Reklama

Nový segment – test Can-Am Maverick Trail

Čo vás napadne prvé, keď TRAIL zbadáte naživo? Doslova „extrémne úzky“by sme mohli nazvať novinkuz dielne BRP – Can-Am Maverick Trail.Šírka ako Outlander, dĺžka skoro ako Outlander 6x6, športový vzhľad, dve sedačky vedľa seba s bezpečnostnými pásmi, nastaviteľný volant,kvalitný a výkonný podvozok s ohromným pružením a silný dvojvalec. Navyše atraktívne sfarbenie vo vás namiesto pocitu práce vyvolá pocit športu.  


Vysoko priebojná strela

Táto vecička posúva hranice použitia pre majiteľa o poriadny akčný rádius. Stroj je veľmi kompaktný a v teréne sa otočí prakticky „okolo nohy“. Možno by som ho prirovnal v motorkách k supermotardu.Je tak úzky, že sa prederie cez húštiny a pomedzi stromy tak, ako by ste nečakali. Prejde dokonca úzkou lavičkou pre chodcov, pokiaľ vás k tomu situácia prinúti, v parku, či záhrade využije úzke chodníky pre jazdu bez toho, aby čo len „šliapol“ na trávu. Ak teda žijete v tesnom prostredí, lesa, vidieku, či domu, je čas zistiť čo to Trail je. Tým, že je úzky neznamená, že posádka vedľa seba sa bude lakťami odtláčať, na počudovanie je tu priestoru viac ako dosť. Anatomické sedačky jazdu vylepšujú a posádku spoľahlivo a bezpečne kotvia. Pocit bezpečia posádke dodá tiež masívny ochranný rám a bezpečnostné pásy s poistkou, ktoré ak si nepripnete, tak Trail obmedzí rýchlosť doslova na krokovú. Prehľadný displej, poskytne čo treba, ohromení budete s dvoma schránkami, jedna nad palubným prístrojom za volantom, druhá, objemnejšia pred spolujazdcom. Spolujazdec navyše môže využiť dve madlá, jedno pred kolenami, druhé na pravom stĺpiku rámu a pokiaľ je jazdec športovo založený, pre spolujazdca prídu vhod dve veľké plošiny na podlahe ako opora pre obe nohy.  


Z pohľadu „pilota“ stroja

Do stroja sa nasadá poľahky i napriek tomu, že testovaný stroj má dvere, tie sa však otvárajú doširoka ako vráta. Všetky tlačidlá pre ovládanie funkcií stroja sú v ľahkom a prehľadnom dosahu. Pokiaľ máte dlhé, či krátke nohy nastavte si sedačku v pozdĺžnom smere a volant viete nastaviť vo vertikálnom smere. Je to čistý „autovolant“ a vďaka posilňovaču riadenia sa s ním ľahko točí i na mieste. Pred jazdou si ale spárujte smartfón s Bluetooth Sound Bar-om, aby bol výlet, práca, či jazda zábavnejšia. Na podlahe jazdca nechýba veľká plocha na oporu ľavej nohy, pedále sú samozrejme dva, brzda a plyn, v stredovom tuneli je masívna páka pre radenie automatu: P, R, N, H a L.Štart prebieha podobne ako v aute, otočenímkľúča do polohy III. Motor naskočil ako nadržaný na jazdu a to i v chlade (-1°C) a s počtom kilometrov „0“pekne držal nekolísavý chod. No paráda, vychádza z neho zdravý zvuk, tak poďme teda do terénu.   


Testovaný model sme mali nadštandardne vybavený

Necelých 4000 Eur stálo množstvo doplnkov, ktoré importér na tento testovací stroj pribalil. Z toho najhlavnejšieho spomeniem plné dvere, polovičný predný plexi štít, športovo ladenú strechu, navijak, zadný objemný a vodeodolný kufor, zväčšený oceľový ochranný rám vpredu, oceľový ochranný rám vzadu, ochrana zadných svetiel, ochrana podvozku, rozšírené kryty blatníkov, spätné zrkadlá a nakoniec bombónik – Bluetooth Sound Bar. Takže diskotéka z vášho mobilu priamo v kokpite stroja s pridaným ovládaním na volante.    


