Ako sme
písali v aktualitách, americká značka motocyklov INDIAN na sklonku r. 2017
prešla miernou reorganizáciou a konečne máme aj na Slovensku oficiálneho
importéra, ktorý zabezpečil oficiálne testovanie vybraných modelov Indian
u zvolenského autorizovaného predajcu Klasik Moto Zvolen. Nie, žeby sme
Indian predtým v Klasik Moto netestovali, ale vtedy to bola výlučne
súkromná záležitosť predajcu a teraz to zastrešoval oficiálny import.
V praxi to znamená napr. to, že odteraz k strojom Indian dostanete
čistopis technického preukazu a netreba prihlásenie individuálnym dovozom.
Novinárske testovanie vo Zvolene bolo iba jednodňové a ja som vzal do ruky Indian Scout Sixty a Scout Bobber.
Viac-menej sa v týchto riadkoch bavíme iba o krátkodobých dojmoch,
pretože na programe dňa boli ešte Road Master Classic a ChiefDark Horse o ktorých si prečítate
v nasledujúcom vydaní. Tak poďme teda na to.
Rovnaký základ, iné motory
Indian Scout
Sixty a Scout Bobber patria do rovnakej triedy a to nielen v oblasti
základnej stavby – teda rámu a použitých ráfov kolies, ale sú zároveň
najlacnejšími modelmi z produktovej línie Indian. Majú ale rozdielne
motory s rozdielnym výkonom, oba ako sek. prevod využívajú remeň a oba sa
odlišujú i pružením. Samozrejmá je grafická a dizajnová rozdielnosť.
Dôležité je, že oba majú sklon prednej vidlice 29°, veľmi príbuznú váhu,
rovnako veľkú nádrž, ale v konečnej fáze majú rozdielne motorické vlastnosti
a hlavne jazdecký trojuholník. Oba modely sú namierené na skoro rovnakého
zákazníka, aj keď Bobber je špecifickejšípráve jazdnými vlastnosťami a aj jeho zákazník bude ďaleko
špecifickejší, ako pre model Sixty.
Indian
Scout Sixty – univerzálnejší, všestrannejší…
Tak ako
povedal i Marian Gonda z Klasik Moto, tento model bol už pri vzniku
orientovaný na menej pokročilých jazdcov a to nielen kvôli cene, ale
hlavne jednoduchosti. Tento model disponuje práve kvôli tomu 5-stupňovou
prevodovkou, výkon 78 koní je tak akurát pre potreby takto otvoreného stroja…
taký zlatý stred. Posed je prirodzenejší s dosahom na všetky ovládače, tak
aby nebolo treba nič dohľadávať a nešpekulovať o tom, čo kde je.Dizajnovo je tiež jednoduchšia, nedajte sa
teda pomýliť fotografiami, tento stroj má veľmi bohatú doplnkovú výbavu.
Testovaný model je teda vybavený bočnými brašnami, padacím rámom, opierkou
spolujazdca a to okamžite vytvára dojem turistickej, ďaleko väčšej
motorky, aká v skutočnostije.
Treba si toto ale odmyslieť a už v základe vidíte jednoduchý, okrúhly
svetlomet s klasickou halogénovou žiarovkou, prístrojový panel nesie
základné informácie, ale je tu napríklad i ukazovateľ vonkajšej teploty
a samozrejme hodiny a ukazovateľ zaradeného rýchlostného stupňa. Aj
keď analógový rýchlomer má stupnicu až do 200 km/h, ostaňme radšej
pri zemi a rozmýšľajme o stredných rýchlostiach, pretože stroj je
spredu otvorený a na rýchlejšiu a vzdialenejšiu turistiku má predsa
Indian iné turistické motorky… aj keď! Náš redakčný kolega Marcel Masaryk
jeden Scout Sixty od r. 2016 vlastní a v tom roku na ňom spravil za 4
dni 1 600 km,
presnejšie 750 km
za jeden deň. Takže ak ste extra odolní, môžete dávať takúto pálku, ale verte,
že bez riadneho čelného štítu je to únavné.
Pozor Scout Sixty si nemýľte s malou motorkou!
Aj keď
predchádzajúce riadky akoby zľahčovali vlastnosti tohto stroja, i tak máte
pod sebou kus poriadnej, železnej mašiny, s plnou váhou 256 kg. Tým, že má stroj tak
nízke ťažisko, balónové pneumatiky a predovšetkým posed vo výške 643
mm nad zemou sa veličina váhy už
i v malom pohybe stráca. Hlboko pretiahnuté blatníky vás ochránia
pred vodou od kolies a krásny, čierny blok motora s priznaným
hliníkovým lemom v smere piestov dáva motorke vlastnú charizmu.
