Reklama

Nasadni a jazdi - test Honda Monkey 125

Súčasná vlna neo retro modelov prináša okrem úplných noviniek aj modely, ktoré majú svoje slávne obdobie už dávno za sebou a práve teraz je ten správny čas na ich opätovné oživenie. Samozrejme, už sú to v podstate iné moderné motorky so všetkými vymoženosťami dnešnej doby, no stačí jeden pohľad a zrazu ste o dobrých 30 – 40 rokov naspäť. Presne tak som sa cítil pri prvom pohľade na znovu oživenú Hondu Monkey.  


Nepoznáte Opicu?

Pri pohľade na malú motorku, ktorá sa ani nedá poriadne niekam zaradiť si asi veľa z vás povie, že prečo sa okolo toho robí taký rozruch a prečo Honda vlastne vyťahuje takýto typ motorky do centra pozornosti? Na prvý pohľad možno nad touto reinkarnáciou originálnych pitbikov len hodíte rukou, no v skutočnosti za týmto modelom nájdete kus zaujímavej histórie, ktorá sa písala najmä v krajinách na západ od nás a svoje najlepšie roky Honda Monkey prežívala v časoch, keď u nás vládol hlboký socializmus. V skratke by sa tak dalo povedať, že v čase keď sa prvý krát dostala do Európy (1963), Japonci pre európskych (vrátane československých značiek) a amerických výrobcov nepredstavovali až takú hrozbu a malá motorčeka nikoho príliš nezaujímala, no a v čase svojej najväčšej slávy v druhej polovici 70-tych rokov sme o motorkárskom živote v zahnívajúcom kapitalizme až tak veľa informácii nemali a fenomén s názvom Honda Monkey nás tak jednoducho obišiel. Pravdou však je, že Honda Monkey sa pre viac ako celú generáciu jazdcov stala vôbec prvým kontaktom s motorkou a kompaktná a cenovo dostupná motorka dostala do sedla neskutočné množstvo ľudí. Naviac malé rozmery ju priam predurčovali na naloženie do väčšieho auta alebo dodávky, no a „Opica“ sa stala členom rodiny a bola súčasťou väčšiny dovoleniek alebo predĺžených víkendov. Z pohľadu dnešnej retro vlny je to určite zaujímavá voľba na oživenie.    


Nová Opica

Ak v minulosti plnil tento model úlohu dostupnej a jednoduchej motorky na začiatok, tak novodobá „Opica“ je minimálne o úroveň vyššie, čo platí aj o samotných rozmeroch a predstava ako nakladám „drobčeka“ do kufra svojho kombíka ma rýchlo prešla. Potom je tu úroveň dielenského spracovania, ktoré je v mnohých ohľadoch prémiové. Ku cti japonskej značky však treba dodať, že Monkey nie je jediným takto vybaveným maloobjemovým modelom a Honda tlačí prémiové doplnky ako kompletné LED osvetlenie, ABS so senzorom odľahčenia zadného kolesa pri brzdení, alebo LCD displeje aj do iných malých modelov. Pohľad na malú Hondu je tak chvíľami fascinujúci. Klasický dizajn, kde sú tradičné prvky pôvodnej verzie maximálne zvýraznené dopĺňajú moderné komponenty a ako celok to do seba krásne zapadá. V Honde evidentne našli ľudí, ktorí koncept neo retro doslova „žerú“. Jednoducho výsledok stojí zato a ak ste niekedy videli Monkey z konca 70-tych rokov naživo, tak príbuznosť s najnovšou verziou jednoducho bije do očí. Široké sedlo je doslova dominantným prvkom dizajnu a tomu zodpovedá aj pohodlie, ktoré v ňom nájdete. Je toho však oveľa viacej, čo bude milovníkov neo retro modelov priťahovať, oba pochrómované blatníky sú kovové a to isté platí aj o chrániči výfukového potrubia. Elegantným retro prvkom je dvojfarebná nádrž a uzamykateľná skrinka pod sedlom, kde toho možno veľa nevojde, ale vyzerá to super. Potom sú to spomínané prvky, ktoré jasné dávajú najavo, že ide o modernú motorku, ktorá vznikla v roku 2018 a nie 1978. Okrem toho spomeniem prednú obrátenú vidlicu, ktorá sa stará o kvalitné jazdné vlastnosti a to isté platí aj dvojici postranne uložených tlmičov vzadu, ktoré možno vyzerajú retro, ale odvádzajú veľmi dobrú prácu. Honda Monkey je motorkou, ktorá možno neohúri veľkosťou ale zvedavé pohľady okolia bude priťahovať všade kde sa objaví.    


