Keď že som tu už popísal môj príbeh o kúpe skútra, teraz som sa rozhodol popísať, ako som sa s ním zblížil :o)
Nech sa páči najprv ho v skratke popíšem : Nejaký típek zobral za hrsť celkom slušných nápadov a dal ich do kopy, teda kvalitný rám, ktorý fakt dobre sedí na ceste za pomoci 15 palcového kolesa vpredu a 14 palcového vzadu. K tým kolám na predné dal dva kotúče Brembo a jeden na zadné kolo. Pridal Qa dobré pruženie, ktoré sa dá nastaviť, celé to zabalil do diabolsky červeného a slušne vyzerajúceho športového dizajnu a tu ho máš! Kdekoľvek prídeš, všetci sa pozrú na slušne vyzerajúce moto :o) Je to fakt ukážka talianskeho dizajnu! A doslova platí, že na skúter sa len podobá :o)
Ale najprv v skratke pár údajov o NEXUSE :
Motor:
Kvapalinou chladený štvordobý jednoválec, 4 ventily na valec SOHC, tlakové obežné mazanie, elektrický štartér, elektronicky riadené zapalovnie, elektronický systém vstrekovania paliva Magneti Marenelli.
Vŕtanie x zdvih………………..92 x 69 mm
Zdvihový objem………………..460cm
Kompresný pomer……………….10,5 : 1
Max. výkon udávaný výrobcom:
29,5kW (40 k) pri 7500 1/min
Max. točivý moment udávaný výrobcom:
43Nm pri 5500 1/min
Prevodovka:
Variátor zo samočinnou odstredivou spojkou CVT, sekundárny prevod klinovým remeňom.
Podvozok:
Trubkový oceľový rám, vpredu konvenčná teleskopická vidlica Kayaba o priemere nosných trubiek 41 mm, vzadu horizontálne uložená tlmiaca plyno-kvapalinová jednotka Kayaba s možnosťou nastavenia predpätia pružiny v kombinácii zo systémom nastavenia geometrie podvozku Direct Link, vpredu dvojitá kotúčová brzda o priemere 260 mm s dvojpiestovými valčekmi o priemere 28 mm vľavo a 26 mm vpravo, vzadu jednoduchá kotúčová brzda o priemere 240 mm s dvojpiestovými valčekmi o priemere 34 mm, vpredu 15placové a vzadu 14palcové šesťpaprskové kolá z ľahkých zliatin, 3,50 x 15" a 4,5 x 14".
Dĺžka / šírka…………………….2090/765 mm
Rázvor…………………………1515 mm
Výška sedla…………………….780 mm
Objem palivovej nádrže……………15/3 l
Suchá hmotnosť………………….195 kg
Max. rýchlosť udávaná výrobcom……160 km/h
No ale posaďme sa naň … pohodlné sedenie ktoré sa mi zo začiatku zdalo tvrdé, sa časom ukázalo ako veľmi praktické a pohodlné, hlavne pri dlhších cestách … skrátka pohodlný posed a dostatok miesta pre nohy ktoré si môžete vyložiť kam len chcete a ako len chcete. Sedadlo je delené anatomickou vlnou a spolujazdec ktorý je vysoký ako Vy, pozerá na cestu ponad Vašu prilbu. Originálny štít plní svoju funkciu dobre a má tri stupne nastavenia do výšky, ale na jeseň som štít vymenil za väčší do strán ako aj do výšky. Nech som suchý úplne :o) Pred Vami dominuje veľký otáčkomer v strede, z ľavej strany na Vás poškuľuje menší ukazovateľ rýchlosti a na pravej strane je multifunkčný panel na ktorom sa zobrazuje od teploty vody, cez stav paliva, počet najazdených kilometrov celkový, denný, priemerná spotreba, okamžitá spotreba, dojazd, maximálna dosiahnutá rýchlosť a stav akumulátoru. Dá sa povedať, že máte celkom slušný prehľad, až na jednu vec … spotreba sa neuvádza koľko litrov je spapaných na 100 kilometrov, ale koľko kilometrov prejdete na jeden liter ? neviem … no zvyknúť sa na to dá.
No ale prevezme sa … štartovanie je veľmi jednoduché, pokiaľ nezabudnete dole bočný stojan o ktorom Vás hneď upozorní kontrolka. Takže hore stojan, zatiahnuť brzdu a ej hľa … počuť že je to veľkoobjemový jednoválec, aj podľa zvuku, aj podľa chvenia. Pritiahnuť plyn … a stovečka je na tachometri za necelých 6,5 sekundy …. slušné na skúter nie? Motor zaberá od 3000 otáčok úplne v pohode, bez žiadnych slabších zón a od 5000 je to naozaj slušne dravé. Jazdné vlastnosti nemajú zo skútrom nič spoločné. Nexus sedí na ceste ako prilepený a to isté sa dá povedať aj pri prejazde v zákrutách. Aj keď výrobca udáva maximálnu rýchlosť 160 KM/hod mne jazdí 177 podľa palubného počítača a po výmene originálnej spojky za športovú získal omnoho dravší rozbeh. Ak si nedáte pozor, zadné koleso Vám okamžite zahrabe čo s originálnou spojkou nehrozilo. Neskutočne dobré sú aj brzdy, dajú sa dávkovať presne podľa potreby a tak ťažký stroj máte naozaj pod kontrolu.
Situácia je ale trošičku iná keď, sa za vás posadí spolujazdec a pripnete k skútru tri plne naložené kufre. Do 120 nie je problém, ale potom to už nie je NEXUS na aký ste zvyknutý … zlenivel … ale niet sa čo diviť, tie bočné kufre vytvárajú silný aerodynamický odpor, takže preto mám v pláne teraz koncom februára navštíviť jednu firmu, ktorá mi pomocou čip tuningu zväčší točivý moment na 52 Nm pri 5000 1/min a koníky by mali vyskočiť na 64 … To je ešte únosné na motor a variátor i keď vedia výkon zvýšiť ešte viac, ale za cenu rýchleho opotrebovania.
Ku kvalite som mal menšie výhrady, jeden plast nelícoval tak ako by mal, ale skrutkovač to napravil a časom som a dozvedel že vlastne tie veci čo nesedeli montoval predajca po vybalení z krabice a zmontovaní.
Také drobnosti ako otváranie sedadla za pomoci diaľkového ovládača, osvetlenie priestoru pod sedadlom, do ktorého sa vojde integrálna prilba sú len plusom. Systém nastavenia geometrie podvozku Direct Link Vám umožňuje meniť uhol sklonu prednej vidlice, výšku sedadla i rázvor. Dizajn tohto motocykla je riešený vyslovene v talianskom duchu, plný ostrých hrán a vo veľmi slušivej kombinácii červenej, striebornej a matnej čiernej. Športový vzhľad je naozaj veľmi prirodzený. Umocňujú to aj spätné zrkadlá v ktorých sú smerovky.
Takže keď to zhrniem … nič lepšie som si vybrať nemohol aj keď kamaráti sem tam do mňa zavŕtajú, ale nestáva sa, že musia na mňa čakať …. viac čakám ja na nich ;o)
Jozefko
Gilera NEXUS 500
Moj spolujazdec :o) Papa viac ako moto :o)
Moje nove prerobene sedadlo bo mi ho nejaka KUR.A prepichla na dvoch miestach klucom . bodaj ho !