Tohtoročné dlhé babie leto predĺžilo o pekných pár týždňov sezónu milovníkom dvoch kolies. Vďaka tomu sme aj my mali ešte možnosť narýchlo vyskúšať aktuálnu novinku na poli e-mobility – elektrický skúter s viac ako trefným názvom – Ecooter.
V priebehu jari sme mali možnosť otestovať takmer futuristický elektroskúter Ecooter E1R a E1S. Výkonný, dizajnovo do detailu prepracovaný model, nás veľmi príjemne prekvapil svojimi parametrami a dojazdom, ktorý bez problémov atakoval 100 km hranicu. Pri výkone 4 kW a maximálnej rýchlosti presahujúce 80 km / h, sa jedná o jeden z najsilnejších elektrických skútrov na trhu. Dovozca elektrických skútrov Ecooter – firma Journeyman, si ale ešte tento rok prichystal v elektrickom obore jedno prekvapenie. Úplne nový, dizajnovo úplne odlišný model Ecooter E2R.Poďme sa pozrieť na predstavenie elektrického skútra, ktorý ponúka až nevídane veľa muziky…
Pri elektrických vozidlách sa vždy ponúkajú tri základné otázky: 1. ako ďaleko, 2. ako dlho, 3. ako rýchlo? Pri vozidlách typu Tesla sa nerieši otázka „ako rýchlo“ – kto v Tesle jazdil, vie že táto otázka je zbytočná, avšak u skútrov je aj rýchlosť celkom podstatný ukazovateľ. Ecooter E2R nám na všetky otázky dáva až podozrivo jasné odpovede. Kde je teda háčik?
Novinka Ecooter E2R je úplne nový, stredne veľký, štýlový elektrický skúter. Vkusný moderný vzhľad dopĺňa pohodlný a ergonomický posed na veľkom a pohodlnom sedadle, keď vodič aj spolujazdec majú k dispozícii dostatok miesta (Čo nie vždy u kategórie elektroskútrov platí). Všetky dôležité informácie (rýchlosť, prejdené km, stav batérie, aktuálny režim jazdy atď.) zobrazuje prehľadný, adaptabilný a dobre čitateľný farebný displej. Kompletné osvetlenie je zaistené dnes už takmer štandardnou LED technológiou. Brzdný účinok majú na svedomí silné, dvojpiestikové, kotúčové brzdy so systémom CBS. Ecooter disponuje rozhraním USB, BT, GSM a GPS, vďaka ktorej môžete mať skúter plne pod kontrolou prostredníctvom múdrej aplikácie vo vašom smartfóne. Toľko stručný opis vonkajšieho vzhľadu, ktorý pôsobí kompaktným dojmom. Pozrime sa ale pod kapotu, kde sú zaujímavejšie veci.
Batéria a motor s dojazdom 200 km!!! Lítiová batéria Samsung a celohliníkový elektromotor E1 s výkonom 4 kW, kde prenos výkonu sily motora na zadné koleso zaisťuje vysoko kvalitný karbónový remeň GATES (USA) tak, aby bol využitý maximum krútiaceho momentu motora, čo sú komponenty, ktoré poznáme aj z modelu E1R. Čo je však pri modeli E2R zásadnou zmenou, je príprava na osadenie skútra druhou batériou Samsung, vďaka ktorej Ecooter predlžuje dojazd až na nevídaných 200 km pri veľmi solídne priemernej rýchlosti 40 km / h! V praxi to teda reálne vyzerá tak, že pod sedlom máte dve batérie Samsung, jednu nabíjačku a špeciálne pre model E2R vyvinutý systém AUTO-BPS, ktorý sa stará ako o inteligentné dobíjanie, tak o riadenie spotreby počas jazdy. Vyberateľné (a zároveň vo skútra uzamykateľné) batérie sú na sebe nezávislé, môžete si vziať nabíjať len jednu, obe, prípadne obe nechať vo skútra a nabíjať ich súčasne. Celkom zodpovedne sa dá povedať, že v bežnej mestskej premávke