Reklama

Legenda pokračuje - test Suzuki Katana

Mám rád motorky, ktoré dokážu názorovo rozdeliť motorkársku obec. Motorky, ktoré budú vždy vyčnievať z radu a okamžite si ich všimnete. Niekoho nadchnú hneď na prvý pohľad, iného naopak príliš neoslnia, no vždy sú vďačnou témou rozhovorov. Do tejto kategórie patrí aj Suzuki Katana, ktorá sa prvý krát objavila na trhu v roku 1981 a svojim na tú dobu sci-fi dizajnom sa okamžite dostala do centra pozornosti. Po takmer 40-tich rokoch tu máme reinkarnáciu tohto výnimočného stroja a presne po vzore svojho predchodcu prináša dizajn, ktorý vás buď nadchne alebo naopak vás krásou neohúri. Každopádne možnosť poriadne ju popreháňať po našich cestách som si nemohol nechať ujsť.  


Základné fakty

Podrobný test Katany, kde bola rozobraná aj technika ste si mohli prečítať už v minulom vydaní FotoMotomagazínu (MMA 7-8 / 2019) a preto sa budeme venovať najmä jazde a pocitom z nej. Krátke zoznámenie sa je však určite na mieste. Nová Katana je postavená na rovnakej platforme ako športový naháč GSX-S1000 a to je rozhodne dobrá správa. Kompaktný a štíhly naháč ukrýva tuhý športový podvozok a neskutočne pružný štvorvalec, ktorý vás v ľubovoľný moment dokáže okamžite katapultovať vpred. V tuhom hliníkovom ráme je uložený radový štvorvalec, ktorý vychádza z legendárneho superšportu GSX-R1000 generácie K5, ktorý bol považovaný za jeden z najlepších v novodobej histórii tohto modelu. Na rozdiel od pôvodnej verzie mu už nechýbajú elektronickí asistenti ako trakčná kontrola, alebo asistent regulácie nízkych otáčok, ktorý pomáha regulovať otáčky pri rozbehu a automaticky ich zvýši, tak aby vám motor počas rozbehu nezhasol. No a keď sa dáte do pohybu, tak nedostatkom výkonu rozhodne trpieť nebudete a štvorvalec dosahuje maximum 150 k pri 10 000 ot./min. Spomeniem ešte výkonný brzdný systém Brembo, ktorý spolupracuje s výborne fungujúcim systémom ABS.  


Dizajn, ktorý priťahuje

Ak si potrpíte na výrazné dizajnové línie, ktoré „nezapadajú“ do hlavného prúdu, tak ste na správnejFoto adrese. Suzuki v tomto smere odviedla výbornú prácu a ak pôvodná verzia z roku 1981 pôsobila na vtedajších motorkárov doslova sci-fi dojmom, tak dnešná verzia naopak poteší priaznivcov neo retro modelov. Čo je však dôležité novodobá Katana si napriek modernej motorickej a podvozkovej platforme zachovala základne dizajnové črty originálu. Výsledok tak naozaj stojí zato a ak vás oslovil originál, tak s výzorom novej Katany budete určite spokojní. „Hranatá“ čelná kapotáž s čelným obdĺžnikovým svetlom plynulo nadväzujúca na malú 12-litrovú nádrž vytvárajú dominantnú časť dizajnu. V tejto „klasike“ však nechýbajú moderné prvky ako LED osvetlenie alebo veľký digitálny prístrojový panel. Zaujímavo pôsobí aj krátka podsedlová časť, ktorá až na farebné prevedenie už s originálom nemá moc spoločné, no poteší komfortom nielen jazdca, ale na širokom sedle sa dobre cíti aj spolujazdec, čo u športových naháčov nie je úplne bežné. V porovnaní s originálom sa zmenil aj posed a namiesto predkloneného posedu sedíte na novej Katane v oveľa komfortnejšom vzpriamenom posede.  


