Testy a recenzie

Dobrodružstvo 4 x inak – test KTM modelová rada Adventure

Publikovaný

on

Rakúska značka patrí v segmente veľkých cestných endúr jednoznačne medzi najaktívnejších výrobcov a momentálne ponúka až štvoricu rôznych veľkých dvojvalcov. V porovnaní s konkurenciou to možno robí trošku nenápadnejšie, nakoľko po stránke dizajnu a vo veľkej miere aj konštrukcii podvozku sú si jednotlivé verzie veľmi podobné, no pravdou je, že v prípade KTM si vyberie naozaj každý, začínajúcim dobrodruhom počnúc a diaľkovým turistom končiac. Počas sezóny sme mali hneď niekoľko príležitostí vyskúšať si jednotlivé verzie modelovej rady Adventure a došlo aj na možnosť priameho porovnania jednotlivých modelov, takže poďme sa bližšie pozrieť, ktorý z týchto dobrodruhov vám bude pasovať najviac.  

 

KTM 1050 Adventure – dobrodružstvo pre každého  

KTM-ka predstavila objemovo najmenší model Adventure v minulom roku a dá sa označiť ako vstupná brána medzi veľké dobrodružné endurá. Výrobca dokonca ponúka kit na zníženie výkonu na 35 kW (48 k) a je tak asi jediným motocyklom na trhu s objemom motora väčším ako 1 000 ccm, ktorý si môžete dovoliť s vodičským oprávnením skupiny A2. Pravdou však je, že so sériovým výkonom 95 k je to motorka, ktorá dokáže uspokojiť oveľa širší okruh jazdcov ako len začiatočníkov.  

Dospelé rozmery Najmenší zástupca modelovej rady Adventure zdieľa prakticky rovnaké rozmery so svojimi objemovo väčšími súrodencami, čo veľa napovedá o ambíciách tohto motocykla. Citeľným rozdielom je výška sedla, ktorá je so svojimi 850-timi milimetrami najnižšou v modelovej rade Adventure a je vítaným údajom pre nižšie postavy. Napriek tomu Adventure nie je malým endurom a najmä pre menej skúsených jazdcov môže na prvý pohľad pôsobiť ako veľká motorka. Tento imidž podtrhuje aj dizajn a najmä 23-litrová nádrž, na ktorú nadväzuje štíhla predná maska s nastaviteľným plexištítom a dodáva motorke dospelé rozmery. Veľké rozdiely v porovnaní s ostatnými modelmi vás nečakajú ani po nasadnutí, no to je dobre, pretože Adventure ponúka výborný pomer komfortu a ľahkého ovládania. Nič tak nestráca z povesti obratného športovca, každodenného univerzála a dobrodružného turistu. V tomto smerenesklamal podvozok, ktorý kvalitou použitých komponentov pruženia možno trochu zaostáva za svojimi súrodencami (predná vidlica neponúka možnosť nastavenia), no vyvažuje to veľmi dobrým sériovým nastavením vidlice a zadné pruženie si môže jazdec nastaviť individuálne. Radiálne uchytený brzdný systém Brembo naopak spĺňa najprísnejšie kritéria, keď ponúkaľahké dávkovanie a výborný výkon.  

 Zábava bez extrému Prvý kontakt s dvojvalcom ma trochu prekvapil a celkom sa vymyká filozofii rakúskej značky, ktorá je založená na športovom imidži. Výkon vrcholí už pri 6 200 ot. a práve keď očakávate, že príde výkonová explózia, tak zasiahne obmedzovač. Chvíľu to trvá ale postupne tomu prichádzam na chuť, priebeh výkonu je až do spomínaných cca 7 000 ot./min. prakticky identický s väčším modelom 1190 a stále je to tak zábavný a dynamický motor, akurát chýba superšportové vyvrcholenie väčších motorov. V prostredí bežnej premávky naviac vyššie otáčky a viac výkonu ani nepotrebujete, čo sa potvrdilo aj pri priamom porovnaní s výkonnejšími súrodencami, kde každé aj sebemenšie „pošteklenie“ otáčkomera sa rovnalo porušeniu dopravných predpisov, čo sa najmä v našich končinách príliš nevypláca a aj na výkonnejších verziách ste nútení radiť prakticky v rovnakých otáčkach. Samozrejme keď podľahnete pokušeniu, tak rozdiel viac ako 50 k výkonu sa prejaví, no na verzii 1050 sa to dá čiastočne kompenzovať častejším radením, naviac 95 k výkonu je stále viac ako dosť a v drvivej väčšine situácii si dokážete udržiavať výkonnejšiu konkurenciu na dostrel.  