 Predimenzovaná technika v praxi

Výrobca predimenzoval chladič, ktorý je rovnako veľký ako na modeli MAVERICK X3 a strategicky umiestnil a tiež predimenzoval nasávanie vzduchu cez saciu komoru Donaldson, čo má na starosti bezstarostný chod motora i v horúcom pekle. Pre hladký prenos sily motora stroj využíva CVT prevodovku so systémom rýchlej reakcie (QRS-T). Elektronika pomáha ochraňovať hnací remeň, pričom jej sekunduje zadný, bezúdržbový, rýchlo reagujúci diferenciál. Špirálový prevod potom pre posádku zabezpečuje čo najnižšiu hlučnosť. Kvôli stabilite v teréne má rozloženie váhy 42 / 58 % (vpredu / vzadu) a dlhší rázvor zabezpečuje vyšší komfort pri prejazde nerovným terénom. Hlavný rám je ultraodolný, zospodu Trail chránia klzné plochy. K režimu jazdy viem použiť 2 jazdné módy motora a to SPORT a ECO.Keďže som sa s Trailom zoznámil v jeseni 2017 na Cypre, nechávam zapnutý iba zadný náhon a s módom SPORT, pretože je sneh a klzko, teším sa na drifty. Sila motora a presné dávkovanie plynu sa prejavila už pri prvých metroch po poľnej zasneženej ceste. Zadné kolesá jemne preklzujú, v sedačke cítim čo sa vzadu pod kolesami deje a tak citlivým volantom presne korigujem smer jazdy, pretože dookola je dosť stromov, ktoré môžem trafiť. Okamžite už v začiatkoch je cítiť nenáročné ovládanie stroja, ktorého podvozok dáva citlivé impulzy k vodičovi ako sa správne rozhodnúť v tej-ktorej situácii. Je tiež cítiť vyladený podvozok, ktorý jednakžehlí nerovnosti a nástrahy terénu a nezľakne sa ani prekvapivých skrytých jám, ktoré skrýva na mojej trase zamrznutý ľad. Za týmto „žehliacim“ efektomstoja aj vysoké zdvihy pruženie: vpredu 25,4 cm a vzadu 26,7 cm. Pruženie si s jamami dobre rozumie na prednej i zadnej náprave a nedostáva ma do krízových situácií. Nestrieľa mi do volantu od kameňov a jám, skôrsa správa poddajne, tak aby posádka netrpela. Kvôli stavbe rozbitá lúka je zasypaná snehom a tréning driftov a test manévrovateľnosti stroja je tu na mieste. I ľahulinký „ťuk“ do plynu na podlahe roztáča zadné kolesá a dostáva stroj do kontrolovaného šmyku. Je ale cítiť, že systém pohonunovej prevodovky CVT je skĺbený so systémom rýchlej reakcie ORS-T (Quick Responde System). I plyn je elektronický a automatika vyrovnáva nechcené stlačenie plynu (napríklad na prechodoch cez nerovnosti), čím sa akcelerácia a celkovo práca motora dostáva doslova do zamatovo – ladného jazdného módu.    


Prichádza bahno a blato

A ja prvý krát zapadám. Zadné kolesá stratili trakciu a bezhlavo sa roztáčajú v bahne. Dávam nohu z plynu dolu, počkám na pokles otáčok, tlačím elektronické tlačidlo 4x4 opätovne dupnem na plyn a zrazu letím z blata ako pierko. Tak málo stačilo, tak ľahko sa Trail brodí blatovým terénom. Vďaka podvozkovým systémom prechádzam tento rozbahnený terén bez cudzej pomoci. Áno riskujem, ale dookola sú stromy a ja mám vo výbave navijak, a risk sa v teste vypláca a spoznávam charakter a možnosti tohto stroja inak ako na BRP Klube na Cypre, kde pri monitorovanej jazde som tieto vlastnosti nebol schopný vyskúšať a následne doceniť tak, ako v prostredí v ktorom sa práve nachádzam. Pri roztočených kolesách v blatovej zóne sa dostávajú do kokpitu kúsky blata, ale väčšinu bordelu schytáva strecha. Ak teda mienite robiť to, čo ja, strechu vám bude určite treba. Bundu mám od drobného blata tak, či tak.  