Skvelý športovec

Posadenie sa do sedla 150-koňového naháča, ktorý naviac „podedil“ veľa zo športových génov svojho superšportového predchodcu GSX-R1000 je celkom adrenalínový pocit, najmä keď som v poslednom čase trávil veľa času v sedle rôznych cestných endúr. Musím však povedať, že rýchlo sme našli spoločnú reč. Katana v sérií ponúka tuhšie nastavený podvozok, no a keď k tomu pripočítame kompaktné rozmery a minimálne dotazy riadenia, tak chvíľami som mal pocit, že mám pod sebou skôr superšport ako naháča. Všetko však dáva zmysel v momente keď sa motorka dá do pohybu, Katana je ľahkým, obratným a presne reagujúcim športovcom, ktorý každú zákrutu vykrajuje bez mihnutia oka a čím viac mu nakladáte tým lepšie sa cíti. Zároveň platí, že čím kvalitnejší asfalt, tým viac si jazdu užívate. Tuhší podvozok si síce ľahko poradí aj s horším asfaltom, no je to na úkor jazdného komfortu. Superšportové gény Katana nezaprie a určite si viem predstaviť tohto naháča na poriadnom okruhovom dni, kde by bol terčom obdivných pohľadov nielen v depe, ale prekvapil by aj na okruhu. Vzpriamený posed je pritom komfortný a len zľahka vás tlačí do jemného predklonu a pri športovej jazde sa môžete v sedle ľahko pohybovať. Malý čelný štít vpredu nie je len čisto dizajnovým prvkom ako som si pôvodne myslel, ale celkom úspešnesa mu znižovať nápory vetra vo vyšších rýchlostiach. Diaľničná 130-ka je tak relatívne komfortná. Stáôe však platí, že Katana je oveľa viac naháčom ako kapotovaným športovcom a na dlhé presuny nájdete aj lepšie voľby. To nakoniec podtrhuje aj malá 12-litrová nádrž, ktorá vystačí na necelých 200 km jazdy.  


Výkon na cestu aj okruh

Okrem dizajnu je najväčším tromfom tohto motocykla motor, ktorý vám pripraví skvelý zážitok Fotoprakticky v ľubovoľnom prostredí. Radový štvorvalec je neskutočne pružný a dokáže pri zaradenej 6-tke akcelerovať prakticky od 1 500 ot/min. (cca 50 km/h) až do svojho maxima čo je niekde okolo 10 000 ot/min. V meste som sa často krát pristihol, že jazdím predpisovo so zaradenou 6-kou a motor vôbec neprotestuje. V rýchlejšej mimo mestskej premávke pri predbiehaní naopak stačilo len pootočiť plynovou rukoväťou a motorka opäť na 6-ke okamžite vystrelí vpred. Najmä v hustej premávke s minimálnym priestorom na obiehanie vie byť táto pružnosť motora skvelým pomocníkom. Potom je tu samotný výkon, ktorý v bežnej premávke prakticky nemáte kde využiť. Otáčkomer sa len veľmi zriedkavo dostal nad hranicu 7 000 ot./min a to aj pri vyložene športovom tempe, kedy už dopravné predpisy chvíľami prestávajú platiť. O tom však veľkoobjemové športové motorky sú a Katana je po motorickej stránke skvelá. Trojstupňová trakčná kontrola pracuje bez problémov a keď treba vie citlivo zasiahnuť. To isté naviac platí o brzdnom systéme ABS, ktorý rovnako pracuje perfektne.  


Dva v jednom

Suzuki Katana je motorkou, ktorá svojím dizajnom na seba okamžite pritiahne pozornosť a o to konštruktérom v podstate aj šlo. Prináša do detailu dotiahnutú kombináciu charakteristických prvkov pôvodnej verzie spojených s modernými doplnkami súčasnosti. Je toho však viac a pod tradičným dizajnom sa ukrýva výborný športový motocykel, ktorý vás svojim ohromným výkonom a výbornými jazdnými vlastnosťami bude tešiť každý deň a je jedno či ste na ceste do práce, krátkom výlete alebo okruhovom dni, Suzuki Katana je moderným športovcom s originálnym retro nádychom.  


Suzuki Katana

Cena: 11 990 Eur

Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4

Výkon: 150 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 108 Nm pri 9 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov

Rozmery (DxŠxV): 2 125 x 830 x 1 110 mm

Hmotnosť: 215 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 460 mm

Výška sedla: 825 mm

Objem pal. nádrže: 12 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17  


Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z.    


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9/2019

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Suzuki



12.02.20, Tamasi    
Foto titulka
Legenda pokračuje - test Suzuki Katana


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o2o eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.02386