Reklama

Hrdo a sebavedome – vyskúšali sme Indian Scout Sixty a Scout Bobber

Indian na Slovensku po novom

Ako sme písali v aktualitách, americká značka motocyklov INDIAN na sklonku r. 2017 prešla miernou reorganizáciou a konečne máme aj na Slovensku oficiálneho importéra, ktorý zabezpečil oficiálne testovanie vybraných modelov Indian u zvolenského autorizovaného predajcu Klasik Moto Zvolen. Nie, žeby sme Indian predtým v Klasik Moto netestovali, ale vtedy to bola výlučne súkromná záležitosť predajcu a teraz to zastrešoval oficiálny import. V praxi to znamená napr. to, že odteraz k strojom Indian dostanete čistopis technického preukazu a netreba prihlásenie individuálnym dovozom. Novinárske testovanie vo Zvolene bolo iba jednodňové a ja som vzal do ruky Indian Scout Sixty a Scout Bobber. Viac-menej sa v týchto riadkoch bavíme iba o krátkodobých dojmoch, pretože na programe dňa boli ešte Road Master Classic a ChiefDark Horse o ktorých si prečítate v nasledujúcom vydaní. Tak poďme teda na to.  


Rovnaký základ, iné motory

Indian Scout Sixty a Scout Bobber patria do rovnakej triedy a to nielen v oblasti základnej stavby – teda rámu a použitých ráfov kolies, ale sú zároveň najlacnejšími modelmi z produktovej línie Indian. Majú ale rozdielne motory s rozdielnym výkonom, oba ako sek. prevod využívajú remeň a oba sa odlišujú i pružením. Samozrejmá je grafická a dizajnová rozdielnosť. Dôležité je, že oba majú sklon prednej vidlice 29°, veľmi príbuznú váhu, rovnako veľkú nádrž, ale v konečnej fáze majú rozdielne motorické vlastnosti a hlavne jazdecký trojuholník. Oba modely sú namierené na skoro rovnakého zákazníka, aj keď Bobber je špecifickejšípráve jazdnými vlastnosťami a aj jeho zákazník bude ďaleko špecifickejší, ako pre model Sixty.    


Indian Scout Sixty - univerzálnejší, všestrannejší...

Tak ako povedal i Marian Gonda z Klasik Moto, tento model bol už pri vzniku orientovaný na menej pokročilých jazdcov a to nielen kvôli cene, ale hlavne jednoduchosti. Tento model disponuje práve kvôli tomu 5-stupňovou prevodovkou, výkon 78 koní je tak akurát pre potreby takto otvoreného stroja... taký zlatý stred. Posed je prirodzenejší s dosahom na všetky ovládače, tak aby nebolo treba nič dohľadávať a nešpekulovať o tom, čo kde je.Dizajnovo je tiež jednoduchšia, nedajte sa teda pomýliť fotografiami, tento stroj má veľmi bohatú doplnkovú výbavu. Testovaný model je teda vybavený bočnými brašnami, padacím rámom, opierkou spolujazdca a to okamžite vytvára dojem turistickej, ďaleko väčšej motorky, aká v skutočnostije. Treba si toto ale odmyslieť a už v základe vidíte jednoduchý, okrúhly svetlomet s klasickou halogénovou žiarovkou, prístrojový panel nesie základné informácie, ale je tu napríklad i ukazovateľ vonkajšej teploty a samozrejme hodiny a ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa. Aj keď analógový rýchlomer má stupnicu až do 200 km/h, ostaňme radšej pri zemi a rozmýšľajme o stredných rýchlostiach, pretože stroj je spredu otvorený a na rýchlejšiu a vzdialenejšiu turistiku má predsa Indian iné turistické motorky... aj keď! Náš redakčný kolega Marcel Masaryk jeden Scout Sixty od r. 2016 vlastní a v tom roku na ňom spravil za 4 dni 1 600 km, presnejšie 750 km za jeden deň. Takže ak ste extra odolní, môžete dávať takúto pálku, ale verte, že bez riadneho čelného štítu je to únavné.    


Pozor Scout Sixty si nemýľte s malou motorkou!

