Reklama

TEST Triumph Scrambler 1200 XC – INÝ ako ostatní...

TEST Triumph Scrambler 1200 XC – INÝ ako ostatní...


„Všetko čo príde z noviniek  Scrambler 1200 je hneď preč“, dozvedám sa v predajni v Bratislave a hneď si premietam rozhovor spred mesiaca, so zástupcom importu Triumph - Radekom Klimešom, že čo sa očakáva ako bestseller roka a on jednoznačne odpovedal: „Nový Scrambler 1200“, a zdá sa, že verejnosť na takéto niečo skutočne čakala. My sme sa na modeli 1200 XC parádne vyvozili a vieme, prečo je záujem tak veľký.

Foto

Retro nabité modernou...
A to úplne po všetkých stránkach. Vždy pozorujem aj okolie ako ma vníma na tom-ktorom motocykli  a musím povedať, že všetky krky natáčali hlavy na mňa. Tento projekt mal priniesť Scrambler s retro štýlom, za účasti najmodernejšej techniky a aby celok nielen zapôsobil, ale i riadne slúžil a to nie len keď idete na kávu, alebo aj to, ak si ju chcete dať v Rotunde na Chopku. Dizajn retra sa vydaril abnormálne, motorka pôsobí veľmi priateľsky, akoby ste ju už poznali 50 rokov, ale prikročte bližšie a nechajte sa strhnúť detailmi - modernou.

LED technika, TFT a  elektronika
Predovšetkým je tu bezkľúčový štart, otvor na vyskakovací kľúč tu nájdete, výhradne slúži iba k uzamknutiu krku riadenia. Prekvapí jednoduchý tvar predného svetlometu a zároveň vás očarí prešpekulovanou dizajnovou LED technikou denného a nočného svietenia, všetko vzadu i vpredu je LED vrátane smerových svetiel. Prístrojový TFT panel druhej generácie vás ohúri tým, že má možnosti tematických zobrazení množstva a dizajnu zobrazovaných informácií a facku dostanete od toho, že máte k dispozícii 5 jazdných režimov, ktoré každé má predurčené nastavenie ABS, DCT, teda okrem vášho osobného nastavenia. Displej dovolí nastaviť denné, nočné, či automatické podsvietenie a môže vás pri štarte privítať i osobným uvítaním. Ovláda sa joystickom na ľavej rukoväti a ak vám sklon displeja nevyhovuje, tak si ho môžete nakloniť podľa seba. No a pozor, Triumph pripravuje Appku (už ju mám nahratú, ale zatiaľ nefunguje), kde keď si ju  spárujete cez Bluetooth, môžete sledovať jednoduchú navigáciu na palubnom displeji (šípky smeru a vzdialenosť, v spolupráci s Google Maps) a Triumph ako prvý vôbec v tejto oblasti vám dovolí spárovať vašu GoPro kameru a viete ju ovládať opäť joystickom na rukoväti. To platí i pre ovládanie hudby vo vašom smartfóne, pokiaľ teda máte v prilbe interkom. Všetky prepínače a ovládače sú podsvietené.

Foto

Podvozok je TOP!!!
Neprehliadnete radiálne Brembá, či zadné odhalené struny pruženia Öhlins so zlatými nádobkami, vpredu jej kontruje 45 mm pruženie Showa. Celé pruženie je plne nastaviteľné – predpätie i útlm. Zdvih pruženia je  nižší oproti verzii XE a to sa týka i sedadla, ktoré sa na prvý pohľad zdá vysoko, no po nasadnutí som hravo došliapol na plocho, na zem oboma chodidlami (180 cm je moja výška). Tomu plochému, lavicovému sedadlu by ste na prvý pohľad neverili, ale jazda ukázala niečo iné, pod ním je plochá schránka na smartfón aj s USB portom na nabíjanie, lekárnička tu ale nevojde. Všimnite si odlievanú zadnú kyvnú vidlicu, ktorá v spojitosti s prepracovaným trubkovým rámom vnáša motorke dôveru už na parkovisku a tá dôvera sa potvrdila i v jazde. Ozaj, neprehliadli ste 21“ koleso vpredu? Vzadu je 17-tka a obutie je veľmi známe Metzeler Tourance.