Na takto postavený
stroj sa ľahučko nasadá a vysadá, ale keď ju treba potlačiť do kopca, tak to
chce chlapa. Ja som ju prevetral na horskom pase Donovaly a poviem vám, že
išla veľmi svižne. Pretože má iba 5-stupňovú prevodovku, motor sa vytáča na
každom stupni trošku dlhšie, ale zasa umožní mesto prechádzať na 5-ke. Na
štvorke si veľmi dynamicky poradí s horským pasom a prakticky
v celom poli otáčok jazdíte v bezvibračnej atmosfére a navyše
s parádnym náklonom. Na rýchlu zmenu zákrut treba myslieť vždy troška
skôr, niežeby motorka vynášala, ale balónové pneumatiky si to jednoducho vyžadujú.
Keď už ju v zákrute zalomíte, máte pocit, že asfalt je „proklete“ blízko
a to hlavne vďaka nízko položenému sedadlu. Tým, že výrobca dodal
v m. r. stroju nové pružiny vzadu a nastali i úpravy vo
výfukovom potrubí, zmenšil vďaka úpravám pri krku polomer otáčania, motorka je
v lepšej kondícii ako tá kolegova z r. 2016. kde Marcel musel robiť úpravy
podvozku. Motorka má vcelku malú nádrž, iba 12,5 litra, tak i to ju
smeruje k dennému používaniu v mestskej zóne. Výrobca papierovo
sľubuje 5 litrovú spotrebu, a podľa toho, čo sme najazdili, tak ručička
palivomera skoro vôbec neklesala a bude to teda sedieť. Akčný rádius
dojazdu je potomcca 200 km.
Finále je pozitívne
Tým, že
model 2018 má v sebe zakomponované technické úpravy, ktoré veľmi pomohli
jazdným vlastnostiam a pohodliu jazdca, či posádky, prakticky odpadajú
rôzne technické úpravy. Či už z originálneho príslušenstva, či
aftermarketu viete stroj zmeniť a doladiť dizajnovo na nepoznanie.
Príjemne jazdí, dobre zatáča, má vlastný štýl akcelerácie, charizmu a tým
sa stáva ďaleko zaujímavejšou, ako bola v minulosti a o to viac,
že doma máte autorizovaný servis a zázemie importéra. Nie neprišli sme tu
hľadať chybičky ale dobré vlastnosti a tých je viac ako dosť.
Indian Scout™
Sixty
Cena: od 11 990
Eur (2018)
Motor: V-Twin, 999 ccm, 8 ventilov, DOHC
Výkon / spotreba: 78 k / 5,0 l na 100 km
Krút. moment: 88,8 Nm pri 5 600 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 311 x 880 x 1 207 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových
profilov
Hmotnosť: 256 kg (prevádzková s palivom)
Rázvor / sv. výška : 1 562 / 123 mm
Výška sedla: 643 mm
Objem palivovej nádrže: 12,5 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 150/80-16
Podvozok vpredu / vzadu zdvih: 120 / 76
Indian
Scout Bobber – že imidž je nanič?
Tak načo by
tu bol Scout Bobber? To, že to je imidžová motorka, neznamená, že to je
showbike. Je to riadna mašina s výkonným motorom a špecifickými
vlastnosťami, ktoré ku každému bobberu patria. Aj keď sa zdalo podľa úvodu
článku, že sme v rovnakej triede s modelom Scout Sixty, tak sme
v tomto prípade o hodný kus inde. Sú tu zásadne zmeny a Bobber
by sme mohli definovať, ako stroj pre vybraného zákazníka, ktorý inklinuje
práve týmto – drsnejším, imidžovejším smerom. V praxi pri presadnutí
z modelu Sixty na Bobber a to ešte na mieste, nemusíte byť žiadny
génius, aby ste okamžite zistili, že tento stroj je postavený inak. Nesie
v sebe športové prvky, oba blatníky sú skrátené, predný svetlomet je lemovaný
športovou minikapotou, chróm bol nahradený čiernou matnou farbou a to i v
celom výfukovom systéme, bobber sedadlo je minimalistické a vcelku tvrdé,
stúpačky sú viac vzadu ako na Sixty. Skrátenie zadného blatníka vyžiadalo
vymyslieť držiak ev. čísla, ktorý je pre Indian v tomto prípade trochu
neštandardný. Zásadné zmeny sa udiali i na pružení, kde motorka má na
zadných, progresívnych pružinách menšie zdvihy a zatiaľ čo u Sixty sú
zdvihy 76 mm,
tak u Bobbera len 50 mm
a to hovorí za všetko. Toto doplňujú užšie riadidlá medzi ktorými nájdete
síce ten istý prístrojový panel ako u Sixty, ale v úplne inej
grafike, zvonku čierny a hlavná plocha je vystlaná imidžovo – karbónom.
Obdĺžnikový LCD displej vtesnaný do spodnej časti analógu nesie
i informáciu o otáčkach motora a zaradenom rýchlostnom stupni.
Ak sa zapozeráte na motor, tu výrobca nechal motoru vyznieť viac a priznal
hliník i na hlavách valcov, čím motor prezradzuje väčšiu, športovejšiu agresivitu.
Bobber skoro ako športovec
Slovo
športovec tu je oproti modelu Sixty namieste, pretože je tu síce rovnaký motor,
ale s iným vŕtaním a objemom – celkom 1130 ccm, čo pridalo 16
koní na výkone. Je tu 6-stupňová prevodovka a v kombinácii s vyšším
výkonom sa jazdec dostáva do iného režimu jazdy. Motor je ďaleko agresívnejší,
prijíma vyššie otáčky za svoje, prirodzenejšie sa vytáča a samozrejme aj
zrýchľuje. Ale pozor, agresívnejší neznamená trhanie asfaltu, len kvalitnejšiu
ale stále príjemnú akceleráciu. Pocitovo ma navádzal na ďaleko športovejšiu
jazdu, ako by som od kategórie bobber očakával. Zadné progresívne pruženie
s tak nízkym zdvihom ma na horskom pase lepšie lepilo na cestu
a prejazd zákrutami som si dovoľoval vo vyšších rýchlostiach. Priečny rez
na vozovke ma však rýchlo upozornil na to, že kríže mám jen jedny
a výtlky, či takéto výjavy na cestách treba s Bobberom radšej
obchádzať. Čo vás prekvapí je ladnosť ťahu motora bez rezonujúcich zón. Horský
pas si ale vyžadoval podradiť miestami do trojky a vtedy motor ťahá
lineárnejšie. Prekvapovalo ma ako vďaka zrýchleniu tohto motora môj kolega so
Sixty za mnou zrazu zaostal. Motor je výrazne športovejší, lepšie sa vytáča
a i krajšie znie koncert zo zvodov výfukov. Výrobca mu udáva spotrebu
5,5 litra na stovku, takže akčný rádius je pod 200 km.To, že obe mašiny majú poháňajú zadné koleso
remeňom, znižuje náklady na údržbu a hlavne sa mení prevádzkový hluk, kde
ma vôbec počas jazdy nerušil motor, ale náporový vzduch. Pneumatiky
s označením Indian sú charakteristické pre časovo dlhý výkon
a v spojení s ABS pracujú na úrovni potreby stroja. Test
prebiehal skoro pri 30°C
teplotách, tak lepili dostatočne, ale charakterom patria do kategórie čoper,
teda tvrdšie a na to si treba dávať v chladnom počasí pozor. Všimnite
si ich vzor, ktorý vás trochu smeruje na cestné enduro. Drážky znesú
i nejakú tú poľnú cestu, ktorej bude vyhovovať i šírka pneumatiky 150 mm. Takže vyskúšajte to,
len nezabúdajte na nízke zdvihy pružín a tak si to trochu odporuje, takže
pneu sú v tomto smere viac pre imidž, u Sixty je obutie plne cestné.
Za zmienku stoja aj zadné, trochu „ušaté“ svetlá v pomere k štíhlosti
týchto partií, ktoré sú kumuláciou smerových, obrysových i brzdových
svetiel v prevedení LED, zatiaľ čo vpredu je klasická halogénová žiarovka.
Tak až toľko zaujímavostí sme objavili na tomto „bobríkovi“.
Finále je opäť pozitívne, aj keď…
Scout Bobber
smeruje na modernú generáciu ľudí, typu Scrambler, hipster a ponúka
príjemný jazdný zážitok v spojení s individuálnou charizmou techniky
a dizajnu. Ak by som bol majiteľom tohto stroja, nepridával by som tu vôbec
nič, iba tú skromnú taštičku na nádrž, kvôli dokladom. Ak tu niekto zavesí
strapce, bude u mňa za blbca. Športovejší, tvrdší posed, vyvážený a pružný
motor, tvrdšie pruženie potrebujú len sólo jazdca v koženej bunde, rifliach
a hustou bradou a šup do mestských ulíc. Ak vám na námestí v meste
pripravili zlú kávu, odskočte si na inú, napríklad na Donovaly, motorka tam
v zákrutách sedí ako pripečená a motor sa vám odvďačí, že ste ho
vzali vyvetrať sa do preň, lepšieho prostredia. Bobber má výbornú geometriu,
dobre sa ovláda, spoľahlivo reaguje na pokyny, výborne odvádza horúci vzduch od
motora. Ani tu sme neprišli hľadať chybičky, ale nedá mi nepovedať, že tozadné pruženie by som si tu dal asi zo Sixty.
Inak ako celok je dielo precízne prevedené a je vidno, že v Polarise
majú nielen odvážnych dizajnérov, ale i skúsených konštruktérov, ktorí sú
určite aj motorkári.
Indian Scout™ Bobber
Cena: od 13 990 Eur (2018)
Motor: V-Twin, 1 130 ccm, 8 ventilov, DOHC
Výkon / spotreba: 94 k / 5,5 l na 100 km
Krút. moment: 97 Nm pri 5 600 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 229 x 926x
1 154 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových
profilov
Hmotnosť: 255 kg (prevádzková s palivom)
Rázvor / sv. výška : 1 562 / 123 mm
Výška sedla: 649 mm
Objem palivovej nádrže: 12,5 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 150/80-16
Podvozok vpredu / vzadu zdvih: 120 / 50 mm
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2018
Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Indian Scout Sixty / Scout Bobber – album k testu v MMA 6/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.