Testy a recenzie

Extrém aj s ABS – test Can-Am Renegade 650 X xc

Publikovaný

on

Stačí trochu pridať… a zrazu sa dejú veci! Športové stroje, ktoré sú naviac ešte poriadne výkonovo predimenzované majú jednu skvelú vlastnosť a to schopnosť reagovať okamžite aj na ten najmenší podnet rýchlym nástupom výkonu. Moje posledné stretnutie s modelom Renegade bolo vo verzii 1000R a nieslo sa presne v tomto duchuneskutočnej adrenalínovej zábavy. Teraz prišiel rad na úplnú novinku Renegade 650 X xc a bolo to tu opäť. Tento krát tomu však aj vďaka prítomnosti systému ABS a trakčnej kontroly nechýbala aj určitá dávka kultivovanosti a sebakontroly, no po každom „pošteklení“ plynovej páčky sa stále diali veci.  


Výkonu na rozdávanie

Renegade je nekompromisným športovým ATV aj keď slovíčko „univerzálny“ k nemu určite patrí, no ak chcete aby vám ukázal to najlepšie čo ukrýva, musíte mu popustiť poriadne uzdu a využiť výkon, ktorý ukrýva. 650-ka je jednou zo štyroch motorických verzii, ktoré máte v prípade modelu Renegade k dispozícii. Okrem testovanej 650-ky sú tu verzie 570, 850 a 1000R. Výber sa však trochu zúži ak hľadáte verziu Renegade s homologizáciu, čo v našich podmienkach určite dáva väčší zmysel. Tu sa výber trochu zúži a okrem 650-ky je homologovaná už len top verzia 1000R. Testovaný model tak ponúka viac výkonu a zábavy v porovnaní s 570-kou, ktorú môžeme považovať za základný model radu Renegade. Dvojvalec o objeme 642 ccm je nielen najvýkonnejším vo svojej triede, ale 62 k výkonu vás nekompromisne vystrelí vpred pri každej príležitosti. Naviac homologizácia T3b vám umožní tento výkon legálne využívať v premávke a k tomu aj maximálku 105 km/h.    


Špičkový podvozok

Krátky rázvor, vysoká svetlá výška a vysoký zdvih pruženia, podvozok Renegade priam volá po offroade a zdolávaní náročných a extrémnych úsekov. No a treba dodať, že v jeho silách je toho naozaj veľa, Nemalý podiel na tom majú aj vysoko kvalitné komponenty pruženia Fox 1.5 Podium RC2, ktoré ponúkajú široké možnosti nastavenia s možnosťou samostatného nastavenia kompresie a odskoku, a samozrejme aj predpätia pružiny. Zdvih pruženia vpredu je 229 mm a vzadu je to až 236 mm. Výkonný brzdný systém tvorí dvojica kotúčov vpredu a jeden vzadu. Športovo ladený Renegade je ďalším modelom, ktorý je vybavený inovatívnym protiblokovacím systémom ABS a trakčnej kontroly, ktorý sme mali možnosť vyskúšať na modeloch rady Outlander. Okrem bezpečného a stabilného brzdenia plní tento systém aj funkciu trakčnej kontroly, ktorá pri zapnutom náhone 4×4 aktívne prerozďeľuje výkon na koleso, ktoré je práve v zábere. V prípade, že senzor zachytí stratu trakcie na jednom z kolies, tak riadiaca jednotka ho na zlomok sekundy pribrzdí a presunie krútiaci moment na druhé koleso, ktoré je práve v zábere. Správa sa podobne ako samosvorný diferenciál, ktorý rovnako prerozdeľuje výkon na kolesá, ktoré sú v zábere. To však nie je všetko a tento systém dokáže zabrániť zablokovaniu kolies počas náhleho zníženia výkonu. Senzory na oboch diferenciáloch monitorujú otáčky kolies a v momente keď dôjde k ich zablokovaniu, tak riadiaca jednotka jemne zvýši výkon motora aby sa opäť roztočili. Čo sa týka výbavy Renegade môžeme považovať za športového univerzála a nájdete tu napríklad ťažné zariadenie, rozšírené blatníky a testovaný model bol naviac vybavený zadným nosičom a výkonným elektrickým navijákom vpredu.    


Kompaktná konštrukcia

Renegade je športovec a tomu bola prispôsobená jeho konštrukcia. Ak máte skúsenosti najmä s úžitkovými štvorkolkami tak posadenie sa za riadidlá Renegada bude pre vás rozhodne výrazná zmena. Kompaktnosť konštrukcie asi najlepšie vystihuje rázvor, ktorý je len 1 295 mm a v sedle sa aj vďaka úzkym riadidlám cítite ako na športovom quade. Na druhej strane podvozok využíva všetky prvky komfortu, ktoré nájdete aj na bežných štvorkolkách a nechýba nezávisle zavesenie všetkých štyroch kolies alebo vynikajúci trojstupňový dynamický posilňovač riadenia. Pri pohľade na nie príliš veľké rozmery Renegade trochu prekvapí hmotnosť štvorkolky, ktorá presahuje hranicu 300 kg, no treba brať do úvahy množstvo techniky, ktorá sa ukrýva v útrobách štvorkolky a dobrou správou je, že počas jazdy túto masu príliš nevnímate, nakoľko kombinácia krátkeho rázvoru a spomínaného posilňovača riadenia robí z ovládania doslova hračku.    


