Yamaha na
Slovensku zaznamenala tento rok výrazné posilnenie a u dealerov je
cítiť stabilizáciu značky. Podpora sa prejavuje nie len v modeloch, náš
test vrcholil podujatím MT Tour a riadnou porciou testovacích jázd. Ja som
sa ale predbehol a vzal si na test Tracer 900 v bežnej výbave, lebo
každý chcel skúsiť GT a mňa zaujímalo, či za tie rozumné peniaze inovovaný
deviatkový Tracer stojí…
Zmena tu je!
Nový model sa zmenil. Pre veľa redaktorov bol Tracer
príliš mäkký a dostatok zákazníkov sa sťažovalo na nervózne riadenie pri
rýchlej jazde. Kde je pravda? Uhol pohľadu, nie je to V-Strom ani Afrika
a Ducati alebo KTM tiež nie. Pri presnom a správnom narábaní
s plynom sa podvozok správal tak, ako som potreboval. Svojim spôsobom bol
a je Tracer rozpočtová motorka, čo sa ale neprejavilo na kvalite spracovania
a na stroji cítiť, že bude dlho, ale fakt dlho spoľahlivo pracovať. Motor
MT09 si zachoval ducha, nemenil sa a jeho tri valce okamžite idú po plyne
a to je vždy óda na radosť. Keď zistíme, že váha ostala na príjemných 214 kg a ideálnu
pozíciu si nájdem na sedadle jazdca vždy (staviteľná výška je v rozmedzí 850 mm – 865 mm), motor čo ide
a veľa iného, no ľudia … toto nie je sprostá motorka hlavne ak sa
pozrieme na cenovku. Poďme na to postupne.
Master of Torque
/ Touring
Toto som už raz písal: Motto „the Dark side of Japan“ sa
napevno usadilo v rade MT a silno definuje túto triedu u troch
ladičiek. Pri heslách ako, sila, bezpečnosť alebo pokoj sa objavuje aj
šialenosť, zlomyseľnosť a vášeň. A srdce Traceru 900 má korene
v MT. Vlastne sa jedná o MT-09, ktorá sa hrá na SUV. Je to možno na
smiech, ale je to tak. Koľko áut nám behá po cestách a tvária sa čo všetko
dokážu a prelezú, no je to len forma a najlepšie sa cítia na asfalte.
U moto je to tiež tak, lebo si to zákazník pýta. Yamaha ale pochopila
jednu vec, neposunula posed do takého WC sedenia, zalomenie a poloha je športovejšia,
nohy sú vzadu a lakte na široko. A keď teraz príde na rad spomínaný
motor, máme vyhrané. Už aj XSR ako 900-ka je super, MT09 je vynikajúca
a teraz aká má byť verzia Tracer 900? No super. Lebo má asi najzábavnejší
motor medzi japonskou konkurenciou. Verzia Mk2 má predĺžený rázvor a to
zlepšuje celkové chovanie. Sedadlo mi príde mäkšie a bude pohodlnejšie na
dlhších tripoch. Keď to budeme prirovnávať, dovolím si Ducati Multistradu 950,
ktorá má 113 koní, ale cez 96 Nm a potom je tu Triumph Tiger 800, kde máme
„len“ 95 koní a 79 Nm. Schválne som použil tieto dve, lebo nie sú ako
Tracer 900 ale cenovo je to podobné a duševne tiež. Triumph mne prišiel
príjemnejší a Multa zase razantnejšia a práve Tracer som dokázal
vtesnať medzi povahu spomínaných motocyklov a preto som si dovolil toto
zrovnanie (možno to niekomu napomôže pri kúpe). Váhu rozhodovania nakláňa aj
o 60 mm dlhšia kyvka, tá mala zlepšiť stabilnejšie chovanie
a nervozitu v riadidlách nad 150 km/h. A musím uznať, že sa to
podarilo, najprv som sa hneval na užšie riadidlá ale celkovo je teraz podvozok
lepší a má to zásadný vplyv, keď chce motor svoju radosť preniesť na
asfalt. Ani raz som nemal pocit, že nedokážem svoju požiadavku dostať na cestu
a poslať to rovno na limit gúm. Motor CP3 je moja modla v Yamahe
a tak mu dávam riadne zabrať. Tu chcem dať malú pauzu, jazdil som ho totiž
v MT-09 aj v XSR900… veď je to rovnaké si poviete, áno aj nie.
