Ako už to tak zvyčajne býva, malé a jednoduché motocykle majú väčšinou dlhý a namáhavý život a ER-ko nie je žiadnou výnimkou. Motocykel Kawasaki ER-5 je vyrábaný len vo verzii naked od roku 1996 a posledné modely sú na trhu s jazdenkami k dostaniu z roku 2005. V priebehu rokov nedošlo k zásadnej modernizácii, ale len k postupnému vylepšovaniu detailov. Oproti svojim konkurentom, myslené samozrejme v rovnakom časovom období, má ER-ko mierne navrch v oblasti dizajnu. Čo do techniky tam je to podobné. Konkurentom vo vlastných radoch je mu model GPZ500, ktorý je však viac orientovaný športovo. Obidva modely ako ER-Ko tak GPZ-ko majú rovnaké rokmi preverené motory, ktoré boli vyrábané mnoho rokov.
Priateľský dvojvalec Radový, vodou chladený štvortaktný dvojvalec s objemom 499 ccm, bol oproti GPZ-ku posilnený v nízkych otáčkach. Maximálny výkon motora je 50 koní pri 9 000 ot./min. a o plnenie motora sa starajú dva karburátory. Pre bežnú jazdu stačí držať motor medzi 2 500 – 5 000 ot./min. Príjemným prekvapením je aj plynulý záťah motora na šiesty rýchlostný stupeň od cca 70 km/hod. Pre svižnú jazdu je potrebné držať motor medzi 6 000 – 9 000 ot./min. Pri kúpe jazdenky dajte pozor na modely so zoškrteným výkonom motora na 25 kW. Otvorenie na plný výkon motora vás síce finančne nezruinuje, ale prídu mi to ako zbytočné starosti do budúcna. Škrtenú verziu rozpoznáte tak, že od cca 7 000 ot./min. sa motor veľmi ťažko vytáča. Životnosť motora je dobrá až veľmi dobrá. Vyjadriť životnosť počtom najazdených kilometrov je vždy veľmi zradné, avšak 50 000 km a viac je bez problémov. Nejaké technické chyby motora sú ojedinelým javom. Servisný interval výmeny oleja je 6 000 km. Spotreba sa pohybuje medzi 4 – 6 litrov Natural na 100 km.Prevodovka má šesť rýchlostí, ktoré sú vzhľadom k malému obsahu motora odstupňované nakrátko. Ich chod je trochu tvrdší, ale presný. Nepríjemnému cvaknutiu medzi 1. a 2. rýchlostným stupňom sa neubránite ani pri jemnom zachádzaní. Nájsť neutrál je niekedy tiež zložitejšie, ale je to skôr len otázka zvyku.
Priemerný podvozok Podvozok motocykla je tvorený dostatočne tuhým kolískovým rámom z oceľových rúrok, ale účinnosť tlmiacich elementov už trochu pokrivkáva. Vpredu sa nachádza klasická teleskopická vidlica s priemerom nosných rúrok 37 mm. Vzadu sa nachádza dvojica postranne uložených tlmičov, na ktorých je možné nastaviť predpätie pružiny. Predná vidlica nemá možnosť žiadneho nastavenia a motocykel má sklony k rozvlneniu, ktoré je umocnené aj únavou pružín. Určité zlepšenie dosiahnete výmenou oleja v prednej vidlici, obzvlášť ak tam bol olej niekoľko rokov bez výmeny. Je možné použiť aj hustejší olej. Vzhľadom k úzkej stavbe a pohotovostnej hmotnosti 195 kg zvládne ER-ko takmer každý. O brzdách asi toľko, že jednoducho brzdia. Nemôžeme čakať od jedného kotúča s dvojpiestikovým strmeňom na prednom kolese žiadne extra výkony. Zadná brzda bola u prvých modelov bubnová, novšie modely dostali aj kotúč.
Dobrá voľba na začiatok Jazdecká pozícia je vzpriamená a zdolávanie dlhších vzdialeností je bezproblémové vďaka dostatočne pohodlnému sedlu. Cestovanie vo dvojici ale nie je príliš pohodlné a podvozok motocykla pôjde často na doraz. Jednoduchú prístrojovú dosku tvoria dva okrúhle analógové budíky medzi, ktorými je ukazovateľ stavu paliva, ktorý mnohých motocyklom chýba.
Kawasaki ER-5 je nenáročný, cenovo dostupný motocykel so slušným motorom a pomaly starnúcim dizajnom. Svojim určením je vhodný pre všetkých, ktorí by chceli začať niekedy s motorkami. Vodou chladený motor je vhodný pre mestský motocykel, pretože sa neprehrieva a ER-ko je ideálne pre tento účel. V mestskej premávke oceníte úzku stavbu, dobrú manévrovateľnosť a dynamický motor, ktorý hravo predčí mestské a prímestské rýchlostné limity. Na trhu s jazdenkami sú určite výkonnejšie a krajšie „malorážky“, ale aj drahšie a náročnejšie na prevádzku. Pri kúpe sa zamerajte na ročníky z konca výroby s menším počtom najazdených kilometrov, nehavarované s pôvodným lakom. V polovici sezóny 2005 bol tento motocykel nahradený modelom ER-6, ale to je už úplne iný príbeh.
Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.