Sofistikovaný elektronický balík Keď sa jedná o elektronickú výbavu tak KTM už tradične patrí medzi absolútnu špičku a najmenšia verzia Adventure nie je výnimkou. Systém ABS ponúka okrem iného aj offroad režim, ktorý deaktivuje ABS na zadnom kolese. Meniteľné výkonové mapy sú samozrejmosťou a to isté platí aj v prípade trakčnej kontroly. Pravdou je, že vzhľadom na výkon motora nezasahuje trakčná kontrola pri každej prudšej akcelerácii, no keď už zasiahne, tak veľmi citlivo a plynulo. Plusom je aj možnosť dovybaviť trakčnú kontrolu offroad režimom.  

 Adventure do reálneho sveta Keď sa najmenší Adventure v minulom roku po prvý krát objavil na trhu, tak chvíľu som váhal nad rozhodnutím KTM ponúknuť litrové enduro ako motorku pre začiatočníkov, no ako sa ukázalo záber tejto motorky je ďaleko väčší a dokáže osloviť skúseného jazdca, ktorý hľadá zábavného spoločníka do reálneho sveta. Ponúka prakticky všetko čo aj väčší súrodenci, teda až na spomínaných 150 k výkonu, ale ako sme sa presvedčili v reálnom svete už nezostáva veľa priestoru, kde by ste takýto výkon aj naplno využili.  

KTM 1050 Adventure

Cena: 12 690 Eur

Motor: 1 050 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 95 k pri 6 200 ot./min.

Krút. moment: 105 Nm pri 5 750 ot./min.

Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 560 ± 15mm

Výška sedla: 850 mm    

 

KTM 1190 Adventureenduro a superšport v jednom  

KTM uviedla prvú generáciu modelu Adventure na trh už v roku 2003 a pôvodný model bol vlastne replikou víťazného špeciálu štartujúceho na dakarskej rally. Motorka od samého začiatku tak bola výborne pripravená pre jazdu v teréne a konkurenciu v tomto smere bez problémov porážala. Tejto filozofie sa Rakúšania úspešne držali až do príchodu súčasnej generácie s označením 1190. V tomto prípade sa už KTM trochu odklonila od offroad tradície a ponúkla motorku, ktorá chce vyhovieť širšiemu okruhu jazdcov a má bližšie k súčasnému trendu supervýkonných asfaltových univerzálov. Výsledok však určite stojí zato.  

Motorka na každú príležitosť Ak by ste pred sebou mali len technické parametre tejto motorky a nevedeli pritom o aký druh motocykla ide, tak váš prvý pokus by určite nebol cestne enduro. Táto trieda v posledných rokoch nabrala smer, ktorý je zmesou okruhového extrému, komfortného turistu a zdatného offroadu. Na prvý pohľad prakticky nezlučiteľné vlastnosti pomáha do jedného celku spojiť moderná elektronika. Adventure je vzorovým príkladom toho kam sa až dá v tomto smere dostať. Motor, ktorý ponúka 150 k výkonu dokáže byť čistokrvným vysoko otáčkovým superšportom, ktorého mohutnú silu musí krotiť neustále preblikujúca kontrolka trakčnej kontroly. Na druhej strane stále si zachováva kultivovanosť a plynulý záber v nízkych otáčkach, naviac stačí zvoliť jednu zo štyroch výkonových kriviek a charakter pohonnej jednotky sa zmení ešte výraznejšie. V tejto triede nenájdete veľa konkurentov, ktorí by boli na tom lepšie.  

