Reklama

Neúnavný pracant - test CFMOTO Gladiator UTV 830 EFI EX V-Twin

Rozmýšľate o praktickom UTV do svojej záhrady, chaty, domu? Možno vás zaujme test UTV CFMOTO GLADIATOR 830 EFI EX V-Twin, ktorý sme robili ešte v roku 2018.

Pracovné vozidlá kategórie SSV sú tak trochu v tieni svojich športovo ladených súrodencov, ktorí vám v prvom rade prinášajú poriadny adrenalínový zážitok a svojimi výkonovými parametrami na seba radi priťahujú všetku pozornosť okolia. Pracovné SSV tak pôsobia trochu nenápadne, no ich potenciál je naozaj ohromný a nielen z pohľadu pracovného nasadenia. Presne to platí v prípade najvýkonnejšieho pracovného SSV v ponuke značky CFMOTO, model Gladiator UTV 830 EFI EX V-Tvin, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.


Robustné vozidlo v modernom dizajne

CFMOTO patrí medzi značky, ktoré pozdvihli pohľad verejnosti na čínske výrobky na novú a myslím, že aj podstatne vyššiu úroveň. Nájdete tu nielen moderný dizajn ale aj kvalita dielenského spracovania je na úrovni, ktorá znesie aj prísne kritéria. Moderné línie a použité technológie tak najlepšie vystihujú LED svetlá, ktoré nájdete nielen vzadu ale aj vpredu. Už na prvý pohľad tak Gladiator pôsobí veľmi solídnym a robustným dojmom, čo podtrhuje aj bohatá sériová výbava. Nechýbajú tu 14-palcové hliníkové ráfy kolies obuté do pneumatík Abuzz. Súčasťou základnej výbavy je aj homologované ťažné, ale aj dvojica plastových dverí. To však nie je všetko a máte možnosť dovybaviť si vozidlo pestrou paletou doplnkov, kde nechýbajú napríklad veci ako výkonný elektrický navijak, strecha alebo čelný plexi štít, no ponuka doplnkov je samozrejme oveľa pestrejšia. Potom sú to samotné rozmery pracovného Gladiatora, ktoré sľubujú nielen vynikajúci komfort pre dvojčlennú posádku, ale aj poriadnu úložnú plochu na manuálne vyklápajúcej sa korbe. V prípade korby môžeme naviac hovoriť o jednoduchej manipulácii a aj objemnejší náklad môže bez problémov vyklopiť jedna osoba. Vo vnútri kabíny potom jazdec k dispozícii nastaviteľnú nielen sedačku ale aj volant a možnosť upraviť si komfort podľa vlastných predstáv je tak dostupný širšiemu okruhu jazdcov rôznych postáv.


Dobre známy dvojvalec

Pod zadnou korbou nájdete osvedčenú techniku v podobe výkonného dvojvalcy do „V“, ktorý pri objeme 800 ccm dosahuje maximálny výkon 63 k pri 6 700 ot./min. čo je veľmi slušný údaj, ktorý dáva Gladiatorovi nielen dostatok sily na prekonávanie najťažšieho terénu, ale aj patričnú akceleráciu, ktorá je zárukou poriadnej zábavy. Štvorica ventilov v každom valci je ovládaná rozvodom SOHC. Súčasťou tohto motora je elektronické vstrekovanie paliva od americkej spoločnosti Delphi. V otvorenej výkonovej verzii dosahuje maximálnu rýchlosť na hranici 100 km/h, čo je pre vozidlo tohto typu určite viac ako dosť. Tento výkon vás zároveň dostane aj z toho najnáročnejšieho terénu pričom môžete mať za chrbtom plne naloženú korbu. Najmä na pomalom prevode si motor poradí aj s extra náročnými podmienkami bez väčších ťažkostí. Výkon sa na kolesá tradične dostáva pomocou dvojrýchlostného automatu a dokáže plynulo zaberať od najnižších otáčok na oboch prevodoch.


Podvozok prináša spojenie výkonu a zábavy

Fyzicky väčšie rozmery som už spomínal a už samotný údaj o šírke (1 465 mm) dosť napovedá o celkových rozmeroch Gladiatora. Potom je to samozrejme celková dĺžka takmer 3 metre a pred sebou máme poriadne pracovné SSV. Podvozok je tvorený tuhým oceľovým rámom. Všetky štyri kolesá sú nezávisle zavesené pomocou dvojitých A-ramien. Pochvalu určite zaslúži vyššia svetlá výška a Gladiator tak nemal problémy ani s hlbokými jamami alebo veľkými trčiacimi skalami. Pruženie je naviac nastaviteľné a relatívne mäkšie sériové nastavenie je možné pritvrdiť. Na druhej strane vzhľadom na úžitkové využitie Gladiatora je mäkšie pruženie skôr prínosom a komfort jazdy je veľmi dobrý nielen na ceste ale aj v ľahšom teréne. V silách podvozku je však aj ostrejšie tempo a nemusíte sa báť poriadne pridať na rozbitej ceste. Zapínateľný náhon 4x4 je samozrejmosťou a rovnako aj elektronicky aktivovaná uzávierka predného diferenciálu. V ponuke je verzia bez posilňovača riadenia ale aj s elektronickým posilňovačom EPS. V tomto prípade nie je možné posilňovač riadenia objednať dodatočne, ale musíte si hneď pri kúpe vybrať medzi verziou s posilňovačom alebo bez neho. My sme mali k dispozícii práve verziu bez posilňovača a určite to nie je zlá voľba a riadenie ide prekvapivo ľahko aj bez asistencie. Brzdný systém tvorí štvorica kotúčov a odvádzajú adekvátnu prácu.


Najskôr práca potom zábava

Veľký Gladiator vám už od prvých metrov za volantom dáva najavo pri akej činnosti sa cíti najlepšie a namiesto hľadania rýchlostných a výkonnostných limitov pri každej príležitosti sa viac spoliehate na silný krúťak motora, ktorý vás veľmi rýchlo dostáva do pohybu. Veľký dvojvalec ponúka potrebnú výkonovú rezervu, čo sa pretaví aj do istoty za volantom. Ani raz som tak nemal pocit, že výkonové limity sú už blízko. Skôr komfortnejšie tempo pochopiteľne vyhovuje viac aj podvozku, ktorý aj pri mierne svižnejšom tempe poteší komfortom. Ak chcete v teréne výraznejšie zrýchliť tak limity podvozku postupne odhalíte, no Gladiator sa s tým dokáže celkom úspešne popasovať a ak vás nerozhádže občasný náraz pruženia nadoraz, tak môžete prevetrať Gladiatora aj v ročnejšom teréne. Spomínal som aj absenciu posilňovača riadenia na našom testovanom modeli a to,že ho tam nemám som zistil až po otázke či sa nedá upraviť jeho tuhosť. Po odpovedi, že tam žiaden posilňovač nemám som bol celkom prekvapený, nakoľko riadenie je naozaj ľahké a presné. Naopak trochu nepoteší veľký polomer otáčania a pri otáčaní na malom priestore ste nútenísa otáčať na viacej krát. Je to tak trochu daň za väčšie rozmery Gladiatora a myslím že väčšina z vás to rada oželie.


Vhodná alternatíva

S cenovkou 12 049 Eur (cena k 23.3.2020)  stále patrí Gladiator UTV 830 medzi najdostupnejšie vo svojej triede, no ak hľadáte pracovného spoločníka za ešte nižšiu cenu, tak výbornou voľbou môže byť menší súrodenec Gladiatora s označením UTV 550 za cenu 8 999 Eur. Nájdete tu identické rozmery a podvozok. Jediným rozdielom tak je jednovalcový motor, ktorý pochopiteľne disponuje nižším výkonom, no ak hľadáte spoločníka najmä na pracovné účely,tak menšie CFMoto vám určite dobre poslúži. Naspäť však k testovanej 830-ke, ktorá nás počas nášho krátku testu príjemne prekvapila a to najmä svojou dospelou technikou a väčšími rozmermi, ktoré prinášajú vynikajúci pracovný potenciál a či už ste chatárom alebo malým hospodárom, poprípade sa staráte o bezchybný poriadok na dedine, tak CFMoto Gladiator UTV 830 EFI EX predstavuje skutočne neúnavného pracanta, ktorý odvedie kús záslužnej práce a necháva si aj rezervu na menšie popracovné rozptýlenie pri prekonávaní náročného terénu.


CFMOTO Gladiator UTV 830 EFI EX V-TWIN 

Cena k 23. 3. 2020: 12049 Eur (verzia s posil. riadenia EPS +750 eur)

Motor: 800 ccm, 8-ventilov, SOHC, V2

Výkon: 63 k pri 6 700 ot./min. (offroad verzia)

Krút. moment: 72 Nm pri 6 000 ot./min.

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 980 x 1 465 x 1 850 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 560 kg (suchá)

Rázvor: 1 830 mm

Objem pal. nádrže: 26 l 

Nosnosť korby: 130 kg

Pneu: vpredu: 26x9-14, vzadu: 26x11-14

Homologizácia: áno

UTV na test zapožičal: Journeyman CZ s.r.o., ČR

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2018

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak



23.03.20, Tamasi    
Foto titulka
Neúnavný pracant - test CFMOTO Gladiator UTV 830 EFI EX V-Twin


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o2o eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02392