Testy a recenzie

Gold Wing ako žiaden predtým – Test Honda GL1800 Gold Wing F6B

Publikovaný

on

Na začiatok smutná veta: Obývačka na kolesách to už nie je! Veru tak, označenie bagger mu sedí a s týmto označením sa stratili všetky superlatívy doposiaľ prelepované cez celú konkurenciu. Čo sa stalo? Honda si povedala, že z obývačky urobí luxusnú predsieň. Otázka je, na aký kontinent obchodne modelom F6B smeruje, pretože rozmaznaný Európan potrebuje veľkú obývačku a motorka s takým podvozkom, krúťakom, motorom a geometriou mrhá v prípade Baggra všetkým, čo tu bolo doposiaľ vymyslené. Nie som sklamaný, teším sa z každého nového modelu ako malé decko, a tak len sumarizujem fakty.

Toto všetko je oproti klasickému GW preč
Ako prvú spomeniem vec, na ktorú som prišiel hneď pri prvej jazde až keď už bolo neskoro a tou je spiatočka. Zahučal som na parkovisko dolu kopcom, „však vám ukážem ako sa s GW cúva…“ ááá… spiatočka nikde. No fajn, 385 kg váhy som sám nevytlačil a potreboval som trápne cudziu pomoc. Tak som ostal v pozore a začal som odznova. Na prístrojovke chýba navigácia, rádio je navlas rovnaké, ale vzadu chýbajú reproduktory. Márne hľadám i tempomat a prekliate nízke čelné sklo mi príde akoby tam ani nebolo. Pravá strana pred kolenom je akási prázdna, nebolo tam elektronické ovládanie a predvoľby pruženia? Predtým boli, tu nie sú, zadné predpätie pružiny sa dá nastaviť iba manuálne. Teraz je tam zámok, ktorý otvára pred nádržou skrinku, kde bol predtým airbag. Táto skrinka je celkom slušne veľká, ale veko skrinky nemá pánty, len sa zasúva, tak ho pohadzujem po motorke krížom krážom. Pôvodne 4 plošinové stúpačky sa vymenili za klasické. Pod valcami zmizol vetrák – kúrenie na nohy jazdca. To najhlavnejšie je ale na vrchnej polovici motorky a to je zadný vrchný kufor s opierkou a obývačkovým kreslom, ktoré sú preč. Namiesto neho je tu velikánske sedadlo, ktoré sa tvári pohodlne. Celkovo zmeny odľahčili GW zo 413 na 385 kg, teda o 28 kg. Všetko ostatné ostalo nezmenené, poďme sa teda voziť.

Jazda s Baggerom je pre každého z posádky iná
Jazdec: Okrem šiltového čelného štítu pri štarte mi ani nepríde, že F6B je iný. Ako prvé si všímam ťažisko, ktoré je citeľne inde pri práci na mieste. Vôbec nedávam tak veľký pozor pri manévroch na parkovisku ako s modelom GW. Skôr s ním manipulujem ako s obrovským čoprom. Elektronický plyn mi pri rozjazde s chladnou motorkou trochu zacuká, ale je to len otázka môjho rýchleho prispôsobenia sa. Motorka nič nestratila na sile krúťaku a toto sú hodnoty, ktoré dôverne poznám a pre ktoré som GW vždy miloval. Hneď v druhej zákrute nevydržím a skláňam GW do šialeného uhla k asfaltu a najbližší kruháč si dávam dvakrát, lebo tento náklon je ako žiaden iný. Škŕŕŕk… a už ťahám po zemi čierne padáky pod motorom. Že toto je aké dobré! Nikdy si to neviem odpustiť a to parádne s naplno pustenou muzikou. Zrýchlenie a istota v motore je plne zžitá s mojimi predstavami ako má takáto motorka s takýmito valčiskami pekne vystreľovať dopredu. Prichádza rýchlosť nad 80 km za hodinu a čosi nie je v poriadku. VIETOR! Absencia čelného štítu otvára motorku vetru a reči o tom, ako bol mini čelný štít vyvinutý pre optimálne obtekanie vzduchu sa rozplývajú pri rýchlosti už od 90 km/h. Jazda na diaľnici pri 130 km/h je od pliec dolu hrude ako v raji. (Priznávam kraťasy a tričko s krátkym rukávom), moje plecia a otvorená prilba už ale bojujú s vetrom. Podvedome znižujem rýchlosť a rozmýšľam, kde sa zastavím na kávu. Na kávu? No to je sila, veď pôvodný GW ani nevychladol a podávali sme si ho z ruky do ruky ako teplé rožky a kávu som ani nestíhal. Nikde sa nenáhli, obzeraj prírodu, na Alpy zabudni, vychutnávaj si motor, ktorý neprotestuje na 5-ke už od 70 km/h, muziku a pohľady okolia. Tak toto je Bagger.