Top podvozok Univerzálnosť tohto dobrodruha si človek naplno uvedomí po absolvovaní prvej dlhšej trasy a možnosti pohrať sa s nastaveniami motora a podvozku. Adventure nepatrí medzi malé a kompaktné motorky, no odvďačí sa vám výborným komfortom, čo platí aj pre prípadného spolujazdca. Vyložene nízke postavy už musia počítať s vyššou výškou sedla, no v tomto ohľade Adventure znesie porovnanie s ostatnou konkurenciou. 19-palcová pneumatika naznačuje slušný offroadový potenciál, no výborne sa cíti aj na ceste. Najmä ak si radí užívate vysoké tempo na asfalte, ktoré kombinujete s občasnými výletmi v teréne , tak táto kombinácia vám bude určite vyhovovať. Podvozok podobne ako motor ponúka elektronicky pripínateľné režimy a tuhosť oboch koncov nastavíte tlačidlom na riadidlách. Vďaka tomu podvozok výborne funguje na rôznom povrchu a pri rôznom zaťažení motocykla. To však nie je všetko a elektronický balík, ktorý sa ukrýva pod skratkou MSC (Motorcycle Stability Control) ponúka ďalšie funkcie. Štvorstupňová trakčná kontrola, sa dá vypnúť a zasahuje veľmi citlivo bez náhleho prerušenia výkonu. Už v sérii ponúka offroad režim, ktorý sám o sebe posunie vaše jazdné schopnosti v teréne o úroveň vyššie. Sofistikovaný systém ABS je vypínateľný a rovnako je vybavený režimom offroad. Naviac pracuje aj v náklone. KTM Adventure bol mimochodom vôbec prvým sériovým modelom, ktorý túto vymoženosť ponúkol, no a je nutné dodať, že funguje naozaj spoľahlivo. Nie náhodou sa Adventure môže popýšiť označením jedného z najbezpečnejších motocyklov na trhu.  

Asfaltový dobrodruh Ak hľadáte extra rýchlu a univerzálnu motorku v jednom, tak KTM 1190 Adventure je v tejto skupine jasnou voľbou. Na plné využite ohromného potenciálu, ktorý ukrýva už treba dostatok skúseností, no presne v duchu súčasnej doby je pripravená vám jazdenie maximálne uľahčiť. Okrem superšportových jazdných vlastností na ceste ponúka aj mimoriadny potenciál na jazdu v teréne, ale ak terén vyložene vyhľadávate, tak existuje ešte lepšia voľba.  

KTM 1190 Adventure

Cena: 15 490 Eur

Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.

Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.

Hmotnosť: 212 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 560 ± 15mm

Výška sedla: 860 mm    

 

KTM 1190 Adventure R – návrat ku koreňom

Ak modelová rada 1190 Adventure je svojim spôsobom odklonom od offroad filozofie značky KTM, tak verzia Adventure R je dokonalým návratom do zabehnutých tradícii a dovolím si tvrdiť, že tento model ide vďaka prítomnosti najmodernejších elektronických pomôcok ešte ďalej.  

Jeden základ, dve rôzne motorky Pohľad na technické parametre základnej verzie a verzie „R“ je takmer identický, no napriek tomu je to iná motorka. Vyššie zdvihy pruženia, vyššia svetlá výška, iné rozmery pneumatík, jednodielne sedlo alebo menší čelný štít robia z tohto motocykla výrazne offroadovo orientované náradie. Cenou za tento offroadový potenciál je nárast motorky do výšky a sedlo je 890 mm nad zemou, čo je naozaj dosť a nielen pre nižšie postavy ale aj menej skúsených jazdcov môže byť táto výška určitým obmedzením. Osobne mám pod 180 ccm a posed štandardnej verzie mi vyhovoval viac.  

