Connect with us

Odpoveď na: 40+ – tu sme

Domov Diskusné Fóra Kaviareň 40+ – tu sme Odpoveď na: 40+ – tu sme

#97901
przwjhrjaujzepieztjte
Účastník (Participant)

😈  Hehehe, nedáš pokoj…

Kde si to vylovil? 👍 🙂 

Tieto sú tiež rarity, navyše o týchto asi ťažko nájsť milión článkov…

Zaujímavé, že ide o dve rôzne firmy, obe sú ale z jedného mesta (Nürnberg, Nemecko), obe používali pre svoje motorky až do konca 1. SV nemecké motory Fafnir alebo švajčiarske Zedel – a po vojne začali obaja montovať priečne uložené ploché dvojvalce.

Tá prvá moto je Victoria KR2 (cca 1923). Už jeho predchodca KR1 používal plochý dvojvalec od BMW, dokonca skôr, ako samotné BMW, zabudováli ho však priečne (definuje to vždy smerovanie kľukovky!). V tom KR1 bol teda ešte motor od BMW (typ M2B15, štvortakt  493 ccm), ktorý navrhol u BMW Martin Stolle.
No, tak toho Stolleho fabrika Victoria  friško zlanárila od Bayerischenov pre seba, tak Stolle im navrhol ten motor OHV pre KR2 (čo je na fotke).
Victoria však ani tento motor nevyrábala, robila ho pre nich firma Sedlbauer, čírou náhodou v Mníchove…
Zaujímavosťou je, že BMW ten vlastný motor M2B15 vlastne sériovo ani nepoužívalo, po odchode Stolleho navrhol iný motor pre BMW R32 (1923) Max Fritz, skúsený konštruktér leteckých motorov (a spoluzakladateľ BMW) – ten však bol už do prvých sériových bavorákov zabudovaný pozdĺžne a používali kardan.
 😈  Ako Guzzista, musím ešte dodať, že zaujímavosťou okolo Victorie je aj to, že už vyše 10 rokov pred Moto Guzzi vyrábali motorky s pozdĺžne uloženými V2 motormi, konkrétne typ V35 Bergmeister. Prototyp bol hotový v roku 1951, sériová výroba začala v roku 1955, vzducháč-štvortakt 350 ccm OHV (Guzzi vystavil typ V7 v Miláne v roku 1965, ale séria sa objavila až o dva roky neskôr).
Firma Victoria zanikla koncom päťdesiatych rokov, stratila sa v konglomeráte Zweirad Union…

Druhá mašina je MARS A20, známa skôr, ako legendárna Weisse Mars. Pre tento typ vyrábala motory slávna firma Maybach, asi preto je tam nalepená novodobá nálepka nemeckého Maybach-klubu. Plochý štvortakt mal 956 ccm, silný motocykel sa dobre predával, ale narastajúca hospodárska kríza v polovici dvadsiatych rokov niekoľkokrát zastavila výrobu. Po rôznych pokusoch s inými motormi (JAP, Villiers, Sachs) sa ešte vyrábalo pod značkou MA, od 1950 dokonca ožila značka MARS, ale po pokusoch s malými kubatúrami značka definitívne zanikla  v roku 1958.

Stačí? 😈

Advertisement

Partneri