41 rokov Dax v Európe chýbal. V Honde niekomu bliklo a v modelovom roku 2023 sa Dax pripojil k Monkey a MSX125 Grom v zostave mini-bikov.
Autentický a robustný, ponúka rýdzi pôžitok z jazdy. Aj keď je to motorka malých rozmerov, odvezie dvoch pasažierov. Disponuje lisovaným oceľovým rámom. Vpredu má 31 mm inverznú vidlicu. Celý stroj stojí na 12-palcových kolesách a poháňa ho vzduchom chladený dvojventilový motor SOHC so štvorstupňovou prevodovkou a odstredivou spojkou. Bohatá výbava obsahuje kompletné LED osvetlenie, inverzný LCD displej a držadlo pre spolujazdca. Nadčasovú príťažlivosť nezameniteľného dizajnu Dax však žiadny výpis špecifikácií vystihnúť nedokáže.
Späť ku koreňom
V roku 1967 bol dopyt po „motocykli na voľný čas“. Na americkom a európskom trhu predstavili model Monkey Z50M. Prvý model prijali zákazníci veľmi dobre. Predovšetkým vďaka nastaviteľnej výške sedla a sklopným prvkom, ktoré umožňovali naložiť motocykel do osobného auta. Americké zastúpenie značky Honda v roku 1969 požiadalo o väčší motocykel pre svojich zákazníkov. Chceli však taký, ktorý by si stále zachovával duch modelu Monkey.
Po návšteve USA, ktorej cieľom bolo lepšie porozumieť požiadavkám zákazníkov, vyvinuli konštruktéri model Dax. Bol nižší a dlhší v porovnaní s modelom Monkey. Dospelým umožňovali uvoľnenejšiu jazdnú pozíciu aj jazdu vo dvojici. Ako inšpirácia im poslúžil rám v tvare písmena T modelu CS90, ktorý bol v tom období veľmi obľúbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinštalácia a ďalšie súčasti boli umiestnené dovnútra rámu v tvare písmena T. Tak vznikol jedinečný, ale zároveň jednoduchý dizajn.
Míľniky modelu Dax
1969 ST50/70 Dax Honda
Pôvodný Dax určený pre exportné trhy v Európe a USA bol obratný, svižný a ľahko ovládateľný. Oslovil tak zarytých motorkárov, ako aj rekreačných používateľov, pretože jazda s ním bola veľmi zábavná. Išlo o stroj, ktorý odštartoval mnoho dobrodružstiev v jednej stope.
Motor vychádzal z osvedčeného agregátu použitého pri skútri Super Cub. Prešiel však úpravami nasávacieho aj výfukového systému, ktorých cieľom bolo zvýšenie krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach.
Dax bol vtedy k dispozícii vo dvoch objemových verziách (50 a 70 cm3). Disponoval trojstupňovou automatickou odstredivou spojkou, teleskopickým predným odpružením, hydraulickým zadným odpružením. K tomu bol vybavený širokými pneumatikami s jedinečnou vzorkou, ktoré zaisťovali stabilitu a ovládateľnosť aj v teréne.
1972 ST90 Mighty Dax
Model ST90 Mighty Dax získal pevnejší rám v tvare písmena T, širšie a vzpriamenejšie riadidlá v štýle „mini ape“, zdvihnutý predný blatník a väčší motor. Ponúkal vyššiu rýchlosť a lepšie zrýchlenie. Nové väčšie 14-palcové kolesá boli obuté do pneumatík s poloterénnou vzorkou. Zlepšovala jazdné vlastnosti a stabilitu aj pri jazde mimo cesty.
1973 CY50 Nauty Dax
Model Nauty Dax, ktorý je určený predovšetkým pre majiteľov obytných vozidiel. Bol vyvinutý tak, aby ponúkal lepšie jazdné vlastnosti a stabilitu v náročnom teréne. Zmeny časovania ventilov a koncového prevodu – teraz so 4 rýchlostnými stupňami – umožnili zvýšenie krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach. Okrem nového výfuku, palivovej nádrže, bočných krytov a jedinečného obdĺžnikového svetlometu ponúkal Nauty Dax tiež odstupňované sedlo a nevšedné farebné vyhotovenie. Nový ľahký a tuhý lichobežníkový rám spolu s novými širokými balónovými pneumatikami umožňovali jednoduchý pohyb po nerovnom teréne v kempoch.
1995 ST50 Dax
Po 14 rokoch sa meno Dax vrátilo na japonský trh. Všetky ikonické prvky dizajnu zostali zachované – chrbticový rám z lisovanej ocele, teleskopické odpruženie, široké sklopné riadidlá, chrómovaný blatník, tlmič výfuku a aj klátikové pneumatiky – navyše pribudlo dlhšie sedlo. Motor s objemom 50 cm3 bol vybavený automatickým napínaním rozvodovej reťaze a magnetovým zapaľovaním pre ľahké štartovanie. ST50 Dax sa vyrábal osem rokov a jeho predaj bol ukončený v roku 2003.
2022 ST125 Dax
Nový Dax s praktickým motorom s objemom 124 cm3, štvorstupňovou prevodovkou a odstredivou spojkou je vítaným prírastkom radu minibikov Honda a pripája sa k modelom Monkey a MSX125 Grom.
Motor
Typ
Vzduchom chladený, štvortaktný, s rozvodom SOHC a s 2 ventilmi
Zdvihový objem
124 cm3
Vŕtanie × zdvih
50,0 × 63,1 mm
Kompresný pomer
10,0: 1
Maximálny výkon
6,9 kW pri 7 000 ot./min.
Max. krútiaci moment
10,8 Nm pri 5 000 ot./min.
Úroveň hluku (dB)
79,2 dB
Olejová náplň
1 liter
Palivový systém
Karburácia
Elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI
Objem palivovej nádrže
3,8 litra
Spotreba paliva
1,6 l/100 km
Emisie CO2 (WMTC)
35 g/km
ELEKTRICKÁ SÚSTAVA
Batéria
12 V/3,5 Ah
Hnacie ústrojenstvo
Typ spojky
Mokrá viaclamelová automatická odstredivá spojka
Typ prevodovky
4-stupňová rotačná
RÁM
Typ
Lisovaný chrbticový rám
Podvozok
Rozmery (D × Š × V)
1 760 × 760 × 1 020 mm
Rázvor kolies
1 200 mm
Záklon rejdového čapu
24,9°
Závlek
84 mm
Výška sedadla
775 mm
Svetlá výška
180 mm
Polomer otáčania
2 m
Pohotovostná hmotnosť
107 kg
Zavesenie
Typ vpredu
31 mm teleskopická inverzná vidlica, zdvih v osi kolesa 100 mm
Typ vzadu
Dva tlmiče, zdvih v osi kolesa 120 mm
Kolesá
Typ vpredu
5-lúčové z ľahkej zliatiny
Typ vzadu
5-lúčové z ľahkej zliatiny
Pneumatika vpredu
120/70-12M/C 51L
Pneumatika vzadu
130/70-12M/C 56L
Brzdy
Typ vpredu
Jedna hydraulická s 220 mm kotúčom, ABS s jednotkou IMU