Véčko funguje aj v teréne Motor je svojim výkonom a prejavom identický ako na štandardnej verzii. 150-koňová raketa vás ohúri na asfalte a v každom výjazde vám preblikujúca kontrolka trakčnej kontroly dáva najavo silu, ktorú máte pod zadkom. Stačí však prepnúť výkonovú krivku do režimu offroad a motor vám zrazu ponúka kultivovaný výkon s priebehom, ktorý sa oveľa ľahšie dávkuje v teréne a v tomto prípade aj náročnom teréne. Maximálny výkon sa v tomto režime obmedzí na hodnotu 100 k. Trakčná kontrola sa dá vypnúť úplne, poprípade siahnuť po režime offroad, ktorý z vás najmä na rýchlych poľných cestách urobí dakarských špecialistov. Trakčná kontrola povolí zadnému kolesu dvojnásobnú rýchlosť otáčania, čo je dosť nato aby zadok utrhol do dlhého kontrolovaného šmyku a keď už aj zasiahne, tak je to mimoriadne citlivo bez výraznej straty výkonu. Vašou jedinou úlohou je držať plynovú rukoväť a nepoľaviť.  

Offroadový špecialista Po tom ako sa človek vysporiada s vyšším posedom, tak zrazu zistí, že má pod sebou mimoriadne kvalitný offroadový podvozok. Oba konce sa dajú plne nastaviť aj keď v tomto prípade len mechanicky, no vyšší zdvih si poradí aj s náročnou enduro vložkou. Naviac ergonómia je plne prispôsobená jazde v stúpačkách a v teréne sa tak jazdec cíti veľmi prirodzene. Schopnosti v teréne sú naozaj pozoruhodne a Adventure R je jedno z mála veľkých dvojvalcových cestných endúr, kde aj pomerne zdatný enduro jazdec skôr narazí na svoje limity, ako na limity motocykla, čo je pre túto motorku tým najlepším vysvedčením.  

Jasná voľba pravého dobrodruha V prípade offroadových schopností je Adventure R nielen dôstojným nástupcom modelov 950 / 990 Adventure, ale ich aj prekonáva. Výkonný a kultivovaný dvojvalec sa dokáže zmeniť z oheň chrliaceho superbiku na ľahko dávkovateľný offroadový motor, ktorý je osadený vo výbornom podvozku, ktorý sa nezastaví pred žiadnou prekážkou a pokiaľ neplánujete štartovať na majstráku v country crosse, tak zvládne všetko čo mu pripravíte. Samozrejme všetko záleží od jazdeckých skúseností a práve o tom je aj jazda s touto motorkou a čím viac skúseností máte o to lepšie sa budete cítiť v sedle.  

 KTM 1190 Adventure R

Cena: 15 590 Eur

Motor: 1 195 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 150 k pri 9 500 ot./min.

Krút. moment: 125 Nm pri 7 500 ot./min.

Hmotnosť: 217 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 580 ± 15 mm

Výška sedla: 890 mm  

 

 KTM 1290 Super Adventure – Luxusný dobrodruh  

Idú vôbec tak diametrálne odlišné slová ako luxus a dobrodružstvo dokopy? Ako sa ukázalo minimálne v prípade modelu Super Adventure tieto dve slová do seba zapadajú priam ideálne a počas času strávenom v sedle tohto endura sme si užili nielen maximálny komfort ale aj výkon superšportu a jazdné vlastnosti pravého endura.  

Na prvý pohľad ohúri veľkosťou Prvý dojem zo Super Adventure možno nepoteší milovníkov športovej jazdy a endura, pretože v porovnaní so svojimi súrodencami je to opticky kus veľkej motorky, vedľa ktorej aj verzia Adventure R pôsobí útlym dojmom. Môže zato najmä kombinácia extra veľkej nádrže (30 l) a vysokého čelného štítu, ktorý môže smelo konkurovať luxusným turistom. Na druhej strane je tento model postavený na rovnakej podvozkovej platforme ako ostatné modely rady Adventure. Rázvor tak zostáva na hodnote 1 560 mm a výška sedla na hodnote 860 mm. Po tom ako si zvyknete na rozmernejšie partie v oblasti nádrže rýchlo zistíte, že jazdnými vlastnosťami vôbec nevybočuje z vysokého štandardu modelovej rady Adventure.  

