Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Kawasaki ZX-9R

Publikovaný

on

Kawasaki ZX 9R je jedným z niekoľkých modelov športového motocykla rady Ninja. Ide o športovú motorku, ktorá je ešte zo „starej školy“. V praxi to znamená absenciu prebytočnej elektroniky zahŕňajúcej napr. prepínanie palivových máp, multifunkčného displeja, ABS a ďalších vymožeností poslednej doby. Veľká Ninja sa začala vyrábať v roku 1994 a jej výroba pokračovala až do roku 2003. Kawasaki prvým modelom reagovala s dvojročným oneskorením na konkurenčný motocykel Honda CBR900RR Fireblade. Prvé dva ročníky mali problémové sedlá ventilov, ktoré mali sklony k vypadávaniu. V kozmeticky nezmenenej podobe s rôznymi technickými zlepšeniami sa motocykel vyrábal do roku 1997. V rokoch 1998 až 1999 prišla väčšia modernizácia, kedy Ninja poriadne schudla cca 30 kg. Ďalšie modernizácie potom prichádzali v dvojročnom cykle typickom pre superšporty. Model 2000 až 2001 a 2002 – 2003. Od roku 2004 ho nahradil motocykel ZX-10R.

Výkon tu nikdy nechýbal
Po motorickej stránke mal tento model vždy dostatok síl a patril tak k tým najvýkonnejším vo svojej kategórii. Už prvý model dosahoval výkon 140 koní a posledný v roku 2003 mal 150 koní. Vývoj tak nesmeroval na dramatické zvyšovanie výkonu, ale na jeho optimalizáciu a na postupné znižovanie hmotnosti. Ako som sa už zmienil, tu idú veci starým spôsobom a to v tomto prípade pre dosiahnutie dobrého výkonu motora znamená, ostré vačky, veľký priemer difúzorov karburátorov, vysoká kompresia a vysoká piestová rýchlosť. Typovo ide o radový štvortaktný štvorvalec, chladený kvapalinou o obsahu 899 ccm, ktorého maximálny výkon je 150 koní pri 11 000 ot./min. a dosahuje krútiaci momentu 101 N pri 9 200 ot./min. K tomuto výkonu Kawasaki napomáha náporové sánie, ktoré pri vyššej rýchlosti plní valce pod miernym tlakom.

Nečakajte žiadneho baránka
Ďalšími technickými lahôdkami sú napr. duté vačkové hriadele, magnéziové veká motora, senzor škrtiacej klapky karburátorov označovaný ako K-TRIC/Kawasaki Throttle Response Ignition Control / či snáď prisávanie vzduchu do výfukového potrubia pre čistejšie výfukové plyny. Z vyššie uvedených hodnôt je zrejmé, že sa nejedná o žiadneho baránka milujúceho jazdu v dvoch tis. ot./min. Jazda na nižšie prevodové stupne by nemala padnúť pod cca 2 500 ot./min. Ideálne je držať otáčky pri bežnej jazde medzi 3 000 – 7 000 ot./min. V praxi tých 7 tis. otáčok znamená cca 190 km/h, čiže rýchlosť, ktorá už ďaleko presahuje všetky limity. To pravé však prichádza až nad 7 000 ot./min. Ak dokážete Ninju držať medzi 8 000 – 11 000 ot./min. je poriadne rýchla. Priebeh výkonu je lineárny bez prudkého nástupu . Pri slušnej jazde sa dá zájsť aj pod 5 litrov na 100 km a v kombinácii s 18-litrovou nádržou je akčný rádius viac než uspokojivý. Životnosť mechanických častí motora je dobrá a tak pri slušnom zaobchádzaní by ani vyššie kilometre nemali znamenať problémy s pohonnou jednotkou.

