. apríla 2018 at 4:31
😈 Taxomvriti 😁
ahojko
6. apríla 2018 at 4:53
Papi,
a mozno aj tesne vedla!!!
Vies, obavam sa ze to auticko, co obcanovi poistovna zan zaplati tych cca 4500Eciek, ako sme tu spominali, uz nebude moct spojazdnit, bez tych novych dielov, autorizovanej opravovne a aj autorizovanej naslednej STKaaacky… To bude ryza pre dalsie vselijake dalsie podvodiky….“Underground“ to vsetko zvladne… Ideme coraz dalej ku „CASH“ ekonomike…
Ale co by sme neurobili pre bezpecnost na cestachh??
Ale na hento co mas na oblubenom obrazku ani pes nestekne,.. a nie to EU paragrafy…
🤐 👍 😈
Mlhos
12. apríla 2018 at 22:58
Vobec ma jaksi nezaujima nazor poistovne aku hodnotu malo alebo nemalo vozidlo pred nehodou ja som ho nepredaval niekto mi ho nabura a oni su povinny zaplatit to aby vyzeralo ako pred nehodou (pojazdne a nepokrcene ) kolko to bude stat ma tiez nezaujima
ahojko
13. apríla 2018 at 2:39
Mlhosko,
poistovni je jedno co ta nezaujima a co ano,
su povinni ti uhradit skodu tebe sposobenu.
Ak si vysudis viac ako pravny odhadca povie,
tak dostanes viac, ak si nevysudis, tak zaplatis
sudne trovy a budes sa skrabat za usami
celu cestu domov…
Mlhos
15. apríla 2018 at 0:21
Neviem kto je pravny odhadca nikoho takeho nepoznam
rozsah skody a cenu odstranenia jej nasledkov urcuje servis
ja opravu neplatim plati ju poistovna servisu na zaklade krycieho listu
mudruj si v kanade o slovensku vies hovno
ahojko
15. apríla 2018 at 4:06
Ano,
pri sudeni sa, skodu moze odhadnunut /urcit aj servis, ale musi byt
na to „pravne“ kvalifikovany, aby to sud mohol uznat za pravoplatne.
To je prave „pravny odhadca“, a ten veru neberie do uvahy ci ta to
zaujima, a ci nie…
eXeBaT
15. apríla 2018 at 6:30
Na Slovensku to tak Mlhoš nefunguje. Poisťovňa je predovšetkým obchodník, ktorý sa snaží zarábať a nie prerábať. Nie je to ani ľudomil. Je úplne bežným javom, že poisťovňa nepreplatí škodovú udalosť v plnom rozsahu podľa priania zákazníka, pričom sa oni držia svojich pravidiel, napr. amortizačnej tabuľky, alebo dokonca a to sa mi stalo, že zamestnanec pri odhade trhovej hodnoty môjho vozidla vychádzal v tej dobe z inzertného časopisu Avízo. Takže v takom prípade, ak škodu spôsobí iný účastník cestnej premávky a ty si poškodený, môžeš ísť do niekoľko ročného sporu s poisťovňou (v mojom prípade to trvalo 5 rokov), prípadne si zvyšnú sumu skúsiť vymáhať v občiansko-právnom konaní od vinníka nehody. Nie je ani prekvapením, keď poisťovňa podá dokonca trestné oznámenie na poškodeného, aby sa vyhla plneniu. V mojom prípade dokonca 2x. Prvé, že som dopravnú nehodu narafičil, druhé, že som vozidlo po nehode zdemoloval, aby som navýšil plnenie. Keď som sa v tom období bavil s kamarátom, ktorý bol jedným z riaditeľov konkurenčnej poisťovne povedal mi, že je takmer nemožné v niektorých prípadoch jednoznačne posúdiť, či sa nejedná o poistné podvody a preto je obranou poisťovní podávanie trestných oznámení, aby to šetrenie za nich urobil niekto iný. V inom prípade som mal ľahkú dopravnú nehodu, kedy mi suseda nacúvala do dverí športového auta, ktoré som kúpil práve v ten deň. Poisťovňa väčšiu časť škody preplatila z jej PZP, ale suseda mi doplatila pár stovák slovenských, aby som zvyšnú sumu za opravu neplatil ja. V treťom prípade mi paradoxne motorkár nabúral do boku iného auta. Iná poisťovňa v tomto prípade nerobila žiadne obštrukcie, auto putovalo do zmluvného servisu s tým, že po skončení opráv mám predložiť faktúru poisťovni na preplatenie. Tu som zaznamenal iba podvod zo strany servisu, ktorý mi tvrdil, že diely menil za nové, ale v skutočnosti ich iba opravoval klampiar, aby na tejto škodovej udalosti servis zarobil viac a pri odovzdávaní auta, ktoré bolo v parížskej modrej som mal opravované diely vo fialovej farbe. Vraj farba sedí podľa kódu, iba tá moja za 3 roky „zbledla“. Nasledoval bordel z mojej strany, servis veci vymenil za nové a dokonca na svoje náklady nastriekali celé auto. (Zjavne im robilo stále problém trafiť pôvodnú farbu). Takže jedna vec je, čo si logicky myslíme, že by fungovať malo a druhá, ako to funguje reálne v praxi.
eXeBaT
15. apríla 2018 at 6:45
Ale keď už sme pri poisťovniach, ešte jednu príhodu. V júli 1999 sme sedeli v aule v nitrianskych kasárňach pred odchodom na misiu AFOR. Prišla milá pani z nemenovanej poisťovne a začala nás vehementne presviedčať, aby sme si u nich uzavreli životné poistky. „Chlapi idete do vojny, ak sa niečo stane, aspoň vaše rodiny získajú peniaze.“ Hovorila o 1 milíone slovenských. Neverím poisťovniam, ale nechal som sa ukecať. Zo 42, ktorí sme tam boli, nás uzavrelo poistku niečo cez 30, ostatní už mali, alebo nechceli. O dva mesiace neskôr sa v tom vŕtala manželka kolegu, ktorá zistila, že tie zmluvy sú nám zbytočné, pretože neplatia v prípade vojnového konfliktu / na vojnovom území. Trvalo pol roka, kým sme sa prví dostali domov na dovolenky a mohli tieto zmluvy zrušiť. Neskôr po návrate domov som mal iné starosti, ako sa súdiť, takže som to hodil za hlavu.
papi
26. apríla 2018 at 11:34
😈 Admine, a kde nám opravia tému 40+ a ostatné viacstránkové, keré nejak nefungujú?
Posledná strana 40+ (teda str. 541) sa momentálne ponúkne len po kliknutí na stránku 271, posledná strana o lotérii (str. č. 4) naskočí po kliknutí na číslo 2 – teda vždy treba klikať cca polovicu „maxima“ – a potom to načíta.
Som myslel, že ja to len v mojom PC, ale čítam maca (na str. 271 😈 ) – aj on to má podobne.
Po prihlásení sa ale príspevok pridať dá, len to nájdu potom len dôchodcovia-koumáci, kerí majú čas, lebo však poprcháva… 😁
Retro
26. apríla 2018 at 15:20
Ani mne to nefunguje…