vyčerpať 200 km limit už chce celkom poriadnu porciu jazdenie. Mali sme možnosť skúter vyskúšať ako v mestskej, tak prímestskej prevádzke a po prejdení takmer 50 km na stály režim Sport (bez obmedzenia výkonu) nám zostávalo na dojazd stále viac ako 120 km… K tomu si pripočítajte na skúter veľmi dobrý výkon 4 kW, ktorý skúter bez problémov rozhýbe až k trojciferným hodnotám. Dostávate do ruky ergonomicky perfektne zapadajúci skúter veľkostne zodpovedajúci priemernému Európanovi, ktorý skutočne akčne jazdí (a naozaj aj rýchlo, keď je potreba), ktorý príde (a naozaj ďaleko) a ktorý si môžete nabíjať z ktorejkoľvek 220 V zásuvky (nabíjanie do 3 hodín a od 3 do 6 hodín podľa typu batérie). A ktorý teda len tak mimochodom vlastne „skoro“ nič nežerie. Servis sa obmedzuje na povedzme odporúčané kontroly a sledovanie stavu pneumatík. Aj keď aj toto si vie Ecooter E2R čiastočne obstarať sám – v ponuke príplatkového príslušenstva sú špeciálne ventily so snímačom tlaku pneu, ktoré sú spárované s aplikáciou pre váš smartfón, či už máte iPhone alebo Android…
Čo od podobných vozidiel očakávame? Po prvom zoznámení s novým Ecooterem E2R sa ponúka nutkavá otázka – je tento spôsob použitia elektriky tým, čo od podobných vozidiel očakávame? Je to ten správny cieľ? Až nekriticky, a navyše vzhľadom na veľmi chytrú cenovú politiku dovozcu, kedy duálna verzia vyjde naozaj razantne výhodnejšie, sa mi chce napísať ÁNO. Áno, elektrický skúter s veľkým výkonom, rýchlosťou a naozaj dlhým dojazdom za cenu porovnateľnú so skútrom na konvenčné palivá, dáva veľký zmysel.
Elektrický skúter Ecooter E2R je veľmi zaujímavou novinkou na našom trhu a nepochybne budeme mať na jar možnosť ho vyskúšať vo všetkých možných podmienkach. Skúter podrobíme dlhodobému testu ako v mestskej, tak i mimomestskej premávke.
Ostatne aj samotný výrobca sa rád chváli, že novinka v rámci celosvetového predstavenia prešla niekoľko tisíc km v extrémnych podmienkach krajiny „nikoho“ Lop Nor v oblasti
Ecooter E2R – ceny a príslušenstvo: Verzia E2R: 3 130 Eur Verzia E2R DUAL Batery: 3 730 Eur Voliteľná výbava: Zadný nosič: 40 Eur Opierka spolujazdca: 40 Eur Snímače tlaku v pneu (2 x): 20 Eur Náhradná dual batéria k verzii ER2 64V, 20 Ah: 1000 Eur Náhradná batéria k verzii ER2 64V, 40 Ah: 1400 Eur Box SHAD SH40 s platňou: 100 Eur
Technické parametre Ecooter E2R / ER2 DUAL: Motor: Hliníkový, bezkartáčový, jednosmerný E1 Batéria: 64V, 40 Ah / 64V, 20 Ah + 64V, 40 Ah, Li-ion, Samsung Doba nabíjania: 40 Ah cca 6 h / 64V, 20 Ah cca 3 h (220 V) Výkon: 4 kW Krút. moment: 165 Nm Max. rýchlosť: 75 km/h Dojazd: 120 (priem. rýchl. 30 km/h) / 200 km (priem. rýchl. 35 km/h) Brzdy: 2 x kotúč, 2 x dvojpiestik, dual CBS Režimy jazdy: ECO, SPORT Konektivita: USB, Bluetooth, GPRS, Wifi Životnosť remeňa: 20 000 km Rozmery (D x Š x V): 1 840 x 700 x 1 110 mm Rázvor: 1300 mm Výška / dĺžka sedadla: 740 / 735 mm Hmotnosť: 92 / 102 kg vrátane batérie / batérií Pneu: vpredu / vzadu: 100/80 -12 Rám: Celohliníkový, vysokopevnostný U-typ Náklady na prevádzku: 4 centy na 10 km Spätný chod + Rekuperácia energie Vodičský preukaz: A1, A2, A, B