Reklama

Doktor je späť – test Suzuki V-Strom 1050XT


Hneď v úvode by som rád férovo upozornil na fakt, že ma tento motocykel prekvapil, potešil, nadchol a dostal. Všetky tieto pocity môžu na prvý pohľad vytvárať dojem skresleného názoru na vec, ale myslím, že kto si nového V-Stroma „ošahá“ len potvrdí moje slová.

Autor: Jozef Jambor

Foto

Len pre uistenie ešte doplním, že som od nového V-Stroma vôbec nič nečakal. Zachytil som síce jeho dizajn inšpirovaný enduro-legendou DR 800 BG, ale V-Strom ako taký by v porovnaní s inými mohol na marketingovom poli pôsobiť až hanblivo. Teraz môžem potvrdiť, že je to chyba. Za týmto modelom sa určite skrýva viac, ako len klon legendy.

Leje, zapínam mapu do dažďaFoto
Jedným z typických rysov môjho testovania je nepriazeň počasia a to či počas celého, alebo aspoň časti testu. V redakcii som tým už doslova povestný. Rovnako tomu bolo aj tento krát. Celý deň slnečno, miestami už skutočné leto a zhruba tridsať minút pred prevzatím motocykla sa spustil lejak, ktorého charakteristiku vystihujú slová starých mám „božie dopustenie“.
Pred prevzatím motocykla som si ešte pozrel v akých verziách a farbách sa dodáva. Celkovo je ich šesť, tri pre verziu XT a tri pre štandard. Plný očakávaní teda smerujem k parkovisku, kde na mňa čaká verzia XT v žlto-modrej kombinácii „Champion Yellow No.2“. V momente mnou lomcuje nadšenie, nakoľko mi ihneď napadá Gaston Rahier a jeho motocykel z dakarskej rely v roku 1989. Farebná kombinácia môjho V-Stroma presne vystihuje tento legendárny stroj.

 Nasleduje rýchly pohľad na stavbu motocykla. V-Strom pôsobí ľahko a to aj napriek nádrži a kapotážam, ktoré sa od nádrže tiahnu popod sedadlo až dozadu popod robustné madlá spolujazdca a pod zadný nosič. Práve farebná kombinácia žltej nádrže a kapotáže spojená s modrým sedadlom vytvára dojem dominantnej nádrže. Táto pojme úctyhodných 20 litrov paliva. Motocyklu nesmie chýbať výrazný predný blatník - „zobák“ ako ho poznáme z modelu DR BIG.

Jazdné režimyFoto
V-Strom má vo výbave celkovo tri jazdné režimy. Verzia XT je vybavená ešte o hodne viac ako bežná verzia a za ten minimálny príplatok nie je nad čím uvažovať.
Nakoľko som si XT preberal za výdatného dažďa, tak som sa najskôr nasúkal do nepremoku a po usadnutí a naštartovaní som prepol palivovú mapu SDMS do polohy C, ktorá je určená na jazdu za zhoršených podmienok. Kontrolu trakcie som vypeckoval naplno a pomaličky vyrazil v ústrety kalužiam a mokrému asfaltu.
Motocykel sa na Céčku správa pokojne a vyrovnane. Jazdu by som s kľudom prirovnal k jazde na veľkom skútri. V-Strom sa bez problémov rozbehne na očakávané rýchlosti a jeho prejav je veľmi kultivovaný. Je to proste jazdný mód ako stvorený na klzký asfalt. 
 