Aj keď predchádzajúce riadky akoby zľahčovali vlastnosti tohto stroja, i tak máte pod sebou kus poriadnej, železnej mašiny, s plnou váhou 256 kg. Tým, že má stroj tak nízke ťažisko, balónové pneumatiky a predovšetkým posed vo výške 643 mm nad zemou sa veličina váhy už i v malom pohybe stráca. Hlboko pretiahnuté blatníky vás ochránia pred vodou od kolies a krásny, čierny blok motora s priznaným hliníkovým lemom v smere piestov dáva motorke vlastnú charizmu. Na takto postavený stroj sa ľahučko nasadá a vysadá, ale keď ju treba potlačiť do kopca, tak to chce chlapa. Ja som ju prevetral na horskom pase Donovaly a poviem vám, že išla veľmi svižne. Pretože má iba 5-stupňovú prevodovku, motor sa vytáča na každom stupni trošku dlhšie, ale zasa umožní mesto prechádzať na 5-ke. Na štvorke si veľmi dynamicky poradí s horským pasom a prakticky v celom poli otáčok jazdíte v bezvibračnej atmosfére a navyše s parádnym náklonom. Na rýchlu zmenu zákrut treba myslieť vždy troška skôr, niežeby motorka vynášala, ale balónové pneumatiky si to jednoducho vyžadujú. Keď už ju v zákrute zalomíte, máte pocit, že asfalt je „proklete“ blízko a to hlavne vďaka nízko položenému sedadlu. Tým, že výrobca dodal v m. r. stroju nové pružiny vzadu a nastali i úpravy vo výfukovom potrubí, zmenšil vďaka úpravám pri krku polomer otáčania, motorka je v lepšej kondícii ako tá kolegova z r. 2016. kde Marcel musel robiť úpravy podvozku. Motorka má vcelku malú nádrž, iba 12,5 litra, tak i to ju smeruje k dennému používaniu v mestskej zóne. Výrobca papierovo sľubuje 5 litrovú spotrebu, a podľa toho, čo sme najazdili, tak ručička palivomera skoro vôbec neklesala a bude to teda sedieť. Akčný rádius dojazdu je potomcca 200 km.  


Finále je pozitívne

Tým, že model 2018 má v sebe zakomponované technické úpravy, ktoré veľmi pomohli jazdným vlastnostiam a pohodliu jazdca, či posádky, prakticky odpadajú rôzne technické úpravy. Či už z originálneho príslušenstva, či aftermarketu viete stroj zmeniť a doladiť dizajnovo na nepoznanie. Príjemne jazdí, dobre zatáča, má vlastný štýl akcelerácie, charizmu a tým sa stáva ďaleko zaujímavejšou, ako bola v minulosti a o to viac, že doma máte autorizovaný servis a zázemie importéra. Nie neprišli sme tu hľadať chybičky ale dobré vlastnosti a tých je viac ako dosť.    


Indian Scout Sixty

Cena: od 11 990 Eur (2018)

Motor: V-Twin, 999 ccm, 8 ventilov, DOHC

Výkon / spotreba: 78 k / 5,0 l na 100 km

Krút. moment: 88,8 Nm pri 5 600 ot./min.

Prevodovka: 5-stupňová, remeň

Rozmery (D x Š x V): 2 311 x 880 x 1 207 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 256 kg (prevádzková s palivom)

Rázvor / sv. výška : 1 562 / 123 mm

Výška sedla: 643 mm

Objem palivovej nádrže: 12,5 l

Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 150/80-16

Podvozok vpredu / vzadu zdvih: 120 / 76      


Indian Scout Bobber - že imidž je nanič?

Tak načo by tu bol Scout Bobber? To, že to je imidžová motorka, neznamená, že to je showbike. Je to riadna mašina s výkonným motorom a špecifickými vlastnosťami, ktoré ku každému bobberu patria. Aj keď sa zdalo podľa úvodu článku, že sme v rovnakej triede s modelom Scout Sixty, tak sme v tomto prípade o hodný kus inde. Sú tu zásadne zmeny a Bobber by sme mohli definovať, ako stroj pre vybraného zákazníka, ktorý inklinuje práve týmto – drsnejším, imidžovejším smerom. V praxi pri presadnutí z modelu Sixty na Bobber a to ešte na mieste, nemusíte byť žiadny génius, aby ste okamžite zistili, že tento stroj je postavený inak. Nesie v sebe športové prvky, oba blatníky sú skrátené, predný svetlomet je lemovaný športovou minikapotou, chróm bol nahradený čiernou matnou farbou a to i v celom výfukovom systéme, bobber sedadlo je minimalistické a vcelku tvrdé, stúpačky sú viac vzadu ako na Sixty. Skrátenie zadného blatníka vyžiadalo vymyslieť držiak ev. čísla, ktorý je pre Indian v tomto prípade trochu neštandardný. Zásadné zmeny sa udiali i na pružení, kde motorka má na zadných, progresívnych pružinách menšie zdvihy a zatiaľ čo u Sixty sú zdvihy 76 mm, tak u Bobbera len 50 mm a to hovorí za všetko. Toto doplňujú užšie riadidlá medzi ktorými nájdete síce ten istý prístrojový panel ako u Sixty, ale v úplne inej grafike, zvonku čierny a hlavná plocha je vystlaná imidžovo - karbónom. Obdĺžnikový LCD displej vtesnaný do spodnej časti analógu nesie i informáciu o otáčkach motora a zaradenom rýchlostnom stupni. Ak sa zapozeráte na motor, tu výrobca nechal motoru vyznieť viac a priznal hliník i na hlavách valcov, čím motor prezradzuje väčšiu, športovejšiu agresivitu.    