Motor sa dá precítiť inak ak je šikovný ladič podvozku a má kamoša pri
prevodovke, MT09 sa chová ako keby mala valce dva a potom ťahá a ťahá
a je to také chuligánske, XSR900 je zasa pocitovo trojvalcová hneď od
začiatku a nemá nič rovnaké ako u MT – reakcia na plyn je iná
a prenos na cestu tiež. Nakoniec je tu Tracer, ten už na spodnom spektre
sa hrá ako keby bol štvorvalec, je tam ten pocit a viac hladkosti, keď
naložím letí, ale stúpa to po takej inej krivke ako spomínané dva. Resumé je,
máme jeden motor, no v každom modelovom rade má svoju inú dušičku
a svoj charakter, a preto je podľa mňa, najlepšou voľbou motorizácie
u Japoncov.
Kakao a káva
Ten čo ladil Tracera, zjavne čítal fóra. Je vo finále
cítiť „hlas ľudu“ a výsledok je kompaktom názorov a žiadostí čo treba
zlepšiť. Najhlavnejšie ale je, že to bolo bez ubratia na zábavnosti
a podvozok nič nestratil na hravosti a pekelne si ho pohadzujem na
stranu a zrýchľujem koľko len vládzem. A čo cestovanie, veď to nie je
len o ťahaní stúpačiek po asfalte. Vďaka predpríprave na kufre, ktoré sa
dajú rýchlo nahodiť aj zmontovať a fungujú na jeden kľúč, sa menila podsedlová
časť kde sedadlá sú o kus pohodlnejšie ako som spomínal. Taktiež sa mi
páčila poloha kolien a stúpačiek, je to na niekoho moc zalomené
a vzadu ale ja som na také športovejšie posedenie navyknutý.Celková ergonómia je vyvážená a núti
telo motoru poriadne naložiť. Kapota sa menila mierne a svoju prácu
odvádza výborne, pekne som sa vedel pri vyššej rýchlosti schovať. Na jednu ruku
je stavané plexi a pre moju výšku bolo určite dostačujúce (175 cm). Známe ostáva pri
zmene máp chovania motora, „A“ som používal najviac kde bol výkon na špičke
ľadovca, potom „STD“, ktoré sa plahočí v strede normálu a nakoniec
safe mode „B“ – ten zapnem iba keď bude pršať. Na trakcii sa nič nemenilo, pri
vypnutej som nemal problém na výjazdoch kresliť zopár banánov no
najoptimálnejšia kombinácia na každý deň mi prišla verzia motor „A“
a trakcia naplno. Bola tam odozva a nebolo treba tak strážiť
pravačku. Ovládanie je perfektné a ergonómia u Tracera je ukážková,
dalo by sa povedať, že si konkurencia môže brať príklad. Nebudem to ani viac
opisovať, majitelia starších to dobre poznajú. Spomeniem len, že oproti
staršej, mám pocit zamatovejšieho chodu v prvých troch rýchlostiach
u modelu 2018. Nemám ale vedomie, že by sa niečo menilo, no neviem sa toho
pocitu zbaviť.
Tracer
a Tracer GT
Namiesto klasického zakončenia si položíme otázku, Tracer
900 alebo Tracer 900 GT? No ťažká voľba. Mne je jasné, že u verzie GT je
doplatok na rozumnej hranici. Podvozok je o niečo lepší, farebná TFT,
kufre plus tempomat a vyhrievané rúčky… je tam toho dosť za ten
doplatok, ale Tracer atakuje práve sumu, ktorá nechce konkurovať iným, verzia
GT sa dostane na cenu, kde môžeme uvažovať, či nechceme inú značku. Klasika
Tracer 900 je super vo svojej jednoduchosti ako aj vo fáze, kde viem, že tento
model pilotujem a nemusí byť úplne stopercentný. GT je dotiahnuté do
dokonalosti ale práve preto preferujem základ, má v sebe chuligána
a je to jedoš. Bez pozlátka. Bez krášlenia. A to sa mne páči viac!
Yamaha Tracer
900
Cena: 10 490
Eur (11 990 Eur verzia GT) v r. 2018
Motor: 847 ccm, 12
ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115
k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 87,5 Nm pri
8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 160 x 850
x 1 375 mm
Rám:
priehradový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 214 / 226 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 500 mm
Výška sedla: 850 – 865 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17,
vzadu: 180/55 – 17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.