Je dobre, že vlna
neo retro modelov a café racerov ešte nedosiahla svoj vrchol, pretože
stále pribúdajú nové a atraktívne kúsky, ktoré vás dostanú svojim dizajnom
a jazdnými vlastnosťami. Vôbec tak nie je jednoduché vybrať si ten „naj“
model. Najnovšie sa do tejto módnej vlny
zapojila aj japonská značka Suzuki so svojim café racerom, ktorý je zároveň
novou verziou populárnej 650-ky a nesie označenie SV650X.
Jednoduchý recept na úspech
V posledných
rokoch Suzuki trochu obmedzila svoje vývojové aktivity na európskom trhu a namiesto
každoročnej záplavy noviniek sme si pomaly zvykli skôr na drobné inovácie už
existujúcich modelov. Scenár série menších úprav použila japonská firma aj
v prípade modelu SV650X, no vďaka novým komponentom vznikla úplne nová
verzia modelu populárneho SV650. Ide tak o vcelku jednoduchý recept ako
postaviť nový model, no zároveň musíme dodať, že výsledok stojí zato
a SV650X sa v tejto nabitej triede určite netratí.
Ako zmeniť moderný naháč na klasického športovca?
Už prvé modely
kategórie café racerov vznikali na základe úprav sériových motocyklov a to
isté vám ponúka aj Suzuki, keď moderný naháč pretransformuje na klasického
športovca. Dominantným prvkom dizajnu je čelný kruhový svetlomet, na ktorý
nadväzuje malá oblá čelná kapota, ktorá nahrádza čierny mini štít pôvodnej
verzie SV650. Na čelnú kapotu nadväzuje dvojica plastov pod nádržou, ktoré
čiastočne prekrývajú priehradový rám smerujúci k hlave riadenia a pri
pohľade zboku vzniká zaujímavý efekt pretiahnutej kapotáže. Samotná nádrž je
o niečo väčšia ako na pôvodnej verzii SV650 a dominujú tu najmä oblé
línie. Potom je tu grafika, ktorú tvorí čierno-šedá kombinácia. Tieto farby
vizuálne od seba oddeľuje malý červený pásik, ktorý začína na boku nádrže
a pokračuje až k sedlu. Nové sedlo svojím širokým tvarom s priečnymi
pruhmi môžeme považovať za návrat do 70-ch rokov minulého storočia. Okrem toho
poteší aj svojim komfortom. No a nesmiem zabudnúť na nové úzke športové
riadidlá, ktoré jazdca nútia do mierneho predklonu, no samozrejme nie je to
žiaden extrém a komfort je stále dostatočný.
Osvedčený základ
Až na spomínané
úpravy máte pred sebou osvedčeného dvojvalcového športovca, čo určite nie je na
škodu. Čaká na vás rokmi odskúšaná technika. Skvelý dvojvalec v kompaktnom
a obratnom podvozku je ešte stále jednou z najlepších volieb
v strednej triede a ak hľadáte pružnosť, ľahké dávkovanie výkonu a obratnosť,
tak ste na správnej adrese. Na druhej strane pre tých čo hľadajú radikálnejšiu
zmenu nemusí byť Suzuki až tak atraktívna voľba, nakoľko je to vlastne stále tá
istá motorka ako štandardné SV650. Osobne mi táto skutočnosť vôbec nevadila
a práve fakt, že sa mi do rúk dostáva práve SV-éčko ma potešila najviac.
Základom je
kompaktný dvojvalec o objeme 645 ccm, ktorý dosahuje maximálny výkon 75 k
pri 8 500 ot./min, čo je vzhľadom na zdvihový objem motora veľmi dobrá
hodnota a s dvojvalcom si užijete kopec zábavy. Podvozok tvorí
dvojitý priehradový rám, ktorý je zárukou potrebnej tuhosti a aj pekným
dizajnovým prvkom, ktorý zvýrazňuje športové korene tohto modelu. Samotná
motorka je skôr kompaktná ako veľká, čo je však dobre a bez obáv sa môžete
posadiť do sedla aj v prípade, že ešte len zbierate skúsenosti
v sedle výkonnejších motoriek. Pruženie na oboch koncoch ponúka
možnosť nastavenia predpätia pružiny, čo je určite plusom. Nakoniec tu máme
trojicu brzdných kotúčov, ktoré dopĺňa systém ABS. Výkonom určite nesklamú,
nástup síce nie je príliš agresívny, no táto motorka je namierená najmä do
prostredia bežnej premávky a tu brzdy s rezervou spĺňajú čo od nich
jazdec požaduje.