Komfortný superšport
Prevodovka je šesťstupňová s mechanicky ovládanou spojkou. Typickým klapnutím sa prejaví iba jednotka, ďalšie stupne sa obvykle radia bez zvukovej kulisy. Pre nájdenie neutrálu je potrebné mať citlivú nohu. Prevodové stupne sú kratšie a dobre odstupňované.
Podvozok je športová klasika s výnimkou prednej vidlice, tá je u väčšiny športových motocyklov obrátená. Rám je dvojitý chrbticový, pozváraný z profilov z hliníkovej zliatiny. Vpredu je teleskopická vidlica s priemerom 46 mm, vzadu potom kyvná dvojramenná vidlica, ktorá bola pre modely 2002 – 2003 vystužená navareným oblúkom. Samozrejme je podvozok plne nastaviteľný. Suchá váha je 186 kg u posledného modelu. Pri papierovom porovnávaní veľká Ninja trochu stráca na konkurenciu. Napr. Fireblade bol v roku 2003 na vyššej technickej úrovni. Avšak Kawasaki získava plusové body čo do komfortu a pohodlia ako jazdca, tak spolujazdca. Jazda je príjemná a neunaví vás ani po dlhšej dobe. Ruky a nohy hoci sa nachádzajú v športovej pozícii, tak to nie je žiadny extrém. Veľké a široké sedlo mohlo byť aj mäkšie. Modely 2002 – 2003 nemajú postranné madlá pre spolujazdca čo je škoda. Predchádzajúci model bol madlami vybavený a po vzhľadovej stránke bol ok.
Ovládateľnosť motocykla je dobrá, preklápanie zo strany na stranu ide zľahka a stabilita vo vyšších rýchlostiach je tiež v poriadku. Najslabším článkom podvozka je predná vidlica, o ktorej sa už mnohokrát písalo, že má sklony ku kmitaniu a bohužiaľ je to pravda. Avšak sa to prejaví skôr na okruhu pri extrémnom brzdení, v bežnej prevádzke je všetko v poriadku.
Prístrojová doska je jednoduchá analógová klasika pozostávajúca z okrúhleho otáčkomera a tachometra. Tiež tu nájdete digi hodiny, ktoré je možné prepnúť na teplotu motora. Veľkú výčitku si určite zaslúži absencia kontrolky stavu paliva. Aspoň, že je dobre dostupný palivový kohút, ktorý je možné prepnúť na rezervu aj za jazdy. Predné originálne plexi je vhodné zameniť za vyššie, ak máte cestovateľské ambície, inak kapoty celkom dobre chránia pred prúdiacim vzduchom.
Brzdy sú dobre dávkovateľné a účinnosť veľmi dobrá. Predná brzda u posledných modelov je dvojitá kotúčová sa štvorpiestikovými strmeňmi Nissin. Predchádzajúce modely boli vybavené šesťpiestikovými strmeňmi. Zadná brzda je jednoduchá a takisto kotúčová. Motocykel je vybavený pneumatikami o rozmere vpredu 120/70 ZR17 a vzadu 190/50 ZR17. Vzhľadom k šírke zadnej pneumatiky je dobré vyskúšať si ako motocykel reaguje vo vyjazdených koľajach, aby ste potom neboli nemilo prekvapení.

Záverom
Motocykel ZX 9R je neoddeliteľnou súčasťou novodobej histórie športových motocyklov. Je vhodný pre pokročilých jazdcov, ktorí majú už skúsenosti so športovými motorkami a dokážu bezpečne ovládnuť výkon motora. Veľká Ninja bude vyhovovať tým, ktorí nemusia byť prví na okruhu, ale skôr ocenia dobrú jazdeckú pozíciu na dlhšie vzdialenosti, pričom ich športové srdce ešte úplne nevyhaslo. Na motorke je možné jazdiť každý deň do práce a mestská prevádzka sa dá tiež zvládnuť bez komplikácií. Je to taký ideálny kompromis, ktorý aj dobre vypadá. Dizajn motocykla je aj po mnohých rokoch atraktívny a oproti dnešným superšportom je to kus motorky.
Vzhľadom na vek motocykla by som sa zameral na modely z konca výroby. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o športový motocykel, skontrolujte si stav kotúčov, stopy po pádoch a hladinu oleja. Určite by som sa vyhol novo lakovaným kapotám a rôznym úpravám. Najlepšie aby bolo všetko v origináli, výnimkou môže byť koncovka výfuku.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2013 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri