Connect with us

Spravodajstvo

Exkluzívny darček k narodeninám – Predstavenie BMW R nineT

Publikovaný

on

Nemecká značka BMW v tomto roku oslavuje okrúhle 90-te narodeniny a rozhodla sa osláviť toto jubileum vo veľkom štýle. Tesne pred milánskou výstavou EICMA si pozvala novinárov do BMW múzea v Mníchove, kde predstavila špeciálny darček pre všetkých svojich priaznivcov v podobe originálneho roadstera s označením BMW R nineT. Tento klasický športový naháč vás očarí svojim čistým dizajnom, ktorý odzrkadľuje 90 pestrých rokov v podaní BMW.

Motorka, ktorá symbolizuje bohatú históriu BMW
Podľa slov výrobcu tento motocykel symbolizuje hodnoty, ktoré boli s BMW spájané počas 90-ročnej histórie značky a ponúka originálny koncept, ktorý prináša čistú radosť z jazdy v klasickom šate športového roadstera. Počas prezentácie odznievali najmä slová ako čistá jednoduchosť, emócie, autentické a originálne materiály. Minimalistický dizajn bez akýchkoľvek výstrelkov v tomto prípade vyzdvihuje originálnu techniku bavorskej značky. Všetko je pritom robené s maximálnou precíznosťou a špičkovým dielenským spracovaním, kde nechýba tradičná ručná práca. Tento motocykel naviac naplno rozvíja koncept individuálnej customizácie a je priam stvorený na ďalšie úpravy.

Dizajnu dominuje stará škola
Vysoký potenciál individuálnych úprav R nineT poteší, ale je vysoko pravdepodobné, že veľa majiteľov bude spokojných s tým, čo na nich čaká už v sérii. Pri pohľade na motorku dominuje stará škola a dizajnové doplnky sú poňaté naozaj minimalisticky. BMW zaujme skôr vynikajúcou úrovňou dielenského spracovania, kde nechýbajú ručne vyrobené komponenty. Bočné steny hliníkovej nádrže boli ručne leštené a potom prelakované a to isté platí aj o okrasnej lište s emblémom R nineT na pravej strane motocykla pod sedlom. Veľa kovaných komponentov bolo len opieskovaných a nalakovaných priesvitným lakom. Klasický predný kruhový svetlomet vás vráti späť v čase a je poctou množstvu modelov BMW z dávnej histórie. Do celkového konceptu vynikajúco zapadajú čierne 17-palcové ráfy s klasickým výpletom a krátka dvojitá koncovka výfuku. Model R nineT bude ponúkaný len v jednej čiernej farebnej kombinácii (Black Storm metalic), ktorá podtrhuje eleganciu klasického športového naháča.

Nastupuje Factory customizing
Trend individuálnych úprav a customizácie motorky už s požehnaním samotného výrobcu pomaly ale isto prekračuje kategóriu cruiserov a zdá sa, že v najbližších rokoch to bude jeden zo smerov kam sa bude uberať väčšina výrobcov. Slovné spojenie Factory custom k nám prichádza spoza oceánu a doslova hovorí o továrenských úpravách. BMW R nineT nastavuje latku v tomto smere vysoko a možností individuálnych úprav je naozaj veľa. Odnímateľný podsedlový rám mení pôvodne dvojmiestny motocykel na jednomiestneho športovca, oblý hliníkový kryt spolujazdcovho sedla, ktorým môžete doladiť celkový výzor je ukážkou elegantného dizajnu starej školy. Zadná kyvná vidlica ponúka predprípravu na postranné uchytenie zadných svetiel a evidenčného čísl. Jednoduchá elektroinštálacia je pripravená na rýchlu výmenu svetiel a smeroviek. Štandardnú koncovku výfuku môžete meniť za niekoľko verzií výfukov z dielne Akrapovič. Racingové karbónové doplnky s logom HP môžete použiť namiesto štandardných blatníkov alebo na kryty motora. Možností je naozaj veľa a keď už v promo videách vystupujú „týpci“ ako Roland Sands, tak v blízkej budúcnosti sa dá očakávať ďaleko viac.

Boxer symbolom úspešnej éry BMW
Tradičný dvojvalcový boxer v tomto prípade najlepšie symbolizuje históriu značky a bol logickou voľbou pohonnej jednotky. Konštruktéri však nesiahli po najmodernejšom „vodníkovi“, ale využili predchádzajúcu, vzduchom a olejom chladenú verziu, ktorá možno lepšie vystihuje historické hodnoty značky. Určite sa však nebude načo sťažovať a motor ponúka maximálny výkon 110 k pri 7 750 ot. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 119 Nm pri 6 000 ot. 6-stupňová prevodovka prenáša výkon na zadné koleso pomocou neodmysliteľného kardanového hriadeľa. V tomto prípade bol na kardanovom hriadeli použitý ľahší prevod a motocykel teraz ochotnejšie akceleruje a športovejší zážitok je o to väčší. Elektronické pomôcky v podobe meniteľných výkonových kriviek alebo trakčnej kontroly budete na R nineT hľadať márne a pre milovníkov klasiky a jednoduchosti je to ďalšia dobrá správa

Moderný podvozok štartovacím bodom úprav
Podvozok tvorený tuhým trubkovým rámom môžeme vďaka už spomínanému odnímateľnému podsedlovému rámu považovať za štartovací bod ďalších úprav, no za nemalým tuningovým potenciálom podvozku treba hľadať špičkové komponenty, ktoré prinášajú vynikajúce športové jazdné vlastnosti a napríklad celá predná vidlica typu upside down pochádza zo superšportu S 1000 R. O výborné brzdné vlastnosti sa potom stará dvojica radiálne uchytených brzdných strmeňov typu monoblock, ktoré sú už v sérii vybavené systémom ABS. Zadné koleso je už tradične zavesené pomocou jednoramennej kyvnej vidlice Paralever, ktorá ukrýva dvojkĺbový kardanový hriadeľ. No a na záver ešte jeden drobný detail, ktorý zaváňa retrom, tradičný výrobný štítok je na hlave riadenia rámu poctivo prinitovaný.

Text: Miro Tamáši, foto: autor a BMW

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Supernovinka BMW R nineT

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri