Reklama

Bezpečnosť, dynamika a maximálny komfort – test Harley-Davidson modely Touring 2020

Prezentácia noviniek značky H-D na rok 2020 v kalifornskom San Diegu sa po úvodnom dni venovanom novému športovému cruiseru H-D Low Rider S ( link ) zamerala na ďalšie novinky spojené najmä s modelovým radom Touring, ktorý už dlhé roky patrí na vrchol nielen v ponuke samotného výrobcu, ale aj v segmente turistických motocyklov. No a dobrou správou je, že v budúcom roku sa na tomto konštatovaní nič nemení, práve naopak kvalitatívne sa Touringy opäť posúvajú o krok vyššie.  


Nové technológie

Prítomnosť najrôznejších elektronických asistentov je dnes na motorkách už samozrejmosťou a modely H-D nie sú v tomto ohľade výnimkou. Ich prítomnosť pritom pocítite až pri samotnej jazde, no z pohľadu bezpečnosti, dynamiky a komfortu jazdy predstavujú výrazný prínos. Presne v tomto duchu by sa dala opísať asi najväčšia novinka na vybraných Touringovych modeloch na rok 2020, ktorá sa ukrýva za skratkou RDRS. Reflex Defensive Riding Systems je označenie za ktorým sa ukrýva kompletný balík elektronických asistentov, ktoré pomáhajú maximalizovať bezpečnosť jazdy v ľubovoľnej situácii. Začneme náklonovým protiblokovacím brzdným systémom C-ABS, ktorý rozoznáva polohu motocykla a následne upraví nastavenie systému ABS tak, aby aj v hlbokom náklone bol brzdný účinok čo najväčší a brzdenie maximálne bezpečné. Ďalším bezpečnostným prvkom je náklonový systém trakčnej kontroly C-TCS, ktorý podobne presne rozpozná polohu motocykla a následne upraví citlivosť trakčnej kontroly. Naviac citlivosť tohto systému sa dá nastaviť v dvoch úrovniach Standard (hneď po naštartovaní) a Rain, ktorá je určená do zhoršených podmienok. Zároveň je možné trakčnú kontrolu vypnúť úplne. Ďalším asistentom je kombinovaný brzdný systém C-ELB, ktorý rovnako rozpoznáva polohu motocykla a v náklone prerozdeľuje brzdný účinok na obe kolesá, tak aby sa zachovala maximálna stabilita počas brzdenia. So skratkami ešte chvíľu pokračujeme a ďalším systémom, ktorý využíva polohu motorky v priestore sa ukrýva za písmenami C-DSCS. V tomto prípade ide o systém, ktorý reguluje preklz spojky pri náhlom podradení. Pri náhlom podradení prevodového stupňa, ktoré by mohlo zablokovať zadné koleso systém upraví otáčky motora tak, aby k tejto situácii nedošlo a koleso zostalo v pohybe. Vítaným asistentom, ktorý na veľkých turistických modeloch H-D určite chýbal je asistent rozbehu do kopca VHC. Keď motorka zastaví stačí podržať brzdy o máličko dlhšie stlačené a brzdy zostanú zablokované aj potom ako pustíte páčku, čo signalizuje kontrolka na prístrojovke. V momente, keď sa začnete dávať do pohybu sa brzdy deaktivujú. Poslednou súčasťou nového balíka asistentov je systém kontroly tlaku v pneumatikách TPMS, ktorý monitoruje tlak v pneumatikách a jazdca upozorní na prípadné zmeny.  


