Reklama

Nová misia - test Harley-Davidson Fat Bob

Modelový rok 2018 je pre americkú značku určite zlomový a nosná modelová rada Softail sa dočkala úplného reštartu. Jedným z modelov, ktorý asi najlepšie vystihuje hĺbku zmien, ktorým modely na rok 2018 prešli je dobre známy Fat Bob, no a po prvej skúsenosti s novým Bobom môžeme povedať, že až na meno toho so svojim predchodcom veľa spoločné nemá.  


Trochu iná filozofia

V očiach mnohých je Harley-Davidson stále akýmsi symbolom pohody a bezstarostnosti rokov dávno minulých, keď všetko bolo jednoduchšie a namiesto všadeprítomnej elektroniky bola jazda na motorke spojená výlučne s vašim pravým zápästím. Pritom sa nedá povedať, žeby tu moderná technika chýbala, H-D v posledných rokoch veľa investoval do najmodernejších technológii, no na rozdiel od konkurencie sa nimi až tak nechválil a moderné prvky tu síce boli, no neboli príliš na očiach. Na druhej strane je jasné, že pokiaľ chce americká značka oslovovať mladšiu klientelu zmeny sú nevyhnutné. Nakoniec vidieť to už na tohtoročnej modelovej rade Touring a nové Softaily ešte výraznejšie dávajú najavo modernú techniku, ktorú ukrývajú.    


Radikálny rez

Už sme to na stránkach časopisu spomínali, ale modelový rok 2018 je pre Harley-Davidson jedným z najodvážnejších počinov v novodobej histórii a na najbližšie roky výrazne ovplyvní smerovanie značky. Tento skutočne radikálny rez produkciou najlepšie vystihuje zlúčenie dvoch tradičných modelových radov Softail a Dyna. Výsledkom je už len jedna modelová platforma Softail, kde nájdete všetky známe mená z oboch pôvodných modelových radov. Platí to aj pre testovaného Fat Boba, ktorý bol v minulosti súčasťou radu Dyna. Čo je však nemenej dôležité dostal sa do trochu inej pozície v rámci Softailov a okrem pouličného bitkára teraz ponúka aj novú športovejšiu tvár a treba dodať, že mu táto pozícia celkom pristane.    


Vitajte v roku 2018

Výpočet inovácii a noviniek je v tomto prípade naozaj dlhý a začneme rámom, ktorý je úplne nový. Ľahší, tuhší a kompaktnejší, tieto slová asi najlepšie vystihujú zmeny, ktoré na tradičnom kolískovom ráme prebehli. Okrem toho prináša vyššiu svetlú výšku a nový systém odpruženia zadného kolesa, ktorý si zachováva výzor tradičného „hard tailu“, no šikmé uloženie zadného centrálne umiestneného tlmiča je menej komplikované ako v minulosti. Samotné pruženie je ďalšou výraznou inováciou a komponenty z dielne japonskej značky Showa sú kvalitatívne na novej úrovni, pričom predná vidlica je typu upside down, čo športovejším ambíciám Fat Boba jednoznačne svedčí. No a zadný tlmič sa dá jednoducho nastaviť otočnou hlavicou pod sedlom. Potom je tu motor novej generácie Milwaukee-Eight, ktorý už využíva štvorventilovú hlavu, dvojité zapaľovanie vo valci, dvojitú vyvažovaciu hriadeľ a kombinované olejové a vzduchové chladenie. Testovaný model bol naviac vybavený výkonnejšou verziou 114, ktorá má zdvihový objem zvýšený až na 1 868 ccm a do sedačky vás neustále tlačí až 155 Nm krútiaceho momentu, ktorý motor dosahuje pri 3 500 ot./min. Stále síce chýbajú elektronické vychytávky ako trakčná kontrola alebo meniteľné výkonové mapy, no kvalita jazdy tým nijak neutrpela.    


Drsňák  

 by sa v blízkej budúcnosti natáčal nejaký postapokaliptický film o svete po zániku civilizácie, tak Fat Bob je favoritom číslo jeden na obsadenie pozície motorky pre hlavného akčného hrdinu. Jednoznačne drsňák so všetkým čo k tomu patrí. Široké balóny na oboch kolesách dopĺňajú minimalistickéblatníky a matné sfarbenie celej motorky bez náznaku pestrých farieb alebo lesku chrómu. Mohutný dvojvalec dopĺňa matné výfukové potrubie ukončené dvojicou krátkych dohora smerujúcich koncoviek výfuku. Nesmiem zabúdať na úzke obdĺžnikové predné LED svetlo, ktoré je znakom technologickej moderny. Sila a agresivita boli prvé slová čo ma napadli keď som Boba uvidel naživo. Tento drsňák má však aj svoju praktickú a civilizovanú tvár každodenného spoločníka a nájdete tu napríklad praktickú USB zásuvku pre pripojenie vášho mobilu.  


