Spravodajstvo

Honda CBR600RR – návrat v novej sile!

Publikovaný

on

Honda CBR600RR má za sebou obrovské množstvo úspechov na pretekárskej dráhe. Vyhrala titul majstra sveta v roku 2003 až 2008, neskôr v rokoch 2010, 2012 aj 2014. Obrovské úspechy zaznamenala aj na ázijskom šampionáte cestných motocyklov aj v japonskom šampionáte cestných pretekov v triede ST600. Medzi rokmi 2010 a 2018 bol tento model hlavným hrdinom súťaže Moto2. Momentálne tam vládnu trojvalce z Británie.

Európsky trh Hodna CBR600RR opustila v roku 2017. Môže za to popularizácia naháčov a turistických motocyklov, ale super-športy sú opäť in. Pred 2 rokmi sa vrátila do Japonska a Thajska a konečne sa Japonci rozhýbali s návratom na európsky trh.

Vysokootáčkový motor

16-ventilový radový štvorvalcový motor s objemom 599 cm3 v modeli CBR600RR disponuje výkonom 89 kW pri 14 250 ot./min. a krútiacim momentom 63 Nm pri 11 500 ot./min. Výkon v takýchto otáčkach dosiahli vďaka novým materiálom pre vačkové hriadele, pružiny ventilov a kľukový hriadeľ. Vylepšený materiál zabezpečuje, aby komponenty zvládali zotrvačné sily pôsobiace pri vysokých otáčkach a aby dlho vydržali. Vŕtanie a zdvih sú 67 × 42,5 mm, kompresný pomer dosahuje hodnotu 12,2 : 1.

Počas predajnej prestávky prešlo zmenou kompletné nasávanie, spaľovanie aj výfuk. Dostatočný prietok vzduchu pri vysokých otáčkach zaisťuje 44 mm škrtiaca klapka. Úpravami prešli aj časovania ventilov: uzatvorenie nasávacích ventilov oneskorili o 5°, pričom výfukové ventily sa otvárajú o 5° neskôr. Tým sa zlepšuje účinnosť nasávania zmesi paliva a vzduchu a odvod výfukových plynov. Priemer nasávacích ventilov je 27,5 mm, výfukových 22,5 mm.

Zmenou prešiel výfukový systém. Narástol aj katalyzátor, avšak dbali na minimálny nárast hmotnosti. Pomocná klzná spojka obmedzuje „odskakovanie“ zadného kolesa pri rýchlom podraďovaní a prudkom brzdení. Zároveň sa – v porovnaní s klasickou konštrukciou – o 32 % znižuje fyzická sila potrebná na jej ovládanie a systém na oboch stranách využíva vačky z hliníkovej zliatiny, ktorých vzájomná vôľa bola optimalizovaná s ohľadom na lepší pocit z ovládania páčky.

Elektronika na motore

Dnešné motorky sa nezaobídu bez poriadnej elektroniky. To je proste fakt. Honda prevzala elektronicky riadenú škrtiacu klapku z veľkého Firebladu, ktorú pôvodne vyvinuli RC213V-S. Senzory v motorke dodávajú informácie o polohe centrálnej riadiacej jednotke ECU. Tá reguluje odozvu na plyn. Takisto balík elektronických asistentov, ktoré s elektronickou škrtiacou klapkou spolupracujú, je odvodený z modelu Fireblade.

Systém nastaviteľnej kontroly trakcie HSTC ponúka 9 úrovní nastavenia (plus možnosť vypnutia) a slúži na reguláciu prešmykovania (ktorá sleduje mieru, do akej sa rýchlosť prešmykovania kolies mení v závislosti od pomeru otáčok predného/zadného kolesa), čím plynulo reguluje rýchle prešmykovanie zadného kolesa. Výsledkom je hladké a intuitívne riadenie adhézie, pretože softvér tohto systému bol vyvinutý na základe rozsiahlej kvalifikovanej spätnej väzby z celého sveta, vrátane tej od jazdcov HRC. Úroveň 1 predstavuje najslabšie zásahy, úroveň 9 potom najsilnejšie.

Jazdec má k dispozícii 3 jazdné režimy a ďalšie 2 používateľské režimy, ktoré sú kompletne nastaviteľné. Režimy jazdec môže meniť počas jazdy. Rovnako si môže nastaviť odozvu na plyn v piatich úrovniach. Brzdenie motorom a systém proti zdvíhaniu zadného kolesa má 3 stupne nastavenia.

Veľké rýchlosti motorka dosahuje vďaka vylepšenej jednotke IMU. Údaje vypočítava 100-krát za sekundu a využíva vlastný algoritmus. Na základe týchto údajov riadi systémy HSTC a ABS umožňuje brzdenie v zatáčkach.

Systém je o 2,5 kg ľahší než kombinovaný elektronický systém ABS predchádzajúcej konštrukcie. Využíva ABS modulátor a elektronickú riadiacu jednotku Nissin, ktorá preberá dáta z jednotky IMU a informácie o miere prešmykovania zo snímačov otáčok predného a zadného kolesa a upravuje intenzitu brzdnej sily pri priamej jazde aj v zatáčkach.

