Reklama

Test + video Honda Africa Twin Adventure Sports 2020


Vonku panuje koronavírus a my sme dostali na test novú Honda Africa Twin vo verzii Adventure Sports modelový rok 2020. Na prvý pohľad identická so starou verziou, ale už po bližšom pohľade nájdete rozdiely. Tie sú aj v technických parametroch. Poďme sa teda pozrieť, či stojí za to vymeniť predchádzajúci model za nový. Foto

Africa Twin sa predáva už zopár rokov a patrí medzi bestsellerov od Hondy. Hoci na pokračovanie legendárnej „Afriky“ fanúšikovia dlho čakali, tak sa jej nakoniec dočkali v roku 2016. O 2 roky prišla aj verzia Adventure Sports. Tento rok nejde o revolúciu, ale evolúciu staršieho modelu. Ak si zoberieme aktuálnu konkurenciu cestovných endúr s objemom nad 1000 ccm, tak sa dá rozdeliť na 2 kategórie. Tie viac cestné, kde patrí okrem iného BMW R1250 GS, Ducati Multistrada alebo Triumph Tiger 1200. Potom sú to tie s viac offroad zameraním ako testovaná Honda Africa Twin, KTM 1090 Adventure R alebo KTM 1290 Super Adventure R. Je to dôležité uvedomiť si, pretože porovnávanie treba v rovnakých kategóriách.


Základné rozdelenie verzií Africa Twin je na 2 verzie. Jedna je viac offroadová verzia, pričom druhá je viac určená na turistiku a dlhšie trate (zámerne nehovorím cestnejšia verzia), čo je model Adventure Sports, ktorú máme aj na test, a preto sme ju dostali s trojicou kufrov, aby lepšie vystihovala charakter, na ktorý je určená.

Evolúcia

Poďme teda na tie najzakladanejšie zmeny, ktoré sú oproti staršej generácii. Najväčším rozdielom je zvýšenie objemu motora na 1084 ccm, čím sa zmenilo aj označenie na CRF1100. Vŕtanie valcov sa nezmenilo, ale zmenil sa zdvih a časovanie. Výkon narástol o 5 kW a krútiaci moment o 6 Nm. Ak to porovnám so starou verziou, tak v stredných otáčkach má naozaj o poznanie silnejší krútiaci moment. Foto
Keď som takto pred 2 rokmi testoval presne rovnakú Adventure Sports verziu, tak som aj v článku vyčítal niektoré veci, s ktorými sme neboli spokojní viacerí novinári po celom svete. Tu treba pochváliť Hondu, že vypočula všetky hlasy zákazníkov a odbornej verejnosti a v novej verzii väčšinu upravila. Tak poďme si postupne túto evolóciu predstaviť.

Manipulácia a posed

Už pri prvom nasadnutí a manipulovaní (pri verzii Adventure Sports) sa prejavovalo vysoké ťažisko a vysoké sedlo, kde aj ja s 186 cm som sedel iba so špičkami na zemi. Novej verzii v tomto nemôžem nič vyčítať. Vďaka novej upravenej olejovej vani sa celý motor posunul nižšie a aj pocitovo mám pocit, že nádrž je nižšie. Ďalším lišiackym krokom Hondy bolo zníženie a užšie vytvarovanie sedla, takže teraz pohodlne dočiahnem na zem a aj manipulácia je oveľa jednoduchšia. Aj váha rámu klesla o 1,8 kg a na motore sa odobralo až 2,5 kg.

Displej – Milovaný aj zatracovaný, ale dotykový...Foto

Ďalšou výčitkou bol starý displej. V dobe, kedy už konkurencia začínala používať farebné displeje a možnosti konektivity s prilbou a mobilným telefónom, tak na „Afrike“ bol obyčajný monochromatický displej s množstvom informácií a so žiadnou konektivitou. Dnes tu máme k dispozícii Bluetooth prepojenie s mobilom a prilbou ako aj možnosťou prepojenia smartfónu cez Apple Car (nie je možné cez Android telefóny), vďaka čomu môžete zobraziť displej vášho mobilu na veľkom dotykovom 6,5 palcovom displeji. Odpadá tak nutnosť dokupovať navigáciu. Ak si dobre spomínam, tak okrem Hondy žaiaden konkurent nepoužíva takéto prepojenie na motocykli. Aby som bol korektný, tak na jednej strane dávam palec hore za výborný dotykový displej, ktorý je výborne vidieť aj na slnku a bez pochýb je to pre Africa Twin veľký skok vpred.