Veľká = maximálne komfortná Veľké rozmery vždy prinášajú rôzne obmedzenia v oblasti jazdných vlastností, no v tomto prípade to vyvažuje naozaj maximálny komfort a hneď po prvom nasadnutí máte jasno, na čom sa najbližšie vydáte na cestu na opačný koniec Európy. Dvojdielne sedlo je pohodlné, posed uvoľnený a vzpriamený. Hlboké výkroje na bokoch nádrže pomáhajú dostať jazdcove kolená do maximálne pohodlnej polohy. Ochrana v podobe vysokého čelného štítu je skvelá. Zrazu sa tak stretávate s vecami, ktoré by ste na endure nečakali a počas horúceho letného dňa mi bolo v sedle tejto motorky celkom horko a chvíľami mi nápory vetra vyložene chýbali.  

Dvojvalcový extrémista Ak patríte medzi milovníkov veľkého výkonu, tak ste na správnej adrese. Dvojvalec s objemom 1,3 litra je skutočným extrémom a prepožičiava tomuto modelu v každom ohľade výnimočné dynamické parametre. 160 k výkonu a 140 Nm krútiaceho momentu. sú top údaje nielen medzi cestnými endurami a v tomto smere dokáže s KTM držať krok snáď len Ducati Multistrada. Dobrou správou je, že napriek extrémnym hodnotám dokáže byť motor kultivovaným a pružným spoločníkom, ktorý okamžite a plynulo zareaguje na pootočenie plynovou rukoväťou z minimálnych otáčok. Na druhej strane stačí len máličko povoliť motoru uzdu a elektronika má neustále čo robiť, aby udržala spontánne prejavy výkonu na uzde.  

Špička v každom ohľade Jedným z hlavných cieľov pri vývoji tohto modelu bolo postaviť cestné enduro, ktoré by bolo absolútnou špičkou v každom ohľade a nielen z pohľadu dynamických parametrov. Super Adventure je tak prehliadkou najmodernejšej techniky, ktorú motocyklový priemysel momentálne ponúka. Príkladom je elektronický poloaktivny systém pruženia WP, ktorý neustále upravuje tuhosť pruženia podľa okamžitých podmienok. Jazdné vlastnosti motorky tak boli vynikajúce aj pri neustále sa meniacich podmienkach. Protiblokovací systém ABS spoľahlivo funguje aj v náklone a najnovšie hĺbku náklonu rozpozná aj systém trakčnej kontroly, ktorý podľa toho upravuje svoje nastavenie a jazda je ešte bezpečnejšia. Jeden z dvojice postranných svetlometov sa rozsvieti podľa toho či ste v pravo- alebo ľavotočivej zákrute a dokonale osvieti zákrutu pred vami. . Nechýba tempomat, elektronický asistent rozbehu do kopca, merač tlaku v pneumatikách, vyhrievané sedlo, rukoväte. Výpočet všetkých doplnkov je naozaj vyčerpávajúci.  

Vrchol ponuky? Odpoveď je áno aj nie. Super Adventure je asi prvou KTM-kou, na ktorej mi nevadilo, že som na diaľnici a predstava ako ma v maximálnom komforte po hladkom asfalte dopraví na predĺžený víkend niekde pri mori sa mi zrazu celkom pozdávala. Stále je to pritom skvelý športovec, ktorý sa opiera o výborný podvozok a neskutočne výkonný motor. Výborne sa cíti aj v teréne a máte k dispozícii všetky vymoženosti svojich menších súrodencov. Luxus a komfort tohto modelu však trochu uberá z agresivity, ktorú si užijete počas šprintu na vrchol horského sedla alebo offroadovej vložky v sedle verzii 1190 a 1190 R. No a presne o to tu ide KTM ponúka dobrodružstvo pre každého, stačí si len vybrať.  

KTM 1290 Super Adventure

Cena: 17 950 Eur

Motor: 1 301 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2

Výkon: 160 k pri 8 750 ot./min.

Krút. moment: 140 Nm pri 6 750 ot./min.

Hmotnosť: 229 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 560 ± 15 mm

Výška sedla: 860 / 875 mm  

 

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 4/2016

Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia

Dobrodružstvo 4x inak – test KTM modelová rada Adventure

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version