Zachráňme planétu Tá doba je tu, či si to ľudstvo priznáva, alebo nie. Každý výrobca motorových vozidiel má v zálohe minimálne jeden prototyp vozidla s alternatívnym pohonom a množstvo z nich je samozrejme už aj na cestách. Pohon vozidiel výhradne elektrickou energiou je dnes už skoro samozrejmosťou, ale samozrejmosťou nie je ich zavedenie do denného života. Spaľovacie motory nenávratne poškodzujú našu planétu a o tom, že Can-Am s modelom Commander Electric nabral správny smer niet najmenších pochýb.
Využitie je geniálne – toto je budúcnosť Stroj na fotografiách, ktorý vyzerá ako skutočný palič benzínu je v skutočnosti poháňaný čisto elektrickou energiou. Elektromotor s výkonom 9,4 kWh poháňa Commander zatiaľ iba prostredníctvom jednej nápravy s uzávierkou, ale to iba preto, že testovací stroj v ktorom sedím, je jeden z troch vyrobených kusov na svete a je určený práve k testovaniu. V podstate hovoríme o koncepte, ktorý stojí pred sériovou výrobou. Jeho výroba a využitie v reálnom živote naberie iný rozmer a to veľmi rýchlo. Chránené národné parky plné zelene a zveriny viac nebudú rušené, kľudové zóny v obytných a mestských častiach môžu byť obrábané a udržiavané za pomoci výkonného SSV s nulovými emisiami s absolútne bezhlučnou prevádzkou. Toto SSV neobťažuje prírodu, ľudí, zvieratá, vzduch, vodu… Emisie nula, hluk skoro žiadny. Toto je budúcnosť.
Hľadáte odlišnosti? Prvý pohľad nič nepovie, musíte sa pozrieť precíznejšie. Vozidlo je na nerozoznanie od verzie so spaľovacím motorom. Sedadlá, prístrojový panel, zapínanie bezpečnostných pásov a ochrannej bočnej siete funguje identicky. Vyklápacia korba tiež a až po jej vyklopení zrazu nachádzame prvú nabíjateľnú batériu. Ďalšie batérie majú miesto pod sedačkami v prednom tuneli a vpredu pred nárazníkom. Prevádzkovať stroj pomáhajú špeciálne systémy ECM (Engine control modul) a VCM (Vehilce control modul), ktoré kontrolujú efektivitu práce motora podľa záťaže. Dokonca i ukazovateľ kapacity batérie je na mieste, kde bol ukazovateľ stavu paliva a funguje identicky – dielikovo. Volant je totožný, akurát na prístrojovke sa objavili podivné zelené a červené kontrolky s ikonkou elektriky.
Batérie, životnosť, dojazd, fakty… Celkovo tento stroj obsluhuje armáda elektrických a elektronických dielov. Najdôležitejším sú batérie, ktoré sú symetricky kvôli vyváženiu stroja rozložené skoro všade. Je ich celkovo osem a ich životnosť závisí od toho, ako s vozidlom jazdíte, minimálne ale 12 500 a maximálne 30 000 km. Elektromotor pracuje s výkonom 11 až 30 k. Údaj krútiaceho momentu 100 Nm je potom ohromujúci. Dojazd na jedno nabitie závisí od zaradeného módu jazdy a je minimálne 20 a maximálne 65 km. Batérie potom potrebujú 8 hodín na to, aby sa dobili na 95 % kapacity. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 40 km/h. Optimálna rýchlosť pre najdlhšiu výdrž batérií je 23 km/h. A to pri vozidle, ktoré váži 870 kg sú veľmi slušné hodnoty. Navyše, okrem posádky vozidlo odvezie na ložnej ploche 272 kg a môže ťahať príves o hmotnosti až 680 kg.
Aká je jazda na elektriku? Ani spaľovacím motorom poháňaný Commander nie je určený na pretekanie, ale na prácu a pohodlnú prepravu osôb či nákladu. Takto sa treba správať i v tomto prípade a tak sme smerovali i náš test. Brehy ramien Dunaja nám po nedávnych záplavách poskytli vynikajúcu možnosť vyskúšať Commander v teréne, na poľnej a nakoniec i na asfaltovej ceste. Commander sa štartuje zapnutím kľúča. Uvítacia promenáda údajov na palubnej doske vám ukáže silu batérií a potrebné údaje k jazde. Prevodovka vám dovolí zaradiť mód H, alebo L, potom spiatočku a nakoniec neutrál. Nič, čo nepoznáme, ručná brzda je elektronická. Pedále na podlahe sú dva a pravý je akcelerátor, na ktorý nedočkavo šliapem. Commander sa dáva do pohybu úplne bezhlučne až z toho ticha ide strach. Nepočujem nič, len tichú prácu pohybového ústrojenstva podvozku a dezén pneumatík, ktorý sa odvaľuje po ceste. Ihneď prvé terénne prekážky a jamy ma uisťujú, že sedím v terénnom vozidle. Chýbajúca zvuková kulisa motora neprekvapuje iba mňa. V podstate potichučky sme prišli až k ramenám Dunaja, kde sme zľakli prvý pár rybárov a o kus ďalej ďalších. Vyskákali spoza udíc a nechápavo na nás pozerali či nás niekto tlačí, alebo ťahá. Tichosť prevádzky je neuveriteľná. Práca podvozku je identická ako na stroji so spaľovacím motorom. Akcelerácia už podobná nie je a je tu citeľný rozdiel. Batérie dodávajú motoru veľmi symetrický a rozložený výkon bez výkyvov. Pre akčnejšiu jazdu šliapem na pedál ďaleko viac a rýchlejšie. Odozva je akčná a dostávam poľahky Commander na bočné kolesá. Výjazd zo zákruty pod plynom znamená pretáčajúce sa kolesá iba na prachu a blate. Náklon stroja je opäť identický s benzínovým Commanderom. Keby som bol hluchý, tak by som tieto dva stroje v bežných podmienkach rozoznal iba podľa dávkovania výkonu a zrýchlenia stroja. A ešte podľa vibrácií, ktoré v tomto prípade neexistujú.
Na finále si ešte počkáme Electric sa bude už skoro predávať. Očakávali by sme dotáciu zo strany štátu na podporu predaja týchto ekologických vozidiel. Miesta, ktoré vyžadujú službu takéhoto stroja a zároveň vyžadujú nulové emisie sú všade okolo nás. V prípade benzínového motora nie je ani šanca porovnať spotrebu paliva s minutou elektrikou na nabíjanie. Akčný rádius dojazdu je samozrejme iný, a iný je i priebeh výkonu. Electric má proste svoje hranice, cez ktoré nepôjde, ale tie sa už týkajú extrémnejších podmienok. Priebeh výkonu a akcelerácie za benzínom samozrejme zaostáva, ale smer určenia špeciálu Electric je úplne inde. Toto je správny smer.
Can-Am Commander Electric
Motor: AC indukčný, elektrický, 48 volt
Výkon: 30 k
Krút. moment: 100 Nm
Prevodovka: dvojstupňová automatická s plynulým prevodom + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 3 004 x 1 489 x 1 829 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 870 kg (suchá) / rázvor: 1 924 mm
Pneu: vpredu: 27×11 – 12 /, vzadu: 27×11 – 12
Maximálna rýchlosť: 40 km/h
Homologizácia pre EU: Áno, v SR s ev. číslom
SSV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava
Autor: Vlado Brniak, foto: Miro Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013
Janka
Test Can-Am Commander Electric – album k testu – Motomagazín 9/2013
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.