H-D konektivita

Zdá sa, že s príchodom sofistikovaného elektrického modelu LiveWire prichádza aj obdobie výraznej aplikácie elektronických výdobytkov na všetky modely H-D. No a ak sa aj niekomu mohlo zdať, že v tejto oblasti americké motorky za európskou a japonskou konkurenciou zaostávajú, tak minimálne nové Touringové modely tieto rozdiely úplne stierajú. Po elektrickom LiveWire sú Touringy ďalšími modelmi, ktoré sú vybavené modulom H-D Connect Service, ktorý za pomoci mobilnej siete a appky prepája váš mobilný telefón s motorkou. Je tak jedno ako ste vzdialení od motorky stačí aby ste boli v dosahu mobilnej siete a môžete na diaľku skontrolovať vybrané funkcie motorky. Motocykel vás zároveň informuje o blížiacich sa servisných úkonoch, stave paliva alebo úrovne nabitia batérie. Zároveň vás upozorní v prípade, že niekto okrem vás motorkou manipuluje alebo sa ju pokúša ukradnúť. No a keď k tomu dôjde, tak majiteľ môže monitorovať jej polohu, čo osobne považujem za najužitočnejšiu funkciu tohto zariadenia. Služba Connect Service je spoplatnená, no aj vzhľadom na nadobúdacie ceny Touringových modelov predpokladám, že nebude pre budúcich majiteľov problém si túto službu predplatiť.  


Viac možností 

Táto veta sa vzťahuje na celú produkciu H-D a možnosti výberu sú v tomto prípade naozaj široké. Čo sa týka Touringového radu, tak nové možnosti predstavuje model Road Glide Limited, ktorý je novinkou na rok 2020 a nahrádza model Road Glide Ultra. Zároveň prináša viac luxusu a prémiových prvkov, medzi ktoré napríklad patria nové výrazné ráfy kolies Slicer II alebo nová nádrž. Poznávacím znakom tohto modelu je aj naďalej výrazné široká čelná kapotáž s dvojicou okrúhlych čelných LED svetlometov Daymaker, ktorú výrobca už tradične označuje výrazom shark-nose (žraločí nos). Aj keď ide len o nové farebné prevedenie, tak musím spomenúť možnosť siahnuť po novej edícii Black Finnish Option, ktoré sa týka oboch luxusných turistov Road Glide Limited a Ultra Limited. Ak o vyplýva zo samotného názvu čierna farba tu doslova dominuje, no a ak radi vyčnievate z davu, tak v tomto prípade ide o skvelú voľbu.  