Celé je to skvelej zábave

Chvíľu som si lámal hlavu nad tým, kam vlastne túto motorku mám zaradiť, minibike, malé enduro, 125-ka do mesta? Asi je tam z každej kategórie niečo, ale má vôbec zmysel za každú cenu zaškatuľkovať túto motorku niekam, kde nakoniec aj tak nepatrí? Monkey je v tomto ohľade tak trochu jedinečná a jazdenie je najmä o nenáročnej zábave. Je to presne ten typ, ktorý vám zlepší náladu už po pár metroch v sedle. Všetko je robené tak, aby bolo ovládanie čo najľahšie a bez obáv môžete do sedla posadiť aj človeka s minimálnymiskúsenosťami. Myslím, že Honde sa to podarilo naozaj na výbornú. Nízky, no stále komfortný posed, ľahké ovládanie spojky a schopnosť motora rozbehnúť sa s neuveriteľnou ľahkosťou, to všetko sú veci, ktoré začínajúcemu jazdcovi maximálne uľahčí život v sedle. Určite to však neznamená, že Honda Monkey nemá čo ponúknuť skúsenejšiemu jazdcovi. Akcelerácia malého jednovalca je výborná a motorka vás s chuťou vystrelí vpred a neúnavne zrýchľuje až do maxima. Prevodovka je len 4-stupňová, no vôbec to nevadí, výkon dokážete využiť veľmi efektívne a jednotlivé stupne tam padajú s ľahkosťou v oboch smeroch. Už som spomínal, že Monkey je priekopníkom dnešných offroadových pitbikov a malý jednovalec v sebe určite ukrýva trochu offroadovej dravosti. Napríklad vám veľmi ochotne dovolí poslať predné koleso k nebesiam, keď by sa vám jazda zrazu zdala príliš monotónna, no a  vďaka svojej kompaktnej konštrukcii je to aj zábavnejšie ako na dospelej motorke s podobným objemom motora. S chuťou sa derie do otáčok a rýchlo vás dostane na hranicu maximálnej rýchlosti niekde okolo 95 – 100 km/h. Podvozok pritom nemá problémy a nevadí mu ani kratší rázvor a malé pneumatiky. Repertoár malej Hondy je tak celkom široký, rýchle kľukaté cesty, ležérny presun po okolí alebo ľahký offroad, to všetko zvláda bez mihnutia oka a žiadnu zábavu rozhodne nepokazí.  


Malá motorka namiesto skútra?

Ak si Honda Monkey nájde cestu do vašej garáže, tak je vysoko pravdepodobné, že prívesok s kľúčmi od zapaľovania nebude mať len jedného majiteľa, ale bude často kolovať medzi členmi vašej domácnosti. Zviesť sa na tejto motorke je skutočne veľmi jednoduché a určite je to zábavnejšia alternatíva k skútru, čo mi názorne potvrdil aj môj dospievajúci syn, ktorý mi asistoval pri fotení. Po tom ako skončil s úškrnmi a poznámkami o tom kde sa dávajú batérie a načo je vlastné dobrá tak malá motorka sa posadil do sedla. Vrátil sa až po hodnej chvíli a úsmev na tvári bol oveľa širší. Situácia sa zrazu zmenila a problém nebol ho dostať do sedla, ale naopak ho z neho dostať, rozmery Hondy mu zrazu vôbec neprekážali. Po pár dňoch strávených v spoločnosti Hondy Monkey 125 môžem konštatovať, že som naplno podľahol čaru tejto motorky. Je tu však jedna vec, ktorá sa týka práve kompaktných rozmerov malej Hondy. V prostredí bežnej premávky som si chvíľami pripadal až príliš malý, alebo lepšie povedané ľahko prehliadnuteľný. V malom meste, kde hustota premávky nikdy nie je príliš veľká mi to nevadilo, ale v rannej alebo poobedňajšej špičke veľkého mesta, kde je na meter štvorcový zrazu až príliš veľa nervóznych a ponáhľajúcich sa vodičov, by som sa na dospelej motorke asi predsa len cítil bezpečnejšie.  

 Honda Monkey 125

Cena: 3 790 Eur

Motor: 125 ccm, 2 ventily SOHC, jednovalec

Výkon: 9,5 k pri 7 000 ot./min.
Krút. moment: 11 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka: 4-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 710 x 755 x 1 029 mm
Rám: jednoduchýý oceľový
Hmotnosť:107 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 155 mm
Výška sedla: 776 mm
Objem pal. nádrže: 5,6 l
Pneu: vpredu: 120/80-12, vzadu: 130/80-12

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 12/2018

Text a foto: Miro Tamáši  



03.09.19, Tamasi    
Foto titulka
Nasadni a jazdi - test Honda Monkey 125


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o19 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02834