 V  ťažkom teréne, pozitívne zistenia

Tento test preukázal doceniteľné vlastnosti, akými je vysoká broditeľnosť a prieraznosť terénom s blatom až po spodok podvozku, kde Trail naplno využije hlavne svoje podporné elektronické systémy, aby posádku nenechal v blatovej jame. Pokiaľ si Trail zakúpi bežný užívateľ viac-menej sa do takého prostredia v ktorom sme my ani nedostane, ale určite by si to mal otestovať ako sa tento stroj dokáže vyhrabať v podstate z neriešiteľnej situácie. Test ale pokračoval na rovine a prekvapivo som sledoval rýchlosť na budíkoch (+110 km/h), ktorú Trail plynule dosiahol. Jeho účel nie je ale byť pretekár a tak sa prejavila i jeho akcelerácia pri plnom plyne, ale pomocník a robotník, čím ale nezapiera svoje šprintérske vlastnosti. I na offroadových pneumatikách svedomite drží stopu a smer jazdy i v tejto vysokej rýchlosti a nezahanbil sa presným riadením vo vysokej rýchlosti na studenom asfalte, bez toho, žeby som trpel zvýšeným hlukom od pneumatík. V poslednej fáze som zrýchlenie skúšal i na móde ECO a zrýchlenie bolo veľmi podobné, až tak citeľný rozdiel tu nie je a tento mód môžete použiť práve pri ekonomickej jazde v prípade dojazdu, keď vám dochádza palivo.    


Finále? 

Silný, agilný, poddajný a veľmi flexibilný stroj sa dokáže prispôsobiť prakticky všetkým podmienkam, ktoré na neho prichystáte. Pozor nie je to športovec, aj keď ambície má. Je vzorný v ovládaní, má presnú odozvu pre vodiča, vie sa sebakontrolovať v prípade nechcenej akcelerácie, či riskantného brzdenia. Vďaka svojej váhe a kompaktnosti sa nebojí žiadneho terénu a zdá sa, že v smere, pre ktorý bol vyvinutý nepozná prekážku. Ak vás zaskakuje jeho šírka a máte pocit, že je ľahko prevrátiteľný, tak si ho choďte vyskúšať a zistíte že to, čo oči vidia a tým ovplyvňujú myseľ, je v skutočnosti len klam a doslova opak je pravdou. Vyzdvihnem i jeho vlastnosti v oblasti servisu, kde k batérii sa dostanete bez náradia, výborný prístup je k motoru, chladiču, zadnú korbu zmontujete dolu za 10 minút. Trail nepotrebuje pri zábehu údržbu a preto prvý krát navštívite servis až pri 3000 km, po 100 motohodinách alebo po roku, podľa toho čo nastane skôr. Predný diferenciálVisco-Lok, má automatické zomknutie bez zásahu vodiča, navyše táto verzia s DPS disponuje i so zámkom zadného diferenciálu. I napriek tomu, že ide o novinku, Trail využíva rokmi osvedčenú a prevzatú techniku so svojich predchádzajúcich SSV. Hľadať mínusy mám veľký problém, tak úzka konkurencia prakticky neexistuje a všetko ostatné je na zvážení toho, čo vlastne potrebujete. Ja len môžem odporučiť a ak vás toto nepresvedčilo, máte len jedinú možnosť a tou je vyskúšať si ho u jedného z autorizovaných dealerov v SR.    


Can-Am Maverick Trail 

Cena základ: od 12 600 Eur (v r. 2018)

Cena test. modelu s doplnkami: 20 227 Eur

Motor: 800 ccm / 51 koní, alebo 1000 ccm / 75 koní

Rázvor: 230,1 cm,svetlá výška: 25,4 cm

Predné pruženie: Dvojité A ramená s torzným stabilizátorom

Zadné pruženie: TTA-T s torzným stabilizátorom

Rozmery: 300,5 x 127 x 175,3 cm (DxŠxV)

Suchá hmotnosť: 596 kg (800 ccm) / 611,9 kg (1000 ccm)

Max. hmotnosť prípojného vozidla: 680 kg

Ložná plocha: 136 kg, Nádrž: 38 l

Úložný priestor v schránke v kokpite: 20 l

Farby: žltá a biela

Homologizácia: áno, T  


SSV na test zapožičal dovozca produktov BRP pre SR: IMIDJEX spol. s.r.o.    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2018

Autor: Vlado Brniak, foto autor a BRP  



10.04.19, Tamasi    
Foto titulka
Nový segment – test Can-Am Maverick Trail


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o19 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.03196