Spolujazdec: Vytešená mamina, keď počula že máme GW, odišla dokonca skôr z roboty a hneď ako ma zbadala, tak začali divné otázky: „A kde je kreslo? A čoho sa mám držať? A toto sú stúpačky pre mňa, nie sú tu ešte iné? Nuž čo, nasadáme a začína jazda v tandeme, pre mňa sa nič nemení, len moja ľadvinka má stále nejaký problém. Nad 90 km zle počuje rádio, fúka jej do Jet prilby, po 50 km ju bolia ruky z madiel. Mením zásadne štýl jazdy na „cafe racer“ a zrazu je všetko v poriadku. Hlboké náklony zásadne nevynechávam, ale kŕčovité pohyby spolujazdca ma presviedčajú že stratil istotu. Škoda, že tu nie je aspoň zadná opierka. Tá je len v doplnkovej výbave. Jazda končí slovami: „Toto nie je Goldwing aký poznám!“ Odpovedám: „Ale toto je iný Goldwing, preto je taký.“

Ale F6B chce byť práve takýto, predsudky preč
Možno to celé doposiaľ znelo ako kritika, ale nie je to tak. Ak budete uvažovať o tom, že tento GW chce byť iný, tak to celé bolo o tom, v čom je iný. Je opäť špecifický práve tým ako vyzerá, aká je zmena jeho správania sa, ako sa mení rádius jeho použitia. F6B je individualista, ktorý skĺbil vlastnosti GW s neotrepanou fazónou do podoby niečoho, čo tu ešte nebolo. Masívny kolos nestráca sebavedomie a necháva vyznieť niektorým líniám, ktoré boli doposiaľ skryté. Padajúca krivka zadných partií vytvára priam umelecký dojem a neznalý by neveril, že to je sériová motorka. Jemný zvuk šesťvalca dokáže umný majiteľ využiť tak v meste ako i mimo neho. F6B sa báječne ovláda i v tých najpomalších zákrutách a toto tajomstvo je skryté v geometrii a vyvážení podvozku. V takejto podobe ale stráca visačku „samostatná trieda“ a už ju vieme prirovnať (samozrejme nie motorom, ale dizajnom) napr. k novej XV1900A, či H-D Street Glide, alebo CVO Road King. V tejto triede sa pozrime aj na Victory Cross Country a zrazu môžeme porovnávať. Ale nie motor, takýto motor má iba GW! F6B je ale teraz motorka na každý deň. Takto obnažená získava sviežejší vzhľad s pocitom ľahšej ovládateľnosti a manévrovateľnosti v denno-dennom živote v meste, či mimo neho. Príde mi to ako kabriolet s odkladacou strechou.

Výbava a cena
Samozrejmosťou pre tento typ motocykla je bohatá doplnková výbava. Honda teda ponúka päťpolohové vyhrievanie rukovätí, vyvýšený čelný štít, opierku pre spolujazdca, zadný nosič, hlavný stojan, hmlovky, chrómové doplnky (koncovky riadidiel, predĺženie predného blatníka, bočný stojan a chrániče diskov) a plachtu na zakrytie. Ak siahnete po verzii Deluxe, tak niektoré z týchto doplnkov sú súčasťou základnej výbavy. Doplnkovou výbavou primerane narastá aj cena, ale keď niekto kupuje GW, či už taký, alebo onaký, nemá v peňaženke prázdno a rád si individualitu zaplatí. A pozor – nie je Bagger ako Bagger a tento právom patrí na špicu reťazca.

Honda GL1800 Gold Wing F6B

Cena: 22 500 Eur
Motor: 1 832 ccm, 12 ventilov, SOHC, P6
Výkon: 119 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 167 Nm pri 4 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 605 x 945 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 385 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedla: 725 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 180/60-16

Motocykel na test zapožičal: Honda M. E. L. Slovensko o. z.

Autor: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013 Janka

Honda GL1800 Gold Wing F6B – album k testu – Motomagazín 9/2013

17 komentárov

Najčítanejšie

Exit mobile version