Maximálny komfort, skvelá dynamika a poriadna zábava

Jednu vec nemožno ľubovoľnému zástupcovi Touringového radu uprieť a tou je neuveriteľná ľahkosť s akou sa nechajú ovládať. Táto vec ma vždy napadne ako prvá, keď sa dostanem do sedla týchto „drobčekov“. V San Diegu sme si mohli vybrať hneď medzi tými najväčšími, novinkou Road Glide Limited a modelom Ultra Limited. Každá z týchto motoriek má prevádzkovú hmotnosť na úrovni 420 kg a tomu zodpovedajúce rozmery. Prvotný rešpekt je tak na mieste, no po tom ako sa človek usadí do komfortného sedla a veci sa dajú do pohybu, rešpekt rýchlo opadá a jazdu si užívate od prvých metrov. Možno aj preto testovací okruh pripomínal ten, ktorý sme absolvovali v sedle športovo ladeného Low Ridera S len deň predtým. Diaľničný presun bol o máličko dlhší, možno aj preto aby sme si mohli poriadne vyskúšať infotaiment systém BOOM! Box GTS s veľkou dotykovou obrazovkou. No a aj keď zo začiatku dosť odpútaval moju pozornosť od jazdy, tak treba dodať, že funguje výborne. Nemalý podiel na tom má aj čelná kapotáž, ktorá účinne smeruje náporový vietor mimo jazdca. Nielen hudba ale aj hovorené slovo sa bez rušivých zvukov dali počúvať aj pri rýchlostiach okolo 130 km/h, čo v tejto triede okrem H-D dokáže málokto. Po diaľnici nasledoval presun po zvlnených vedľajších cestách v kopcoch za mestom, ktorý by určite potešil aj majiteľov superšportov. Myslím, že cieľom takto zvoleného okruhu bolo nielen užiť si skvelú ovládateľnosť oboch modelov, ale aj v praxi vyskúšať citlivosť elektronických asistentov. Rýchly nájazd do zákrut, podradenie, neskoré brzdenie, následná akcelerácia ešte v náklone a krátky šprint na rovinke. Tento scenár príliš nekorešponduje s tradičnou turistikou, no keď pritom sedíte v pohodlnom kresle, hrá rádio a k dispozícii máte mimoriadne pružný a kultivovaný dvojvalec Milwaukee Eight 114 s krúťakom 164 Nm, tak chvíľami zostal čas aj na „kochanie sa“ na okolitú scenériu. Táto kombinácia pohodlia a motora, ktorý nepotrebuje vysoké otáčky u oboch modelov však celkom slušne skresľovala realitu a väčšinou bola skutočná rýchlosť o dosť vyššia oproti tej pocitovej. Situácii kedy som musel ísť na brzdy pred zákrutou agresívnejšie ako by som na veľkej turistickej motorke chcel bolo teda dosť, no zakaždým to dopadlo rovnako, motorka zvládla intenzívne brzdenie spojené s podradením bez najmenšieho problému alebo náznaku nervozity. Rovnako aj následná akcelerácia prebehla maximálne plynulo. Z podvozku bolo v týchto situáciách cítiť istotu a potrebnú rezervu. Samozrejme nejde tu o naháňanie rýchlostných rekordov čistokrvných športových motoriek, skôr je to spomínaná istota, ktorá sa postupne prenesie aj na jazdca. Vďaka tomu aj pri svižnejšom tempe máte všetko pevne v rukách a občasné drobné „krízovky“ dokážete bezpečne vyriešiť bez toho, aby sa vám pritom prudko rozbúchalo srdce a studený pot stekal po tvári. Elektronika to síce za vás neurobí sama, no keď treba dokáže výrazne pomôcť, čo je na 420 kg vážiacej motorke veľké plus. No a mínusy? Tých som tu veľa nenašiel, skôr je to o jazdeckých preferenciách. Road Glide Limited so svojimi vyššími dozadu ohnutými riadidlami v mojom prípade navádzal skôr k uvoľnenej jazde spojenej s obdivovaním okolitých krás a naopak Ultra Limited s nižšími riadidlami mi sedel lepšie a to najmä keď bolo tempo svižnejšie.  


Dobrá správa pre všetkých 

V poslednej dobe keď došla reč na Harley-Davidson, tak väčšinou v súvislosti s víziami do budúcna, radikálnymi novými modelmi a vstupom do nových tried. To všetko je samozrejme v poriadku, no myslím, že tradiční zákazníci americkej značky nie vždy zdieľali toto nové smerovanie. Nakoniec to však nie tak zlé a modelový rok 2020 ukázal, že priaznivci tradičných cruiserov a pohodlných turistov sa nemusia obávať a stále zostávajú v strede záujmu americkej značky. Možno pribudne viac elektroniky, ale ako ukázali nové Touringy vôbec to nie je na škodu, práve naopak.    


Harley-Davidson Road Glide Limited

Motor: 1 868 ccm, 8 ventilov, OHV, V2

Krút. moment: 164 Nm pri 3 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, remeň

Rozmery (D): 2 595 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 423 kg (prevádzková):

Rázvor: 1 625 mm

Výška sedla: 735 mm

Objem palivovej nádrže: 22,7 l

Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/55-18  


Harley-Davidson Ultra Limited

Motor: 1 868 ccm, 8 ventilov, OHV, V2

Krút. moment: 164 Nm pri 3 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, remeň

Rozmery (D): 2 600 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 416 kg (prevádzková):

Rázvor: 1 625 mm

Výška sedla: 740 mm

Objem palivovej nádrže: 22,7 l

Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/55-18  


Za pozvanie ďakujeme: Harley-Davidson CEE   

Text: Miro Tamáši, foto: H-D



03.10.19, Tamasi    
Foto titulka
Bezpečnosť, dynamika a maximálny komfort – test Harley-Davidson modely Touring 2020


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o19 eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02854