Stačí trochu
pridať… a zrazu sa dejú veci! Športové stroje, ktoré sú naviac ešte
poriadne výkonovo predimenzované majú jednu skvelú vlastnosť a to
schopnosť reagovať okamžite aj na ten najmenší podnet rýchlym nástupom výkonu.
Moje posledné stretnutie s modelom Renegade bolo vo verzii 1000R a nieslo sa
presne v tomto duchuneskutočnej
adrenalínovej zábavy. Teraz prišiel rad na úplnú novinku Renegade 650 X xc a bolo
to tu opäť. Tento krát tomu však aj vďaka prítomnosti systému ABS
a trakčnej kontroly nechýbala aj určitá dávka kultivovanosti
a sebakontroly, no po každom „pošteklení“ plynovej páčky sa stále diali
veci.
Výkonu na rozdávanie
Renegade je
nekompromisným športovým ATV aj keď slovíčko „univerzálny“ k nemu určite
patrí, no ak chcete aby vám ukázal to najlepšie čo ukrýva, musíte mu popustiť
poriadne uzdu a využiť výkon, ktorý ukrýva. 650-ka je jednou zo štyroch
motorických verzii, ktoré máte v prípade modelu Renegade k dispozícii.
Okrem testovanej 650-ky sú tu verzie 570, 850 a 1000R. Výber sa však
trochu zúži ak hľadáte verziu Renegade s homologizáciu, čo v našich
podmienkach určite dáva väčší zmysel. Tu sa výber trochu zúži a okrem
650-ky je homologovaná už len top verzia 1000R. Testovaný model tak ponúka viac
výkonu a zábavy v porovnaní s 570-kou, ktorú môžeme považovať za
základný model radu Renegade. Dvojvalec o objeme 642 ccm je nielen
najvýkonnejším vo svojej triede, ale 62 k výkonu vás nekompromisne
vystrelí vpred pri každej príležitosti. Naviac homologizácia T3b vám umožní
tento výkon legálne využívať v premávke a k tomu aj maximálku 105 km/h.
Špičkový podvozok
Krátky rázvor,
vysoká svetlá výška a vysoký zdvih pruženia, podvozok Renegade priam volá
po offroade a zdolávaní náročných a extrémnych úsekov. No a treba
dodať, že v jeho silách je toho naozaj veľa, Nemalý podiel na tom majú aj vysoko
kvalitné komponenty pruženia Fox 1.5 Podium RC2, ktoré ponúkajú široké možnosti
nastavenia s možnosťou samostatného nastavenia kompresie a odskoku,
a samozrejme aj predpätia pružiny. Zdvih pruženia vpredu je 229 mm a vzadu je to až
236 mm.
Výkonný brzdný systém tvorí dvojica kotúčov vpredu a jeden vzadu. Športovo
ladený Renegade je ďalším modelom, ktorý je vybavený inovatívnym protiblokovacím
systémom ABS a trakčnej kontroly, ktorý sme mali možnosť vyskúšať na
modeloch rady Outlander. Okrem bezpečného a stabilného brzdenia plní tento
systém aj funkciu trakčnej kontroly, ktorá pri zapnutom náhone 4×4 aktívne
prerozďeľuje výkon na koleso, ktoré je práve v zábere. V prípade, že
senzor zachytí stratu trakcie na jednom z kolies, tak riadiaca jednotka ho
na zlomok sekundy pribrzdí a presunie krútiaci moment na druhé koleso,
ktoré je práve v zábere. Správa sa podobne ako samosvorný diferenciál,
ktorý rovnako prerozdeľuje výkon na kolesá, ktoré sú v zábere. To však nie
je všetko a tento systém dokáže zabrániť zablokovaniu kolies počas náhleho
zníženia výkonu. Senzory na oboch diferenciáloch monitorujú otáčky kolies
a v momente keď dôjde k ich zablokovaniu, tak riadiaca jednotka
jemne zvýši výkon motora aby sa opäť roztočili.
Čo sa týka výbavy
Renegade môžeme považovať za športového univerzála a nájdete tu napríklad ťažné
zariadenie, rozšírené blatníky a testovaný model bol naviac vybavený
zadným nosičom a výkonným elektrickým navijákom vpredu.
Kompaktná konštrukcia
Renegade je
športovec a tomu bola prispôsobená jeho konštrukcia. Ak máte skúsenosti
najmä s úžitkovými štvorkolkami tak posadenie sa za riadidlá Renegada bude pre
vás rozhodne výrazná zmena. Kompaktnosť konštrukcie asi najlepšie vystihuje
rázvor, ktorý je len 1 295
mm a v sedle sa aj vďaka úzkym riadidlám
cítite ako na športovom quade. Na druhej strane podvozok využíva všetky prvky
komfortu, ktoré nájdete aj na bežných štvorkolkách a nechýba nezávisle
zavesenie všetkých štyroch kolies alebo vynikajúci trojstupňový dynamický
posilňovač riadenia. Pri pohľade na nie príliš veľké rozmery Renegade trochu
prekvapí hmotnosť štvorkolky, ktorá presahuje hranicu 300 kg, no treba brať do
úvahy množstvo techniky, ktorá sa ukrýva v útrobách štvorkolky
a dobrou správou je, že počas jazdy túto masu príliš nevnímate, nakoľko
kombinácia krátkeho rázvoru a spomínaného posilňovača riadenia robí
z ovládania doslova hračku.