Motor je paľba!
Citujem z press materiálu: „Obidvom novým Scramblerom 1200 dodáva špičkový krútiaci moment a špeciálny „scrambler zvuk“,   najnovšia generácia motora Bonneville High Power 1200 ccm. Charizmatický interval zapaľovania 270° zaisťuje hladký, lineárny výkon cez plynulú šesťstupňovú prevodovku. Motor 1200 ccm bol vyvinutý špeciálne pre Scrambler, poskytuje 90 koní  pri 7.400 ot/min, čo je o 12,5 % viac výkonu ako u Bonneville T120 a o neuveriteľných 38 % viac ako Street Scrambler 2019. Navyše pohonná jednotka Scrambleru 1200 je naladená tak, aby poskytovala maximálny krútiaci moment 110 Nm pri nízkych otáčkach 3.950 ot / min. Toto je tiež o 37,5 %viac ako poskytuje Street Scrambler. Zvuková stopa Scrambleru je vytváraná krásnym dvojitým vysokoúrovňovým výfukovým systémom so zvodmi a leštenými tlmičmi z nehrdzavejúcej ocele pre hlboký nárazový zvuk. 
Rovnako ako pre celú novú generáciu Bonnevillov a modernej klasiky je už ride-by-wire a precízne zabudovaný systém chladenia kvapalinou štandardom, vďaka čomu je možné dosiahnuť optimálne naladenie výkonu a úspornejšiu prevádzku. Oba modely Scrambler 1200 majú aj dlhý servisný interval 16 000 km“. No comment!

Foto

Toto nie je obyčajný Scrambler
Aj keď vyzerá na stojane priateľsky, z nejakého dôvodu som pred ním mal rešpekt. Ale stačilo prvých pár metrov a boli sme okamžite kamaráti. Ale predtým som cez 10 minút na parkovisku nastavoval údaje na  displeji a hlavne sa s ním zoznamoval. Rovné, lavicové sedlo je zrazu kamarátska, pohodlná sedačka s veľkými možnosťami zmeny pozície, riadidlá širšie a vyššie, sú vykrášlené všemožnými ovládačmi a okrúhlymi zrkadlami menšieho priemeru na železných tyčinkách, v ktorých je prekvapivo vidieť viac, ako som čakal, len vyžadujú presnejšie nastavenie. Z nejakého dôvodu som ani nemal pocit, že sedím na Scrambleri, ale na cestovnom endure, aj keď kapoty tu chýbajú. To ten pocit kvalitného podvozku, nadhľad nad premávkou, sedenie doslova vzorové, tak ako nás v základke učili sedieť – s rovným chrbtom. Nikde nenarážam na žiadny problém v ergonómii, vychutnávam si  intuitívne ovládanie jednotlivých ovládačov. Jemne som si doladil masívne páčky spojky a brzdy na riadidlách a ideme na asfalt, poľňačku, ale i do terénu na cesty okolo viníc. Motorka má vyššiu svetlosť a tak sa mi zazdalo, že na odlepenie bočáku od zeme potrebujem viac sily, ale všetko sa stratilo pokiaľ sa aspoň minimálne hýbem. Okamžite som už v minimálnej rýchlosti zistil, že je obratná, vrtká a veľa znesie. Možno sa pýtate prečo nie som v enduro oblečení, ale v integrále a polovičných topánkach. Rád vám odpoviem.

Model XC je viac na cestu
A aj keď má 21“ koleso vpredu a cestné enduro obutie, bolo by mi ľúto takého fešáka kdesi v teréne hodiť o zem, či skákať na nej, aj keď podvozok by to samozrejme do určitej miery zniesol. Mašinka má označenie Scrambler ale ten krúťak 110 Nm v stredných otáčkach mi veštil, že deklarovaný výkon 90 koní ani nebude tak podstatný, presnejšie krútiaci moment vám dodá silu tam, kde ju bude výkon strácať. Chystal som sa teda viac na cestu a dobre som spravil. Radový, kolmo postavený dvojvalec v režime Sport, či Road je chytrák, ktorý vás potiahne pri akcelerácii tak, že sa treba riadne držať riadidiel. Motor ide prakticky v celom pásme otáčok bez vibrácií, pohľad do zrkadiel je stále ostrý, vyššia rýchlosť nad 90 km/h v ostrých cestných zákrutách vyžaduje o čosi skôr naklápanie do zákrut, predsa tak veľké predné koleso má iný polomer zatáčania, na čo si zvyknete ihneď v prvých troch zákrutách. Razom vám rýchlomer ukáže 140 km/h, bez vibrácií a nejakého vzdoru je cítiť silu ťahu motora. Okamžite dostávate aj šupu nárazového vetra, pretože som na naháči a to, že má športové ambície som vedel už z papierov, tak preto tá integrála a toto rozhodnutie bolo správne. Motorka má spojkového asistenta, ktorý má za úlohu znížiť úsilie jazdca na páčku spojky, popravde, nemal som ten pocit že ide ľahšie, ale možno by sa to prejavilo na dlhšej vzdialenosti.
Motorka sa nebojí upchatých ciest, veľmi dobre sa s ňou manévruje i v takomto prostredí, čím myslím mestskú premávku, ak viete predbiehať v uličkách medzi autami na drzáka. Zbieham na poľnú cestu, režim Off road púšťa zadné koleso do prešmyku, chce to postoj v stúpačkách. Podvozok sa tohto prostredia nebojí a pekne vyhladzuje, kamene a jamy v hline. Ako jazdec v tomto prostredí prakticky netrpím, ale samozrejme ja nie som offroadový pretekár, ale i tak spoznávam, že tento podvozok má na ďaleko viac ako ja idem. No trochu ma brzdí i cenovka stroja 13 800 Eur.

Nie Scrambler ako Scrambler
Ixcéčko je prekvapením v tejto triede a máloktorý nový motocykel zožne tak rýchly úspech ako tento. Zaujímavým údajom je práve zdvih pruženia (200 / 200 mm), skoro podobný s BMW R 1250 GS (190 / 200 mm). Nemôžem síce porovnávať tieto dva motocykle podľa kategórie, ale dávam do povedomia to, že Triumph vsadil na neskutočne komfortný, na triedu Scrambler až predimenzovaný podvozok v pomere k výkonu a hlavne k zacieleniu typu stroja. Svalovec Scrambler 1200 XC má 5 režimov riadenia motora, tak si každý vyberie ten svoj, ktorý mu podľa charakteru najlepšie sadne, či potrebuje podľa okolností. Vysoká svetlosť, 21“ koleso, prirodzený posed, intuitívne ovládanie ho radia k nenáročným mašinkám pre všetky vekové kategórie vodičov. Pozor, ale motor aj podvozok majú svoj športový charakter na ceste a zároveň si motorku viete prestaviť na offroad jazdenie, nemyslím tým motokrosovú trať, ale výlety do prírody po rozbitých cestičkách tam, kde to nie je zakázané. Pri fotografovaní som sa otáčal donekonečna na poľnej i asfaltovej úzkej ceste a išlo to lepšie ako by som očakával, skoro tak dobre ako by som mal obuté dve 17“ pneu. Malý polomer otáčania vcelku fajn dovoľuje aj manévrovanie v garáží, trubkové madlo vzadu vám pomôže lepšie motocykel držať. Ten kryt, vľavo dolu pod sedlom je odnímateľný, je tam množstvo elektronických modulov a poistiek, nie je to skrinka. To znamená, že nemáte ani minimálny úložný priestor, akurát ten, kde vojde smartfón, tak vám Triumph vytiahne z vrecka peniaze za Scrambler bočnú brašnu. Tým, že je takto technicky vymyslený, jeho možnosti sú omnoho vyššie, na aké sme u motocyklov typu Scrambler zvyknutí, alebo ich očakávame.
Toto nie je Scrambler na kávu do mesta, toto je TOP Scrambler skoro na všetko a smelo chce konkurovať napr.  BMW R nineT Scrambler (od 13 200 Eur), ten má vyšší výkon (110 k), ale nemá vpredu 21“ koleso a potom je tu Ducati Scrambler 1100 (od 12 690 Eur), ktorý je síce o dosť ľahší, ale má zdvihy 150 / 150 mm. Preto je vďaka technickým parametrom Triumph 1 200 XC vo svojej triede výnimočný a hlavne veľmi silno konkurencie schopný, aj keď je z trojice uvádzaných najdrahší, alebo možno ani nie, pretože vždy treba porovnať čo-kto má v základnej a čo je doplnková výbava.

Triumph Scrambler 1200 XC
Cena
: od 13 804 Eur
Motor: 1 200 ccm, 8 ventilov, SOHC, R2
Výkon: 90 k pri 7 400 ot./min.
Krút. moment: 110 Nm pri 3 950 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 285 x 840 x 1 200 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Zdvih pruženia vpredu / vzadu: 200 / 200 mm
Hmotnosť: 205 kg (suchá)
Rázvor / výška sedla : 1 530 / 840 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Udávaná / nameraná spotreba: 4,9 / 5,3 l /100 km
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70 – 17
Motocykel na test zapožičal: Motocorse s.r.o., Bratislava

Autor: Vlado Brniak, foto: autor a Ivka Brniaková



16.08.19, VladiB    
Foto titulka
TEST Triumph Scrambler 1200 XC – INÝ ako ostatní...


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o19 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02735