Na druhú stranu je tento displej aj palec dole. Tak ako prišla Honda s týmto riešením ako prvá, tak je systém trocha nedotiahnutý. Nabiehanie displeja trvá 18 sekúnd, kým ste schopný ho používať alebo z neho odčítať nejaké hodnoty. Našťastie pod hlavným farebným displejom sa nachádza menší, ktorý zobrazuje rýchlosť, zaradený stupeň, kilometre a zopár kontroliek, takže nemusíte čakať, kým nabehne hlavný displej, ale hneď vidíte hodnoty. Čo sa týka ovládania displeja, tak tu je najväčšia (a aj jediná) časť mojej kritiky. Ide o nezmyselné nastavovanie hodnôt, kde niekde plný kruhový graf znamená maximum, no hneď vedľajší plný graf znamená minimum. Osobne sa považujem za veľmi zručného v digitálnych technológiách, no aj tak som si dokázal pustiť vyhrievané rukoväte až po troch dňoch, kedy som si musel prečítať celý manuál k motorke. Aj napriek naštudovaniu manuálu som nedokázal ovládať úplne všetky nastavenia. Neprospieva k tomu ani masívna ovládacia časť na ľavej rukoväti s ovládacími tlačidlami, ktorých tam je 16! Všetko by sa to vyriešilo, keby nebola nutkavá potreba všetko zobraziť na displej a ovládanie by bolo len joystickom (alebo smerovými tlačidlami).

Cestná turistika

Keďže model Adventure Sports je viac určený na cestovanie, tak aj tu nájdeme množstvo užitočných vecí, ktoré ocení nejeden moto dobrodruh. Sú to 12V a USB zásuvka v prednej časti ako aj vyššie plexi, ktoré ochráni prilbu pred prúdom vzduchu s prieduchmi proti vzniku turbolencií. Plexi je možné nastavovať v 5 úrovniach bez nutnosti náradia. Úzke vykrojenie predného štítu chráni prilbu (aj pre vyšších jazdcov) no nechráni ramená. Nejde o nič nepríjemné. Novinkou je aj prisvietenie do zákrut, ktoré obsahuje iba verzia Adventure Sports. Cestovatelia ocenia aj ráfiky pre bezdušové pneu ako aj elektronické nastavovanie pruženia, ktoré môžete nastavovať na displeji vždy podľa toho po akom povrchu práve idete. Palivová nádrž má zväčšený objem oproti bežnej verzii na objem 24,8 litra a sľubuje dojazd až 500 km. Oproti starej verzii pribudol aj sériový tempomat na dlhé cestovanie. Naša testovaná verzia bola s automatickou 2-spojkovou prevodovkou DCT. Priznám sa, že na cestovanie úplne ideálna voľba.

Offroad a jazda mimo cesty Foto

Silnou stránkou je prejazdnosť terénom a podvozok. Predné tlmiče sú od značky Showa so zdvihom 230 mm a vzadu so zdvihom 220 mm. Na nespevnené cesty má veľmi dobre nastavenie, pričom si sami môžete ovládať pruženie pomocou Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (áno, takýto dlhý názov to má) priamo cez displej. Dlhé zdvihy oceníte v teréne, ale na ceste na ne treba myslieť, pretože silné brzdenie je sprevádzané ponáraním predku, čo je ale vzhľadom na terénne zameranie prirodzené. Počas testu som veľa najazdil po poľných a odľahlých nespevnených cestách. Ovládanie je aj vďaka prednému 21“ kolesu jednoduché a dovoľuje suverénne prejazdy nerovnosti a jazdcovi dáva veľkú mieru istoty. Sériové pneu Metzeler Karoo Street sú so svojim vzorom určené viac na šotolinové cesty ako do piesku, či bahna, no ide veľmi dobrý kompromis medzi jazdou po ceste a blbnutím po šotolinách, čím ma veľmi (pozitívne) prekvapili a považujem ich sa ideálnu voľbu pre „Afriku“, ak sa zrovna nejdete brodiť do blata. V teréne ponúka Africa Twin špeciálny jazdný režim Gravel, kedy o kúsok dlhšie šmýka spojku pri preraďovaní a udržuje vysokú plynulosť preraďovania. K dispozícii je samozrejme aj Offroad režim, kedy máte na zadnom kolese vypnuté ABS a trakčnú kontrolu. Bohužiaľ ABS na prednom kolese nejde vypnúť.

Cestovanie Foto

Ako som spomínal na test sme mali 2-spojkový automat (DCT). Radenie je hladké, no základný režim „Drive“ je podľa môjho názoru určený viac na pohodové jazdenie po diaľnici so zameraním na spotrebu, a preto radšej jazdím na režim „Sport“, kedy sa prevodové stupne preraďujú presne podľa môjho gusta. Samozrejmosťou je prevziať kontrolu nad radením aj v manuálnom režime, kedy si radíte tlačidlami na ľavej rukoväti. Kvôli automatickej prevodovke tu chýba radička a spojková páčka. Tá je nahradená na ľavej rukoväti za brzdu, ktorú môžete zaaretovať a využívať ako ručnú brzdu pri parkovaní do/z kopca. Zvýšený objem a krútiaci moment je cítiť, kedy lepšie motorka reaguje na pridanie plynu oproti predchádzajúcej generácii. Pre mňa osobne užitočným nastavením je aj možnosť brzdenia motorom. V meste užitočná vec na dobrzďovanie, no na druhej strane je motor citlivejší na zatvorenie plynu. Našťastie si viete jazdné režimy upravovať a v meste používať jeden a mimo mesto zasa druhý režim. Aj napriek tomu, že „Afrika“ obsahuje 6 jazdných režimov, tak chýba režim RAIN pre nastavenie správania motocykla v daždi.

Správanie v premávke

S modelom Africa Twin Adventure Sports som strávil niekoľko fajn dní jazdením po Slovensku. Na rýchle diaľničné presuny je výborný tempomat. Mimo mesta som veľmi ocenil DCT automatické preraďovanie, kde aj skalných zástancov manuálneho radenia musí presvedčiť, že DCT od Hondy je alternatíva, ktorú treba vyskúšať. Na horských cestách s rozbitým asfaltom si človek uvedomí tú ľahkosť s akou si tlmiče Showa poradia s nástrahami ciest ako aj pri mojej situácii (nabalený s 3 kuframi), kedy som v ostrej zákrute nabehol na zvlnený asfalt a ja som už podvedome prezeral, kam poletím. Predná vidlica prepružila a hneď bez odskočenia od asfaltu nestratila priľnavosť na vlnách. Hneď som si (nedobrovoľne) vyskúšal aj novú 6-osú náklonovú riadiacu jednotku. Trakčná kontrola v náklone prevzala kontrolu nad mojim plynom, keď mi na vlnách poskakovalo zadné koleso a opäť ma vrátila do hry. Toto sú neštandardné situácie, kedy som ocenil elektroniku. Na toto si radi zvyknete.

Oplatí sa?

Honda Africa Twin je pre svoj účel veľmi vydarená motorka, ktorú odporúčam zvážiť. Majitelia konkurenčných veľkých cestných endúr budú frflať, že to nemá bezkľúčové zapaľovanie, QuickShifter a iné moderné veci. Ale to nie je pre Africu Twin. Toto je dôvod, prečo som na začiatku tohto článku definoval na aký účel jazdenia je určená. Pri autách tiež neporovnávame SUV s offroad autami aj keď vyzerajú podobne. Každopádne, ak máte v sebe to motocyklové dobrodružstvo v srdci, tak práve pre vás je Honda Africa Twin určená. S „Afrikou“ zažijete kopec srandy a prejdete s ňou všetky typy ciest aj okolo sveta.

Technické parametre:

Honda Africa Twin Adventure Sports DCT

Cena: od 13 790 Eur (test. verzia: 16 490 Eur)
Motor: 1084 ccm, 8 ventilov, SOHC, R2
Výkon: 75 kW  pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 105 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová automatická DCT, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 330 x 960 x 1 560 mm
Rám: dvojitý kolískový
Rázvor: 1 575 mm
Výška sedla: 850/870 mm
Svetlá výška: 250 mm
Objem pal. nádrže: 24,8 l
Pohotovostná hmotnosť: 248 kg
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70 – 18
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.

Text, foto a video: Pavol "Škorpo" Škorpík



15.06.20, Skorpo    
Video

Foto titulka
Test + video Honda Africa Twin Adventure Sports 2020


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o2o eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.03734