Connect with us
Suzuki

Spravodajstvo

Harley-Davidson Pan America to bude mať ťažké. Prekvapí?

Publikovaný

on

Harley-Davidson Pan America 1250

Keď som sa prvý krát dočítal, že Harley-Davidson to so svojím “adventure” myslí vážne, nevedel som, čo si mám o tom myslieť. Na jednej strane žijeme v dobe, v ktorej ponuku motoriek výrazne uťahuje nová norma EURO 5, takže biker by dnes mal byť v zásade vďačný za každý nový model od serióznych značiek. Ale na druhej strane… skutočne chcú ľudia z Milwaukee ukázať celému svetu, že si vedia postaviť vlastnú „adventure“?

Ozaj sa chcú ísť pobiť do ringu, kde sa dnes za najväčšie peniaze na trhu boxuje super ťažká váhová kategória? Kategória veľkých cestovných endúr, s ktorou majú presne nula skúseností? Tam, kde titul síce drží úradujúci šampión od BMW, ale za cenu krutých duelov s KTM alebo znovuzrodenou Africa Twin. Ale aby som bol korektný, tak aj Ducati MultistradaTriumph Tiger či Suzuki V-Strom sú bojovníci, ktorí makajú a vedia získať body. Tento odvážny počin sa však pre HD môže skončiť akokoľvek. A preto som sa ešte pred svetovou premiérou zamyslel, či to Harley-Davidson so svojou novinkou Pan America bude mať ťažké a či môže prekvapiť.

Dizajn Harley-Davidson Pan America

Z môjho pohľadu to vyzerá tak, akoby sa skombinovala Electra a rakúska „oranžáda“.
Jednou vecou si však môžete byť betón-skala istý – ak si kúpite tento adventure bike, tak si ho nikto nepomýli so žiadnym iným, naozaj nikto. Dizajn je vyslovene svojský a americký. A pre ťažkého individualistu, ktorý nechce (dnes už vlastne tuctové) GéeSo, to môže byť game changer. Pre ostatných to asi bude predmet kontroverzných debát. A možno o to Harleyu šlo, aj keď zvyšok motorky kontroverzný už nie je. Pekný detail je kvapkovitá nádrž presne v dizajnérskom duchu od HD, ktorá v oranžovej farbe na mňa pôsobí ako príjemný kontrast so zvyškom motorky (na reči o tom, že oranžová patrí „KTM“ treba hneď zabudnúť. Oranžovú malo HD v logu 10 rokov predtým, než sa KTM sformovala ako seriózny výrobca motocyklov).

Ergonómia Harley-Davidson Pan America

Bojím sa však, že ten pekný tvar bude na úkor ergonómie a vyššie postavy budú mať problém v teréne chytiť nádrž medzi kolená. To ale uvidíme po oficiálnom predstavení a prvých testoch. Fabrické integrované padáky pekne ladia s líniou motorky a nepôsobia vôbec rušivo. Až čas, jazda a pády v teréne ukážu, či budú naozaj aj praktické a ochránia, alebo budú iba mŕtvou váhou.
Predne plexisklo vyzerá, že nebude len dizajnový doplnok a bude nastaviteľné, čo v tejto triede beriem ako samozrejmosť. Konštruktéri sa rozhodli že nastaviteľné bude manuálne a ja v dobrom tlieskam. Elektronicky nastaviteľné plexisklá patria na road-tourery a nie na endurá, ktoré sa majú natriasať v teréne.

Svetlá podľa všetkého full LED – dnes v triede lepších adventure bike ako štandard. Zato blinkre asi ostali ako pozostatok po matke Road Glide, alebo prebytok na sklade.
Dvojité delené sedlo svojím širším tvarom naznačuje viac cestovateľské než off-roadové ambície. Podsedlovka je klasického tvaru, aký mávajú adventure bikes v tejto kategórii a budú sa na ňu bezpečne dať chytiť tri hlinikáče.

Namiesto budíkov malá TFT „telka“ – škoda. S malou nádejou som čakal, že aspoň tu sa dostane na povrch trochu konzervativizmu (na ktorom ľudia z Milwaukee inak radi stavajú) v podobe dvoch ručičiek, ale márne. Určite bude Bluetooth konektivita, Apple car play a možno a neskôr aj Android Auto. Nechýba tempomat čo je veľmi fajn. Dúfam však, že nešli do extrému ako pri najnovšej Multistrade, kde ponúkajú adaptívny tempomat, čo pri tomto type motoriek považujem za dekadentné.
Za zmienku stojí, že na niektorých uniknutých fotkách sú v chráničoch rúk integrované smerovky. Dizajnovo pekné a asi aj bezpečné, ale praktické len do prvého pádu.