Na V-Strom si človek zvykne prakticky okamžite. Foto

Všetko je tam, kde by to človek hľadal. Posed je uvoľnený, netrpia ruky ani nohy. S ergonómiou sa v Suzuki naozaj vyhrali. Sedadlo je dostatočne dlhé pre jazdca aj spolujazdca, takže by som sa nebál ani cestovania vo dvojici. Hliníkové riadidlá sú posadené dostatočne vysoko na jazdu v stúpačkách, ale zároveň nie sú natoľko vysoké, aby dochádzalo k mravčeniu v rukách spôsobenému zlým prekrvením. A áno, sú dostatočne široké, čiže okrem veľmi dobrej ovládateľnosti dávajú pocit off-roadového motocykla.
      Po pár desiatkach kilometrov prechádzam do dažďa na diaľnici. Tu ma čaká prekvapenie, s ktorým som nepočítal. Je ním predný štít, ktorý ma dostatočne chránil už v 90-tke na ceste. Svoju funkciu plní nad očakávanie dobre aj na diaľnici. Ochrana jazdca je dokonca na takej úrovni, že môžem na diaľnici počúvať hudbu v prilbe. Veľmi prekvapivé, keď si zoberieme, že štít pôsobí až kompaktne. K štítu je nutné ešte dodať, že je nastaviteľný bez použitia náradia. Jednoducho sa odopne spona v prednej časti štítu, štít sa posunie a spona na jeho spodnej časti sa znovu zaklapne. Ja som jazdil so štítom na najnižšej úrovni a vyhovovalo mi to.
Výbava
 Na ďalšie jazdy s V-Stromom ma už čaká slnečné počasie, takže si každý kilometer náležite užívam. Skúšame spolu všetky druhy povrchov až po cesty tretej triedy. XT má vpredu aj vzadu nastaviteľné pruženie. S predným sa nebavím, zadné pritvrdzujem. Motocykel sa správa na nerovnostiach veľmi príjemne.


Veľké zrkadlá sú dostatočne odsadené, Foto

aby som si v nich nemusel obzerať muchy zabité na pleciach. O dianí za sebou mam dokonalý prehľad. Chrániče rúk plnia svoju úlohu na jednotku, čo som zistil už pri dažďovom presune.
 Najskôr skúšam prepnúť palivové mapy na Áčko, čo je obdoba športového režimu. V-Strom sa mení na divocha, ktorý sa chce v jednom kuse hnať dopredu. Motor doslova letí do každej situácie. Motocykel však ani v tomto móde nie je nestabilný a dá sa viesť s istotou. Následne prepínam na Béčko, čo je bežný cestovný režim. Tento mi vyhovuje najviac. Motocykel ma dostatočne razantný prejav, ale netlačí na pílu. Môžem potvrdiť, že V-Strom je motocykel, u ktorého je citeľný rozdiel v jazdných mapách. Teda nie ako motocykle, kde ten rozdiel spozná len profesionálny jazdec.
 S mapami sa bavím a prepínam ich hore dole, aby som si potvrdil ich správanie. Ovládanie je jednoduché na ľavom riadidle. Prepínacom „Mode“ si človek zvolí, či chce meniť mapy, trakciu alebo ABS a jednoducho si cez +/- zmení nastavenie počas jazdy. Zaujímavosťou je, že po vypnutí motora a opätovnom zapnutí si motocykel pamätá posledné nastavenie. Nie je treba sa s tým babrať znovu.
 Pocity, ktoré z V-Stroma mám sú jednoduchosť a praktickosť. Motocykel pôsobí jednoduchým a ľahkým dojmom. Otáčanie na malom mieste? Bez problémov. Ovládanie? Dá sa prirovnať k jazde na naháči strednej triedy. Pri údržbe určite poteší hlavný stojan. Pre dobíjanie mobilu, či GPS poslúži USB zásuvka umiestnená z boku palubovky. Pod sedadlom sa skrýva klasická zásuvka, takže je možné dobíjať si viacero vecí naraz. Mimochodom po sedadlom je dostatočne veľký priestor pre lekárničku, vestu a doklady. XT má vo výbave robustné padacie rámy a bočné kryty motora. Šutzplech chýba.
 Po prvej jazde som si poznačil „Chce to lepší zvuk“. Ku koncu testu som si túto poznámku škrtol. Zvuk síce nevyvoláva halucinácie pre okoloidúcich chodcov, ale na druhú stranu neunavuje. Aj po dlhej jazde nie je prejav motora únavný, takže pri cestovaní nebude potrebné si do uší tlačiť štuple.