Bobber skoro ako športovec

Slovo športovec tu je oproti modelu Sixty namieste, pretože je tu síce rovnaký motor, ale s iným vŕtaním a objemom – celkom 1130 ccm, čo pridalo 16 koní na výkone. Je tu 6-stupňová prevodovka a v kombinácii s vyšším výkonom sa jazdec dostáva do iného režimu jazdy. Motor je ďaleko agresívnejší, prijíma vyššie otáčky za svoje, prirodzenejšie sa vytáča a samozrejme aj zrýchľuje. Ale pozor, agresívnejší neznamená trhanie asfaltu, len kvalitnejšiu ale stále príjemnú akceleráciu. Pocitovo ma navádzal na ďaleko športovejšiu jazdu, ako by som od kategórie bobber očakával. Zadné progresívne pruženie s tak nízkym zdvihom ma na horskom pase lepšie lepilo na cestu a prejazd zákrutami som si dovoľoval vo vyšších rýchlostiach. Priečny rez na vozovke ma však rýchlo upozornil na to, že kríže mám jen jedny a výtlky, či takéto výjavy na cestách treba s Bobberom radšej obchádzať. Čo vás prekvapí je ladnosť ťahu motora bez rezonujúcich zón. Horský pas si ale vyžadoval podradiť miestami do trojky a vtedy motor ťahá lineárnejšie. Prekvapovalo ma ako vďaka zrýchleniu tohto motora môj kolega so Sixty za mnou zrazu zaostal. Motor je výrazne športovejší, lepšie sa vytáča a i krajšie znie koncert zo zvodov výfukov. Výrobca mu udáva spotrebu 5,5 litra na stovku, takže akčný rádius je pod 200 km.To, že obe mašiny majú poháňajú zadné koleso remeňom, znižuje náklady na údržbu a hlavne sa mení prevádzkový hluk, kde ma vôbec počas jazdy nerušil motor, ale náporový vzduch. Pneumatiky s označením Indian sú charakteristické pre časovo dlhý výkon a v spojení s ABS pracujú na úrovni potreby stroja. Test prebiehal skoro pri 30°C teplotách, tak lepili dostatočne, ale charakterom patria do kategórie čoper, teda tvrdšie a na to si treba dávať v chladnom počasí pozor. Všimnite si ich vzor, ktorý vás trochu smeruje na cestné enduro. Drážky znesú i nejakú tú poľnú cestu, ktorej bude vyhovovať i šírka pneumatiky 150 mm. Takže vyskúšajte to, len nezabúdajte na nízke zdvihy pružín a tak si to trochu odporuje, takže pneu sú v tomto smere viac pre imidž, u Sixty je obutie plne cestné. Za zmienku stoja aj zadné, trochu „ušaté“ svetlá v pomere k štíhlosti týchto partií, ktoré sú kumuláciou smerových, obrysových i brzdových svetiel v prevedení LED, zatiaľ čo vpredu je klasická halogénová žiarovka. Tak až toľko zaujímavostí sme objavili na tomto „bobríkovi“.  


 Finále je opäť pozitívne, aj keď...

Scout Bobber smeruje na modernú generáciu ľudí, typu Scrambler, hipster a ponúka príjemný jazdný zážitok v spojení s individuálnou charizmou techniky a dizajnu. Ak by som bol majiteľom tohto stroja, nepridával by som tu vôbec nič, iba tú skromnú taštičku na nádrž, kvôli dokladom. Ak tu niekto zavesí strapce, bude u mňa za blbca. Športovejší, tvrdší posed, vyvážený a pružný motor, tvrdšie pruženie potrebujú len sólo jazdca v koženej bunde, rifliach a hustou bradou a šup do mestských ulíc. Ak vám na námestí v meste pripravili zlú kávu, odskočte si na inú, napríklad na Donovaly, motorka tam v zákrutách sedí ako pripečená a motor sa vám odvďačí, že ste ho vzali vyvetrať sa do preň, lepšieho prostredia. Bobber má výbornú geometriu, dobre sa ovláda, spoľahlivo reaguje na pokyny, výborne odvádza horúci vzduch od motora. Ani tu sme neprišli hľadať chybičky, ale nedá mi nepovedať, že tozadné pruženie by som si tu dal asi zo Sixty. Inak ako celok je dielo precízne prevedené a je vidno, že v Polarise majú nielen odvážnych dizajnérov, ale i skúsených konštruktérov, ktorí sú určite aj motorkári.  


 Indian Scout™ Bobber

Cena: od 13 990 Eur (2018)  

Motor: V-Twin, 1 130 ccm, 8 ventilov, DOHC

Výkon / spotreba: 94 k / 5,5 l na 100 km

Krút. moment: 97 Nm pri 5 600 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, remeň

Rozmery (D x Š x V): 2 229 x 926x 1 154 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 255 kg (prevádzková s palivom)

Rázvor / sv. výška : 1 562 / 123 mm

Výška sedla: 649 mm

Objem palivovej nádrže: 12,5 l

Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 150/80-16

Podvozok vpredu / vzadu zdvih: 120 / 50 mm  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2018

Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši  



24.04.19, Tamasi    
Foto titulka
Hrdo a sebavedome – vyskúšali sme Indian Scout Sixty a Scout Bobber


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o19 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02912