Motor Pan America 1250

Dopredu za dobrodružstvom vás bude hnať úplne nový, vodou chladený motor „Revolution MAX“. Harley ostal pri overenej koncepcii V twinu a valce zvierajú uhol 60 stupňov. Čo je ale naozaj revolúcia (minimálne na pomery Harley) je určite výkon. Pri objeme 1250ccm (náhoda, že GS ma presne toľko isto?) ho naladili na nevídanú hodnotu 145 koní. Kto jazdí túto kategóriu, a trocha sa vyzná, toho aj tak viac zaujíma krúťák. A ten je 122 Nm pri 7650 otáčkach. Žiaľ presnú krivku sa nám zatiaľ nepodarilo vyňúrať – musíme počkať na oficiálne predstavenie. Je ale vysoký predpoklad, že masívna porcia bude k dispozícii už od nízkych otáčok – tak ako je to dobrým zvykom. Keďže je to vodník, tak žiadne rebrovanie nehľadajte, motor ma pekný kompaktný a uhladený dizajn.

Nádrž vyzerá byť veľká, na oficiálne čísla si však treba počkať. Ale čokoľvek menšie ako 22 litrov budem považovať sa fail. Cestovné enduro by malo mať dojazd aspoň 350-400km, aj keď sa zrovna nejde na spotrebu. O prenos výkonu na zadné koleso sa stará reťaz. O nekonečnom boji kardan vs. reťaz sa teraz baviť nebudeme.  Z môjho uhla pohľadu stačí domontovať domazávač nejakej štandardnej značky a vybavené – a to som dlhoročný kardanista!

Podvozok a brzdy Pan America

Predná vidla „apsajdavna“ zakončená radiálne uloženými 4 piestikovými monoblokmi od Bremba, ktoré hryzú do 320mm kotúčov, predpokladám, rovnakej značky. Brzdové hadice vyzerajú byť z fotiek pancierové – opäť fajn. Niet zatiaľ veľmi čo vytknúť, azda len že zdvihy napozerané z fotografií sa javia opäť viac cestovateľsky ako off-roadovo. Zadná kyvka je dizajnovo veľmi podarená a „sporty“. Dôležité je spomenúť, že podvozok bude elektronicky nastaviteľný, ale to je zatiaľ všetko čo vieme. Otázka je, či sa vydajú cestou adaptívneho podvozku, alebo manuálne elektronicky nastaviteľného. Druhá možnosť je pre viac jazdecky zameraných ľudí, prvá pre pohodlných – takže asi vieme ako to skončí.

Kolesá sú vypletané podľa umiestnenia špicov na kraji ráfu, takže budú bezdušové, čo je dobre. Na nejaké zúrivé terénne orgie táto motorka tak či tak nebude, takže duše netreba. V prípade defektu pri bezdušových gumách je oprava otázkou pár minút, teda ak má jazdec opravnú sadu a šikovné ruky. Rozmery kolies budú zrejme klasika predné 19“ a zadné 17“. Otázka je, či ostanú pri štíhlejších pneu 110 / 150, alebo pôjdu do cestnejšieho štandardu 120 / 170, ktorý dnes razí BMW a KTM pri svojich cestnejších Adventúrach. Na jednej z fotiek som si všimol niečo, čo veľmi pripomína kúsok z tlmiča riadenia. Ak bude aj v sériovej výbave, tak klobúk dole a za mňa áno.

Váha a cena. Bude to mať Harley-Davidson Pan America ťažké? Bude!

Tu sa veľmi bojím, že jeden aj druhý parameter bude mimo akceptovateľné hranice… Čo sa týka váhy, tak veľmi veľa komentujúcich ľudí sa vzácne zhoduje, že tento bike bude trpieť nadváhou. Môj odhad od oka je, že wet weight bude niekde medzi 270-280kg, čo môže odradiť niektorých potenciálnych kupcov, čo už majú niečo odjazdené. A oni sa pri kúpe motorky pozerajú okrem loga na nádrži aj na parametre. Fakt si myslím, že je tu reálna šanca zosadiť v tomto smere 260kg vážiacu Yamaha Super Ténéré 1200 z trónu. Na porovnanie: BMW GS zo svojím rozložitým a po novom už aj vodou čiastočne chladeným boxerom má 249 kg. A KTM 1290 Adventure dokonca iba 240kg. Preto som veľmi zvedavý, ako sa Harley popasoval s touto veľmi dôležitou oblasťou.

Cena zatiaľ uvedená nebola, ale šušká sa o 19.000 USD, čo je cca 16.000 EUR. Je ale možné, že to bude ešte viac kvôli aktuálne uvaleným clám. Nuž a toto je cena, za ktorú si viete zadovážiť nové GS (v socialpakete), KTM Adventure, alebo Africu. Všetky tri voľby sú etalónom v tejto kategórii a preto si myslím, že ak bude mať Pan America túto cenovku, tak to bude mať veľmi ťažké.
Na druhej strane úplne rozumiem, že akcionári a vedenie HD sa snažia nájsť pozície (a peniaze) v nových segmentoch, ale tu zostávam skeptik. Verte mi však, že budem iba rád, ak sa môj pesimistický pohľad nestretne s realitou. Harley-Davidson Pan America to bude mať ťažké. Ale môže prekvapiť! Preto good luck, bude to ťažký boj. Držím ti však palce!

PS: Svetovú premiéru HD Pan America môžete sledovať už 22.2. na tomto linku.

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

kontakt: motocykel(a)motocykel.sk

Sme členom skupiny


Prevádzkovateľ stránky Drivers media s. r. o.
IČO: 53376242 DIČ: 2121366093
Copyright © 2021 Motocykel.sk