Americký motocyklový trh často odmieta porovnávanie. Americké trendy sa odlišujú od tých, ktoré dominujú na opačných koncoch oceánov – v Európe a Ázii. To bol dostatočný dôvod na zrodenie Honda R&D America (HRA). Navrhári v HRA sa nielen pohrávajú s týmto dvoj – kolesovým ostro stráženým tajomstvom, ktoré chabo existuje, ale sú aj plne rozhodnutí tvarovať našu motocyklovú budúcnosť. Podľa všetkého táto posledná ?kreácia? dosiahne presne tohto cieľa.
Martin Manchester, exekutívny návrhár v Honde naznačuje, že NAS je tenkým svetelným lúčom, ktorý prináša svetlo do našej kalnej budúcnosti motoriek, ale tiež ukazuje, ako spoločnosť dokáže pripraviť a prezentovať niečo, čo vyzerá ako kus motorkárskej fantázie. ?Tento prototyp motocykla naberá nový smer v motocyklovom svete? vysvetľuje pán Manchester, a pokračuje: ?a uberá sa cestou, ktorá zdôrazňuje krásu a estetickosť vo svete športových motocyklov.?
Všetko sa to začalo v zime 1999. Projekt NAS nebol plánovaný uzrieť svetlo výrobného sveta v blízkej budúcnosti, tak sa vyhol na míle tlakom ako je čas a nad celým projektom vládlo uvolnenie. HRA senior dizajner Tony Schroeder vysvetľuje: ?S pokročilým projektom ako je NAS, nie sme nutení pracovať pod tlakom, nemáme výrobné uzávierky, takže môžeme venovať tomuto projektu čas a odviesť ho od zabehnutých noriem a posunúť ho do nových dimenzií. Na rozdiel od iných projektov cieľ s NAS nebol len vytvoriť imidž futuristického stroja, ale dostali sme zelenú doviesť túto motorku do nezvyčajne vysokého stupňa ukončenia. Časť našeho cieľa bola vytvoriť a zdokonaliť nové postupy v konštrukcii modelov a dotlačit motocyklové inžinierstvo do conceptu: ?čo ak??
Schroeder pokračuje: ?Ak sa pozriete na existujúce motocykle na dnešnom trhu uvidíte, že vrchol športových motoriek bol navrhnutý pretekárskymi mechanikmi a pretekárske repliky vlastnia vrchol výslnia. My sme nechceli začať nový smer v športových motocykloch, ale vrátiť sa ?do ulíc?, ako ísť smerom na pretekársky okruh. ?(vysvetlenie: už tu všetko bolo). ?Trh pre pretekárske motorky je jasne silný, ale my sme si predstavili inú skupinu motorkárov, ktorí hľadajú novú kategóriu športových strojov? ( preklad: niekto sa v ?hlavnom stane? dopočul o vás všetkých, ktorí máte problémy s chrbtom a vŕzgajúcimi kolenami, a preto sa začalo pracovať na ?ľudskejšej? motorke). Schroeder pokračuje: ?Drvivá väčšina spotrebiteľov predsa strávi celý svoj život na cestách a nie na pretekárskych okruhoch.? ( teši nás, že ste si uvedomili, že nie každý je Rossi).? A tak sme použili na projekte NAS viditeľne mechanické časti, ktoré sú detailne štylizované a jemne dokončené.? (alebo ako hovoríme my: naháče, je to tak ťažké?)
Manchester vysvetľuje: ?Výkon stroja bude vždy dôležitý v motocyklovom svete, ale my sme chceli posilniť citovú spätosť, ktorú pociťujú vlastníci so svojimi motorkami. Tento cieľ sme dosiahli zdôraznením ?nahých? časti tohto stroja, a radšej sme všetko ?obliekli? ako zahalili do plastov. Použili sme veľa napredujúcej technológie, plus jedinečné štýlovanie na celom stroji a obdarovali sme ho veľkým množstvom detailov. Pretože každý kus kovu na tomto stroji bol navrhnutý pre svoju estetickost, NAS sa schválne vyhýba tlaku, ktorý je typicky diktovaný výrobou, funkčnosťou a nákladmi.?
OK, takže uz viem kedy sa to začalo, že cieľom bolo priniesť niečo nové a neslýchané na trh, čo bude ešte stále v móde aj o 10 rokov a tiež, že sa pri tom všetkom nebral ohľad na nárast bankového konta Hondy, ale na našu potrebu, zdravie a city. Ale môžme počut niečo technickejšie?
