Reklama

Viac výkonu a kopec zábavy – Harley-Davidson Iron 1200 a Forty-Eight Special

  Modelový rad Sportster neodmysliteľne patrí ku značke Harley-Davidson a môže sa popýšiť neuveriteľne bohatou históriou, ktorá siaha až do roku 1957. Počas tohto obdobia prešiel Sportster všetkým možným a jeho kariéra zahŕňa snáď všetky kategórie a disciplíny, kde si motorku viete predstaviť. Za nespočetným množstvom úprav a prestavieb toho modelu nájdete nielen majiteľov, ale aj samotnú fabriku, ktorá ponúka množstvo variácii tohto modelu. Najnovším prírastkom je dvojica Iron 1200Forty-Eight Special, ktoré sme si boli vyskúšať na chorvátskom pobreží.  


Harley-Davidson Iron 1200

Nový Iron 1200 prináša do triedy Sportsterov tak trochu „chopprový“ smer, čo naznačujú vyvýšené a dozadu smerujúce riadidlá Mini Ape a štíhla 19-palcová predná pneumatika. Posed je tak komfortnejší, no stále dostatočne športový. Dizajn hľadal inšpiráciu v 70-tych rokoch a to najmä vďaka grafike nádrže. Celkovo dominujú skôr tmavé matné farby, ktoré nájdete na motore, výfukovom potrubí a na čelnom miništite. Hlavnú úlohu samozrejme hrá motor Evolution 1200, ktorý disponuje skoro 100 Nm krútiaceho momentu, čo už je slušná porcia sily a na kľukatých cestách chorvátskeho pobrežia sa postaral o poriadnu zábavu.    


Harley-Davidson Forty-Eight Special

Ak Iron pôsobí odľahčeným chopprovým štýlom, tak Forty-Eight Special je pravý opak a vizuálne je to „ťažšia váha“ so širokou prednou pneumatikou a mohutnými prednými vidlicami s priemerom 49 mm. Vysoké riadidlá Tallboy a predkopnuté stúpačky menia posed s rukami a nohami vystretými viac dopredu. Aj tu sa grafický dizajn inšpiroval 70-tymi rokmi v podobe pásikov na obvode nádrže. Mimochodom nádrž s objemom len 7,9 l veľký kilometrový dojazd nesľubuje, no presne vystihuje charakter tohto modelu a vyhovujú mu skôr kratšie a intenzívnejšie výlety ako dlhé turistické výjazdy. Aj v prípade tohto modelu sa o poriadnu zábavu stará motor Evolution 1200.    


Jazda

Okruh s dĺžkou necelých 200 km bol zmesou mesta, rýchlych kľukatých úsekov, ale aj pár horských ciest plných ostrých „vracákov“, ktoré dorazy stúpačiek tlačili hlboko do asfaltu. Trasa svojím profilom presne dokumentovala univerzálnosť oboch modelov a v oboch prípadoch sme si v sedle užili poriadne dávky zábavy. Ovládanie oboch motoriek je ľahké a netreba byť práve vyjazdený pilot na ich skrotenie, no to je pre zástupcu radu Sportster samozrejmosť. Ovládanie Forty-Eight Special je však možno trochu priamočiarejšie ako u Irona, ktorý je ladený viac do prostredia komfortnejšej jazdy. Spoločným znakom je však motor Evolution, ktorý sa nespráva ako typické cruiserovské „véčko“, kde odradíte a necháte sa viac menej ťahať krútiacim momentom motora. Evolution 1200 je oveľa živším dvojvalcom, kde si musíte strážiť otáčky a pri športovejšom tempe dostane 5-stupňová prevodovka celkom zabrať, no odmenou je poriadne svižné tempo a nie raz sa mi v pomalých výjazdoch zo zákrut zadné koleso utrhlo do ľahkého driftu. Takmer 100 Nm krútiaceho momentu už dokáže veľa a v sedle oboch motoriek ho aj využijete. Relatívne nízke dorazy stúpačiek trochu krotili naše počiatočné nadšenie, no len na chvíľu a stačilo trochu nadľahčiť vnútornú nohu na stúpačke a škrípanie stúpačky v zákrutách bol len rušivý zvuk pričom motorka sa dostala do ešte hlbšieho náklonu. Naviac podvozok si aj s takouto jazdou bez väčšieho protestovania poradil a cesta na vrchol horského sedla jazdeckým štýlom chvíľami pripomínala skôr supermoto.  

Čakal nás však ešte rýchly presun smerom na pobrežie a prepletanie sa poobedňajším Splitom. Zbytok testu nových zástupcov radu Sportster a aj test zástupcov Touringového radu, spolu so zážitkami v sedle špeciálne upraveného modelu Street Rod na Flat Track si môžete prečítať v aktuálnom vydaní časopisu Motomagazin 6 / 2018, ktoré je práve v predaji.  


Autor: Miro Tamáši, foto: H-D  



28.05.18, Tamasi    
Foto titulka
Viac výkonu a kopec zábavy – Harley-Davidson Iron 1200 a Forty-Eight Special
Foto: autor foto: Jan Altner


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02785