Dnes sa takýto stroj nezaobíde bez rýchleho radenia. Štandardne dodávané rýchloradenie zaisťuje bleskurýchle zmeny rýchlostných stupňov s krátkym prerušením prívodu paliva pri preraďovaní a s hladším nábehom krútiaceho momentu po preradení. K dispozícii sú 3 úrovne nastavenia sily potrebnej na jeho ovládanie.

Podozkové komponenty

Konštruktéri preverili stroj spredu dozadu.

Srdcom podvozka je dutý odlievaný dvojitý chrbticový hliníkový rám. Rázvor kolies je 1 370 mm, sklon prednej vidlice 24°06’ a závlek 100 mm. Hliníková kyvná vidlica je o 150 g ľahšia než predchádzajúci model, pričom každý diel prepracovali, aby ušetrili každý jeden gram. Inžinieri zaistili požadovanú rovnováhu tuhosti a hmotnosti. Pohotovostná hmotnosť je 193 kg.

Plne nastaviteľná 41 mm inverzná vidlica Showa Big Piston ponúka prvotriednu reakciu odpruženia a kontrolu nad strojom. Je o 15 mm dlhšia, čím umožňuje flexibilné zmeny geometrie. Plne nastaviteľný zadný tlmič Showa je spojený s prepákovaním Pro-Link.

Dva radiálne umiestnené štvorpiestové brzdové strmene na predku sa zahryzávajú do 310 mm plávajúcich kotúčov, súčasťou výbavy je aj hlavný brzdový valec s radiálnymi piestami. Zadný jednopiestový strmeň je spojený s 220 mm kotúčom. Kolesá z hliníkovej zliatiny obuli do pneumatík 120/70ZR17M/C vpredu a 180/55ZR17M/C vzadu. Elektronický tlmič riadenia Honda (HESD) – exkluzívne pre CBR600RR – pracuje v závislosti od rýchlosti a je riadený elektronickou riadiacou jednotkou ECU. Pri nižších rýchlostiach sa otvára jeho hlavný ventil, čím sa znižuje tlmiaca sila. Pri vysokých rýchlostiach sa ventil zaviera, čím sa zvyšuje tlmiaca sila pre maximálnu stabilitu.

Výbava a vzhľad

Motorka vyzerá veľmi dynamicky. Nie je to len pocit, vyznačuje sa najnižším koeficientom aerodynamického odporu vo svojej triede (0,555 s jazdcom v pretekárskej polohe), zatiaľ čo krídelká zlepšujú stabilitu pri vjazde do zatáčky a schopnosť zatáčania pri akcelerácii.

Pri vývoji motocykla tvorcovia mysleli aj na centráž hmotnosti. Palivová nádrž je o 10 mm nižšia, čo jazdcovi umožňuje skrčiť sa pri vysokých rýchlostiach. Nádrž je zároveň užšia a jej tvar navrhli tak, aby ruky jazdca zastávali pri rýchlej jazde prirodzenú polohu. Sedadlo je vysoké 820 mm.

Pri vjazde do zatáčky, keď jazdec začne náklon a uvoľní brzdovú páčku, vytvárajú krídelká prítlačnú silu, ktorá zaisťuje prítlak prednej pneumatiky. Výsledkom je nielen lepšia stabilita, ale aj rýchlosť prejazdu zatáčkou.

Plnofarebný TFT displej ponúka režimy Street (cesta), Circuit (okruh) a Mechanic (mechanik). Ukazovateľ preradenia na vyšší rýchlostný stupeň využíva 5 bielych horizontálnych LED diód nad centrálnym displejom. Po dosiahnutí nastavených otáčok na preradenie sa diódy rozsvietia a začnú blikať. Informácie zobrazované na displeji zahŕňajú aj čas potrebný na prejdenie jedného kola, počet prejdených kôl a údaj o najrýchlejšie prejdenom kole.

Príplatková výbava

Pre model CBR600RR sú pripravené dva balíčky originálneho príslušenstva Honda:

Racing

  • ochranná nálepka na nádrž v imitácii karbónu má na sebe logo CBR
  • polepy kolies v trikolóre HRC a opatrené logom Honda Racing
  • náhrada sedadla spolujazdca je dostupný kryt v čiernej alebo červenej farbe
  • Viečko otvoru na doplňovanie oleja s logom HRC

Comfort

  • Taška na zadné sedlo – objem 15 litrov, s možnosťou zväčšenia na 22 litrov
  • Vyhrievané rukoväte s 5 úrovňami pomáhajú predĺžiť sezónu, zatiaľ čo praktickosť zvyšuje USB-C nabíjacia zásuvka

HRC Race Kit

  • výhradné použitie na okruhu
  • všetky systémy pre bezpečnosť cestnej premávky sú pred montážou tejto súpravy odstránené a na ich miesto sa inštalujú diely zo súpravy HRC: ECU, kabeláž, tesnenia hlavy valcov, väčší chladič, pretekársky výfuk, predné / zadné odpruženie a brzdové kotúče

Pridaj komentár

Najčítanejšie

Exit mobile version