Nová misia

Ak sa pozriete na starého a nového Fat Boba, tak rýchlo zistíte, že priority sa tu trochu zmenili. Je síce pravdou, že niektoré črty zostali spoločné, no ak pôvodný Street Bob svoju agresivitu ukazoval najmä dizajnom, tak nový Bob svojim relatívne kompaktným zjavom a vyššou svetlou výškou jasne dáva najavo, že zážitok v sedle bude zároveň športovejší. Posed je uvoľnený a vzpriamený aj napriek rovným dragsterovským riadidlám a mierne predsunutým stúpačkám. Jazdec tak nemusí mať ruky a nohý vystreté ďaleko pred seba, ale sedí oveľa prirodzenejšie a aspoň v mojom prípade aj komfortnejšie. Ovládanie je tak už od prvých metrov ľahké a presné. Váha, ktorá nie je práve najnižšia sa po rozbehu niekde stráca a obavy zo širokých pneumatík, ktoré by papierovo mali sťažovať preklápanie motorky zo strany na stranu sa nepotvrdili. Bob sa celkom ochotne a rýchlo nechal preklápať z jednej strany na druhú a musím dodať, že vyššia svetlá výška vás pustí aj do hlbších náklonov. Namiesto pomaly reagujúceho cruisera je tak Bob skôr zábavný naháč, ktorý v náklonoch naviac isto a pevne držal stopu. Samozrejme s rázvorom 1 615 mm a stúpačkami predsunutými vpredu to vždy bude viac športovec do pohody, ako hyperaktívny naháč ale vôbec to nevadí, pretože zážitok z jazdy je v podaní Fat Boba výborný a ani na chvíľu som sa nenudil. Pruženie ponúka komfortné zvezenie, no dokáže si poradiť aj s agresívnejším tempom. To isté platí o brzdách, ktoré si s viac ako 300 kg vážiacou motorkou poradili bez najmenších problémov. Fat Bob je jediný z radu softailov s dvojitou kotúčovou brzdou vpredu a je to cítiť.    


Keď 1 868 ccm napne svaly

Nový dvojvalec Milwaukee Eight mi pripravil veľmi príjemný zážitok už vo svojej štandardnej verzii 107 s menším objemom (1 745 ccm), no verzia 114 slovo „príjemný“ zmení na „silový“ a k Fat Bobovi sa skvelo hodí. Napriek tomu, že objem každého z dvojice valcov je ohromných 934 ccm, tak motor zostáva kultivovaný bez náznaku výraznejších vibrácii a s chuťou sa nechá potiahnuť do vyšších otáčok, čo umožňuje nová štvorventilová hlava . Krútiaci moment síce kulminuje už pri 3 500 ot. a nie je potreba motor vytáčať, no výkon dosahuje maximum až niekde okolo 5 000 ot. Jazdec tak má na výber buď krátkym radením využívať spomínaný krúťak a pri každom preradení sa nechať zatlačiť do sedla, alebo potiahnuť plynovú rukoväť o niečo viac a priblížiť sa maximálnemu výkonu, ktorý prichádza niekde okolo +5 000 otáčok. V oboch prípadoch si vychutnávate silový prejav veľkého dvojvalca. Výkon sa pritom dávkuje ľahko a aj keď to nie je motor, ktorý ide rovno z voľnobehu, tak nepotrebuje veľa a pri civilnej jazde nemáte dôvod približovať sa k červenému poľu otáčkomera. Pritom si užívate ľahké a presné radenie výborne sprevodovanej prevodovky a popri tom vás sprevádza skvelá zvuková kulisa mohutného dvojvalca.  


 Lepší a zábavnejší Fat Bob

Harley-Davidson je značkou, ktorá postavila svoj novodobý úspech na tradícii a silných väzbách na svoju minulosť. Nová generácia modelovej rady Softail, ktorú reprezentuje aj model Fat Bob sa týchto tradícii vôbec nevzdáva, no do popredia sa oveľa viac dostáva inovácia a moderná technika, vďaka čomu je Fat Bob rýchlejší, pohodlnejší a zábavnejší, no stále zostáva klasickým cruiserom, ktorý sa opiera o tradíciu a skúsenosti značky, ktorá túto kategóriu motocyklov pred dlhými rokmi vymyslela.    


Harley-Davidson Fat Bob 114

Cena: od 19 260 Eur (17 790 Eur verzia 107)

Motor: 1 868 ccm, 8 ventilov, OHV, V2

Krút. moment: 155 Nm pri 3 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, remeň

Rozmery (D): 2 340 mm

Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť(prevádzková): 306 kg

Rázvor: 1 615 mm

Výška sedla: 710 mm

Objem palivovej nádrže: 13,6 l

Pneu: vpredu: 150/80-16, vzadu: 180/70-16  


Motocykel sme testovali vďaka dealerstvu Harley-Davidson BB  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 12 / 2017

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak



17.08.18, Tamasi    
Foto titulka
Nová misia - test Harley-Davidson Fat Bob


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o17 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02324