Brzdy a pomocník rozjazdu do kopca Foto
 Vo fotogalérii na Facebooku niekto spomenul, že V-Strom je nízky. Svetlá výška sa pohybuje na hodnote 160 mm, čo nie je moc. Ja osobne jazdím na 90 % len asfaltovú turistiku a takto mi ten motocykel vyhovuje. Kolega si s ním pojazdil aj na terénnej vsuvke a tiež s V-Stromom nemal problém. Vidím to tak, že motocykel by mi schopnosťami stíhal vždy a nie len to, väčšinu času by bol pár krokov predo mnou. Samozrejme ak chcete jazdiť motokros, tak sa poobzerajte v ďalšej ponuke výrobcu.
 Brzdy fungujú perfektne a na motocykel o týchto rozmeroch a váhe sú dostatočné. Kontrola trakcie si plní svoju úlohu. XT má vo výbave systém S.I.R.S, takže systém pre rozjazd do kopca, systém kontroly sklonu, systém kontroly zaťaženia a brzdový systém so sledovaním stopy. Všetko to pracuje ako má a V-Strom ma nenechal zapochybovať ani pri výjazde zo zákruty do kopca na mokrej ceste.

Diaľnica a okreskyFoto
      Na záver testu ma čakalo 30 km po prvej triede a následne 150 km po diaľnici. Po prechode na D1 teda zapínam tempomat, nastavujem si rýchlosť jazdy a nechávam systém robiť si svoju prácu. Jazda je pohodová, plynulá a zábavná. Displej s nastaviteľným jasom mi poskytuje všetky potrebné údaje. Je prehľadný a ľahko čitateľný. Po 150 km si neviem tempomat vynachváliť. Dá sa zapnúť od 50 km/h pri jazde na 4. rýchlostnom stupni, takže aj mestské obchvaty sa dajú prejsť bez zaťažovania zápästia. Tempomat sa zapína tlačidlom na pravom riadidle a následne tlačidlom mínus na ľavom sa zvolí aktuálna rýchlosť jazdy. Tlačidlami +/- potom môžeme pridávať alebo uberať rýchlosť. Tempomat sa vypína stlačením brzdy, systém vtedy ostáva aktívny, ale prestane určovať rýchlosť. Druhú možnosť poskytuje tlačidlo „Mode“, ktoré systém vypne úplne. Tempomat je ďalším dôkazom, že ovládanie V-Stroma je absolútne intuitívne. Na to, ako ho zapnúť a nastaviť som prišiel bez prehrabávania sa internetom:).
      Spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 4,05 l/100 km. Pri diaľničnom presune to bolo 4,26 l/100 km. Pri 20 litrovej nádrži je dojazd skutočne turistický.

Stručne na záver
 Máme tu motocykel na jednotku. Dizajn je absolútne vychytaný a privoláva späť do sveta živých DR BIG-a. Určite si tento legendárny motocykel pamätáte. Na jednu stranu motocykel odvezie dvoch ľudí a kufre a na druhú stranu nemá rozmery chemických závodov Juraja Dimitrovova. Aj pri každodennom presune do práce vám bude robiť dobrého parťáka. Každá jeho súčasť má svoj účel a pritom je motocykel absolútne praktický. Ak sa chcete pri kofole chváliť všetkými elektronickými vychytávkami, ktoré ani neviete ovládať, tak vám V-Strom nepomôže. Ak chcete motocykel, ktorý s vami prekoná prakticky každú situáciu, tak je tu pre vás.

Generačný rozdielFoto
 Pre porovnanie som sa ešte rozhodol uviesť porovnávacie hodnoty V-Stroma a DR BIGa. Tabuľku som si robil počas testu len zo zvedavosti a bola by škoda sa o ňu nepodeliť.

Technické parametre:
Suzuki V-Strom 1050XT
Cena: od 12 790 € (štandardná verzia od 11 390 €)
Motor: 1037 ccm, 4 ventily, DOHC, 90° V-Twin
Výkon: 79 kW  pri 8 500 ot./min. (v prepočte 107,4 koní)
Krút. moment: 105 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová manuálna, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 265 x 940 x 1 465 mm
Rám: Twin-spar
Rázvor: 1 554 mm
Výška sedla: 850 mm
Svetlá výška: 160 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pohotovostná hmotnosť: 247 kg
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 150/70-17
Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z.



21.06.20, VladiB    
Foto titulka
Doktor je späť – test Suzuki V-Strom 1050XT


Diskusia k článku
Vložiť príspevok môže iba registrovaný užívateľ.
Mediálni partneri
Motomagazín
Reklamní partneri
Copyright © 2oo4-2o2o eXe | ISSN 1337-3064 | Všetky práva vyhradené | Redakcia | RSS | Prístupnosť | Motocykel.sk na Facebooku 0.03324