Vlastníte auto? Tak ste zrejme bohatí a asi si bez problémov budete môcť kúpiť aj ďalšie auto.
Vychádza nám to zo zmien, ktoré štát pripravuje a ktoré sa pravdepodobne dostanú už čoskoro do platnosti
V
máji tohto roka by mal totiž prísť do účinnosti nový zákon o
podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien.
Povieme klasický príklad.
Máte Škodu Octavia druhej generácie
pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur.
Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás
iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane.
Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?
Ak ste
šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými
dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom.
Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na
opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba).
Berte to čisto v teoretickej rovine.
Ako to však bude po novom? Aktuálne nový zákon bude upravovať, že„po
dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné
bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny,
systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých
chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné
náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo
ustanovených lehôt“.
Takže čo z toho plynie? Budete nútení
kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to
všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú
prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena
samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a
vám ostanú len oči pre plač.
Certifikované opravy
A čo vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude„osoba
poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného
a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k
informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná
opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne
certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom
Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA“.
A
prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý „garážmajster“ so
zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov
nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť
na vysokej úrovni.
Áno, berieme. Jazdia u nás občas doslova
polepené vraky. Ale koľko ich je? Samozrejme, bežný kvalitný
garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť takúto „akreditáciu“.
Koľko ľudí príde o živobytie? Opäť ďalší zákon, ktorý v konečnom
dôsledku ľudom vôbec nepomôže.
Úplná škoda
Za
predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne
opraviteľné auto odovzdať do zberného dvora. Opravu dofinancovať v
profiservise sa asi bude oplácať naozaj len veľmi výnimočne.
Navyše,
už teraz si nemôžete svoje auto rozobrať na diely a odhlásiť ho. Takže
ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si s najväčšou
pravdepodobnosťou trhať vlasy.
Pre mnohé neautorizované servisy to bude likvidačný krok
Poisťovne
ušetria v prípadoch, kedy pôjde o totálne škody, pričom by
neautorizované servisy dokázali vozidlá opraviť za oveľa nižšie ceny pri
použití neoriginálnych, prípadne použitých funkčných dielov
Certifikát môže vydať asociácia CECRA, avšak z oficiálnej stránky vyplýva, že ide o združovanie výrobcov a autorizovaných opravovní. Keďže neautorizované servisy sa málokedy zameriavajú na jednu značku vozidiel, môže byť vydanie certifikátu problém, nakoľko podľa podmienky musí neautorizovaný servis vlastniť prístup k informáciám od výrobcu, čo pri viacerých značkách vozidiel môže byť finančne náročné / nemožné.
Mnohých
ľudí to prinúti k uzatvoreniu havaríjneho poistenia pre prípad, ak by
škodu na svojom vozidle spôsobili sami, aby sa vyhli drahým opravám
Zvýšenie obratov pre autorizované servisy
Zvýšenie obratov pre stanice technickej kontroly
Zvýšenie počtu vozidiel odovzdaných do zberných dvorov
V každom smere tieto zmeny uškodia predovšetkým bežným
ľuďom, ktorí si nebudú môcť dovoliť opravy vozidiel v autorizovaných
servisoch a v prípade, ak sa podľa vyjadrenia poisťovní bude jednať o totálne škody (pričom musím zopakovať, že sa stále jedná o vozidlá, ktoré sa dajú lacnejšie opraviť v neautorizovaných servisoch, čo by poisťovne za iných okolnosti neklasifikovali ako totálnu škodu), budú musieť svoje vozidlo odovzdať do zberného dvora bez možnosti rozpredať ho na náhradné diely, aby sa im vrátili aspoň nejaké peniaze.
A na záver? Štát natoľko dôveruje autorizovaným servisom pred neautorizovanými, že ich prácu nechá dodatočne ešte preveriť staniciam technickej kontroly. Na druhej strane, po celé roky sa na našich cestách pohybujú vozidlá, ktoré boli po ťažších dopravných nehodách opravované v neautorizovaných servisoch, pričom z hľadiska bezpečnosti prešli stanicami technickej kontroly, čím štát nepriamo tieto stanice kontroly svojim novým zákon spochybňuje.