Veľké športové dvojvalcové motocykle boli doménou predovšetkým značiek Ducati, Moto Guzzi či BMW. A Honda VTR1000F je krásna výnimka!
Skúsenosti a spoľahlivosť Honda VTR1000F
Japonskí výrobcovia sa v tomto smere držali trochu späť a ak mal motocykel dva valce, tak sa skôr jednalo o radové dvojvalce. Všetko sa, ale zmenilo keď v roku 1996 predstavila Honda model VTR1000F a nasledujúci rok bol uvedený motocykel na trh. Motocykel sa stal za krátko veľmi obľúbeným a ako čas ukázal aj veľmi spoľahlivým s vysokou životnosťou, čo sa o jeho konkurentoch mnohokrát povedať nedá. Pri letmom pohľade na VTR-ko sa môže zdať, že motocykel vyzerá lacno a nemá takú charizmu ako napr. jeho konkurent Suzuki TL1000S, ktorý sa stal svojím spôsobom kultovým strojom. Viacmenej sila Hondy spočíva v nenáročnosti na prevádzku a hlavne v úplnej absencii akýchkoľvek detských chorôb, čo o väčšine jeho konkurentoch povedať nemôžeme.
Motor
Jedná sa o dvojvalcový štvortaktný kvapalinou chladený agregát s obsahom 996 ccm, kde valce zvierajú uhol 90 stupňov. V každom valci sa nachádzajú štyri ventily s rozvodom DOHC. Plnenie motora obstarávajú dva 48 mm karburátory Keihin, Výrobcom udávaný výkon je 81 kW (110 koní) pri 9 000 ot/min a krútiaci moment 96 Nm pri 7 000ot/min. Jedná sa vcelku o priaznivé hodnoty, najmä keď použiteľné otáčky motora sú od cca 2 500 ot/min a viac. Okolo 4-5 000 ot/min si motor len priadne a ak sa dotknete hranice 7 000 ot/min, očakávajte akoby motor chytil druhý dych. Samozrejme, že plynulosť záťahu je v celom rozsahu otáčok plynulá bez výraznejších prepadov.
Pri jazde som očakával väčšie vibrácie než aké prichádzali od motora. Spotreba je jediným slabším miestom snáď celého VTR-erka. Ako väčšina veľkoobjemových dvojvalcov aj tento motor je smädný. Ak pridáte plyn je 16-litrová nádrž veľmi skoro na dne a vy po 150 km budete musieť urýchlene vyhľadať benzínovú pumpu. Túto necnosť ešte umocňuje absencia ukazovateľa stavu paliva. Mierne zlepšenie nastalo od ročníka 2001, keď bola palivová nádrž zväčšená o 3 litre. Spúšťanie studeného motora je úplne bez problémov a je dobré použiť sýtič, ktorý sa nachádza na boku motocykla. Životnosť motora je dosť individuálna, ale hranicu 100 000km je možné dosiahnuť bez toho, aby bol motor úplne zdevasatovaný. Maximálna rýchlosť motocykla je na hranici 250 km/h.
Podvozok
Podvozok motocykla je tvorený chrbticovým rámom z hliníkovej zliatiny, v ktorom je zavesený motor, ktorý zároveň slúži ako nosný prvok. Vpredu je klasická teleskopická vidlica (41mm), ktorá je plne nastaviteľná, vzadu dvojramenná kyvná vidlica s centrálne uloženou pružiacou jednotkou, ktorá má možnosť nastavenia predpätia pružiny a útlmu. Táto kombinácia umožní snáď každému nájsť nastavenie, ktoré mu vyhovuje. Pri jazde je VTR-ko veľmi dobre ovládateľné. Podvozok VTR-ka je dobrý aj na horšom povrchu cesty, rovnako aj na okruhu, kde je vhodné mať tlmič riadenia.
Ochrana pred nápormi vetra je vcelku prijateľná, takisto aj jazda vo dvoch je znesiteľná vďaka jednodielnemu sedlu. Jazdecká pozícia má trochu športový nádych, ale nie je natoľko radikálna, že by vás po niekoľkých kilometroch donútila k zastávke. Skôr ako bolesti chrbta, či nôh vás donúti k prestávke prázdna nádrž.
V roku 2001 prešiel motocykel drobnými zmenami, ale stále je to rovnako pekné VTR-ko. Motocykel má vyššie riadidlá pre komfortnejšie jazdeckú pozíciu. Konštruktéri tohto motocykla mysleli aj na turistov vcelku veľkým úložným priestorom pod sedlom, alebo výklopnými háčkami. Ďalej je nová prístrojová doska doplnená o multifunkčný display a nové je aj bezpečnostné zapaľovanie H.I.S.S. O brzdenie sa stará vpredu dvojica 296 mm kotúčov so štvorpiestikovými strmeňmi a vzadu jednoduchá kotúčová brzda s priemerom 220 mm. Brzdy možno označiť za slušný štandard. Motocykel je obutý do pneumatík bežných rozmerov vpredu 120/70 ZR17 a vzadu potom 180/55 ZR17.
Aká je Honda VTR1000F?
Ak sa rozhodnete pre model VTR 1000F Firestorm, tak celkom iste neobanujete. Pravdepodobne by bolo lepšie sa poobzerať po ročníkoch 2001 a vyššie, ale nie je to podmienkou vzhľadom k tomu, že sa žiadna veľká modernizácia v celom priebehu výroby nekonala. Dôležitejší ako modelový ročník je stav, v ktorom sa motocykel nachádza. Na kupovanom motocykli nemusíte hľadať špecifické závady, skôr si prehliadnite motor, či niekde nepresakuje olej, elektroinštaláciu a stopy po väčšom páde. Bočné veka motora sú odkryté a na bokoch sa tiež nachádzajú chladiče, takže aj také malé pošmyknutie môže znamenať skrytú investíciu.
VTR-ko je vhodné pre stredne pokročilých alebo skúsenejších jazdcov, ale jazdu na ňom zvládne aj rozumný začiatočník vzhľadom k úzkej stavbe motocykla a nízkej pohotovostnej hmotnosti (216kg). Motorka vám bude dobrým spoločníkom v rôznom prostredí v mestskej premávke, na dovolenke, či jazde na okruhu. Je to taký rozumný kompromis a ak budete tejto motorke tolerovať zvýšený smäd, tak vám bude verne a dlho slúžiť.