Športovec aj s ABS
Ešte donedávna
bola kombinácia športového stroja vybaveného brzdným systémom ABS pre
väčšinu dosť ťažká predstava, no časy sa menia a technika rýchlo napreduje
vpred. Keď sa dnes pozrieme do kategórie superšportových motocyklov, nielen ABS,
ale aj trakčná kontrola je súčasťou prakticky každého moderného superšportu, no
a asi nie je potrebné dodávať, že robia jazdu nielen bezpečnejšou ale aj
rýchlejšou. Niečo podobné teraz zažívame aj medzi štvorkolkami aj keď
offroadová jazda je v tomto ohľade špecifická a kontrolovaný šmyk je
najmä v prípade športového využitia bežnou súčasťou jazdy. Renegadu tento
štýl jazdy nielenže vyhovuje ale doslova v ňom exceluje. Ultrakrátky
rázvor dokáže byť maximálne nápomocný vašej snahe dostať zadné kolesá do šmyku
pri akcelerácii a to aj na suchom asfalte, kde sa prejaví nemalá sila
kvapalinou chladeného dvojvalca. Motor má pritom príjemný nábeh z nízkych
otáčok, čo príde vhod najmä v tesnejšom teréne, no stačí potiahnuť páčku
plynu o niečo viac a okamžite máte k dispozícii viac výkonu ako
potrebujete a zadné kolesá sa odtrhnú doslova na povel. Aj v tomto
prípade je ovládanie škrtiacej klapky elektronické a páčka „plynu“ sa dá
na riadidlách otáčať do ľubovoľnej polohy. Okrem presného dávkovania výkonu má
elektronické ovládanie škrtiacej klapky ešte jednu výhodua po dosiahnutí maximálnej rýchlosti 105 km/h nenastupuje
obmedzovač, ale motor udržuje otáčky bez zásahov elektroniky. Pri zapnutom
náhone 4×4 je aktívna trakčná kontrola, ktorá sa snaží držať obe kolesá
v zábere. Riadenie je v tomto režime presné a ľahké bez
akýchkoľvek rušivých momentov. Aj v náročnom a tesnom teréne sa tak
dá ísť rýchlo a trakčná kontrola odvádza v tomto režime kvalitnú
prácu.
Prítomnosť ABS je
pri brzdení okamžite citeľná. Renegade zostáva stabilný a udržuje rovný
smer bez ohľadu na povrch, ktorý máte pod sebou. Moje pokusy dostať kolesá do
šmyku zakaždým zlyhali. V drvivej väčšine prípadov je takéto brzdenie
prínosom, ´jednoducho poriadne potiahnete za brzdy a necháte elektroniku
nech sa s tým vysporiada. Platí to aj v prípade brzdenia motorom a aj
pri náhlom ubratí zostala štvorkolka stabilná a udržiavala rovný smer
jazdy. Brzdy tak do jazdy prinášajú zvýšenú stabilitu, čo je samozrejme
výborné, no jazdci, ktorí si pri nájazde do zákruty aktívne pomáhajú
kontrolovaným šmykom, musia trochu upraviť svoj jazdecký štýl. Dobrou správou
však je, že dvojvalec svojím výkonom dokáže zadné kolesá dostať do šmyku
prakticky na povel. Ďalším plusom je podvozok, ktorý v sériovom nastavení
je namierený skôr na komfort, no ponúka naozaj široké možnosti nastavenia
a po doladení môžete vyraziť rovno na trať.
Adrenalínový spoločník
V prípade,
že štvorkolku beriete najmä ako zdroj adrenalínových zážitkov, tak Renegade je
výborná voľba. Čaka na vásporiadna
zábava s dostatkom výkonu na atakovanie ľubovoľného terénu a ani
v tomto prípade prítomnosť systému ABS a trakčnej kontroly vás nijak
neobmedzí. Na rýchle presuny využijete maximálku na úrovni 105 km/h, ktorú mimochodom
máte na tachometri za pár sekúnd.
Can-Am Renegade 650 X xc
Cena: 11 990 Eur (13 158 Eur test model)
Motor: 642 ccm, 8
ventilov, SOHC, V2
Výkon: 62 k
Prevodovka: automatická
s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 184 x 1 168 x
1 240mm
Rám: kolískový,
pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 303kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 295 mm
Výška sedla: 877 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 25×8 – 12, vzadu: 25×10 – 12
Homologizácia: T3b ABS
ATV na test
zapožičal: Imidjex spol. s r. o,
Bratislava
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
5 / 2018
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Can-Am Renegade 650 X xc s ABS – album k testu v Motomagazíne 5/18