Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Kawasaki ER-5

Publikovaný

on

Ako už to tak zvyčajne býva, malé a jednoduché motocykle majú väčšinou dlhý a namáhavý život a ER-ko nie je žiadnou výnimkou. Motocykel Kawasaki ER-5 je vyrábaný len vo verzii naked od roku 1996 a posledné modely sú na trhu s jazdenkami k dostaniu z roku 2005. V priebehu rokov nedošlo k zásadnej modernizácii, ale len k postupnému vylepšovaniu detailov. Oproti svojim konkurentom, myslené samozrejme v rovnakom časovom období, má ER-ko mierne navrch v oblasti dizajnu. Čo do techniky tam je to podobné. Konkurentom vo vlastných radoch je mu model GPZ500, ktorý je však viac orientovaný športovo. Obidva modely ako ER-Ko tak GPZ-ko majú rovnaké rokmi preverené motory, ktoré boli vyrábané mnoho rokov.

Priateľský dvojvalec
Radový, vodou chladený štvortaktný dvojvalec s objemom 499 ccm, bol oproti GPZ-ku posilnený v nízkych otáčkach. Maximálny výkon motora je 50 koní pri 9 000 ot./min. a o plnenie motora sa starajú dva karburátory. Pre bežnú jazdu stačí držať motor medzi 2 500 – 5 000 ot./min. Príjemným prekvapením je aj plynulý záťah motora na šiesty rýchlostný stupeň od cca 70 km/hod. Pre svižnú jazdu je potrebné držať motor medzi 6 000 – 9 000 ot./min. Pri kúpe jazdenky dajte pozor na modely so zoškrteným výkonom motora na 25 kW. Otvorenie na plný výkon motora vás síce finančne nezruinuje, ale prídu mi to ako zbytočné starosti do budúcna. Škrtenú verziu rozpoznáte tak, že od cca 7 000 ot./min. sa motor veľmi ťažko vytáča. Životnosť motora je dobrá až veľmi dobrá. Vyjadriť životnosť počtom najazdených kilometrov je vždy veľmi zradné, avšak 50 000 km a viac je bez problémov. Nejaké technické chyby motora sú ojedinelým javom. Servisný interval výmeny oleja je 6 000 km. Spotreba sa pohybuje medzi 4 – 6 litrov Natural na 100 km.Prevodovka má šesť rýchlostí, ktoré sú vzhľadom k malému obsahu motora odstupňované nakrátko. Ich chod je trochu tvrdší, ale presný. Nepríjemnému cvaknutiu medzi 1. a 2. rýchlostným stupňom sa neubránite ani pri jemnom zachádzaní. Nájsť neutrál je niekedy tiež zložitejšie, ale je to skôr len otázka zvyku.

Priemerný podvozok
Podvozok motocykla je tvorený dostatočne tuhým kolískovým rámom z oceľových rúrok, ale účinnosť tlmiacich elementov už trochu pokrivkáva. Vpredu sa nachádza klasická teleskopická vidlica s priemerom nosných rúrok 37 mm. Vzadu sa nachádza dvojica postranne uložených tlmičov, na ktorých je možné nastaviť predpätie pružiny. Predná vidlica nemá možnosť žiadneho nastavenia a motocykel má sklony k rozvlneniu, ktoré je umocnené aj únavou pružín. Určité zlepšenie dosiahnete výmenou oleja v prednej vidlici, obzvlášť ak tam bol olej niekoľko rokov bez výmeny. Je možné použiť aj hustejší olej. Vzhľadom k úzkej stavbe a pohotovostnej hmotnosti 195 kg zvládne ER-ko takmer každý. O brzdách asi toľko, že jednoducho brzdia. Nemôžeme čakať od jedného kotúča s dvojpiestikovým strmeňom na prednom kolese žiadne extra výkony. Zadná brzda bola u prvých modelov bubnová, novšie modely dostali aj kotúč.

Dobrá voľba na začiatok
Jazdecká pozícia je vzpriamená a zdolávanie dlhších vzdialeností je bezproblémové vďaka dostatočne pohodlnému sedlu. Cestovanie vo dvojici ale nie je príliš pohodlné a podvozok motocykla pôjde často na doraz. Jednoduchú prístrojovú dosku tvoria dva okrúhle analógové budíky medzi, ktorými je ukazovateľ stavu paliva, ktorý mnohých motocyklom chýba.
Kawasaki ER-5 je nenáročný, cenovo dostupný motocykel so slušným motorom a pomaly starnúcim dizajnom. Svojim určením je vhodný pre všetkých, ktorí by chceli začať niekedy s motorkami. Vodou chladený motor je vhodný pre mestský motocykel, pretože sa neprehrieva a ER-ko je ideálne pre tento účel. V mestskej premávke oceníte úzku stavbu, dobrú manévrovateľnosť a dynamický motor, ktorý hravo predčí mestské a prímestské rýchlostné limity. Na trhu s jazdenkami sú určite výkonnejšie a krajšie „malorážky“, ale aj drahšie a náročnejšie na prevádzku. Pri kúpe sa zamerajte na ročníky z konca výroby s menším počtom najazdených kilometrov, nehavarované s pôvodným lakom. V polovici sezóny 2005 bol tento motocykel nahradený modelom ER-6, ale to je už úplne iný príbeh.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri