Africa Twin tento rok
oslavuje už 30 rokov, a tak prišla s miernymi vylepšeniami. Najväčšou
novinkou je verzia Adventure Sports, ktorá ešte viac podtrhuje turistický a
offroad potenciál „Afriky“. No a práve túto novú verziu sme si preťukli v
redakčnom teste.
Keď sa po dlhej prestávke koncom roku 2015 predstavila Africa Twin, tak vyplnila Hondou dlhodobo vyprázdnený priestor. Mali
sme tu prevažne cestovné endura o objeme 1200 a 800ccm, ktoré neboli vhodné do väčšieho terénu,
no a potom 650 ccm, ktoré je fajn v teréne no na dlhé cestovanie postráda
zopár koní. Honda v pravý čas oživila legendu Africa Twin, ktorá
stále jazdcovi ponúka výborné offroad vlastnosti a rovnako tak aj
dobrodružné cestovanie v svižnom tempe. Tento rok Honda posunula už
aj tak vysoko nastavenú latku ešte o kúsok ďalej, a to s novou verziou
Adventure Sports. Pre cestovateľov za dobrodružstvom je tu najzásadnejšia
zmena, ktorou je väčšia 24 litrová nádrž s dojazdom okolo 500 km.
Ešte
vyššia
Zlepšenia nastali aj čo sa týka offroad, tak aj onroad jazdy. Hlavnou
a zásadnou zmenou je zvýšenie zdvihu tlmičov Showa o 2 cm, a tým sa
zvýšila aj svetlá výška. Ako prvú zmenu, ktorú som si uvedomil, že aj pri mojej
výške 185 cm
som už po nasadnutí našľapoval len na špičky. Sedlo má našťastie dve polohy
(900 / 920 mm),
no bohužiaľ som ho už mal v najnižšej polohe. Nové sú aj stúpačky, ktoré
sú trocha širšie oproti normálnej verzii. Keď už zvyšovať, tak všetko. Preto sa
zdvihli aj riadidlá, čo hodnotím pozitívne práve pri jazde v stúpačkách.
Rovnako aj pri diaľkových jazdách je poloha jazdca oveľa uvoľnenejšia.
Ešte
ľahšia
Dočkala sa aj odľahčenia a to hneď na niekoľkých miestach.
Výfukový systém je navrhnutý tak, aby prinášal lepší výkon
v stredných otáčkach, pričom sa znížila jeho hmotnosť. Prehĺbil sa aj
zvuk, ktorý mi pripomínal Termignoni z minuloročnej príplatkovej verzie.
Ďalšie odľahčenie o 2,3 kg je vďaka ľahšej lithium-ion batérii. Jednoduché,
no funkčné riešenie.
Ešte
múdrejšia
Inováciou je použitie elektronického plynu (Throtlle by Wire), ktorý
lepšie a plynulejšie dávkuje výkon na zadné koleso. Vplyv to má aj na
väčšie možnosti reakcie na plyn a menenia jazdných režimov (palivových
máp), ktoré majú 3 úrovne. Sú to TOUR, ktorý dáva plný výkon, URBAN
s plynulejším nástupom a nakoniec GRAVEL na cestu po ceste s menšou
priľnavosťou (dážď, poľná alebo znečistená cesta), kedy zníži výkon
a plynulejšie reaguje na otočenie plynu. Okrem iného ponúka aj možnosti
vyskladania vlastného režimu USER, kde si môžete nastaviť palivovú mapu,
citlivosť trakčnej kontroly a intenzitu brzdenia motorom. Priznám sa, že
rozdiel medzi nastavením brzdenia motorom nie je veľmi citeľný. Zmenu dostala
aj prístrojovka, ktorá je väčšia. No nehovorím, že prehľadnejšia, pretože
dostala aj viac informácií, čo môže spôsobiť zmätok. Po lepšom zorientovaní sú
údaje na displeji logicky usporiadané, len si na toľko čísiel treba zvyknúť. Tu
by som sa chcel pozastaviť nad čitateľnosťou displeja na slnku. Nemyslel som,
že to niekedy poviem, ale na slnku je čitateľnejší ako večer. Biele čísla na
displeji sa správajú ako „odrazky“, a tak pri lúčoch slnka sa ešte viac
odrážajú a zvyšujú kontrast. Možno o tom ani samotná Honda nevie, že
sa takto správajú zobrazené údaje, keď to nedala ako benefit do svojich
materiálov J
Motorka
na všetko?
Motor je použitý rovnaký ako minulý rok, čiže 95 koní a 99 Nm.
A to je na dlhé cestovanie dostatok a motor sa nebráni ani poriadnemu
športovému tempu. Na test máme opäť verziu s automatickou 6-stupňovou
prevodovkou DCT. Vďaka spomínanému hlbšiemu zvuku z výfuku, a občasnému
„streleniu“ do výfuku pri podraďovaní má zvádzalo poriadne sa na nej poblázniť.
Tu si treba hneď uvedomiť, že nastavenie motorky je aj na nespevnené cesty
a použité extra dlhé zdvihy sa pri prudkom brzdení majú tendenciu trocha
ponárať. Na druhu stranu nejde o žiaden extrém a je to normálne,
ak máte také dlhé zdvihy. Naopak nastavenie podvozku mi dovoľovalo bez
problémov zdolávať nie jednu nástrahu na poliach v okolí Malých Karpát.
Vtedy som si opätovne uvedomil, že Africa Twin je univerzálom na všetko.
Ukrajovať kilometre a ani offroad nie je najmenší problém
a v prípade verzie Adventure Sports môžete byť v teréne ešte
agresívnejší a na ceste vďaka veľkej nádrži zvládnete viac kilometrov. Čo
viac si priať?
Komfort
jazdca
Jazdecký posed je vynikajúci a aj po celodennom jazdení som
necítil unavený chrbát. Predný štít je vyšší (turistický), pričom mi končí vo
výške krku a nechráni prilbu. Prvá reakcia tak bola: „Zbohom dlhá turistika.“ Ale majú to dobre vymyslené. V strede
štítu je pomerne veľký prieduch, ktorý smeruje vzduch nahor, čím nevznikajú
prakticky žiadne turbulencie za štítom a usmerňuje aj prúd vzduchu nad
štítom. Necítiť tak žiaden nežiaduci tlak a mykanie prilbou. Toto sú tie
detaily, ktoré vás môžu zmiasť pokiaľ si motorku nevyskúšate. Ďalšou fajn inováciou
je spustenie výstražných svetiel, ktoré sa aktivujú, ak idete nad 53 km/h a prudko
zabrzdíte. Bežná situácia, keď vám niekto nedá prednosť a idete „na
brzdy“. Posledná vec čo vtedy riešite je, aby ste zablikali nech do vás nevrazí
auto za vami. A tuto to robí motorka za vás. Určite potešia LED svetlá,
ktoré v tme veľmi dobre svietia alebo samovypínacie smerovky. Tie sa
nedeaktivujú na základe časovača, ale porovnáva sa rýchlosť predného
a zadného kolesa, a tak vám vypne smerovku až za zákrutou. Funkčné,
a pritom taká maličkosť.
Jazda
mimo cesty
Postupne prechádzam na poľnú cestu. Veľkým tlačidlom vedľa displeja
vypínam ABS na zadnom kolese (ostáva iba na prednom) a pomocou tlačidla
„G“ zapínam offroad mód, kedy mi trakcia dovolí pretočiť koleso a zároveň
podrží zaradený prevod dlhšiu dobu. 21-palcové koleso vpredu, dlhé zdvihy,
výborná jazdecká pozícia v stoji zvádzajú k offroadovým bláznovstvám.
Keďže testovaný model mal sériové pneumatiky s cestným vzorom nemali moje
radovánky dlhé trvanie a radšej som sa vrátil na cestu. Chcel by som
spomenúť ešte jednu daň za dokonalosť. Bez pochýb je vyššia svetla výška
pozitívnym faktorom pre prejazdnosť v teréne. Rovnako tak väčšia nádrž na
dojazd. Ak to spojíte a umiestnite veľkú nádrž na vysokú motorku, tak sa
presunie ťažisko a úplne inak sa správa, ak s ňou manévrujete na mieste
alebo v nízkych rýchlostiach. Treba to mať na pamäti a zvyknúť si na
to.
Adventure
Sports
Vzhľadu sa nechcem veľa venovať, pretože v tomto smere žiadna
zmena nenastala. Dobrým rozpoznávacím znakom Adventure Sports od normálnej
verzie je veľká nádrž a sedlo v jednej rovine, verzus stupňovité.
V sériovej výbave sú vyhrievané rukoväte, väčší kryt motora, padáky,
zdvihnuté riadidlá a širšie stúpačky. Vhod prišla aj „ručná“ brzda
namiesto ľavej páčky, no tá je tu už od samého začiatku a najmä ak stojíte
v kopcije potrebné ju aktivovať,
pretože po vypnutí motoraprevodovka DCT
zaradí neutrál. Keďže ide o Adventure verziu so zväčšeným dojazdom, tak mi
chýbal tempomat na dlhé cesty a nastaviteľný predný štít.
Pre
koho je určená?
Honda sa opäť posunula ďalej a vylepšila úspešný model Africa
Twin. Jej zameranie je ponúknuť motocykel, s ktorým môžete ukrajovať
obrovské kilometre a zároveň prejdete akýmkoľvek terénom. Ak existuje
učebnicový príklad, akú motorku si zobrať na výlet do Afriky, Mongolska, či
Tadžikistanu, tak práve Honda Africa Twin Adventure Sports je tá pravá. Ak ste
nad Africa Twin vždy váhali práve z dôvodu menšieho dojazdu, alebo
mäkšieho podvozku, tak s verziou Adventure Sports,
už nie je čo riešiť a to pokojne aj vo verzii s výborným dvojspojkovým
automatom DCT.
Honda
CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Cena: 14 990 Eur (2018)
Motor: 998 ccm, 8 ventilov, SOHC Unicam, R2
Výkon: 95 k pri 7 500 ot./min.
Krút.
moment: 99 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery
(D x Š x V): 2 340 x 930 x 1 570 mm
Rám: dvojitý kolískovvý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 253 kg
(DCT) (prevádzková)
Rázvor: 1 580 mm
Výška
sedla: 900/920 mm
Objem
pal. nádrže: 24,2 l
Pneu:
vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18
Motocykel na test zapožičal: Honda
Motor Limited SK, o. z.
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2018
Text: Pavol Škorpík, foto: Vlado Brniak
Dobrodružný cestovateľ – test Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Spo