Zábava v štýle SV650 Café racer
Počas posledných
pár rokov som mal tú česť vyskúšať si SV650 hneď niekoľkokrát a zakaždým
som z motorky zosadal s poriadne širokým úsmevom na tvári. Ani
tentoraz som neodchádzal sklamaný a opäť som si v sedle poriadne
užil. Obratný dvojvalec je dokonalým univerzálom, v sedle ktorého si
užívate každodenné presuny, s neskrývaným nadšením si vychutnáte šprint na
vrchol horského sedla a vedel by som si túto motorku predstaviť aj na
okruhovom dni. Pritom je jedno, či ste vyjazdený pilot alebo začínajúci jazdec,
motor svojím výkonom vyhovie širokej skupine jazdcov. Ľahké dávkovanie
a ochota ísť do otáčok z neho robila ideálneho spoločníka na svižné
výlety. Rýchla akcelerácia, alebo len tak odlepiť predné koleso od zeme mu idú
priam ukážkovo. Naopak v meste potešil svojou pružnosťou a celkovo
ľahkým ovládaním. Z pohľadu použitia elektronických asistentov je
dvojvalec skôr stará škola, no to neznamená, že by v niečom zaostával.
Užitočným pomocníkom je napríklad asistent regulácie nízkych otáčok (Low RPM
Assist) a v prípade, že sú otáčky príliš nízke a hrozí zhasnutie
motora, tak riadiaca jednotka umelo zvýši otáčky motora tak, aby motor
nezhasol. Vďaka tomuto systému sa dá rozbehnúť prakticky na voľnobežných
otáčkach. Túto priateľskú pomoc zo strany motora ocenia najmä začínajúci jazdci
a aj vďaka nemu si s dvojvalcom rýchlo porozumejú.
Podvozok výborne
sekunduje motoru a sériové nastavenie si poradí so širokým spektrom štýlu
jazdy, no ak jazdíte skôr rýchlo, tak možnosť pritvrdiť oba konce určite
využijete. Brzdy som už spomínal a najlepšie sa cítia pri bežnej záťaži,
kde jazdcoví ponúknu potrebný výkon a plynulý nástup účinku. Pri
agresívnejšej jazde treba potiahnuť za páčku o niečo pevnejšie, ale brzdy
zvládnu aj agresívnejšie tempo.
No a čím sa
SV650X najviac odlišuje od štandardnej verzie? Je to najmä o posede, ktorý je vďaka
športovým riadidlám mierne predklonený. Na ruky sa tak prenáša väčšia hmotnosť.
Táto skutočnosť je evidentná najmä pri nižších rýchlostiach, no v momente
keď sa rozbehnete do rýchlostí +90
km/h, tak nápor vetra narážajúci na hrudník vás jemne
nadľahčuje a znižuje sa zaťaženie rúk. Rýchlejšia jazda je tak
pohodlnejšia ako pomalé prepletanie mestom, no celkový komfort je v sedle
dobrý bez ohľadu na rýchlosť, čo je dôležité. Naopak výhody jemného predklonu
oceníte pri poriadnom športovom výlete, kde je táto poloha v sedle
jednoznačne výhodou.
Dobrý ťah
Jednoduché
riešenia bývajú niekedy tými najlepšími. Dôkazom tohto tvrdenia je aj nová
Suzuki SV650X. Stačilo relatívne málo a z naháča tu máme klasického
športovca, ktorý stojí na vynikajúcich základoch. Zrazu tu máme zábavný Café
racer, ktorý bude v tejto triede určite patriť medzi najuniverzálnejšie
modely, ktoré oslovia široký okruh jazdcov. No a čo mi chýba? Nie je toho
veľa, možno by som uvítal ešte výraznejšie oddelenie od základnej verzie
a napríklad mohutná koncovka výfuku, ktorá má na svedomí nevýraznú zvukovú
kulisu by som určite vymenil za niečo aspoň trochu výraznejšie. SV650X je však
Café racer a to znamená, že ďalšie individuálne úpravy sú akýmsi nepísaným
pravidlom a budúci majitelia tak majú ruky voľné.
Suzuki SV650X ABS
Cena: 6 690 Eur
Motor: 645 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 75 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 64 Nm pri 8 100 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery
(DxŠxV): 2 140 x 730 x 1 090 mm
Hmotnosť: 198 kg
(prevádzková)
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 790
mm
Objem pal. nádrže: 14,5
l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu:
160/60-17
Motocykel na test
zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
7-8 / 2018
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
SUZUKI SV650X – album k testu v Motomagazine 7-8/18