Tak ako všetky projekty, ktoré sa zrodia v HRA, aj NAS začal ako nápad, ktorý napredoval od opakovaných kresieb až po hlinenný model v živej veľkosti. Pri NAS sa kládol doraz na pomer živých častí. Projekt začal s 1000 cc, vodou chladeným V – Twin motorom, hlavne kvôli kráse, ktorou sa tento motor vyznačuje, ale aj kvôli krútiacemu momentu, ktorý je tak povestný pri týchto motoroch. Team Honda pokračuje: ?Pri tak veľkom motore sme sa rozhodli uložit ho do centra stroja a poskladať všetky časti okolo motora, a tak nechať voľný, svetlý a vzdušný priestor v predných a zadných častiach. Pri tak základnej štruktúre sa vyskytli aj výzvy, ktoré sme nakoniec vyriešili elegantne. Zoberme si napríklad chladič. Pretože sme sa zamerali na bezchybné ?obliekanie? motora a okolitých komponentov, nemohli sme si dovoliť zničiť symetriu motorky uložením chladiča vpredu, prípadne po stranách. A tak sme ho museli zavesiť pod sedadlo! Teraz ako zaviesť chladiaci vzduch do schovaného vyššie uvedeneho chladiča? Studený vzduch je nasavaný cez jednu z dvoch predných otvorov a vedený pod nádržou a sedadlom do chladiča.?
Predný tlmič neposunul návrhárske poznámky – on ich celé prepísal. Otázkou je, či sa mono – tlmič uchytí, alebo stroskotá tak, ako veľa iných ?fantastických? zlepšovákov. Predné brzdové doštičky sú dosť veľké a práve toto by malo vylepšit schopnosti stroja zabrzdiť, ale tiež zvýrazniť vzdušný a ľahký dizajn kolies. HRA navrhla kolesá z hliníku, a práve na nich sa začala asymetrická tématika ľudského tela.
Tony Schroeder vysvetľuje: ?Tématika ľudskej kostry sa ozýva opakovane po celom projekte NAS. Začína sa predným kolesom, pokračuje cez rám až po zadné koleso presne tak, ako kosti v ľudskom tele spájajú jednotlivé časti. Ak si všimnete, všetky tieto štruktúrované časti spájajú hrubé a tenké časti presne tak, ako sú spojené ?tibia/fibula? u človeka v spodnej časti nohy. Schválne sme spojili túto ľudskú, živú tématiku s technológiou pre nový a estetický výsledok.? (pre tých, čo nemáme doktorský titul len poznamenám, že reč bola o píštale/ihlici).
Ďalšie novinky, ktoré uvádza Honda do popredia sú: nový kazetový vzduchovy filter, ktorý sedí hneď pod nádržou pre ľahšiu dostupnosť. Vzduch je vháňaný cez jeden z dvoch otvorov, ktoré sú dosť jedinečné a umiestnené po oboch stranách predného osvetlenia. Ďalšie prednosti sú suchá spojka a vodná pumpa, ktorá sedí na pravej strane motorky. Aby sa zadná časť motorky udržala čo najestetickejšie, návrhári umiestnili výfuk hneď pod motor a sformovali ho, aby nepoškodzovala aerodynamiku tohto stroja. Mini hrb na skrátenom sedadle slúži na udržanie jazdca na mieste, pričom pripomína nasávanie vzduchu na vozidlach Formuly 1. A čo trojité hrby vmodelované do karbónového blatníka? Slúžia na pridanie ?stuhnutosti?, ale ich hlavnou úlohou je pridanie estetickosti na projekte NAS.
Skoro každá časť na tomto projekte bola premyslená a navrhnutá od základov. Ako Martin Manchester nakoniec uzatvára: ? Dali sme si za úlohu zmeniť svet športových motocyklov, pričom sme stavali na už existujúcich strojoch. Tento prototyp by sa mal zapáčiť hlavne tým, čo majú chuť pre fajnovejšie veci v živote a diskriminovaným fanúšikom, ktorí vedia oceniť vysokú kvalitu stavaného motocykla a budú hrdí na to, že vlastnia tak jedinečný stroj.?
Ako bolo uvedené na začiatku, tento projekt sa začal na konci roku 1999. Päť rokov trvalo, kým virtuálna čmáranica na papieri dostala reálny nádych a telo. Ako dlho ešte budeme čakať, kým sa dostane do sériovej výroby? Keďže tlačová informácia Hondy ani najmenej nenaznačuje či sa vôbec tento projekt rozbehne sériovo, možno sa nikdy ani nedočkáme. Aspoň niekoľkým sa splnil sen: svojej fantázii dali telo a dušu, a nám ostatným ukázali, akým smerom sa môžu motorky budúcnosti uberať.