Športovec aj s ABS

Ešte donedávna bola kombinácia športového stroja vybaveného  brzdným systémom ABS pre väčšinu dosť ťažká predstava, no časy sa menia a technika rýchlo napreduje vpred. Keď sa dnes pozrieme do kategórie superšportových motocyklov, nielen ABS, ale aj trakčná kontrola je súčasťou prakticky každého moderného superšportu, no a asi nie je potrebné dodávať, že robia jazdu nielen bezpečnejšou ale aj rýchlejšou. Niečo podobné teraz zažívame aj medzi štvorkolkami aj keď offroadová jazda je v tomto ohľade špecifická a kontrolovaný šmyk je najmä v prípade športového využitia bežnou súčasťou jazdy. Renegadu tento štýl jazdy nielenže vyhovuje ale doslova v ňom exceluje. Ultrakrátky rázvor dokáže byť maximálne nápomocný vašej snahe dostať zadné kolesá do šmyku pri akcelerácii a to aj na suchom asfalte, kde sa prejaví nemalá sila kvapalinou chladeného dvojvalca. Motor má pritom príjemný nábeh z nízkych otáčok, čo príde vhod najmä v tesnejšom teréne, no stačí potiahnuť páčku plynu o niečo viac a okamžite máte k dispozícii viac výkonu ako potrebujete a zadné kolesá sa odtrhnú doslova na povel. Aj v tomto prípade je ovládanie škrtiacej klapky elektronické a páčka „plynu“ sa dá na riadidlách otáčať do ľubovoľnej polohy. Okrem presného dávkovania výkonu má elektronické ovládanie škrtiacej klapky ešte jednu výhodua po dosiahnutí maximálnej rýchlosti 105 km/h nenastupuje obmedzovač, ale motor udržuje otáčky bez zásahov elektroniky. Pri zapnutom náhone 4×4 je aktívna trakčná kontrola, ktorá sa snaží držať obe kolesá v zábere. Riadenie je v tomto režime presné a ľahké bez akýchkoľvek rušivých momentov. Aj v náročnom a tesnom teréne sa tak dá ísť rýchlo a trakčná kontrola odvádza v tomto režime kvalitnú prácu. Prítomnosť ABS je pri brzdení okamžite citeľná. Renegade zostáva stabilný a udržuje rovný smer bez ohľadu na povrch, ktorý máte pod sebou. Moje pokusy dostať kolesá do šmyku zakaždým zlyhali. V drvivej väčšine prípadov je takéto brzdenie prínosom, ´jednoducho poriadne potiahnete za brzdy a necháte elektroniku nech sa s tým vysporiada. Platí to aj v prípade brzdenia motorom a aj pri náhlom ubratí zostala štvorkolka stabilná a udržiavala rovný smer jazdy. Brzdy tak do jazdy prinášajú zvýšenú stabilitu, čo je samozrejme výborné, no jazdci, ktorí si pri nájazde do zákruty aktívne pomáhajú kontrolovaným šmykom, musia trochu upraviť svoj jazdecký štýl. Dobrou správou však je, že dvojvalec svojím výkonom dokáže zadné kolesá dostať do šmyku prakticky na povel. Ďalším plusom je podvozok, ktorý v sériovom nastavení je namierený skôr na komfort, no ponúka naozaj široké možnosti nastavenia a po doladení môžete vyraziť rovno na trať.    


Adrenalínový spoločník

V prípade, že štvorkolku beriete najmä ako zdroj adrenalínových zážitkov, tak Renegade je výborná voľba. Čaka na vásporiadna zábava s dostatkom výkonu na atakovanie ľubovoľného terénu a ani v tomto prípade prítomnosť systému ABS a trakčnej kontroly vás nijak neobmedzí. Na rýchle presuny využijete maximálku na úrovni 105 km/h, ktorú mimochodom máte na tachometri za pár sekúnd.  


 Can-Am Renegade 650 X xc  

Cena: 11 990 Eur (13 158 Eur test model)

Motor: 642 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon: 62 k

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 184 x 1 168 x 1 240mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 303kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 295 mm

Výška sedla: 877 mm

Objem pal. nádrže: 20,5 l

Pneu: vpredu: 25×8 – 12, vzadu: 25×10 – 12

Homologizácia: T3b ABS  


ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o, Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 5 / 2018

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Can-Am Renegade 650 X xc s ABS – album k testu v Motomagazíne 5/18

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version